Äitini pakottaa pitämään yo-juhlat (ahdistaa)
Olen tämän kevään ylioppilas. En ole koskaan tykännyt isoista juhlista yms. Sanoin äidilleni jo lukion alussa, etten halua yo-juhlia.
Nyt kun kirjoitukset ovat ohi, äiti on alkanut hössöttää juhlista. Olen edelleen sitä mieltä etten halua juhlia. Haluaisin mieluummin mennä vaikka perheen kanssa syömään johonkin parempaan ravintolaan. Sanoin tästä isälleni ja hänen mielestään se on hyvä ajatus.
Vanhempani ovat vähän vanhempia kuin kavereideni vanhemmat, jo melkein kuusikymppisiä, ja varsinkin äitini on aika perinteinen.
Äiti oli tyrmistynyt kun sanoin etten halua juhlia. Hän sanoi olleensa niin monissa ystävien ja sukulaisten lasten juhlissa, että on heille juhlat velkaa. Minusta tämä ei ole mikään syy. Ei minun yo-juhlia pitäisi juhlia siksi että äiti saa päteä.
Isäni on sitä mieltä, että voitaisiin juhlia sitten jos ja kun saan opiskelupaikan, koska hänen mielestään se on nykyään isompi saavutus. Mutta äidille tämä ei kelpaa.
Äiti on jo tehnyt alustavaa vieraslistaa, ja vieraita olisi tulossa niin paljon, että pitäisi jakaa juhlat kahdelle päivälle.
Minua ahdistaa. En tykkää yhtään siitä, että joutuisin olemaan kaksi päivää juhlavaatteissa kaikkien pällisteltävänä. Minusta äitini ei kunnioita minua ja toiveitani yhtään.
Kumpi on mielestänne oikeassa, minä vai äitini?
Kommentit (56)
Puistattaa kun muistan vieläkin miten emät kehuskelivat meillä lapsilla toisilleen koko lapsuuden 🤮
Olisivat edes tehneet sen omilla saavutuksillaan.
Pannat äitisi juhlia vaan
Käväisen pyörähtämässä juhlissa
Hommaat itselle kiireitä - valokuvaus just siihen ja sitten myös iltajuhla kavereiden kaa
Meet äitisi juhliin pari valokuvaa ja pala kakkua
Mitä siellä edes tekisi naama norsunvitulla, jos ei ole saanut vuosiin parittelua. Oliko sinulla edes lukko huoneen ovessa?
Vierailija kirjoitti:
Jos pidät juhlat, saat vierailta rahaa. Ainakin itestä oli kiva yliopisto-opiskelijana, kun oli vähän ylimääräistä tilillä.
Ja ne kuluvat junalippuihin, kun matkustat kotipaikkakunnalle kaikenmaailman kissanristiäisiin velvollisuudentunnosta.
Ajattele asia siltä kannalta, että saat aika hyvän tuntipalkan juhlavaatteissa istumisesta. Sen lisäksi sinun ei tarvitse juuri tehdä muuta kuin tervehtiä vieraita, hymyillä ja sanoa kiitos.
Jos vieraita on niin paljon, että heitä pitää jakaa kahdelle päivälle, niin hyvin todennäköisesti lahjarahojakin tulee vähintään pari tonnia. Se on hyvä pesämuna opintojesi alkuun. Missä muussa työssä pääset yhtä hyville tuntipalkoille? Minä en pääse vieläkään, vaikka olen DI 30 vuoden työkokemuksella.
Toki tilanne on sitten eri, jos juhlat aiheuttavat sinulle niin pahaa ahdistusta, että se on jo diagnosoitavissa sairaudeksi. Siinä tapauksessa sinun pitää vain yrittää puhua äitisi kanssa ja selittää hänelle, että kysymys ei ole sinulla vain epämukavuudesta, vaan vakavasta terveydellisestä jutusta. Mutta jos kysymys on vain vähän epämukavuusalueelle menosta, niin ehkä voit kuitenkin kestää sen.
Enkä nyt tarkoita sitä, että yo-juhlat järjestettäisiin rahan takia. Mutta selvästi ap:n äiti kuuluu niihin, joille oman lapsen yo-juhlat ovat elämän tähtihetkiä. Ja olen itsekin kotoisin paikkakunnalta, jossa isojen ylioppilasjuhlien järjestäminen on normi eikä sukulaispiiri ymmärtäisi lainkaan sitä, että juhlat jätetään pitämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano se äidille selvästi. Kysy vielä ymmärsikö hän tahtosi.
Ulos syömään perheen kesken on loistava tapa juhlistaa mitä tahansa.
Miten olusi joku hemmottelu paketti hotellissa, jossa spa palvelut ja hyvä ravintola. Alappa varaamaan jo valmiiksi, niin pääset turvallisille vesille pois kotoa juhlapäivänäsi. 👍
Hemmottelu paketti? Alappa?
Missä sinä reputit yo-kokeissa?
Nonono pikkusieluinen oman elämäsi äidinkielen opettaja. Eikös sun keskiarvo riittänyt lukioon, vai eikö ne ota näsäviisaita putkiaivoja sinne?
Ei huolittu lukioon, oli pakko jättää se väliin ja siirtyä suoraa yliopistoon.
Ja nyt sä ajattelet, että noinkin viisaana(kun kerran oikein yliopistoon 'siirryit', vaikka sinne haetaan ja päästään) alat tarkkailemaan, ja korjailemaan kärppänä palstan kommentoijien kirjoituksia taitajan otteella.
Otappa ja löysää lippistä. Valkolakkiahan et kyennyt hankkimaan.
Hengitäppä välillä ja varaa siekii ittelleis hemmottelu paketti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut jo osan aineista, ja loput nyt keväällä. Mutta äitini suunnittelee jo täyttä häkää.
Olen aina ollut aika hyvä koulussa, joten hän ei ajattele että reputtaminen olisi edes mahdollista.Ap
No noin saatanan huonolla kirjoitustaidolla et taatusti ole tämän kevään ylioppilas, vaan paska trolli.
Kiitos samoin.
Minä nyt kyllä yhä haluaisin tietää mitkä kirjoitukset ap suoritti jo nyt ”tänä keväänä”. Vaikka osa olisikin suoritettu jo aikaisemmin viime vuonna niin ei tänä vuonna ole ollut mitään vielä kirjoitettavaa joka olisi nyt valmis. Ja jos ap kirjoitti kaiken valmiiksi viime syksynä olisi juhlat jo ollut viime vuoden puolella.
Itse tykkään isoista juhlista mutta nuoreni on introvertti. Ollaan sovittu että juhlistetaan valkolakkia (1-1.5 v päästä) käymällä syömässä porukalla (varaan kabinetin/erillistilan ravintolasta tms), vieraita yhteensä 15-20. Siinä voi samalla tuoda kukat ja muistamiset halutessaan. Minusta hyvä vanhempi ottaa juhlistettavan toiveet huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Miten olusi joku hemmottelu paketti hotellissa, jossa spa palvelut ja hyvä ravintola. Alappa varaamaan jo valmiiksi, niin pääset turvallisille vesille pois kotoa juhlapäivänäsi. 👍
Ylioppilas sitten varmaan myös maksaa spaviikonlopun jos sen perheelle varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilas sitten varmaan myös maksaa spaviikonlopun jos sen perheelle varaa.
Ethän vaan heti ajatellut, että juhlakalu haluaa välttis perheen kanssa spaviikonloppuilla? Voihan sitä hemmotella itseään ilman perhettäkin.
Ja tää oli vaan yksi idea muiden joukossa. Älä ota niin vakavasti.
Tietysti pidät juhlat. Se on vaan pari tuntia. Sun ei tarvitse ku kiittää onnitteluista. Saat kuitenkin lahjoja ja vanhemmat saavat olla ylpeitä sinusta, he kuitenkin ovat maksaneet opiskelusta.
Eipä taida ap olla oikeasti kevään yo, mutta:
Perinteet kuten yo-juhlat ovat kivoja, mutta voivat perinteet muuttuakin. Ei ole pakko pitää samanlaisia voileipäkakkukutsuja kuin äitimuorilla oli aikanaan.
Ei tuo minusta ole huono, että ylioppilas haluaisi mennä oman perheen kanssa kivaan ravintolaan syömään ja juhlia siten.
Ei ylioppilas ole vanhempiensa omaisuutta.
Kevään kirjoitukset alkaa tänään, että miten ap:m kirjoitukset on jo ohi? Tulokset tulee toukokuun puolessa välissä. Jos olisi syksyllä kirjoittanut kaikki loput, niin juhlat olisi pidetty jo joulukuussa.
Faktat kuntoon ennen kuin alkaa trollaamaan.
Ehkä siitä, että äiti itse oli sitä mieltä, että nyt on hänen vuoronsa, kun on niin monissa ylioppilasjuhlissa itse käynyt.
Näitä äitejä kyllä riittää. Olisi aloittajankin hyvä antaa sen verran äidilleen periksi, että tulee edes näyttäytymään kotiin lakkeineen ja kukkineen, vaikka sen jälkeen lähtee juhlimaan muualle kavereitten kanssa.