Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä olette ostaneet kotivaraksi?

Vierailija
04.03.2022 |

Kuinka moneksi kuukaudeksi olette ostaneet kotivaraa?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kysyi lainoista sodan aikana ,etsikää sodan ajan lait jostainkirjasta tai finlex sivuilta.muistaakseni lainat jäädytetään eli tulee joku maksun keskeytys kriisin ajaksi,kaikki pankit ei aina suostu tai velanantajat.tämä aiheutti viime sotien aikana ongelmia suomessa.

Vierailija
42/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varautunut kuin muutamilla riisipaketeilla, pavuilla ja tonnikalalla. Kaikki lemmikit syö pakasteruokaa, mielummin otan nirrin itseltäni kuin katselen sivusta kun ne kaikki nääntyy nälkään.

Vierailija
44/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia tuotteita joita käytän muutenkin on noin vuodeksi. Kuiva-aineita, pussiruokia, säilykkeitä, vitamiineja, proteiinijauheita, juotavaa tölkeissä. Puhdasta vettä kahdeksi kuukaudeksi ja on vedenpuhdistus tabletteja sekä retkeily käyttöön tehty vedenpuhdistin. Liiteri on puita täynnä ja olohuoneessa on puilla lämpiävä hella. On myös kattava ensiapulaukku, laajakirjoisia antibiootteja, tulehduskipukääkkeitä, rauhoittavia, desinfiointiainetta. Sekä tietysti kirkasta viinaa jos tuntuu ettei selvinpäin kestä.

Vierailija
45/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk lääkkeet. Ruokaa ehkä 2... 3 viikkoo.

Vierailija
46/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin laatikollisen vanhoja Pepe-lakuja. Päivämäärä mennyt umpeen 1981 mutta ihan hyvältä näyttävät.

Vierailija
47/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kotivara, entäs jos joutuu jättämään kotinsa ja lähemään pakoon tai suojaan ja koti menisi sen siliän tien. Kaksipiippuinen juttu. En oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä? Sotaako vai mitä tässä pelätään? Ja ilman vettä ihminen ei elä, vettä pitäisi olla iahn hitokseen paljon, ja niin paljoa vettä et pysyty varastoimaan ettei sekin jo pilaantuisi.

Vierailija
48/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pastaa lähinnä ostelen. En oikein pidä riisistä, enkä nuudeleista. Poikkeustilan aikana ostamani ison nuudelipaketin jouduin vähän aikaa sitten heittämään avaamattomana roskiin kun meni vanhaksi. Poikkeustilan aikana ostamastasi riisistä söin vain osan. Silloin nyt piti ostaa mitä kaupassa oli, mutta jatkossa en taida ostaa riisiä ja nuudeleita ollenkaan, jos siis voi valita kun en noita ilmeisestikään juuri syö.

Nuudelit eivät mene "vanhaksi". Se päiväys on parasta ennen, ja niitä voi syödä useita vuosia. Eli heitit sitten menemään täysin syömäkelpoista ruokaa, olisit kysynyt vaikka naapurin opiskelijalta, kelpaisiko hänelle. Samoin riisi, valkoinen riisi säilyy noin maailman tappiin, ruksea riisi ei säily.

Kotivarassa oleellista onki se, että hankkii sitä, mitä normaalistikin tulisi syötyä. Meille ei osteta nötköttiä, koska kukaan (edes koira) ei sitä syö.

Meillä ei ole tällä hetkellä kotona mitään erityistä "kotivaraa", vaan kaikki, mitä on, on osa meidän normaalia tapaamme toimia. Kotoa löytyy varmasti noin 3kk ajaksi jotain ruokaa, viimeisen kuukauden voi olla vähän yksipuolista...

Ruokakomeron tuotteista meillä löytyy seuraavia:

-kuivaherneitä hernekeittoon, idätettäväksi, versoiksi noin 5kg

-papuja ja linssejä kuivana noin 3kg

-säilykepapuja 7-8 purkkia

-tomaattimurskaa 15 tlk

-3 litraa kirkasta viinaa, puhdistusaineeksi, vaihtokauppoja varten, säilöntään

- 7 kg riisiä (puuroriisiä, risottoriisiä, tavallista irtoriisiä)

- erilaisia pastoja noin 10kg

- nuudeleita noin 1kg (pääasiassa pussinuudeleita, näppäriä lapsien itse tehdä hätätilassakin)

- kasviproteiinivalmisteita (soijarouhe, soija- ja hernissuikaleita) noin 3kg

- tonnikalaa 15-20 prk

- 1prk nötköttiä, jonka syötän ensi viikolla miehelle (osti noita 2v sitten koronapaniikissaan, että jos meillä ei ole mitään ruokaa...)

- näkkileipää 3pkt, hapankorppuja 2pkt, voileipäkeksejä, suolakeksejä pari pakettia

- pussi rinkeleitä

- 5-6 pussia erilaisia sipsejä

- iso läjä popkornia

- 3l ruokaöljyä

- 2l hyvää oliiviöljyä

- tuoremehua 3-4l

- laimennettavaa mehua 5-6l

- chilisäilykkeitä, kurkkusalaattia, kurpitsasalaattia, säilykekurkkuja, vihanneksia etikkasäilykkeenä noin 20-30 purkillista

- mansikkahilloa 4 isoa purkillista, survottua puolukkaa 1l, omenahilloa 1l, luumuhilloa 2prk, erilaisia muita hilloja n 10prk (lakkaa, aroniaa, kastanjaa jne) ja yksi appelsiinimarmelaadipurkki

- hunajaa 3kg

- sokeria 3-4kg (vähissä, pitää ostaa lisää)

- suolaa 3-4 kg (liian vähän, pitää ostaa lisää)

- vehnäjauhoja 6kg

- erilaisia puurohiutaleita 3kg

- perunamuussijauhetta pari pakettia

- suklaata noin 2kg levyinä, 2 isoa laatikollista suklaapatukoita miehelle

...

Jatkanko vielä? Nuo ovat siis kaikki sellaisia, mitkä säilyvät huoneenlämmössä. Osan valmistamisessa täytyy olla käytössä jokin hella/keitin. Meillä on puuhella (+leivinuuni), keittolevyllinen kamina, kaasugrilli, jossa keitto"levy", trangia...

Vesi omassa kaivossa. Valmiina löytyy 20l puhdasta vettä varastoituna, mutta minulla on 10 kannellista ämpäriä, johon saa nopeasti laskettua vettä. Löytyy myös klooria, jolla saa veden pysymään bakteerittomana, jos se on alunperinkin ollut puhdasta. Meillä on ulkohuussi, joten sähköttömyyden takia ei tarvitse murehtia vessassakäynneistä.

Koska kärsin migreenityyppisestä päänsärystä, niin olen varautunut aina kunnon varastolla särkylääkkeitä. Parhaiten toimii käsikauppalääkkeistä yhdistelmä, joten noita löytyy useampaa eri vaikuttavaa ainetta. Allergialääkkeitä pitää käydä hakemassa piakkoin lisää, ja haavanpuhdistukseen vetyperoksidia, se toimii muissakin tarkoituksissa.

2kk päästä saa jo ulkoa täydennystä ruokaan tuoreiden nokkosten+vuohenputken muodossa, raparperia joutuu odottelemaan kauemmin.

Vierailija
49/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tillilihaa ja kanaviillokkia (koska tiedän, että moni suomalainen niitä inhoaa, niin jos pitää lähteä vaikka väestönsuojaan, niin kukaan ei edes tule yrittämään jaolle). hernekeittoa ja säilykehedelmiä on myös, kuten korppuja, hapankorppuja, keksejä, näkkileipiä, pullotettua vettä, pari karkkipussia, kuivattuja hedelmiä. arvioisin että riittää suositelluiksi 3kk:si, niin ja on myös uht maitoa ja kuivalihaa sekä itse kuivattuja juureksia ja omenasiivuja

Vierailija
50/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut sellaista, minkä voi valmistaa nopeasti ja ilman kiehuvaa vettäkin, esim. vaikka nuudelit, antaa vaan liota kauemmin, sama puurohiutaleet, liottaa yön yli ja syö tuorepuurona. Säilykkeitä on laidasta laitaan ja kuivattuja kasveja, yrttejä, sieniä jne. Ne voi kaikki syödä liotettunakin.

Vierailija
51/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvia, vettä . Pastaa ym riittää vaikka kahteen elämään. 

Vierailija
52/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat syntyneet sota-aikana (ihan ekana vuotena) ja muistivat sodanjälkeisen säännöstelyn, joten lapsuudessani totuin siihen, että meillä oli aina kaapit täynnä ruokaa sekä hygieniatarpeita, vaikka asuttiin pääkaupunkiseudulla ja lähimpään ruokakauppaan oli kävelymatka. Samaa olen jatkanut itsekin.

Mulla on ruokaa todennäköisesti pariksi viikoksi, jos vähän säännöstelen. Vessapaperia ja käsikauppalääkkeitä pitää olla aina.

Olen harrastanut aikoinaan enemmänkin retkeilyä ja leireilyä, joten Trangia löytyy, ja sillä olen keitellyt niin tee-, pasta-, puuro- kuin pesuvedetkin. Pikkuinen Esbit löytyy myös varasettinä.

HUOM: jos vasta nyt olette huolestuneet ja olette hankkimassa jotain retkikeitintä tms., niin testatkaa sellaisen käyttöä ihan rauhassa, nyt kun ei ole mitään tosipaikkaa. Siis jos teillä ei ole aiempaa kokemusta - se ei aina ole ihan niin yksinkertaista...

Vierailija
53/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista nuudeli-, pasta- ja riisikansaa. Kauanko luulette selviävänne ilman proteiinia?

Vierailija
54/60 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kotivara, entäs jos joutuu jättämään kotinsa ja lähemään pakoon tai suojaan ja koti menisi sen siliän tien. Kaksipiippuinen juttu. En oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä? Sotaako vai mitä tässä pelätään? Ja ilman vettä ihminen ei elä, vettä pitäisi olla iahn hitokseen paljon, ja niin paljoa vettä et pysyty varastoimaan ettei sekin jo pilaantuisi.

Kotivara on mulle sellainen perusjuttu, joka on aina. Ei vain sodan, vaan työttömyyden tai sairastumisen varalta.

Jos joutuu lähtemään kotoa pakoon, ottaa mukaan sen verran ruokatarpeita kuin pystyy kantamaan. Vettä yleensä järjestyy Suomessa - meillä on harvinaisen paljon juomakelpoisia luonnonvesiä, eli keittäminen tai yksinkertainen suodattaminen riittää monesti. Jos voi lähteä autolla, kuten nyt moni ukrainalainen on tehnyt, asia on vielä helpompi. Jos tarkoituksena on evakuoitua johonkin pommisuojaan yöksi, kannattaa ottaa vaikka parin päivän ruoat mukaan varmuuden vuoksi. 

Vierailija
55/60 |
15.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin ostamassa trangian ja Marinolia neljä litraa. Lisäksi ostin 10 elintarvikemuovista sankoa ja kantta. Oli melko vaikea löytää, mutta Prismasta löytyi. Tokmannit oli hamstrattu tyhjiksi näistä.

Proteiinia olen ostanut muidenkin mainitsemia papuja, herneitä, linssiä, tonnikalaa ja soijarouhetta. Hiilareista makaronit säilyvät jopa kolme vuotta, puuro näytti olevan 2023 loppuun, riisi kesäkuuhun 2023. Pullovettä olen ostanut vasta noin 10 litraa, mutta täytän nuo 10 10 litran sanoa tarvittaessa. Naposteltavaksi olen ostanut keksejä, kuivattuja hedelmiä ja suklaata. Muita kuivaruokia jauhoja, näkkileipää, pähkinöitä, öljyä, mausteita, suolaa, ketsuppia, sinappia, sokeria, hunajaa ja teetä olen myös ostanut.

Itselläni on vielä hankinnassa makuupussi ja makuualusta. Nämä tarvitaan väestönsuojaan.

Periaatteessa kaikki pitäisi pakara valmiiksi laukkuun, josta ne ottaa väestönsuojaan, kun ei niitä siinä vaiheessa voi enää alkaa pakkaamaan.

Vierailija
56/60 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kotikokki Sipuli kirjoitti:

Hernaria, tonnaria, nötköttiä, kaurahiutaleita, riisiä, pastaa, näkkäriä, pulotettua vettä ja mehutiivistettä. Näitä kaikkia useampia.

Miten käytät tuon riisin ja pastan, jos sähköt ovat poikki? Laitatko takkaan tulen, nuotion ulos vai mikä partiolaisten kikka käytössä?

Ap

Niitä voi imeskellä kuin karkkia. Nami nami!

Vierailija
57/60 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunallinen sokeria

Vierailija
58/60 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolamakkaraa

Vierailija
59/60 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Kotivarassa oleellista onki se, että hankkii sitä, mitä normaalistikin tulisi syötyä. Meille ei osteta nötköttiä, koska kukaan (edes koira) ei sitä syö.

...

- 1prk nötköttiä, jonka syötän ensi viikolla miehelle (osti noita 2v sitten koronapaniikissaan, että jos meillä ei ole mitään ruokaa...)

...

Nötkötistä saa ihan kelvollista kiusausta. Ainakin mulle uppoaa paremmin kiusauksena kuin noppasoppana tai "pihvinä".

Vierailija
60/60 |
16.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meille mahdu mitään kuukausien kotivaraa. Muutenkin lapsiperheessä menee niin paljon ruokaa ettei pysty hankkimaan kotivaraa pitkäksi aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän