Tulin juuri reissusta ja... (työkkäri)
TE-palvelut olivat laittaneet 28.7. minulle työtarjouksen kirjeitse, yhteydenotto työnantajaan viimeistään tänään 31.7. Koitin soittaa työpaikkaan, ei vastausta. Harmi, sillä työ olisi ollut kiinnostava :/ Voiko tästä tulla nyt karenssi? T. Vastavalmistunut työtön
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:30"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:24"]
Toimiiko toi NetPosti hyvin? Itse oon useamman arkipäivän pois viikossa ja pelkään just, että työkkäri lähettää jotain papereita..
[/quote]
Joo toimii. Sinne tulee laskuja, vakuutuspaperit, palkkakuitit, just tuli joukkopapan tuloskin, melkein mikä tahansa muu paitsi Kelan ja verottajan asiat. Sähköpostiin saa viestin kun on uusi kirje ja siinä lukee lähettäjä. On myös älypuhelinsovellus, josta ne kai voi lukea suoraan, itselläni ei ole sellaista käytössä.
Työkkärin kanssa kannattaa rastia että tulee sekä paperiposti että Netposti, ihan vain varmuuden vuoksi...
[/quote]
Pitääks toi siis ilmoittaa joka paikkaan erikseen, että nyt vain netpostiin? Työkkäriltä haluaisin tosiaan molemmat versiot postista.. Vai onko tuolla joku lista, mistä voi valita eri tahoja ja rastittaa tuon että molemmat postit tulee? Mites tietoturva :D?
Sieltähän se töykeä työkkärin virkailija pelmahtikin paikalle. <3
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:36"]Sieltähän se töykeä työkkärin virkailija pelmahtikin paikalle. <3
[/quote]
syö lääkkees
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:21"] No laita s postia sinne , jossa kerrot että olet yrittänyt tavoittaa puhelimitse , sit sul on todiste että olet ollut yhteydessä jos karenssi meinaa napsahtaa. [/quote] ei näin. Hakemus menemään. [/quote] ei noihin laiteta hakemuksia vaan soitetaan
[/quote]
Oletko työnhakijana?
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:31"]
Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka näitkin kirjeen vasta tänään, kun työkkäri on sen kirjeen ajoissa sinulle lähettänyt. Suosittelen myös netpostin käyttöönottoa, niin pääset miltä koneelta vain katsomaan vastaavia kirjeitä ajoissa ja saat reissailla rauhassa.
[/quote]
Totta joka sana, mutta tuo 'ajoissa' ottaa korvaan.
Eli kirje on yllättäen kilahtanut postilaatikkoon jossain vaiheessa tiistaipäivää ja aikaa on virka-ajan loppuun, noin klo 15 saakka perjantaihin ottaa yrityksestä selvää, laatia CV ja työhakemus. Työnantajaa ei saa kiinni. Siis 3 vrk aikaa toimia ja pahimmassa tapauksessa 3 kk karenssi, ymmärsinkö oikein? Tavalliselle laskullekin annetaan esim. 14 vrk maksuaika ja monta muistutusta ennen kuin lähdetään perimään.
Ei siihen mitään ihmeempää reissua tarvita, että kiire tulee. Joku ihan tavallinen "mummolavierailu" tai kalaretki. Työhaastattelumatka toiselle paikkakunnalle busseilla ja kimppakyydeillä kitkuttaen. Jos tapaa vaikka kaukaisia kavereita tai sukulaisia samalla.
Ottaa päähän tämä, että pitää aina olla välittömästi tavoitettavissa. Töissäkin pitäisi mielestäni olla lupa pistää laitteet kiinni palaverin tai keskittymisjaksojen ajaksi. Työttömyyden ja pätkäduunin maailmassa sillä, että on arkipäivä, ei ole oikein mitään merkitystä. Ihan tavallista, että työtä etsitään viikonloppuna ja viikonloppuduunia varten. Jos sitten arkipäivänä haluaa hoitaa terveyttään ja jaksamistaan, niin miksipä ei.
Itse käytän Netpostia 1-2 krt/kk, olen töissä.
[/quote]
Se CV:hän on oletettavasti jo valmiina, kuten myös edes jonkinlainen työhakemuspohjakin, jos on kerran työhaastattelu matkalla ollut. CV tehdään myös työkkärin sivuilla työnhakua aloitettaessa, josta sen voi aikalailla suoraan kopioida ja muokata asiakirjamuotoon. Todellakin pitäisi 3vrk riittää yhden työpaikan hakemiseen.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:35"]
Pitääks toi siis ilmoittaa joka paikkaan erikseen, että nyt vain netpostiin? Työkkäriltä haluaisin tosiaan molemmat versiot postista.. Vai onko tuolla joku lista, mistä voi valita eri tahoja ja rastittaa tuon että molemmat postit tulee? Mites tietoturva :D?
[/quote]
Siellä on valmiiksi ne lähettäjät jotka lähettävät. Voi laittaa jonkun rastin "otan vastaan kaikilta lähettäjiltä". Ne firmat siis ylipäänsä lähettävät kirjeensä sähköisesti postille, joka sitten printtaa ne paperille ja jakaa vastanottajille, Netpostin kanssa printtausvaihe vaan jää välistä, ja siksi kaikkea postia ei voi saada Netpostin kautta.
Tietoturva on yhtä hyvä kuin verkkopankeissa ja joka tapauksessahan tietosi lähtevät lähettäjältä sähköisesti matkaan riippumatta siitä otatko ne vastaan paperilla vai Netpostilla.
Työkkäriä varten pitää rastia sieltä työkkärin sivujen omista tiedoista tuo Netposti-vaihtoehto, mutta siinä en osaa auttaa kun en itse ole työtön, en tiedä mihin kohtaan se rasti pitää panna.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:41"]
Se CV:hän on oletettavasti jo valmiina, kuten myös edes jonkinlainen työhakemuspohjakin, jos on kerran työhaastattelu matkalla ollut. CV tehdään myös työkkärin sivuilla työnhakua aloitettaessa, josta sen voi aikalailla suoraan kopioida ja muokata asiakirjamuotoon. Todellakin pitäisi 3vrk riittää yhden työpaikan hakemiseen.
[/quote]
Nykyään pitäisi olla jokaista työpaikkaa varten erikseen räätälöidyt CV:t, kun laiskat rekrytoijat eivät jaksa lukea liian pitkiä.
Työkkärin sivujen CV:llä kukaan ei palkkaa mihinkään.
Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka näitkin kirjeen vasta tänään, kun työkkäri on sen kirjeen ajoissa sinulle lähettänyt. Suosittelen myös netpostin käyttöönottoa, niin pääset miltä koneelta vain katsomaan vastaavia kirjeitä ajoissa ja saat reissailla rauhassa.
[/quote]
Eli kirje on yllättäen kilahtanut postilaatikkoon jossain vaiheessa tiistaipäivää ja aikaa on virka-ajan loppuun, noin klo 15 saakka perjantaihin ottaa yrityksestä selvää, laatia CV ja työhakemus. Työnantajaa ei saa kiinni. Siis 3 vrk aikaa toimia ja pahimmassa tapauksessa 3 kk karenssi, ymmärsinkö oikein? Tavalliselle laskullekin annetaan esim. 14 vrk maksuaika ja monta muistutusta ennen kuin lähdetään perimään.
Ei siihen mitään ihmeempää reissua tarvita, että kiire tulee. Joku ihan tavallinen "mummolavierailu" tai kalaretki. Työhaastattelumatka toiselle paikkakunnalle busseilla ja kimppakyydeillä kitkuttaen. Jos tapaa vaikka kaukaisia kavereita tai sukulaisia samalla.
Ottaa päähän tämä, että pitää aina olla välittömästi tavoitettavissa. Töissäkin pitäisi mielestäni olla lupa pistää laitteet kiinni palaverin tai keskittymisjaksojen ajaksi. Työttömyyden ja pätkäduunin maailmassa sillä, että on arkipäivä, ei ole oikein mitään merkitystä. Ihan tavallista, että työtä etsitään viikonloppuna ja viikonloppuduunia varten. Jos sitten arkipäivänä haluaa hoitaa terveyttään ja jaksamistaan, niin miksipä ei.
Itse käytän Netpostia 1-2 krt/kk, olen töissä.
[/quote]
Huoh... Jossain ketjussa kyllä ihmettelinkin jo, että millainen idiootti pitää olla, jos ei kolmessa päivässä ehdi näpytellä avointa hakemusta ja liittää siihen cv, joka on tietenkin jo valmiiksi tehty...
Ja mikä ihmeen vertaus tuo laskuhomma on? Saisitte työttömät olla onnellisia, että te edes saatte rahaa työttömyysaikana. Ihme itkemistä siitä, että sen rahan eteen sitten pitää jopa ihan oikeasti hakea töitä -.-
Ja kyllä, olen itse ollut työttömänä ja pätkäduuneissa. Tiedän miten hommat menee. Ei ikinä tullut mieleenkään itkeä KOLMEN PÄIVÄN takarajaa jossain työnhaussa, kun cv oli jo valmiina koneella ja avoimen hakemuksen kirjoittamiseen menee max. puoli tuntia.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:31"]
[/quote]
...
[/quote]
Kannattaa katsoa, mikä on sen työttömän tehtävä. Ettei vain olisi työnhaku. Harva työnhakukeikka kestää viikkoa, joten aika omituista olettaa, että työtön on jatkuvasti tien päällä kaukaisissa haastatteluissa hankalilla kimppakyydeillä etenkin kun työkkäri maksaa työnhakumatkat (omavastuu 9 e).
[/quote]
Osasin odottaa tällaista kommenttia. Mistä sen viikon repäisit, kun kyseessä oli 3 vrk. Jos jää etanaposti tai Netposti syystä tai toisesta lukematta vuorokaudeksi tai kahdeksi, lirit on pian housussa. Eri asia, jos olisi etukäteen osannut odottaa yhteydenottoa.
Firmaan ei saa yhteyttä, koska ovat saattaneet olla kiinni koko heinäkuun! Vähän perspektiiviä hei.
Tokikin työpaikka voi olla vielä haettavissa tuon automaattisen määräajan jälkeen, mutta syksyn toimeentulo on äkkiä uhan alla.
En ole koskaan työllistynyt työkkärin kautta. Olen laittanut elämäni aikana yli 1 000 suoraa hakemusta. En ole koskaan myöskään käyttänyt työhaastatteluja varten tarkoitettua tukea, sillä olen todennut joustavimmaksi asioida suoraan yritysten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:52"]
[/quote]
...
[/quote]
Huoh... Jossain ketjussa kyllä ihmettelinkin jo, että millainen idiootti pitää olla, jos ei kolmessa päivässä ehdi näpytellä avointa hakemusta ja liittää siihen cv, joka on tietenkin jo valmiiksi tehty...
Ja mikä ihmeen vertaus tuo laskuhomma on? Saisitte työttömät olla onnellisia, että te edes saatte rahaa työttömyysaikana. Ihme itkemistä siitä, että sen rahan eteen sitten pitää jopa ihan oikeasti hakea töitä -.-
Ja kyllä, olen itse ollut työttömänä ja pätkäduuneissa. Tiedän miten hommat menee. Ei ikinä tullut mieleenkään itkeä KOLMEN PÄIVÄN takarajaa jossain työnhaussa, kun cv oli jo valmiina koneella ja avoimen hakemuksen kirjoittamiseen menee max. puoli tuntia.
[/quote]
Minä en ole työtön. Et ymmärtänyt pointtia karenssista. Esitetään sama vertaus sitten näin:
Jos et maksa laskua kolmessa vuorokaudessa sen saapumisesta, harvoin on edessä tilanne, jossa on uhka joutua sossun luukulle.
Netpostin tarkastamiseen menee minuutti päivässä, joten turha edes vedota sen lukemattomuuteen.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:02"]
[/quote]
...
[/quote]
[/quote]
Minä en ole työtön. Et ymmärtänyt pointtia karenssista. Esitetään sama vertaus sitten näin:
Jos et maksa laskua kolmessa vuorokaudessa sen saapumisesta, harvoin on edessä tilanne, jossa on uhka joutua sossun luukulle.
[/quote]
Laskujen kohdalla firma pyytää yksityiseltä ihmiseltä saatavia. Helpommalla pääsee, kun muistuttelee ja on kohtelias. Valtiolla ei ole mitään velvollisuutta olla lapsenvahtina työttömille ihmisille, joten miksi heidän pitäisi paapoa ja muistutella yksityisiä ihmisiä, että "muistitkos nyt hakea työpaikkaa? Ai et, no koitas nyt muistaa tässä kuussa, koska ei haluta katkasta sun ilmaista rahaputkea poikki". Työkkäri ei pyydä mitään muuta, kuin löytää se työpaikka, ja työpaikan etsimisen vastineeksi saa rahaa.
Ymmärrätkö?
Ja vaikka jostain (omasta) syystä työnhakijalla on vain kolme tuntia aikaa hakea vaadittua työtä, niin se ei ole mikään mahdottomuus. Ihan on asenteesta kiinni ja turhaa vinkumista asiasta, jonka pitäisi olla ihan itsestäänselvä.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:31"]
[/quote]
...
[/quote]
Kannattaa katsoa, mikä on sen työttömän tehtävä. Ettei vain olisi työnhaku. Harva työnhakukeikka kestää viikkoa, joten aika omituista olettaa, että työtön on jatkuvasti tien päällä kaukaisissa haastatteluissa hankalilla kimppakyydeillä etenkin kun työkkäri maksaa työnhakumatkat (omavastuu 9 e).
[/quote]
Osasin odottaa tällaista kommenttia. Mistä sen viikon repäisit, kun kyseessä oli 3 vrk. Jos jää etanaposti tai Netposti syystä tai toisesta lukematta vuorokaudeksi tai kahdeksi, lirit on pian housussa. Eri asia, jos olisi etukäteen osannut odottaa yhteydenottoa.
Firmaan ei saa yhteyttä, koska ovat saattaneet olla kiinni koko heinäkuun! Vähän perspektiiviä hei.
Tokikin työpaikka voi olla vielä haettavissa tuon automaattisen määräajan jälkeen, mutta syksyn toimeentulo on äkkiä uhan alla.
En ole koskaan työllistynyt työkkärin kautta. Olen laittanut elämäni aikana yli 1 000 suoraa hakemusta. En ole koskaan myöskään käyttänyt työhaastatteluja varten tarkoitettua tukea, sillä olen todennut joustavimmaksi asioida suoraan yritysten kanssa.
[/quote]
Työkkärin asiakkaaksi alkaessasi olet sitoutunut olemaan työkkärin tavoitettavissa. Silloin sitoudut myös tarkistamaan postisi, ettet jää paitsi työkkärin sinulle antamasta tehtävästä. Jos et suostu noudattamaan näitä velvollisuuksia, joihin olet sitoumuksesi antanut, et tietenkään ole myöskään oikeutettu korvauksiin, jotka ovat sidoksissa tuohon samaan sopimukseen, jota olet rikkonut.
Tee se hakemus ja ongelma on ratkaistu!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 15:21"] No laita s postia sinne , jossa kerrot että olet yrittänyt tavoittaa puhelimitse , sit sul on todiste että olet ollut yhteydessä jos karenssi meinaa napsahtaa. [/quote] ei näin. Hakemus menemään. [/quote] ei noihin laiteta hakemuksia vaan soitetaan
[/quote]
Oletko työnhakijana?
[/quote]
olin ennen... en enää, kun soitin ja sain töitä. :)
Mulle on käynyt noin kuin ap:lle. Karenssia tuli. Syy: reissusta olisi pitänyt ilmoittaa työkkäriin, jolloin siellä tiedetään, ettei ole postitse tavoiteltavissa. Silloin kun itse ilmottauduin työkkäriin, minulle ei kerrottu tästä mitään.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 17:02"]
[/quote]
...
[/quote]
Huoh... Jossain ketjussa kyllä ihmettelinkin jo...
[/quote]
Minä en ole työtön. ...
[/quote]
Laskujen kohdalla firma pyytää yksityiseltä ihmiseltä saatavia. Helpommalla pääsee, kun muistuttelee ja on kohtelias. Valtiolla ei ole mitään velvollisuutta olla lapsenvahtina työttömille ihmisille, joten miksi heidän pitäisi paapoa ja muistutella yksityisiä ihmisiä, että "muistitkos nyt hakea työpaikkaa? Ai et, no koitas nyt muistaa tässä kuussa, koska ei haluta katkasta sun ilmaista rahaputkea poikki". Työkkäri ei pyydä mitään muuta, kuin löytää se työpaikka, ja työpaikan etsimisen vastineeksi saa rahaa.
Ymmärrätkö?
[/quote]
Tällaiset suoraan annettavat työtarjoukset* koskevat usein paikkoja, jotka eivät ole julkisessa haussa. Eli kun tieto tulee, kuulet avoimesta paikasta todennäköisesti ensimmäistä kertaa. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, oletko lähettänyt samalla viikolla jo 100 vai nolla hakemusta ihan itsenäisesti.
Minäkin kyseenalaistaisin sanan työtarjous, kuten joku muukin aikaisemmin. Työpaikan saamisesta ei ole varmuutta, mutta hakematta jättämisestä tulee rankkaa sanktiota.
Ymmärtämysongelma johtuu nyt siitä, että minä EN ole sitä mieltä, että työtön on kakkosluokan kansalainen. Minä EN usko, että hiljattain valmistunut on syyllinen omaan työttömyyteensä, joten en myöskään ymmärrä miksi kovistelu on tarpeen. Onneksi työttömyys ei ole ikuista (paitsi syrjäytyneille mahdollisesti). Ihmisiä kohdellaan hyvin erilaisilla tavoilla riippuen elämäntilanteesta. Minun mielestäni tämä osoittaa tunneälyn puutetta. Kun riskit ovat niin suuret kuin ovat (toimeentulouhka), eikö olisi oikeudenmukaista, että tarvittaville toimenpiteille olisi myös kohtuullinen harkinta-aika. Älä vastaa, tiedän jo kantasi.Mielenkiintoista, että laskunmaksajalle tulee olla kohtelias, työnhakijalle ei :D
Mitä tästä keskustelusta opimme, on, että työtön saa olla huolissaan siitä osuuko työkkärin yhteydenotto kohdalle. Tsemppiä erityisesti nuorille työnhakijoille! Jakakaa tietoa näistä, sillä työkkäri sitä oman kokemuksen mukaan ei tee... Täytyy selvittää itse kuviot, jotta osaa kysyä oikeita kysymyksiä.
Voi vee työkkäri on just niin hankala kuin haluaa; olin työttömänä koulutuksessa työttömyystuilla ja sitten tuli työkkäristä kirje: haluavat todistukset sinne viimeistään sinä päivänä kuin valmistun! Soitin oikein että mitä ihmettä, eikö riitä vaikka seuraavana päivänä? Koulun juhlallisuudet loppuvat joskus iltapäivästä samana päivänä.
Siellä oli joku tosi virkaintoinen nuori naisenääni puhelimessa kertomassa että ei riitä ei. Eli koulun päättäjäisistä (mentiin koulun piikkin vielä syömäänkin) kauheella kiireellä kotiin ja skannaamaan todistuksia että saan ne perille työkkäriin ennen kuin menevät kiinni siltä päivältä.
Ihmeellistä touhua! Tuntui että ihan vittuillakseen se ämmä käski ne viimeistään samana päivänä toimittaa! Miten olisin aikaisemminkaan voinut kun samana päivänä ne vasta sain?!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:26"]
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 16:16"]
Eniten tässä ihmetyttää se, että joku saa vielä työkkäristä työtarjouksia. Arpajaisvoittoon verrattavissa.
[/quote]
Se ei siis tarkoita että työkkäristä sanottaisiin "tossa on työpaikka, onneksi olkoon!" vaan se on käsky hakea jotain tiettyä työpaikkaa. Nimi vain on työtarjous, jotta päästään taas työttömiä syyllistämään "kun mikään ei kelpaa".
[/quote]
Niin on, mutta eivät kaikki saa edes niitä tarjouksia. Itse en ole saanut vuoden aikana yhtään.