Ruotsin kielen oppiminen on suomalaisille tärkeää ja välttämätöntä
Ei me voida vain käpertyä itseemme tässä globalisoituvassa maailmassa.
Kommentit (57)
Ruotsin kielen taidosta on kyllä ollut minulle hyötyä elämässä, joten en tajua, miksi jotkut niin hirveästi vastustaa "pakkoruotsia". Ja onhan meillä muitakin pakollisia aineita koulussa.
Ruotsista ei ole ollut minulle mitään hyötyä. Vain englannista. Joten kysyn uudelleen: MIKSI ruotsin oppiminen olisi välttämötöntä? Ennemmin sekin aika olisi kannattanut käyttää esim. espanjan opiskeluun, joka merkittävä kieli maailmalla.
Jokaisen kielen euroopassa voisi melkein perustella samalla tavalla. Ihmiset oppivat jo englantia ja muita kieliä.
Englannintaito on ihan riittävä. Ruotsalaisetkin osaavat hyvin englantia, niin kommunikointi sujuu sillä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Pakkoruotsi pois! Turhin kieli ikinä.
En ole tarvinnut ruotsia vielä kertaakaan kun pääsin koulusta
Pakkoruotsittaja katsoi tilaisuutensa koittaneen tässä maailmantilanteessa.
Pakkoruotsi on Suomelle merkittävä taloudellinen rasite kaksista katukylteistä lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Pakkoruotsittaja katsoi tilaisuutensa koittaneen tässä maailmantilanteessa.
Pakkoruotsi on Suomelle merkittävä taloudellinen rasite kaksista katukylteistä lähtien.
Rahat viedään sairailta, lapsilta ja vanhuksilta. Mutta kaksikielisiin katukyltteihin riittää kyllä rahaa.
Ruotsin kielen taitoa tarvitsee vain Suomen yläluokka.
Miksi ruotsin osaaminen on muka tärkeää? Moni ei ole tarvinnut sitä missään, paitsi koulussa
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielen taitoa tarvitsee vain Suomen yläluokka.
Ei sellaista ole.
Pakkoruotsista on vain haittaa suomalaisille. Suomalaiset pakotetaan opiskelemaan turhaa minikieltä jota ei puhuta kuin ruotsissa. Tuo on sitä itseensä käpertymistä. Täällä tarvitaan muitakin kieliä! Ruotti vapaaehtoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään uusi kansalaisaloite pakkoruotsin ja kaksikielisyyden poistosta.
Virallinen maanlaajuinen kaksikielisyys tulisi poistaa, rannikon ruotsinkielisillä alueille voidaan ja kannattaa keskittää ruotsinkieliset palvelut ja niissä voisi olla kuntakohtainen virallinen kaksikielisyys.
Olen töissä ruotsalaisessa firmassa ja tekemisissä ruotsalaisten kanssa lähes päivittäin. Puhumme poikkeuksetta englantia.
Moni jää paljolta paitsi, jos ei osaa ruotsinkielisiä snapsilauluja rapukesteillä.
Nyt on hyvä ajankohta mennä Mannerheimintielle pitämään mielenosoitusta pakkoruotsia vastaan.
Vitut on. Miten sitten ruotsalaisille on hyötyä suomen opiskelusta? Aika vähän. Eikä se siellä naapurissa olekaan pakollinen opiskeltava. Miksi meidän sitten pitää opiskella väkisin ruotsia?? Sen ajan voisi käyttää järkevämminkin. Ruotsi pitää myös poistaa virallisten kielten joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Moni jää paljolta paitsi, jos ei osaa ruotsinkielisiä snapsilauluja rapukesteillä.
Moni ei käy rapukesteillä
Olen yli 60-vuotias, ja olen tarvinnut oikeasti ruotsia vain yhden kerran elämässäni. Olin Ruotsissa, ja sikäläinen tarjoilija ei ymmärätänyt yhtä englanninkielistä sanaa.
Nykyään Google Kääntäjä tarjoaisi apua tilanteessa, ja toki aikoinaan olisi voinut käyttää sanakirjaa. Lisäksi nykyään nuoret puhuvat hyvin englantia joka puolella maailmaa.
Miksi?