Mies stressaa kun tilillä on "vain" 6200 euroa
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:42"] Rahoista ymmärtävällä ihmisellä on useampi tili. Yhellä tilillä pitäis olla 3kk palkkojen verran rahaa eikä niihin kosketa kun oikeessa hädässä ja sen lisäks pitäs olla säästötili erikseen johon laitetaan vaikka matkaa tai ihan yleistä säästämistä varten. [/quote] Rahoista ymmärtävällä ihmisellä useita tilejä? Tileistä on kumminkin aina vaivaa, ja monessa tilanteessa kustannuksiakin. Mä ymmärrän rahoista sen verran, että selviän ihan käyttötilillä ja yhdellä säästötilillä. Siellä säästötilillä on pohjakassana ne 3 kk palkat joihin ei kosketa kuin tosi hädässä, ja lisäksi siellä on enemmän tai vähemmän rahaa riippuen siitä onko tehty remppoja tai pidetty hoitovapaita. Rahastoon menee suoraan käyttötililtä vähän joka kuukausi. Helppoa. [/quote] Eipä ne nyt niin hirveästi aiheuta lisää kustanettona. Ihminen vaan on sellanen jos se saa 1800€/kk nettona ni se elää sen mukaan ja jos se saa 3800€/kk nettona niin se ihminen elää sen mukaan ja suurinosa pistää nuokin rahat tuulemaan. Rahaston sijaan olisi parempi jos sijoitat itse hajautetusti osakkeisiin. Rahastolla saat about 4% voittoa vuodessa kun osakkeilla otat keskimäärin 10% voittoa vuodessa. Osakkeita pidetään riskialttiina, mutta eipä siinä ole sen enempää riskiä kuin rahastoissakaan.
[/quote]
No eikös sen säästötilin pointti juuri ole, että sinne laitetaan ne rahat, joita ei haluta kulutukseen. Miksi niitä pitää olla useampia? Jos luottaa noin vähän itseensä, niin saattaahan sitä hassata useammankin säästötilin rahat, jos kaikkiin on tunnukset.
Osakkeista saisi paremman tuoton, mutta lähipiirissäni niillä on hävittykin aika summia. Just nyt en myöskään pikkulasten kanssa jaksa osakkeisiin liittyvää duunia, joten tyydyn rahastosijoittamiseen. Sitten kun perheessä on taas kaksi täyttä työpäivää tekevää aikuista, mietitään varmasti sijoitusasioitakin taas uudestaan. Nyt keskitytään enemmän säästöjen käyttämiseen...
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:17"]
Siis miten pärjäätte jos 10e viikon ajan tilillä enne seuraavaa palkkaa.
[/quote]
Ihan ok, jos on kaikki kuukauden laskut maksettu ja ruokaa on pakastimessa ja kuivakaapissa. Eihän tällaisessa tilanteessa paljon mitään extempore ravintolakeikkoja tehdä, mutta jokainen varmaan pystyy elämään viikon ilman leffakäyntejä, sisäfileen ostoja tai shoppailuja. Vähän surullista tosin, jos ei keksi mitään tekemistä ilman rahaa... Huonompi homma, jos kokee sosiaalisen elämänsä kuolevan ilman maksullisia huvituksia tai tulee joku yllätävä lasku/sairastuminen.
Olen opiskelija, joka on kituutellut kesän yli opintotuella ja -lainalla, koska töitä ei ole. Onneksi on mahdollisuus kuitenkin suorittaa kesäopintoja, muuten olisi pää hajonnut jo kesäkuun alkupuolella... Tämä viikko on mennyt tenttikirjoja lukiessa, mustikkametsässä sekä liikkuntaa harrastaessa, perhettä ja kavereitakin olen nähnyt.
T. 9,87 e (joka saa huomenna ja tiistaina rahaa ja pääsee ruokakauppaan :D)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 01:42"]
Rahoista ymmärtävällä ihmisellä on useampi tili. Yhellä tilillä pitäis olla 3kk palkkojen verran rahaa eikä niihin kosketa kun oikeessa hädässä ja sen lisäks pitäs olla säästötili erikseen johon laitetaan vaikka matkaa tai ihan yleistä säästämistä varten.
[/quote]
Rahoista ymmärtävällä ihmisellä useita tilejä? Tileistä on kumminkin aina vaivaa, ja monessa tilanteessa kustannuksiakin. Mä ymmärrän rahoista sen verran, että selviän ihan käyttötilillä ja yhdellä säästötilillä. Siellä säästötilillä on pohjakassana ne 3 kk palkat joihin ei kosketa kuin tosi hädässä, ja lisäksi siellä on enemmän tai vähemmän rahaa riippuen siitä onko tehty remppoja tai pidetty hoitovapaita. Rahastoon menee suoraan käyttötililtä vähän joka kuukausi. Helppoa.
[/quote]
Eipä ne nyt niin hirveästi aiheuta lisää kustanettona. Ihminen vaan on sellanen jos se saa 1800€/kk nettona ni se elää sen mukaan ja jos se saa 3800€/kk nettona niin se ihminen elää sen mukaan ja suurinosa pistää nuokin rahat tuulemaan. Rahaston sijaan olisi parempi jos sijoitat itse hajautetusti osakkeisiin. Rahastolla saat about 4% voittoa vuodessa kun osakkeilla otat keskimäärin 10% voittoa vuodessa. Osakkeita pidetään riskialttiina, mutta eipä siinä ole sen enempää riskiä kuin rahastoissakaan.