Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko oikeasti poikkeus kun tervehdin ja juttelen siivoojille?

Vierailija
01.08.2015 |

On ollut tapana oma-aloitteisesti tervehtiä työpaikan siivoojaa ja jutella hänelle. Hän on alihankkijan palkkalistoilla, mutta on silti enemmän työyhteisön jäsen kun esimerkiksi vuokratyöntekijät.

Olenko oikeasti poikkeus tämän asian kanssa?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:15"]

Minulle on suuri yllätys, että tällä palstalla joillakin akateemisilla on kova tarve korostaa asemaansa.

Ei tervettä.

[/quote]

Minulle ei ole yllätys, että joku ei-akateeminen saattaa täällä esiintyä sellaisena, kaikin mahdollisin stereotypioiden ja ylimielisten kommenttien kera. Ihan vain saadakseen muut ärsyyntymään.

Vierailija
22/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä yleensä tervehdi minkään muunkaan ammattikunnan henkilöitä, jos en tunne ihmistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa ja tervehdin aina siivoojaa jos on yhtäaikaa käytävässä. Katson sen ihan perus käytöstavoiksi.

Vierailija
24/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, mä tervehdin kaupoissa ja hotelleissakin siivoojia, samoin jos oman toimistotalon julkisissa tiloissa näen siivoojan, tervehdin aina. Meidän toimisto siivotaan niin myöhään ja vkloppuisin että siellä en siivooja näe.

Vierailija
25/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 19:23"]

Olen minä joskus jutellut, mutta mitä heidän työnteostaan tulisi, jos juttelisivat esim. kaikkien kahdensadan työntekijän kanssa? Ei kannata nostaa itseään ylemmälle tasolle tuollaisen asian takia.

[/quote]

Sama täällä, tervehdin kyllä, mutta ei liikoja voi jutella, menee siivoojalla ylityöksi. Meillä oli ensin ihan kotimainen siivooja, erittäin hyvä, mutta liian puhelias, sitten on ollut ei kotimaisia, taso on vaihdellut kyllä reippaasti, kun solliin siirryttiin... NYT on hyvä siivooja, en viitsi liikoja jutella. Ei nämä kyllä suomea osaakaan. Englatikin vähän hakusessa, sen verran koitettu. Arvostan työtään, en häiriköi.

Vierailija
26/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl mie töissä tervehdin siivoojaa, en vaan enää ole töissä. Toivon hartaasti ettei se, että tervehdin siivoojaa ollut syy työni päättymiseen.

Vierailija
27/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tervehdin, mutta en jää juttelemaan. Siivoja käy noin 2 h päivässä kerroksessani. Olen yliopistolla ja siivoojalla monessa paikassa omat kohteet. Joten yleensä näen vain nopeasti hänet, aina en edes päivittäin. Siivous on ulkoistettu, joten täytyy myöntää että aika ulkopuolisia nuo siivoojat ovat, vaikka tekevät hyvää jälkeä.

Vierailija
28/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:59"]

Kyllä meidän koulussa siivoojat on työyhteisön jäseniä ja tietenkin kaikki tervehtii kaikkia työntekijöitä, akateemisia tai ei...käytöstavoista se on kiinni...

[/quote]

Meillä myös, siis  terveysasemalla 

Vierailija
29/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:58"]Mun mielestä siivoojien kanssa on kiva jutella. Vaihtelun vuoksi on kiva kuunnella näkemyksiä ihan eri maailmasta missä itse elän, sellaisia elämänmakuisia juttuja ja tietyllä tavalla simppelimpää näkökulmaa.
[/quote]

Ai vitsit että nauroin makeasti, kiitos.

T. Siivooja

Vierailija
30/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, olen ihan toimistoduunissa ja siellä on nyt tällä hetkellä nuori nainen siivoamassa, jota aina tervehdin ja hän tervehtii iloisesti takaisin. Joskus olen muutaman sanan vaihtanutkin, en tosin viitsi pitkään häntä jututtaa, kun hänellä on töitä paljon. Ennen oli vanhempi virolainen nainen, jonka kanssa turisin enemmänkin vielä. 

Vierailija
31/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussamme kukaan opettaja ei polta ja suurin osa on vielä timmissä kunnossa suht vanhanakin. Kaikki siivoojat vetävät röökiä ja kröhivät tupakkayskäänsä. Myös flunssaa on aina paljon. Tässä kyllä näkyy selvästi koulutetun väen ja wt-väen ero.

Vierailija
32/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:28"]Koulussamme kukaan opettaja ei polta ja suurin osa on vielä timmissä kunnossa suht vanhanakin. Kaikki siivoojat vetävät röökiä ja kröhivät tupakkayskäänsä. Myös flunssaa on aina paljon. Tässä kyllä näkyy selvästi koulutetun väen ja wt-väen ero.
[/quote]
Onko olemassa siivoojia, jotka eivät röökaa?

Vierailija
33/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 20:28"]Koulussamme kukaan opettaja ei polta ja suurin osa on vielä timmissä kunnossa suht vanhanakin. Kaikki siivoojat vetävät röökiä ja kröhivät tupakkayskäänsä. Myös flunssaa on aina paljon. Tässä kyllä näkyy selvästi koulutetun väen ja wt-väen ero. [/quote] Onko olemassa siivoojia, jotka eivät röökaa?

[/quote]

Minä tiedän montakin.

-laitoshuoltaja-

Vierailija
34/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen niin myös ja olen huomannut meidän työpaikalla (iso talo) että olen enemmän poikkeus kuin sääntö, meillä siivoojat ovat vieläpä mamuja mikä varmaan lisää kuilua joidenkin ihmisten mielessä. Ihan älytöntä koska mitään kovin akateemista ja eliittiä porukkaa ei ole muutkaan. Toisaalta olen itsekin tehnyt aikanaan siivoojan töitä (lähinnä terveysasemilla ja sairaalassa mutta myös toimistoissa) ja näin se meni silloinkin. Selvästi enemmän esimerkiksi lääkäreissä oli moikkailijoita ja ystävällisiä, huomioonottavia kuin vaikkapa toimistotyöntekijöissä, mutta kyllä niistä lääkäreistäkin osa oli näitä jotka pitivät itseään parempina ja ylempiarvoisina ihmisinä.

Mua vähän jopa säälittää sellainen ajattelutapa, negatiivisuus ja jaottelu vie hirveästi energiaa. On ihanaa olla sosiaalinen, ystävällinen ja hymyilevä työkaveri ja ihminen kaikille ympärillään eikä tarvitse miettiä että tuolle pitäis vihoitella tai tuolle pitäis näyttää paikkansa ettei luule itsestään liikoja. En ymmärrä miten jotkut jaksaa olla sellaisia paskanökäre nenän alla-ihmisiä ja luulee että ihmiset ajattelevat vielä heidän olevan parempia ihmisiä kun ovat sellaisia, mutta ehkä se on joku synnynnäinen aivovamma sitten. Itse ainakin pidän iloisista ja aidosti mukavista ihmisistä, en tiedä onko pitääkö nämä paskanökäre-ihmiset sitten niistä paskanököreihmisistä joten eivät näe siinä mitään pahaa?

Vierailija
35/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole t: nyk-siivooja :-) Ainakin omassa työpaikassani, suurinosa vähintään tervehtii ja monet jäävät myös juttelemaan! Kyllä se piristää päivää aina, koska ennen aina luulin kaikkien vain katsovan siivoojaa nenänvartta pitkin ihan periaatteen vuoksi. Tai sitten olen vain niin hyvässä työpaikassa tämän asian suhteen :D En myöskään röökaa.

Vierailija
36/37 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2015 klo 18:58"]

Mun mielestä siivoojien kanssa on kiva jutella. Vaihtelun vuoksi on kiva kuunnella näkemyksiä ihan eri maailmasta missä itse elän, sellaisia elämänmakuisia juttuja ja tietyllä tavalla simppelimpää näkökulmaa.

[/quote]

Miten tämä erilainen maailma ja simppelimpi näkökulma sitten näkyy keskusteluissanne? Voisin kyllä olla taipuvainen uskomaan, että ylimielisyytesi paistaa kilometrien päähän, eikä niiden siivoojien mielestä kanssasi ole kiva jutella. Mutta koska olet niin paljon korkeammalla tasolla kuin simppelit siivoojat, et edes huomaa miten sinua katsotaan hiukan kieroon.

Olin töissä terkkarissa sairaala-apulaisena, ja mitä "korkeampi" ja vanhempi lääkäri/hoitaja oli, sitä vähemmän kuului edes huomenen toivotusta. Mulkaistiin vain nyrpeästi kun huikkasin huomenet tai teeskenneltiin, ettei tervehdystäni kuultu.

Lähes poikkeuksetta nuoret työntekijät tervehtivät ja jutustelivat niitä näitä, jos ei sillä sekunnilla ollut kiire.

Vierailija
37/37 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahemmin moikkailla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän