Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iskias ja synnytys?

Vierailija
01.08.2015 |

Olen raskaana ja minulla on iskias. On ollut iskiasta jo aiemmin ennen raskautta ja usein paraneminen kestää kuukausia. Nyt en tietysti pysty käyttämään tulehduskipulääkkeitä tms. Neuvolassa eivät noteeranneet iskiasta mitenkään. Pahoin pelkään, ettei tämä merkittävästi parane ennen synnytystä. Nyt esim. Kävely sattuu, seisominen sattuu, vessanpöntöllä istuminen sattuu todella paljon (erit. Isommalla tarpeella käyminen), ustuminen tietyissä asennoissa sattuu jne. Onko kokemusta iskiaksesta synnytyksessä? Miten tulee todennäköisesti käymään? Pystyykö ponnistamaan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi :( Mulla on just nyt kans iskiasta (tai oma diagnoosi vasta, pakko mennä lääkäriin alkuviikosta), mutta onpa kauhea tilanne sulla. Itse en pärjäis ilman kipulääkkeitä. Mitenköhän epiduraali, luulis sen puuduttavan, tosin en tiedä, mistä alaspäin. Itselläni oli epiduraali, mutta ei iskiasta synnytyksessä. 

Nyt mun kipu on siirtynyt selästä jalkaan tai oikeammin lonkkaan, kaikki taipuminen on ihan mahdotonta, kiva. Mietin vaan, että jalan alueella epiduraali (tai lonkan) ainakin vaikuttaa...

Panacod auttaa mulle, (sitä oli onneksi kotona muuhun tarpeeseen) ja luulis, että voit saada sitä synnytyksessä tai petidiiniä tai tramadolia, jotka auttais. 

Soita sairaalaan ja kysy, kyllä luulis, et ne ymmärtää, että murehdit tuota vaikkei asia akuutti olekaan nyt ihan, ja osaa vähän kertoa, miten asia hoidetaan, ettet turhaa murehtis.

Vierailija
2/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi saada kipulääkkeitä, tujujakin. Niitä tosin yleensä annetaan vasta ihan loppupuolella, mutta vaikka viikonkin kuuri tekee ihmeitä. Lisäksi minulla auttaa sekalaisiin kipuihin esim. kylmäpakkaus ja ah-niin-ihana TENS-laite, jota saa omatoimisesti käyttää vasta vko 37 eteenpäin, mutta lääkärin luvalla voinee käyttää jo aikaisemminkin. Lisäksi kannattaa käydä fysioterapeutin luona katsomassa mitä kaikkia lihasharjoituksia voisit tehdä.

Synnytys sattuu niin perkeleesti, että siinä ei paljon iskias enää paina. Avautumisvaiheessa on ikävää, kun ei pysty kävelemään tai vaihtamaan asentoa. Ponnistaessa on ihan yksi hailee mihin kaikkialle sattuu, kyllä sen vauvan saa tungettua ulos. Synnytyksen jälkeen kipulääkkeiden käyttö taas on ihan oma juttunsa, sillä imettäminen sulkee aika monet lääkkeet pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali ainakin poistaa iskiaskivut.

Vierailija
4/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks iskias selkäkipua?

Vierailija
5/6 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaan ettet mieti iskiasta enää lainkaan synnytyksen aikana. Tsemppiä loppuraskauteen tuo on tosi kurjaa.

Vierailija
6/6 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arrgh mulla ei mikään auttanut :/ KOko raskausaika oli todella hankalaa, ikäväkyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän