Ruotsin kielen oppiminen on suomalaisille tärkeää ja välttämätöntä
Ei me voida vain käpertyä itseemme tässä globalisoituvassa maailmassa.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielen taitoa tarvitsee vain Suomen yläluokka.
Ei sellaista ole.
On, mutta he pitävät ymmärrettävistä syistä itsensä poissa näkyvistä.
Ei ole. Kieli ei määritä kenenkään luokkaa yhteiskunnassa.
Terveisiä sinne trollitehtaalle (mistä tämäkin aloitus tulee): joo voitte lietsoa eripuraa suomalaisten kesken mutta jos tosipaikka tulee ollaan yhtenä rintamana vihollista vastaan, kuten koko (oikea) Eurooppa.
Kerro tämä viesti eteenpäin esimiehellesi (jos uskallat).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavis juntti ei tarvitse mitään kieltenopetusta. Hän pärjää Suomessa hyvin suomen kielellä.
Eiköhän suurimmassa osassa maailman maita pärjätä hyvin maan pääkielellä. Mikä oli pointtisi?
Kieltenopetus on kallista. Kieltenopetusta voidaan hyvin karsia peruskoulun opetussuunnitelmassa. Englannin perusteet riittävät suurelle osalle.
Tarvitsin viimeksi saksan taitoa. Ruotsia en tarvitse just koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole.
Pysy uskossasi. Et sinä pääse heitä näkkemään. Etkä sinä tee sillä tiedolla mitään ketkä kuuluvat yläluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä sinne trollitehtaalle (mistä tämäkin aloitus tulee): joo voitte lietsoa eripuraa suomalaisten kesken mutta jos tosipaikka tulee ollaan yhtenä rintamana vihollista vastaan, kuten koko (oikea) Eurooppa.
Kerro tämä viesti eteenpäin esimiehellesi (jos uskallat).
Voit olla keskenäsi sosialistisessa yhteisrintamassasi Toveri!
Me muut ajattelemme itse mikä itsekullekin on edullisinta.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielen taidosta on kyllä ollut minulle hyötyä elämässä, joten en tajua, miksi jotkut niin hirveästi vastustaa "pakkoruotsia". Ja onhan meillä muitakin pakollisia aineita koulussa.
Jos olisit valinnaiskielenä opiskellut ruotsin, olisit saanut sen hyödyn sitäkin kautta. Suomalaisista n. 99% pakkoruotsin käyneistä eivät ole hyötyneet siitä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista ole.
Pysy uskossasi. Et sinä pääse heitä näkkemään. Etkä sinä tee sillä tiedolla mitään ketkä kuuluvat yläluokkaan.
En teekään, koska mitään yläluokkaa ei oikeasti ole olemassa. Omasta suvusta löytyy kyllä sellaisia joita sinä varmaan luokittelisit ”yläluokkaan”.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä ruotsalaisessa firmassa ja tekemisissä ruotsalaisten kanssa lähes päivittäin. Puhumme poikkeuksetta englantia.
Sama juttu täällä. Töitä tullut tehtyä ruotsalaisten, saksalaisten, englantilaisten, espanjalaisten ja iltalialaisten kanssa. Työkieli englanti.
Ei ruotsia käytetä työkielenä kuin suomen hurmur alueilla (vaikka osaavat suomeakin) ja ruotsin rakennustyömailla jos sielläkään. Monikansallisuus rehottaa, niin englannin kieli on se yhteinen kieli.
Täysin joutava kieli ja nekin resurssit voisi käyttää oikeiden hyötykielten opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielen taidosta on kyllä ollut minulle hyötyä elämässä, joten en tajua, miksi jotkut niin hirveästi vastustaa "pakkoruotsia". Ja onhan meillä muitakin pakollisia aineita koulussa.
Jos sinulle on ollut siitä hyötyä, tarkoittaako se sitä, että kaikkien olisi sen takia väkisin sitä opeteltava? Minä olen 54 v., en ole kertaakaan tarvinnut.
Hej! Mitä jos se kumppani on Ruotsista? Hieman häpeää jos ei osaa puhua hänen kielellä. :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi Ruotsia vihataan!?
Siksi, että sitä pakotetaan opiskelemaan kaikilla kouluasteilla.
Lisäksi suomenruotsalaiset saavat nauttia kaikenlaisista eduista mm. Kiintiöt yliopistoihin.
Keinotekoinen kaksikielisyys esim. Vantaalla jossa jokainen kadunkyltti pitää olla ruotsiksi vaikka ruotsinkielisiä asuu siellä pari prosenttia väkiluvusta.
HSL:n junissa, busseissa ja ratikoissa lukee kohteen nimet ruotsiksi 50% ajasta mikä sekoittaa huomattavasti oikean määränpään löytämistä.
Pysäkkikuulutukset kailotetaan ruotsiksi mikä viimeistään saa vihaamaan koko kieltä.
Tässä nyt muutama syy.
Äskeinen ruotsi-keskustelu poistui, joten laitetaan tänne:
Jos ruotsi halutaan pitää pakollisena, siihen toimii 9.lk tiivis kurssi kaikille. Lisäksi vapaaehtoiseksi kieleksi sitä haluaville pidemmät oppimäärät.
Tulos on sama huomattavasti pienemmillä resursseilla.
Ongelma ruotsissa on nimenomaan se, että sen pakollinen oppiminen koetaan epäoikeudenmukaiseksi. Sama ei koske mitään muuta oppiainetta, vaikka ne ovat pakollisia. Se epäoikeudenmukaisuiden kokemus on jarru oppimiselle, eikä sitä voi työntää pakolla kurkusta alas, vaikka mitä lakeja olisi.
Pyydystän rapuja ja myyn niitä noille snapsaajille, mutta ei tulisi mieleenkään osallistua noihin - tai no kerran olen osallistunut mutta siitä maksettiin koska kuului duunissa edustuskeikkaan. Opettivat muuten syömään väärin raöuja, tuhlailevasti...