Millainen on keskiluokkainen elämä?
Otetaan kuviteltu tai todellinen keskiluokkainen perhe. Vähintään toinen vanhemmista on esimies- tai asiantuntijatason töissä ja perhe asuu omakotitalossa pienemmässä kaupungissa tai isossa rivi- tai paritaloasunnossa jossain kasvukeskuksessa.
Miltä tällaisen perheen talous voi näyttää? Missä perhe voi lomailla, ja onko esimerkiksi lapsilla vanhemmilta perityt, nippanappa toimivat kännykät, ja kustantaako vanhemmat kaikille lapsille ajokortit kun ne täyttää 18?
Kommentit (18)
Käy asuntomessuilla, kymmenittäin keskiluokan koteja näytillä.
Kymmeniä kulisseja näytillä tarkoitat. En nyt ihan ole kiinnostunut siitä.
No me olemme tuollainen perhe ilman kulisseja. Eletään ihan tavallista elämää asuntovelkoineen. Tuossa olen juuri poiminut omalta pihalta 30l mustikoita (ja vielä ajattelin poimia lisää), säästääpä senkin talven kauppalaskussa.
Lomailemme ulkomailla n 6 vkoa vuodessa (+ jokunen lyhytloma), toisaalta meillä on vain 1 oma auto ja toinen liisattu emmekä ostele ns "merkkivaatteita" eikä meillä ole muita kalliita harrastuksia. Nyt kaikkeen on jo paremmin varaa kun on enää 1 lapsi kotona vaikka toki nuo isommatkin tässä usein pyörähtävät syömässä tms. Kännykkä on sellaisella 2v sopparilla hankittu, maksaa kai parikymppiä kuukaudessa. Jos menee rikki uutta ei tule ennenkuin tämä on maksettu.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:22"]Otetaan kuviteltu tai todellinen keskiluokkainen perhe. Vähintään toinen vanhemmista on esimies- tai asiantuntijatason töissä ja perhe asuu omakotitalossa pienemmässä kaupungissa tai isossa rivi- tai paritaloasunnossa jossain kasvukeskuksessa.
Miltä tällaisen perheen talous voi näyttää? Missä perhe voi lomailla, ja onko esimerkiksi lapsilla vanhemmilta perityt, nippanappa toimivat kännykät, ja kustantaako vanhemmat kaikille lapsille ajokortit kun ne täyttää 18?
[/quote]
Tyhmä keskiluokkainen äiti ihmettelee ajokorttikohtaa. Tottakai kustantaa, vai kuka muu ne kustantaisi?
Hyvin usein nuori itse kustantaa ajokorttinsa. Ainakin köyhemmissä perheissä... Ilmeisesti keskiluokkaisissa näin ei ole, jos se vaihtoehto ei edes tule "keskiluokkaisen äidin" mieleen.
Pari kertaa vuodessa lomailemme, lähinnä Eurooppa ja USA. Lapsilla keskitason älykännykät, eli hinnat mx 350 euroa. Isällä meillä on kallein, uusin iPhone. Ajokortit kustannetaan. Talous on hyvässä kunnossa, koska tulot ovat hyvät, ja lisäksi olemme saaneet molemmilta puolilta isovanhemmilta huomattavaa tukea asunnonhankintaan. Ja kateelliset voivat huokaista, veroasiat on hoidettu oikein. Omille lapsille on rahastot jo olemassa, joten voimme tukea lapsiammekin vastaavasti tulevassa.
Ei keskiluokkaisuus rahasta kiinni ole, koska keskituloisten ja pienituloisten ero on niin pieni. Enemmän keskiuokkaisuus on tiettyä keskimääräisyyttä tavoitteleva kulttuuri. Halutaan ola niin kuin muutkin, kosska erottuminen koetaan negatiivisksi. Keskiluokkainen ihminen on nähnyt sen verran maailmaa, että on tajunnut, että yksiselitteidiä eettä ja moraalisia ohjeita ei ole, mutta jos on niin kuin muutkin, tekee, ajattelee, käyttäytyy, ei ainakaan ole yksin väärässä, eikä silloin kovin pahasti tule moitituksikaan. Samanlaisuus ja massaan uppoaminen koetaan positiiviseksi suojaväritykseksi, jonka alla saa itsekseen oman perrhen ja oman pään sisällä olla rauhassa vähän erilainenkin. Ei kulissi, vaan camouflage.
Siksi käytetään espritiä ja guessia tai korsia ja muuta keskihintaista vaatetta, keskihintaista puhelinta (parin sadan android tai iphone) keskihintaista autoa ja lomaillaan keskihintaisissa taviskohteissa. Mitä siihen ajokorttiin tulee, niin keskiluokkaiset vanhemmat maksavat lastensa koulutukšn ja ajokortin sen osana, mutta eivät autoa tai bensoja tämän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:06"]Hyvin usein nuori itse kustantaa ajokorttinsa. Ainakin köyhemmissä perheissä... Ilmeisesti keskiluokkaisissa näin ei ole, jos se vaihtoehto ei edes tule "keskiluokkaisen äidin" mieleen.
[/quote]
Ok. Tämä ilmeisesti tarkoittaa sitä, että lapsen pitää mennä töihin rahaa saadakseen tai säästää vuosien ajan lahja - tms.rahoja? Minusta lapsen pitää saada keskittyä kouluun ja levätä vapaalla. Lukiossa lukemista on aika paljon, jos tahtoo pedata hyvät numerot.
t : se keskiluokkainen äiti
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 07:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:22"]Otetaan kuviteltu tai todellinen keskiluokkainen perhe. Vähintään toinen vanhemmista on esimies- tai asiantuntijatason töissä ja perhe asuu omakotitalossa pienemmässä kaupungissa tai isossa rivi- tai paritaloasunnossa jossain kasvukeskuksessa. Miltä tällaisen perheen talous voi näyttää? Missä perhe voi lomailla, ja onko esimerkiksi lapsilla vanhemmilta perityt, nippanappa toimivat kännykät, ja kustantaako vanhemmat kaikille lapsille ajokortit kun ne täyttää 18? [/quote] Tyhmä keskiluokkainen äiti ihmettelee ajokorttikohtaa. Tottakai kustantaa, vai kuka muu ne kustantaisi?
[/quote]
No meillä lapset kustansi itse omilla kesätyörahoillaan. Omasta halustaan, olisimme maksaneet osan.
5
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 08:20"]
Ei keskiluokkaisuus rahasta kiinni ole, koska keskituloisten ja pienituloisten ero on niin pieni. Enemmän keskiuokkaisuus on tiettyä keskimääräisyyttä tavoitteleva kulttuuri. Halutaan ola niin kuin muutkin, kosska erottuminen koetaan negatiivisksi. Keskiluokkainen ihminen on nähnyt sen verran maailmaa, että on tajunnut, että yksiselitteidiä eettä ja moraalisia ohjeita ei ole, mutta jos on niin kuin muutkin, tekee, ajattelee, käyttäytyy, ei ainakaan ole yksin väärässä, eikä silloin kovin pahasti tule moitituksikaan. Samanlaisuus ja massaan uppoaminen koetaan positiiviseksi suojaväritykseksi, jonka alla saa itsekseen oman perrhen ja oman pään sisällä olla rauhassa vähän erilainenkin. Ei kulissi, vaan camouflage.
Siksi käytetään espritiä ja guessia tai korsia ja muuta keskihintaista vaatetta, keskihintaista puhelinta (parin sadan android tai iphone) keskihintaista autoa ja lomaillaan keskihintaisissa taviskohteissa. Mitä siihen ajokorttiin tulee, niin keskiluokkaiset vanhemmat maksavat lastensa koulutukšn ja ajokortin sen osana, mutta eivät autoa tai bensoja tämän jälkeen.
[/quote]
Ihan en tunnista itseäni noista.... no pakko myöntää että ostin Outletista Korsin juhlamekon kun oli -70%. Guessia ei ikinä, ei Espritiä, Gantia tms myöskään!
5
Me (kolmikymppinen aviopari) asumme velattomassa ok-talossa 10km kaupungin keskustasta, on pari autoa, joista toinen uusi ja toinen museossa, on vene, harrasteita, pari lemmikkiä ja akvaario ja niin edespäin. Mies on ihan normipalkkaisessa työssä ja minä opiskelen, tehden mahdollisuuksien mukaan töitä. Kaukomatkoilla käymme joka toinen tai kolmas vuosi ja joka vuosi jossain lähempänä plus kotimaanmatkoja ja muita reissuja. Rahaa riittää kaikkeen mitä haluamme, jos ei ihan holtittomasti ostella ja jos ei niin käytetään Visaa, joka maksetaan seuraavassa kuussa heti pois. Lapsia ei ole, eikä tule ja sen takia uskoisinkin meidän pärjäävän näin kivasti.
Keskiluokkaisen perheen lapsena sain myös autot ja autokortit lahjaksi, kuten myös mopon ja mopokortin. Lukioaikana en tehnyt ollenkaan töitä. Jos itse lapsia hankkisin, niin toimisin samoin, mutta ei ole tulossa.
Eli keskiluokkainen = keskinkertaista kaikki.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 14:22"]
Otetaan kuviteltu tai todellinen keskiluokkainen perhe. Vähintään toinen vanhemmista on esimies- tai asiantuntijatason töissä ja perhe asuu omakotitalossa pienemmässä kaupungissa tai isossa rivi- tai paritaloasunnossa jossain kasvukeskuksessa.
[/quote]
Keskiluokkaisen perheen elämän valintoihin vaikuttaa eniten koulutus/sivistys: se ratkaisee kaikki harrastukset ja mielenkiinnon kohteet. Eli keskiluokkainen perhe voi yhtä hyvin nauttia Seinäjoen tangomarkkinoista kuin Keski-Euroopan pikkukylissä kiertämisestä.
Myös kulutuskäyttäytyminen riippuu koulutuksesta: hyvin koulutetut ihmiset harvemmin arvostavat merkkisälää, eivät keskiluokkaan kuuluvat, eivät sitä varattomammat eivätkä varsinkaan sitä huomattavasti varakkaammat
Mä olen keskiluokkainen nelikymppinen sinkku. IT-alan asiantuntijatehtävissä töissä. Asun asumisoikeus-rivitaloasunnossa Helsingissä, on oma auto. Eipä sitä rahaa matkusteluun jää, tai jäisi jos alkaisi pihistää esim. ruoasta, vaatteista, kampaamokäynneistä, tv:n kanavapaketeista jne, mutta minä valitsen mieluummin arjen nautinnot kuin matkat. Säästöjä ei ole eikä tule.
Meillä on varmasti ulkopuolisten silmin keskiluokkainen elämä. Vanhemmat asiantuntija-ammateissa, kaksi lasta. Omakotitalo uima-altaalla, mökki, 2 autoa. Lapset saavat harrastaa mitä haluavat, matkustelemme pari kertaa vuodessa hyvätasoisiin kohteisiin. Arjen hankinnoissa ei varsinaisesti tarvitse katsoa hintalappua jos nyt jonkun järjen pitää hommassa mukana.
Siskoni perhe on kiinteästi mukana elämässämme, sisko hoitaa lapsiamme arkisin ja autamme muutenkin puolin ja toisin viikoittain.
Keskiluokkaisuus on tasapäistävää. Ystäväperheet ovat samanlaisia kun me, ja se on vain mukavaa. Voidaan tehdä asioita yhdessä eikä kukaan arvostele toisten valintoja.
Meillä mies on yrittäjä, itse olen palkkatyössä esimiehenä. Molemmat korkeasti koulutettuja. Kaksi lasta, toinen vielä vauva. Asumme omakotitalossa ja meillä on koira. Vain yksi auto koska asumme 4km päässä keskustasta, missä molempien työt ovat. Kannatamme vihreitä, ajattelemme maailmaa ja luontoa, mutta emme fanaattisesti. Pihassa on omat omenapuut ja marjapensaat sekä kasvimaa joita hyödynnämme, kierrätämmä pahvit, lehdet, lasit ja metallit. Toinen lapsista saa puhelimen nyt kun menee ekalle ja tuo tulee olemaan sellainen peruspuhelin jonka saa muutamalla kympillä, ihan vaan siksi kun kulkee koulumatkan yksin. Arvostemme itsetehtyä ja olemme aika reipasta sakkia, remontoidaan itse jne. Itse hoidan pihaa ja puutarhaa intohimoisesti, leivon, mehustan, säilön jne. Kaupassa ei juurikaan tarvi miettiä mitä ostaa, ainakaan rahan takia. Suosimme suomalaista, ympäristöystävällistä ja lähituotettua. Lapset leikkivät legoilla, piirtävät maalaavat, ulkoilevat. Heillä ei ole pelikonsoleita ja tablettia ei tässä taloudessa tarvita. Miehen kanssa rakastamme musiikkia, taidetta ja itse luen paljon. Ulkomaanmatkoja emme tee vuosittain, koska mies ei juurikaan lomaile yrittäjyydestä. Tykkäämme lomailla kaupunkikohteissa. Seuraavaksi kuitenkin suuntaamme löhölomalle lämpöön ja merenrantaan. Käymme miehen kanssa salilla ja harrastamme muuta pientä. Mies käy töissä, minä hoidan tällä hetkellä kodin, koska olen vauvan kanssa kotona. Kun palaan töihin kototyöt jaetaan sen mukaan kuka kerkeää ne tehdä. Elämämme on ihanaa ja arkemme kivaa ja hauskaa. En voisi toivoa mitään enempää.
Miksi oletetaan, että keskiluokkaisella perheellä on lapsia tai asutaan omakotitalossa? Me olemme lapseton keskiluokkainen pariskunta, joka asuu Töölössä, tekee vapaa-ajallaan mitä huvittaa ja kustantaa ihan itse oman elämisensä.