Onko käytetty tavara tosiaan arvotonta?
Kierrätys on loistava asia ja mikään käyttökelpoinen ei mielestäni kuulu kaatopaikalle. Mutta fb-kirppareita& "roskalava" palstoja kun seuraa, niin vaikuttaa siltä että millään ei ole enää mitään arvoa kun se on kaupasta pois kannettu. Ilmaiseksi annetaan jopa alkuperäispakkauksessa koskemattoman ollutta tavaraa tai muuten vain tosi hyväkuntoista. Ja yleensä ukaasina "haettava tänään ennen klo17, silloin lähtee kaatopaikalle"
Ihan hienoa että on vaihtoehto kaatopaikalle ja hyvä tavaraa löytää uuden paikan mutta... sen jälkeen kukaan ei ole valmis maksamaan edes kahta euroa mistään kun toisaalta saa ilmaiseksikin. Ja ilmaistavaraa ei vaan arvosteta; se lähtee sitten samantien eteenpäin kun kyllästytään jne. Minusta olisi hyvä että kun tavara vaihtaa omistajaa niin edes pieni korvaus kuuluu asiaan, oli se sitten karkkipussi, kahvipaketti tai kahden euron kolikko. Olenko ihan metsässä ajatusteni kanssa?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:30"]
Itsellä on aina silloin tällöin tarvetta kaikenlaiselle tavaralle, johon välttäisi käytettykin, mutta kun niistä pyydetään aivan älyttömiä hintoja. Monella myyjällä tavara jää myymättä, kun kukaan ei maksa niistä mitään.
[/quote]
Olen ihan samaa mieltä. Just katseltiin ekaluokkalaiselle kännykkää, hyvin olisi välttänyt käytettykin. Ei vaan anna ajatusmaailma periksi maksaa kolmeakymppiä kännykästä jonka näyttö on säpäleinä, kun viidelläkympillä saa ihan uuden, kahden vuoden takuulla ja varmasti toimii. Tori.fi:tä selaillessa tuli vastaan myös lastenvaunut jollaiset on olleet mun pikkuveljellä vuonna -94, hintaa vaatimattomat 150 euroa, kun "ovat niin vähän käytetyt". Jos 300 eurolla saa halpisvaunusetin ihan uutena kaukaloineen, niin ei tuo nyt vaan mitenkään mene järkeen. Kurjaahan se tietysti on ympäristön kannalta, mutta niin se vain toimii.
[/quote]
Sama täällä. Katselin keväällä toiseen autoon "kakkosnavigaattoria", ajattelin että monikin voisi myydä kun ajattelee pärjäävänsä kännykän navigaattorilla. Löysin muuten sopivan vuoden vanhan käytetyn, mutta siitä pyydettiin 90€, uusi samanlainen maksaa alle 100€. Tarjosin 50€ ja sain vittuilua paluuviestissä. Hain uuden, vielä näytti olevan se käytetty myynnissä (3kk jo myynnissä).
Aikaisemmin ajattelin päivittää yhden vanhan rikkoutuneen pöytä PC:n lapsille kakkoskoneeksi ja etsin siihen sopivaa emolevyä. Löysin yhden ja siitä pyydettiin uuden hintaa, tarjosin puolet, ei myynyt, seurailin kohdetta, ei varmasti saanut koskaan myytyä.
Välillä tuntuu että ei nämä jotku myyjät edes halua myydä tavaroitaan, pitävät niitä vain myynnissä, jos saattuisi käymään niin hyvä tuuri että joku idiootti maksaisi niistä pyydetyn hinnan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 18:29"]
Toinen puoli kolikkoa on se, että osa on sitten äärettömän käärmeissään jos joku myy saamiaan ilmaistavaroita eteenpäin minkäänlaisella hinnalla. Tätäkään en ymmärrä, jos on jotain antanut pois tai myynyt, niin miksi uusi omistaja ei saisi tehdä tavaralla ihan mitä haluaa? Jos joku tekee "voittoa", niin sitten tekee
[/quote]
Joo sama havanto, varsinkin jos tavara on annettu tutulle, niin sitä pitäisi vaalia elämänsä loppuun asti.
Itse olen autellut yhtä yksinhuoltajaa ja joskus tuntui vähän pahalta kun pisti antamiani tavaroita eteenpäin, mutta tarkemmin mietittyäni pääsin tunteesta yli. Jos kaveri saa rahaa tai vaihdettua itselleen sopivampaa tavaraa lahjoituksellani, niin se kaikki on hänelle avuksi.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:13"]Kierrätys on loistava asia ja mikään käyttökelpoinen ei mielestäni kuulu kaatopaikalle. Mutta fb-kirppareita& "roskalava" palstoja kun seuraa, niin vaikuttaa siltä että millään ei ole enää mitään arvoa kun se on kaupasta pois kannettu. Ilmaiseksi annetaan jopa alkuperäispakkauksessa koskemattoman ollutta tavaraa tai muuten vain tosi hyväkuntoista. Ja yleensä ukaasina "haettava tänään ennen klo17, silloin lähtee kaatopaikalle"
Ihan hienoa että on vaihtoehto kaatopaikalle ja hyvä tavaraa löytää uuden paikan mutta... sen jälkeen kukaan ei ole valmis maksamaan edes kahta euroa mistään kun toisaalta saa ilmaiseksikin. Ja ilmaistavaraa ei vaan arvosteta; se lähtee sitten samantien eteenpäin kun kyllästytään jne. Minusta olisi hyvä että kun tavara vaihtaa omistajaa niin edes pieni korvaus kuuluu asiaan, oli se sitten karkkipussi, kahvipaketti tai kahden euron kolikko. Olenko ihan metsässä ajatusteni kanssa?
[/quote]
Metsässä olet juu. Jos ihminen haluaa päästä hänelle tarpeettomasta tavarasta eroon ja samalla tehdä hyvän teon lähimmäiselleen, hän voi antaa sen tavaran pois sitä tarvitsevalle. Kaikki eivät ehdi hoitamaan kirpparimyyntipöytää muutaman tavaran takia.
Itse myyn kirpparilla, tavaran hinta alkaen 50 senttiä kappale. Mulle tulee hyvä mieli kun tiedän että joku joka oikeesti tarvitsee ja jolla on rahasta tiukkaa saa tuon mulle tarpeettoman tavaran käyttöönsä.
Huippu oli se kun meillä oli yksi ylimääräiseksi jäävä vaatekomero ja kyseltiin tuttavilta että kelpaisiko kenellekkään, saa hakea ilmaiseksi pois. No sitten löytyi joku opiskelijapariskunta joka tuli sitä hakemaan, niin eikähän tämä tyttö alkanut taivastella kaapin ovessa olevaa muuttokolhua. Meinasin mennä sanattomaksi, mutta sain sanottua että kolhu on jo huomioitu hinnassa.
Kyllä monet vanhat tavarat ovat todellakin onglemajätettä, ainakin elektroniikka, kodinkoneet, huonekalut ja aikuisten vaatteet.
Joku pyykkikone varmaan kelpaisi ilmaiseksi, edellyttäen että siinä ei ole mitään vikaa ja suostuu viemään sen uuteen kottiin.
Yleensä ihmiset vertaavat käytetyn ja uuden hintaa. Esim. Ikeasta jos löytää kympillä uuden kirjahyllyn, niin 5 eurolla ei välttämättä kiinnosta ostaa käytettyä hyllyä, jossa näkyy jo ikä ja käytön jäljet. Se on tietysti toinen kysymys, että miten on mahdollista, että uuttakin tavaraa myydään niin halvalla ja mistä kaikkialta ne säästöt otetaan.
Harvinainen tavara, merkkitavara ja kauniit tai klassisen yksinkertaiset yksittäiset tuotteet menevät kyllä eteenpäin myös maksua vastaan.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:13"]Kierrätys on loistava asia ja mikään käyttökelpoinen ei mielestäni kuulu kaatopaikalle. Mutta fb-kirppareita& "roskalava" palstoja kun seuraa, niin vaikuttaa siltä että millään ei ole enää mitään arvoa kun se on kaupasta pois kannettu. Ilmaiseksi annetaan jopa alkuperäispakkauksessa koskemattoman ollutta tavaraa tai muuten vain tosi hyväkuntoista. Ja yleensä ukaasina "haettava tänään ennen klo17, silloin lähtee kaatopaikalle" Ihan hienoa että on vaihtoehto kaatopaikalle ja hyvä tavaraa löytää uuden paikan mutta... sen jälkeen kukaan ei ole valmis maksamaan edes kahta euroa mistään kun toisaalta saa ilmaiseksikin. Ja ilmaistavaraa ei vaan arvosteta; se lähtee sitten samantien eteenpäin kun kyllästytään jne. Minusta olisi hyvä että kun tavara vaihtaa omistajaa niin edes pieni korvaus kuuluu asiaan, oli se sitten karkkipussi, kahvipaketti tai kahden euron kolikko. Olenko ihan metsässä ajatusteni kanssa? [/quote] Metsässä olet juu. Jos ihminen haluaa päästä hänelle tarpeettomasta tavarasta eroon ja samalla tehdä hyvän teon lähimmäiselleen, hän voi antaa sen tavaran pois sitä tarvitsevalle. Kaikki eivät ehdi hoitamaan kirpparimyyntipöytää muutaman tavaran takia. Itse myyn kirpparilla, tavaran hinta alkaen 50 senttiä kappale. Mulle tulee hyvä mieli kun tiedän että joku joka oikeesti tarvitsee ja jolla on rahasta tiukkaa saa tuon mulle tarpeettoman tavaran käyttöönsä.
[/quote]
Kirpparilla vaan käy niin että "ammattimyyjät" ostaa halvat tuotteet ja pistää kalliimmalla omaan pöytään myyntiin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:30"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:25"]
Käytetyn tavaran arvo on tosiaan laskenut sitten 1990-luvun, puhumattakaan 70-luvusta, jolloin kaikkea säästettiin. Luulen että halpakauppojen ja Kiinasta tulevien tuotteiden rynnistys on aiheuttanut tämän. Jos kaupasta saa uuden kymmenellä eurolla, niin keskituloinen ihminen heittää vanhan helposti pois.
Toinen syy, vielä tärkeämpi, on se että ihmiset omistavat enemmän tarinoita kuin ennen. Ei vaikka vuonna 1975 ihminen omistanut kovinkaan montaa vaatetta, huonekalua, saati kodinkonetta. Samalla asunnot Helsingissä ovat pieniä. Varakas ihminen joka asuu Helsingin keskustassa ei yksinkertaisesti saa asuntoonsa mahtumaan esineitä vaikka olisivat olleet kalliitakin.
[/quote]
Tuo on niin totta, muistan että meillä oli kotona 70-luvulla yksi hyllykaappi ja kaksi tanko kaappia, joissa oli koko perheen vaatteet, jokaisella oli oma hylly. Nyt minulla on yksin kaksi hyllykaappia, kaksi tankokaappia ja kaksi vaatehuonetta täynnä "ei mitään päälle pantavaa".
[/quote]
:) :) :) niinpä, ei mitään päälle pantavaa :) mä ratkean nauruun täällä, mut näinhän se on :) ostetaan kun halvalla saa ihanuuksia ja sit on kaapissa niitä "kun mä tästä 5 kiloa laihdutan niin käytän tuota mekkoa"-vaatteita
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:08"]
Yleensä ihmiset vertaavat käytetyn ja uuden hintaa. Esim. Ikeasta jos löytää kympillä uuden kirjahyllyn, niin 5 eurolla ei välttämättä kiinnosta ostaa käytettyä hyllyä, jossa näkyy jo ikä ja käytön jäljet. Se on tietysti toinen kysymys, että miten on mahdollista, että uuttakin tavaraa myydään niin halvalla ja mistä kaikkialta ne säästöt otetaan.
Harvinainen tavara, merkkitavara ja kauniit tai klassisen yksinkertaiset yksittäiset tuotteet menevät kyllä eteenpäin myös maksua vastaan.
[/quote]
Tästä tulikin mieleen
http://www.feissarimokat.com/2015/06/tavallaan-halvempaa-kuin-ikeassa/
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:30"]Mitä kukaan millään vanhalla rääsällä tekee, saati maksaisi siitä mitään?
Itsellä on aina silloin tällöin tarvetta kaikenlaiselle tavaralle, johon välttäisi käytettykin, mutta kun niistä pyydetään aivan älyttömiä hintoja. Monella myyjällä tavara jää myymättä, kun kukaan ei maksa niistä mitään.
Kun meiltä on viety tavaraa kirpparille, niin ne on myty sillä periaatteella että hinta on sellainen että varmasti menee.
[/quote]
samaa mieltä. Etsin lapsille käytettyjä rullaluistimia tori.fi:stä ja totesin lopulta että Stadiumista sai uudet 20e halvemmalla :)
Olen yrittänyt opetella käymään kirppareilla hankkiakseni vaatteeni niistä, kun nyt opiskelijana ei ole varaa ostaa uutenakaan. Mutta niissä paikoissa on ihan kauhea haju! Viimeksi eilen aloin voida pahoin Tampereen Radiokirppiksellä, kun siellä haisi niin pahalta ja oli kuumaa ja ahdasta. Miksi ihmeessä ihmiset vievät varaston ja ties minkä hajuisia vaatteita myyntiin? En pysty ostamaan haisevia vaatteita. Se, että on käytetty, ei haittaa, mutta haju saa voimaan pahoin.
Käytetty tavara on arvossaan, kun se sijaitsee hutsun jalkojen välissä. Siitä kyllä maksetaan käypähinta, vaikka kotona olisi ilmaista ja vähän käytettyäkin.
Niinhän se on, ostat etelä-espalta kilon kultaa, jonka hinta on semmoiset 30 000 euroa. Sitten ku kävelee kaupasta ulos, niin eihän sillä enää arvoa ookkaan, kun on "käytetty".
Niin monen ihmisen kautta teidänkin "uudet" vaatteet on menneet, etten itse laskisi mitään tuotetta enää "uudeksi".
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:14"]
Olen yrittänyt opetella käymään kirppareilla hankkiakseni vaatteeni niistä, kun nyt opiskelijana ei ole varaa ostaa uutenakaan. Mutta niissä paikoissa on ihan kauhea haju! Viimeksi eilen aloin voida pahoin Tampereen Radiokirppiksellä, kun siellä haisi niin pahalta ja oli kuumaa ja ahdasta. Miksi ihmeessä ihmiset vievät varaston ja ties minkä hajuisia vaatteita myyntiin? En pysty ostamaan haisevia vaatteita. Se, että on käytetty, ei haittaa, mutta haju saa voimaan pahoin.
[/quote]
Kuulin kun radiossa puhuttiin tästä. Se on kirpparin hajua, se haju tulee siitä kun kaikkia mahdollisia hajuja sotketaan keskenään. Ne vaatteet ei siis ole haissut siltä kotona, vaan se haju suntyy siellä kirpparilla, eikä sitä kuulema saa millään pois vaatteista.
Ei kai juuri enää kukaan käy missään fyysisellä kirpparilla? Netissä on miljoona kertaa helpompaa päästä eroon tavarasta/ hakea tarvitsemaansa tavaraa sadoilta myyntipalstoilta
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 20:14"]
Ei kai juuri enää kukaan käy missään fyysisellä kirpparilla? Netissä on miljoona kertaa helpompaa päästä eroon tavarasta/ hakea tarvitsemaansa tavaraa sadoilta myyntipalstoilta
[/quote]Aika vaikea on netin kautta sovittaa jotain mekkoa. Kirpparilla sekin onnistuu, ja jos ei olekaan sopiva, voi mekon palauttaa pöytään takaisin.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:13"]Kierrätys on loistava asia ja mikään käyttökelpoinen ei mielestäni kuulu kaatopaikalle. Mutta fb-kirppareita& "roskalava" palstoja kun seuraa, niin vaikuttaa siltä että millään ei ole enää mitään arvoa kun se on kaupasta pois kannettu. Ilmaiseksi annetaan jopa alkuperäispakkauksessa koskemattoman ollutta tavaraa tai muuten vain tosi hyväkuntoista. Ja yleensä ukaasina "haettava tänään ennen klo17, silloin lähtee kaatopaikalle" Ihan hienoa että on vaihtoehto kaatopaikalle ja hyvä tavaraa löytää uuden paikan mutta... sen jälkeen kukaan ei ole valmis maksamaan edes kahta euroa mistään kun toisaalta saa ilmaiseksikin. Ja ilmaistavaraa ei vaan arvosteta; se lähtee sitten samantien eteenpäin kun kyllästytään jne. Minusta olisi hyvä että kun tavara vaihtaa omistajaa niin edes pieni korvaus kuuluu asiaan, oli se sitten karkkipussi, kahvipaketti tai kahden euron kolikko. Olenko ihan metsässä ajatusteni kanssa? [/quote] Metsässä olet juu. Jos ihminen haluaa päästä hänelle tarpeettomasta tavarasta eroon ja samalla tehdä hyvän teon lähimmäiselleen, hän voi antaa sen tavaran pois sitä tarvitsevalle. Kaikki eivät ehdi hoitamaan kirpparimyyntipöytää muutaman tavaran takia. Itse myyn kirpparilla, tavaran hinta alkaen 50 senttiä kappale. Mulle tulee hyvä mieli kun tiedän että joku joka oikeesti tarvitsee ja jolla on rahasta tiukkaa saa tuon mulle tarpeettoman tavaran käyttöönsä.
[/quote]
Kirpparilla vaan käy niin että "ammattimyyjät" ostaa halvat tuotteet ja pistää kalliimmalla omaan pöytään myyntiin.
[/quote]
Jos jonkun suurin tulonlähde on "ammattimyynti" niin siitä vaan. Mä olen töissä ja se on päätulonlähde. Jos hoitovapaalla oleva suurperheen äiti hankkii tulonsa kirpparikamaa uudelleenkierrättämällä, niin siitä vaan. Eipähän tarvitse heidän pulloja keräillä ojanpientareilta tulonlähteeksi... Lidlin kassalla näin yhden joka kikkaili pullonpalautuskuitin kanssa, maksoi 50 senttiä pankkikortilla ja loput pullonpalautusrahoista ja osti vain yhden maitopurkin :( Teki mieli heittää sille muutama kolikko kun noi pullonpalautusrahat tais olla sen ainoat kolikot...
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 17:21"]
Äidilläni oli toimiva, kaukosäätimellä varustettu, ihan hyvän kokoinen. Ei sekään kelvannut ilmaiseksi roskalavaryhmän kautta, ei kenellekään uusien vehkeiden harrasterakentajille, kierrätyskeskus ei ota. Lopulta vietiin se SER-kierrätykseen, ihan hyvänä ja toimivana pelinä.
[/quote]Anna mä arvaan, äidillesi ostettiin uusi taulu-TV?
[/quote]
Ei, vaan äiti muutti isosta omakotitalosta kerrostalokolmioon eikä tarvinnut enää kuin yhden television.
Monesti käytetty tavara on nimenomaan ongelmajätettä, ikävä kyllä. Mulla oli tuossa vähän aikaa sitten vaatekaapin raivauksen jäljiltä sellainen ongelmavyyhtinippu, parikymmentä vaatekappaletta ehjiä, puhtaita ja siistejä naistenvaatteita, eivät vain olleet ihan "tätä aikaa", vaan 2000-luvun alusta. Rahaa en edes haaveillut niistä saavani, joten koitin tarjota ilmaiseksi FB-ryhmässä. Ei kelvannut. Hope ry:llä oli kuulemma paikat niin täynnä tavaraa, ettei heikommin liikkuvia aikuisten vaatteita saa tuoda, ihan ymmärrettävää. Lopulta vein ne henkkamaukan tekstiilijätelaatikkoon, jonka kautta saavat uuden elämän ilmeisesti jonain öljynimeytysmattoina.
Toinen minkä suhteen on samaa ongelmaa ovat kuvaputkitelkkarit. Äidilläni oli toimiva, kaukosäätimellä varustettu, ihan hyvän kokoinen. Ei sekään kelvannut ilmaiseksi roskalavaryhmän kautta, ei kenellekään uusien vehkeiden harrasterakentajille, kierrätyskeskus ei ota. Lopulta vietiin se SER-kierrätykseen, ihan hyvänä ja toimivana pelinä.
Käytetyn tavaran arvo on tosiaan laskenut sitten 1990-luvun, puhumattakaan 70-luvusta, jolloin kaikkea säästettiin. Luulen että halpakauppojen ja Kiinasta tulevien tuotteiden rynnistys on aiheuttanut tämän. Jos kaupasta saa uuden kymmenellä eurolla, niin keskituloinen ihminen heittää vanhan helposti pois.
Toinen syy, vielä tärkeämpi, on se että ihmiset omistavat enemmän tarinoita kuin ennen. Ei vaikka vuonna 1975 ihminen omistanut kovinkaan montaa vaatetta, huonekalua, saati kodinkonetta. Samalla asunnot Helsingissä ovat pieniä. Varakas ihminen joka asuu Helsingin keskustassa ei yksinkertaisesti saa asuntoonsa mahtumaan esineitä vaikka olisivat olleet kalliitakin.
Meillä viedään tavaraa 4H kierrätykseen ja sieltä se tuntuu lähtevän nopeasti eteenpäin. Ko. kierrätyskeskuksen käyttäkunta on varmasti ikärakenteeltaan laajempi kuin FB ryhmät.