Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä eroon esiintymiskammosta?

Vierailija
31.07.2015 |

Olen 19v nuori nainen, ja pelkään esiintymistilanteita ihan hirveästi. Ongelmana onse, että haluaisin kuitenkin esiintyä. Olen harrastanut paljon esiintymiseen liittyviä harrastuksia kuten näytelmäkerhoa, teatteria, pianon- ja viulunsoittoa, laulua ja tietenkin koulussa on pitänyt tehdä usein esitelmiä tms. . Kuitenkaan soittoharrastuksien aikana (harrastin 9 vuotta) en esiintynyt kuin pari kertaa kun oli ihan pakko, pääsin sen takia vain ykkösteoriat läpi. Teatterissa tykkäsin paljon olla mukana, mutta kieltäydyin suuremmista rooleista. Peruskoulun ja lukion juhlissa aina ihailin esiintyjiä ja mietin että olisipa ihanaa uskaltaa..

En ole varma mistä tämä johtuu etten uskalla vaikka haluaisin ei kukaan ole koskaan haukkunut tai kiusannut minua harrastuksistani/taidoistani, opettajat ja ohjaajat ovat yrittäneet saada minut esiintymään, mutta en vain uskalla. Mietin liikaa mitä muut ajattelevat jos en olekkaan tarpeeksi hyvä tai jos mokaan. En myöskään aina saa sanottua asioita mitä haluaisin, koska pelkään että minua pilkataan sen takia, edes perheenjäsenilleni tai poikaystävälleni jonka kanssa olen ollut jo yli 3 vuotta. Onko kenelläkään mitää keinoja miten pääsisin tästä eroon? Saa tietty myös kysyä lisäkysymyksiä ja kertoa omakohtaisia juttuja.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat minua auttaneet:

Positiiviset mielikuvat. Ajattelen, että onpa kiva päästä esiintymään, en sitä, miten pelottavaa se on.

Kokemus. Kun esiintyy enemmän, ei jokainen kerta tunnu enää niin erikoistilanteelta. Ja tietysti sitä myös kehittyy paremmaksi.

Mokaaminen. Ei se kivaa ole, mutta sitten huomaa, ettei siihenkään kuole. Ei kai kukaan voi olla huippuesiityjä ensimmäisillä kerroilla.

Yleisön palaute, joka on enimmäkseen positiivista ja kannustavaa, varmaan sinullakin.

Vierailija
2/4 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelemalla esiintymistä, terapialla ja lääkkeillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ajattele itseäsi. Heti alkaa itse kutakin jännittämään, jos miettii, miltä näyttää. Keskity siis vain yleisöön ja siihen, mitä teet. Bongaa yksinystävällinen naama yleisöstä ja katso vain häntä, tai sitten yleisön päälakeja - yleisö luulee, että katsot heitä.

Vierailija
4/4 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Esiintymiskammoon liittyen on olemassa erilaisia kursseja sekä kaupungin järjestämänä (joissain kaupungeissa ainakin), että yksityisten yritysten järjestämänä.

-Harjoittelu. Tilanteeseen valmistautuminen, mielikuvaharjoittelu, omien pelkojen kohtaaminen voi auttaa.

-Lääkitys. Toiset esiintyjät käyttävät mm. beetasalpaajaa, eli eräänlaista sykkeen alentajaa jännittävissä tilanteissa. Lääkkeen nimi on Propral. Sitä otetaan vain jännittävää tilannetta ennen, eli kyse ei ole mistään vakituisesta lääkityksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi