Sanokaa niille lapsillenne..
Pitäkää ne lapsenne kurissa ja opettakaa, että parkkipaikka täynnä ei ole hyvä paikka juosta päättömästi ympäriinsä.
Oltiin ajelemassa pyörillä (mopoja ja kevareita) ja tultiin kaupasta pois. Lähettiin siitä pihasta, vauhtia ehkä jotain 40km/h. Ajoin ekana, ja yhtäkkiä vitunmoinen säikähdys+jarrutus kun eteen juoksee about 5v lapsi. Jarrut pohjaan ja lapsi juoksee pois. Perässä kävelee isä ja äiti jotka rupeaa uhkailemaan turpaan vetämisellä ja sanoo että teidänlaiset hinttarit pitäs vetää hirteen, yms muuta fiksua käytöstä. Selitetään että lapsi yhtäkkiä juoksi eteen, mutta heitä ei kiinnosta.
Että älkää antako niiden juosta tuollaisissa paikoissa.
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:15"]
OT, vähän liian kovalla vauhdilla se sinäkin siitä sitten lähdit...
[/quote]
SINÄ, ei koskaan minun lapseni!!
Ja toinen asia että se alle metrin nappula päästetään kävelemään 5 metriä aikuisten edellä parkkipaikalla, monesti meinannut peruuttaa lapsen päälle, ettekö ymmärrä että tuon ikäistä pidetään kädestä kiinni!!!
Eipä parkkipaikalla ajella 40km/h, kyseisen lapsen äitinä olisin itsekin todennäköisesti teille huutanut. Autokoulussa ootta vissiin nukkunut teoriatunnit kun mitään ei oo päähän jäänyt. Enkä nyt sano etteikö lapsia pitäisi kasvattaa varovaisuuteen, mutta luulis mopoikäisten tajuavan että pieni lapsi voi tehdä arvaamattomiaki asioita vaikka kuinka olis hyvin kasvatettu. Eikä parkkipaikoilla kuulu kaasu pohjassa ajaa, siellä pitäisi noudattaa erityistä varovaisuutta. Ajelette vissiin suojateilläkin lasten päälle jolleivat väistä teitä ?
Niin totta! Ei niitä lapsia aina näe kun ne juoksevat lyhyinä autojen välistä. Ei väliä oliko vauhti 40km/h vai 20km/h, onnettomuuksia voi tapahtua. Ei se vika ole aina kuskissa! Lapset ovat aikuisten vastuulla sellaisissa paikoissa.
Siis ajat parkkialueella 40km/h !!!?? Katso peilin, ei tuollaisella nopeudella voi ajella parkkipaikalla. Ja itse pidän aina lasten käsistä kiinni parkkipaikalla. Lasten aivot eivät ole kehittyneet ja ne eivät osaa arvioida mikä on turvallista, jo paljon isompikin lapsi saattaa pyrähtää tien yli tai parkkipaikalla. Taidat olla itsekkin vielä lapsi ja pyrähtelet moposi kanssa. Olisi kuitenkin turvallista ajaa vain sellaista nopeutta sellaisissa paikoissa joista joku voi hypätä puskasta kuin on sallittu ja olla tarkkaavaisempi esim. Parkkialueet, koulun ja päiväkodin lähistöt, omakotitalo alueiden pienet tiet, sisäpihat...
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:33"]Siis ajat parkkialueella 40km/h !!!?? Katso peilin, ei tuollaisella nopeudella voi ajella parkkipaikalla. Ja itse pidän aina lasten käsistä kiinni parkkipaikalla. Lasten aivot eivät ole kehittyneet ja ne eivät osaa arvioida mikä on turvallista, jo paljon isompikin lapsi saattaa pyrähtää tien yli tai parkkipaikalla. Taidat olla itsekkin vielä lapsi ja pyrähtelet moposi kanssa. Olisi kuitenkin turvallista ajaa vain sellaista nopeutta sellaisissa paikoissa joista joku voi hypätä puskasta kuin on sallittu ja olla tarkkaavaisempi esim. Parkkialueet, koulun ja päiväkodin lähistöt, omakotitalo alueiden pienet tiet, sisäpihat...
[/quote]
En usko että se nopeus on tässä se asia..
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:33"]Siis ajat parkkialueella 40km/h !!!?? Katso peilin, ei tuollaisella nopeudella voi ajella parkkipaikalla. Ja itse pidän aina lasten käsistä kiinni parkkipaikalla. Lasten aivot eivät ole kehittyneet ja ne eivät osaa arvioida mikä on turvallista, jo paljon isompikin lapsi saattaa pyrähtää tien yli tai parkkipaikalla. Taidat olla itsekkin vielä lapsi ja pyrähtelet moposi kanssa. Olisi kuitenkin turvallista ajaa vain sellaista nopeutta sellaisissa paikoissa joista joku voi hypätä puskasta kuin on sallittu ja olla tarkkaavaisempi esim. Parkkialueet, koulun ja päiväkodin lähistöt, omakotitalo alueiden pienet tiet, sisäpihat...
[/quote]
En usko että se nopeus on tässä se asia..
[/quote]
Kyllä se on, ei kävis mielessäkään ajella tuollaista vauhtia parkkipaikalla. Itse ehdottomasti ryömittelen ja kerkeän jarruttaa jos jonkun lapsi pääsee vaikka karkuun vanhemman kädestä ja hyppää alle.
No tosiaan on vikaa sekä lasten vanhemmissa, että kuskissakin. Ei niitä vaahtosammuttimen kokoisia naperoita niin äkkiä hoksaa varsinkaan, jos pujahtavat yhtäkkiä yksin jostain auton takaa ja kun he eivät itse vielä tajua olla varovaisia niin vanhempana itsekin pidän aina kädestä kiinni liikenteen seassa. Mutta tosiaan parkkipaikoilla ei ajeta autolla, moottoripyörällä taikka mopolla taajamanopeuksia vaan mieluummin vaikka ihan ryömittämällä tai korkeintaan 20km/h, koska tollasilla nopeuksilla äkkiä lasautat sen kevarisi jonkun auton kylkeen, joka peruuttaa ja ei huomaa sun tulemista etkä ehdikkään jarruttaa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:45"]No tosiaan on vikaa sekä lasten vanhemmissa, että kuskissakin. Ei niitä vaahtosammuttimen kokoisia naperoita niin äkkiä hoksaa varsinkaan, jos pujahtavat yhtäkkiä yksin jostain auton takaa ja kun he eivät itse vielä tajua olla varovaisia niin vanhempana itsekin pidän aina kädestä kiinni liikenteen seassa. Mutta tosiaan parkkipaikoilla ei ajeta autolla, moottoripyörällä taikka mopolla taajamanopeuksia vaan mieluummin vaikka ihan ryömittämällä tai korkeintaan 20km/h, koska tollasilla nopeuksilla äkkiä lasautat sen kevarisi jonkun auton kylkeen, joka peruuttaa ja ei huomaa sun tulemista etkä ehdikkään jarruttaa.
[/quote]
Oli tosiaan sellanen paikka että autot oli sammuksissa (tapahtuma) ja siellä ei liikkunut muita. Mutta pahoittelen tuota nopeutta, jos kerran se oli ainoa syy.
Vaikka ei olis yhtään lasta parkkipaikalla niin ei siellä silti noin kovaa ajella.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:45"]No tosiaan on vikaa sekä lasten vanhemmissa, että kuskissakin. Ei niitä vaahtosammuttimen kokoisia naperoita niin äkkiä hoksaa varsinkaan, jos pujahtavat yhtäkkiä yksin jostain auton takaa ja kun he eivät itse vielä tajua olla varovaisia niin vanhempana itsekin pidän aina kädestä kiinni liikenteen seassa. Mutta tosiaan parkkipaikoilla ei ajeta autolla, moottoripyörällä taikka mopolla taajamanopeuksia vaan mieluummin vaikka ihan ryömittämällä tai korkeintaan 20km/h, koska tollasilla nopeuksilla äkkiä lasautat sen kevarisi jonkun auton kylkeen, joka peruuttaa ja ei huomaa sun tulemista etkä ehdikkään jarruttaa.
[/quote]
Oli tosiaan sellanen paikka että autot oli sammuksissa (tapahtuma) ja siellä ei liikkunut muita. Mutta pahoittelen tuota nopeutta, jos kerran se oli ainoa syy.
[/quote]
No ei täällä ole kukaan muu kuin tuo yks meuhkaaja sanonut, että oli pelkästään nopeuden syy ja et hei aloituksessa sanonut, että autoja ei liikkunut (mistä tiedät ettei joku muu halunnut samaan aikaan pois?). Eli normaalioloissa et siis ajaisi parkkiksella taajamanopeutta? Hyvä, mutta pidä silti silmät erittäin hyvin auki noiden vanhempien takia, joita ei lasten kirmailut paljoa kiinnosta, koska hyvintodennäköisesti joudut maksumieheksi, jos lapsen teilaat vahingossa eikä ollut muita silminnäkijöitä, kuin vanhemmat.
Vitun palikka! Kaupan parkkipaikoilla ei ajella neljääkymppiä! Saatanan tolvana!
Turpaanveto olisi ollut aivan pakallaan.
Ymmärät kunhan kasvat aikuiseksi ja tuo penikkatauti menee ohi.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:33"]Siis ajat parkkialueella 40km/h !!!?? Katso peilin, ei tuollaisella nopeudella voi ajella parkkipaikalla. Ja itse pidän aina lasten käsistä kiinni parkkipaikalla. Lasten aivot eivät ole kehittyneet ja ne eivät osaa arvioida mikä on turvallista, jo paljon isompikin lapsi saattaa pyrähtää tien yli tai parkkipaikalla. Taidat olla itsekkin vielä lapsi ja pyrähtelet moposi kanssa. Olisi kuitenkin turvallista ajaa vain sellaista nopeutta sellaisissa paikoissa joista joku voi hypätä puskasta kuin on sallittu ja olla tarkkaavaisempi esim. Parkkialueet, koulun ja päiväkodin lähistöt, omakotitalo alueiden pienet tiet, sisäpihat... [/quote] En usko että se nopeus on tässä se asia..
[/quote]
Onhan se. Jos olisi ajanut maksimissaa 10km/h, kuten parkkialueilla on tarpeen, niin mitään tilannetta ei olisi syntynyt.
Tämä on taas niin samaa kuin "talvi yllätti autoilijat". Jos ei itse hallitse oikeita tilannenopeuksia, niin kyllä niitä yllätyksiä tulee.
Oltiin tässä juuri mökillä ja siellä oli pari teinipoikaa joille tuli kaikki yllätyksenä, eikä niillä toimi aivot ollenkaan? Mistä minä voin arvata että kirveestä voi irrota terä tai että täysinäistä pahvilautasta ei voi nostaa reunasta jne. Yllätystä yllätyksen perään.
Peukutuksesta päätelellen palstalla enemmistönä finninaamaiset mopopojat.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:45"]No tosiaan on vikaa sekä lasten vanhemmissa, että kuskissakin. Ei niitä vaahtosammuttimen kokoisia naperoita niin äkkiä hoksaa varsinkaan, jos pujahtavat yhtäkkiä yksin jostain auton takaa ja kun he eivät itse vielä tajua olla varovaisia niin vanhempana itsekin pidän aina kädestä kiinni liikenteen seassa. Mutta tosiaan parkkipaikoilla ei ajeta autolla, moottoripyörällä taikka mopolla taajamanopeuksia vaan mieluummin vaikka ihan ryömittämällä tai korkeintaan 20km/h, koska tollasilla nopeuksilla äkkiä lasautat sen kevarisi jonkun auton kylkeen, joka peruuttaa ja ei huomaa sun tulemista etkä ehdikkään jarruttaa. [/quote] Oli tosiaan sellanen paikka että autot oli sammuksissa (tapahtuma) ja siellä ei liikkunut muita. Mutta pahoittelen tuota nopeutta, jos kerran se oli ainoa syy.
[/quote]
Ei liikkunut muita? Juurihan sanoit, että siellä liikkui ainakin yksi lapsi vanhempineen. Tätä minä en käsitä, että kun hypätään mopon tai auton päälle, ei enää muisteta ottaa huomioon kuin muut moottoriajoneuvolla liikkuvat.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 18:04"]Vitun palikka! Kaupan parkkipaikoilla ei ajella neljääkymppiä! Saatanan tolvana!
Turpaanveto olisi ollut aivan pakallaan.
Ymmärät kunhan kasvat aikuiseksi ja tuo penikkatauti menee ohi.
[/quote]
Öö miten penikkatauti tähän liittyy? :)
Ja toinen juttu, on totta että 40km/h on parkkiksella vähän liikaa, mutta vaikka olisi vain 20km/h ja lapsi juoksee alle, olette te ajattelemattomat vanhemmat syyttämässä aina kuskia ja auta armias, kun kyseessä on nuori kuski.
Katsokaapa myös, kuinka itse aiheutatte kenties viikottain ellette päivittäin vaaratilanteita auton ratissa, kun ohitatte niitä mopoja väkisin ja ajatte ylinopeuttakin ohittaessa ja sen jälkeen.
Kaksinaismoralismia ilmassa.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 12:45"]No tosiaan on vikaa sekä lasten vanhemmissa, että kuskissakin. Ei niitä vaahtosammuttimen kokoisia naperoita niin äkkiä hoksaa varsinkaan, jos pujahtavat yhtäkkiä yksin jostain auton takaa ja kun he eivät itse vielä tajua olla varovaisia niin vanhempana itsekin pidän aina kädestä kiinni liikenteen seassa. Mutta tosiaan parkkipaikoilla ei ajeta autolla, moottoripyörällä taikka mopolla taajamanopeuksia vaan mieluummin vaikka ihan ryömittämällä tai korkeintaan 20km/h, koska tollasilla nopeuksilla äkkiä lasautat sen kevarisi jonkun auton kylkeen, joka peruuttaa ja ei huomaa sun tulemista etkä ehdikkään jarruttaa. [/quote] Oli tosiaan sellanen paikka että autot oli sammuksissa (tapahtuma) ja siellä ei liikkunut muita. Mutta pahoittelen tuota nopeutta, jos kerran se oli ainoa syy.
[/quote]
Olihan silellä muita, sinä et vaan huomannut heitä. Siksi liikenteessä pitää olla varovainen, ptää käyttää vilkkua ja ajaa pahoissa paikoissa hitaasti, jotta sinua paremmin hereillä olevat osaavat ja ehtivät väistää sinua, kun sinä et ole niitä huomaanut.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 18:04"]Vitun palikka! Kaupan parkkipaikoilla ei ajella neljääkymppiä! Saatanan tolvana! Turpaanveto olisi ollut aivan pakallaan. Ymmärät kunhan kasvat aikuiseksi ja tuo penikkatauti menee ohi. [/quote] Öö miten penikkatauti tähän liittyy? :) Ja toinen juttu, on totta että 40km/h on parkkiksella vähän liikaa, mutta vaikka olisi vain 20km/h ja lapsi juoksee alle, olette te ajattelemattomat vanhemmat syyttämässä aina kuskia ja auta armias, kun kyseessä on nuori kuski. Katsokaapa myös, kuinka itse aiheutatte kenties viikottain ellette päivittäin vaaratilanteita auton ratissa, kun ohitatte niitä mopoja väkisin ja ajatte ylinopeuttakin ohittaessa ja sen jälkeen. Kaksinaismoralismia ilmassa.
[/quote]
20m/h on myös paljon, jos ajetaan ihan pysäköidyn autorivin vieressä.
On tässä kuule oltu itsekkin nuoria ja nyt aikuisena sitä tajuaa minkälainen vastuuton taulapää sitä on ollut alle 20 vuotiaana penikkana. Mutta kun on ollut tarpeeksi läheltäpititilanteita ja ymmärtää mistä ne johtuu, niin ajokäytös muuttuu ja kas kummaa, enää ei ole läheltäpititilanteita juuri koskaan.
Ap olet oikeassa ja hyvä että teit aloituksen. Itellä skopan selässä samoja kokemuksia ja mittarissa on ollut 20km/h. Oon jo miettinyt, että pitääkö parkkipaikalta nykyisin taluttaa mopot ajotielle kun aina jostain juoksee naperoita eteen ja vanhemmat uhkaa poliisilla ja vetästä turpaan ja ties mitä.
Kaiken huippu on se, että te auton ratissa istuvat vanhemmat, jotka kiroatte meitä mopoilijoita kuinka vaarannamme liikennettä, aiheutatte itse niitä vaaratilanteita. Ohitatte hirveillä nopeuksilla ja ajatte melkein nokkakolareita. Hirveitä äkkijarrutuksia joutuu teidän takia tekemään ja siitä aiheutuu sitten melkein peräänajoja takana olevilla autoilla ja koska olen skopan päällä, saan luultavasti isommat ruhjeet kuin te.
Katsokaa tekin välillä peiliin älkääkä aina syyttäkö meitä mopoilijoita. Meistä löytyy myös niitä fiksuja kuskeja. Liian monta "läheltä piti" tilannetta on tullu koettua ja joka kerta tekisi mieli poliisit pistää teidän idioottien perään, mutta se on hankalaa liikenteessä.
OT, vähän liian kovalla vauhdilla se sinäkin siitä sitten lähdit...