Miksi unessa esim. karkuun juokseminen on niin hankalaa?
Kompuroi, kaatuilee ja askeleet on niinkuin etenisi vyötärölle saakka ulottuvassa kuravellissä. Itse en myöskään pysy pystyssä vaan kaadun aina kyljelleni maahan eikä nouseminen onnistu.
Miksi?
Kommentit (57)
En juuri koskaan nuku selälläni vaan kyljellä sikiöasennossa. En myöskään (tietääkseni) ole koskaan saanut unihalvausta.
Joistain unista tajuan että se on unta ja se on huikeaa kun päätän "Nyt vois vaikka lentää" ja sitten lentelen tai jos on stressiä niin näen sellaisia unia, että olen jossain väkijoukon keskellä ja tajuan että tämähän on unta, joten päätän vetää jotakuta pataan kun tiedän ettei siitä tule mitään seurauksia :D Äärettömän vapauttavaa!
-Ap
Juoksemisen vaikeus unessa johtuu siitä että sinulla on peitto jalkojesi päällä nukkuessa.
Mites tuo juoksemisen vaikeus selitetään kun nukun pelkkä satiininen pussilakana päällä? :S Ei paina paljoa.
Mulla myös, ihan kuin jalat painaisi tonneja ja ei pääse eteenpäin vaikka kuinka yrittää. Joskus kyllä silloin tajuan että tämähän on unta ja sen jälkeen voin juosta ja loikkia metrejä kerrallaan :)
Joskus heräsin kun huusin äitiä unissani.. Yksin asuessani :)
Sama juttu. Jalkani ovat useinnkuin halvaantuneet enkä pysty liikkumaan.
Tämä on mielenkiintoinen. Itse näen karkuunjuoksemisunta silloin tällöin. Minulla ongelma on se että unessa jalkani ovat eripituiset. Varmaan noin viisi senttiä eroa. Aivan kamalaa koittaa juosta nopeasti klenkkaamalla. Aina sama juttu. Kuka osaisi selvittää tämän?
Minusta tuntuu että juoksen juoksumatolla
Unihalvaus tulee tietaakseni aina nukkuessa, varmaan tuo juoksemisen mahdottomuus johtuu siita. Jotkut herailevat kesken halvauksen ja on kuulema ikava tunne kun ei pysty hetkeen liikkumaan.
Mulle ei oo noin kaynyt mutta toihin en ehdi ikina unissa! Ekana koulupaivana luokallinen hiiltyneita lapsia ja aikuisia odottaa turhaan ja lahtee lopulta pois ku meikalainen harhailee parkkiksilla, sairaaloissa ym. epatoivoisena kuin suossa etsimassa autoa!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 11:56"]
En osaa tulkita, mitä nuo unet itselläni tarkoittaa
[/quote]
Eivät mitään.
Ensi kerralla kun ei juokseminen unessa onnistu, laittakaa kädet suoraan eteenpäin, kämmenet yhdessä, sitten kevyt hypähdys yläviistoon. Lentämällä pääsee nopeammin!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 12:01"]
Hätänumeroon soittaminen kännykällä on myös aivan mahdotonta. Ensinnäkin saada ne oikeat numerot siihen näppäiltyä ja sitten painaa soita-painiketta. Ihan kamalan kömpelöä, vaikka hirveä kiire olisi soittaa... Ja jos soittaminen onnistuu muuten niin linjalla on ihan hiljaista eikä kukaan vastaa... Monesti olen yrittänyt unessa soittaa 112:een, mutta koskaan ei ole onnistunut.
[/quote]
Hei mulla on ihan tää sama!!! Hätänumero ei millään tule. Näppäilen aina väärin esim. 111 tai 133. Tämä ei voi olla "biologinen" uni tämä. Esim. tuota pakoon juoksemista on selitetty, että se oli "muinoin" tärkeä taito esim. villieläimiä kohdatessa. Näen myös sitä että jalat ei toimi. Tai että olen ihmisten ilmoilla, mutta olen unohtanut vaatteet (ihan parasta, kun herää ja toteaa että huh, se oli vain unta!). Joskus joku vainoaa minua ikkunoiden takaa. Se on kyllä kauhufilmeistä tullut!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 09:42"]
Kompuroi, kaatuilee ja askeleet on niinkuin etenisi vyötärölle saakka ulottuvassa kuravellissä. Itse en myöskään pysy pystyssä vaan kaadun aina kyljelleni maahan eikä nouseminen onnistu.
Miksi?
[/quote]
Ei mulla vaan. Kun unessa ajattelen, että täytyypä käydä siellä, niin simpsalabim olenkin "lentänyt" sinne alle sadasosanmurto sekunnisssa.
Mulla taas on täysin vastaava ongelma: juoksen ja hypin eteenpäin ihan järjetöntä vauhtia ja juoksen aina ohi siitä paikasta, johon pitäisi päästä. :D
Minä etsin viime yönä vessaa jossakin hienossa yliopistossa, arvokkaassa vanhassa talossa. Minä en tietenkään itse ollut opiskelija tai henkilökuntaa. Ympärilläni olevilla ihmisillä oli puvut, hienot jakkupuvut tai kalliit neuleet päällä. Minulla tavalliset halpisvaatteet, ja kaikki tuntuivat huomaavan, että olen vieras talossa. Jalkani eivät suostuneet tottelemaan komentoja, joten helpoiten etenin karhukävelyä polvet koukussa.
Eikä sitä vessaa tietenkään löytynyt yhtä lukuun ottamatta, mutta sen edessä oli niin pitkä hienojen ihmisten jono, että en minä siihen voinut jäädä.
sama juttu kun yrittää lyödä unissaan, ei tule mitään
Jaa onpas jännä. Itse olen päässyt sujuvasti karkuun niin palkkamurhaajia, tappajarobottia kuin viikatemiestäkin. Ei mitään ongelmaa juoksemisessa. Sen sijaan levitoiminen välillä takkuaa, ei aina jostain syystä onnistu. Miksiköhän? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Juoksemisen vaikeus unessa johtuu siitä että sinulla on peitto jalkojesi päällä nukkuessa.
Ei ole kyllä lentämistä haitannut.
Mutta lentäminen on helppoa, vaikka tosielämässä ei onnistu :D
Minulla myös on unia, joissa käveleminen tai juokseminen ei tahdo onnistua. Yleensä kyseessä on jonkinlainen painajainen, jossa pitäisi päästä karkuun tms. mutta se ei vaan onnistu.
Samantyyppisiä ovat unet, joissa yrittää soittaa, mutta ei vaan saa puhelinta toimimaan vaikka kuinka yrittää. Tai on hississä, mutta hissi ei vaan suostu liikkumaan, tai sitten se liikkuu liian lujaa joko ylös tai alas.