Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa oltiin huolestuneita...

Vierailija
30.07.2015 |

Ettei 4-vuotias osaa vielä laskea eikä tunnista yhtään kirjaimia. Olisiko pitänyt kotona opettaa tai pitäisikö viedä tutkimuksiin???

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä osannut meilläkään. Pojalla ei ollut minkään sortin mielenkiintoa kirjaimia tai numeroita kohtaan, ei edes pelien kautta. Eikä kukaan kyllä ollut edes huolissaan asiasta.

Vierailija
2/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska teillä lapsi kiinnostui niistä? Itsestäänkö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette kotona ole yhtään jutelleet esim. oman nimen kirjaimista tai laskeneet yhdessä asioita, niin tutkimuksia tuskin tarvitaan. Jos lapsella kotona on selvästi vaikeuksia hahmottaa niitä, niin sitten voi neuvolasta tiedustella. Ilmeisesti muuten kasvaa ja kehittyy ikätasoisesti?

Vierailija
4/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päikyn tädit ne vaan koittaa nostaa itseään alustalle. Jostain ovat nykyään hurahtaneet pitämään itseään jonain opettajien korvikkeina. Sano että keskittyvät lasten leikittämiseen ja rauhoittuvat.

Vierailija
5/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni laskee kymppiin tuon ikäisenä jos esim tykkää pelata ym pöytätyöskentelystä. Yritä kotona leikin kautta saada vähän kiinnostumaan ja jos ne päiväkodin tädit ovat huolissaan niin voivat myös keksiä toimintaa jossa nuo osa-alueet vahvistuu.

Vierailija
6/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:37"]

Koska teillä lapsi kiinnostui niistä? Itsestäänkö?

[/quote]

Meillä poika innostui niistä vasta eskarissa. Koulussa oppi sitten myöhemmin ne tarvittavat taidot eli lukemisen ja kirjoittamisen sekä nuo vaadittavat laskutaidot. Ei siis ole mistään jäänyt jälkeen vaikka ei pienempänä ollutkaan kiinnostuntu numeroista ja kirjaimista.

-kakkonen-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen vielä.

Onko teillä esim. muumiläppäriä? Siitä meillä on kummatkin lapset tykänneet (joskin tosiaan poika innostui siitä vasta eskarissa mutta oppi sen kanssa kirjaimia ja numeroita).

Vierailija
8/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla ne numerot ja kirjaimet ei vain pikkulapsena kiinnosta. Taisin itse oppia lukemaan vasta ekaluokalla enkä todellakaan ensimmäisten joukossa. Sen jälkeen sitten on luettu niin hömppää kuin koulukirjoja ylioppilaaksi ja maisteriksi asti. En todellakaan huolestuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muumiläppäriä, mutta mietin pitäisikö ladata eka peli tabletille ja aloittaa jo nyt harjoittelu kotona. Tosiaan vilkas poika jota ei vain kynähommat ym. vielä ainakaan kiinnosta...

Vierailija
10/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoleen liittyi kyllä myös jokin sanan löytämisen vaikeus. Ei muistanut aina kuvatehtävissä asian nimeä. Sanoivat että voi olla riski lukivaikeuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kuuluu siihen laajaan 4-v -neuvolatarkastukseen ja periaatteessa jotain itua numeroista ja kirjaimista pitäisi jo olla.

Vierailija
12/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tätien puhua. Lapset oppivat lukemaan 2-8 vuoden välissä. Ihan yksilöllistä. Hölmöä huolehtia jos nelivuotias ei tunne kirjaimia. Oma lapseni luki kolmen vanhana mainoskylttejä, mutta kieltäytyi kirjojen lukemisesta. Normaali duunari on hänestä tullut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/45 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi osasi kouluunmennessän numero 1-10, mutta ei osannut laskea. Tätä pidettiin normaalina. Lukea osasi, oppi sen 6-vuotiaana. 

Vierailija
14/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä en kirjaimien tunnustamisesta vielä olisi huolissani (vaikka voikin tosiaan ennakoida lukivaikeutta myöhemmin) mutta hyvä olisi nelivuotiaan osata laskea edes kolmeen. Ei siis tarvitse tunnistaa numeroita, mutta alkeellinen käsitys lukumääristä olisi hyvä olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja osa lapsista lukee tuossa iässä.

Vierailija
16/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse alkaisi opettaa lapselle laskemista ja kirjaimia minkään pelin avulla, jos minkäänlaista kiinnostusta aiheeseen ei ole konkreettisesti, esim. esineiden laskemiseen. Noin pienen hahmotuskyky ei ole niin hyvä, että hän osaisi laskea ruudulta, jos hän ei hahmota laskemista käytännössä. Sama koskee kirjaimia. Ensin pitää nähdä kirjaimen muodostuminen käytännössä kynällä paperille, ennen kuin saman kirjaimen oppii hahmottamaan näppäimistöltä ja ruudulta.

Lapsen oman nimen kirjoittaminen on yleensä hyvä motivaattori ensimmäisten kirjainten opetteluun. Päiväkodissakaan lapsen nimeä ei kirjoiteta piirustuksiin ja askarteluihin pelkästään siksi, että ne erottaisi toisistaan, vaan siinä yhteydessä on luontevaa opetella lapsen kanssa, miltä se oma nimi näyttää

Vierailija
17/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:45"]Huoleen liittyi kyllä myös jokin sanan löytämisen vaikeus. Ei muistanut aina kuvatehtävissä asian nimeä. Sanoivat että voi olla riski lukivaikeuteen.
[/quote]

Se, ettei lapsi vielä ole kiinnostunut numeroista ja kirjaimista tuon ikäisenä, ei ole mikään huolestuttava juttu, mutta yhdistettynä tähän sananlöytämisen pulmaan, se voi tosiaan olla ennakkomerkki tulevista lukipulmista. Päiväkodissa on varmaan tehty Lukimat-testi.
.
Sananlöytämisen vaikeus tarkoittaa sitä, että lapsen sanavarasto on ihan hyvä, hän siis ymmärtää kuulemansa sanat, mutta niiden mieleenpalauttaminen omaan puheeseen on hidasta ja työlästä. Lapsi voi siis kesken lauseen jäädä miettimään, että mikä se sana olikaan. Lukipulmiin tämä liittyy siten, että oppiakseen lukemaan, lapsen pitää pystyä lukemisprosessin aikana nopeasti palauttamaan mieleen että mikä tuon kirjaimen nimi olikaan. Jos tämä on hidasta, saattavat sanan alkupään kirjaimet jo unohtua, kun sanassa päästään loppuun jne.

t. puheterapeutti

Vierailija
18/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 00:46"]

Lapsi taitaa olla vähäälyinen ja pitää laittaa opetuslaitokseen missä kasvaa ymmärrys ja asioita alkaa oppimaan että selviää elämässään aikuisiällä ja kouluista ja töistä ja kaikista elämän jutuista mitä tulee eteen

[/quote]

Nyt täytyy kyllä kysyä että mikäs se tuollainen opetuslaitos on? Koulu? Noh, sinne menevät lähes kaikki lapset.

Vierailija
19/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia! Poliisi½½½

Vierailija
20/45 |
31.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 23:45"]Huoleen liittyi kyllä myös jokin sanan löytämisen vaikeus. Ei muistanut aina kuvatehtävissä asian nimeä. Sanoivat että voi olla riski lukivaikeuteen.
[/quote]

Se, ettei lapsi vielä ole kiinnostunut numeroista ja kirjaimista tuon ikäisenä, ei ole mikään huolestuttava juttu, mutta yhdistettynä tähän sananlöytämisen pulmaan, se voi tosiaan olla ennakkomerkki tulevista lukipulmista. Päiväkodissa on varmaan tehty Lukimat-testi.
.
Sananlöytämisen vaikeus tarkoittaa sitä, että lapsen sanavarasto on ihan hyvä, hän siis ymmärtää kuulemansa sanat, mutta niiden mieleenpalauttaminen omaan puheeseen on hidasta ja työlästä. Lapsi voi siis kesken lauseen jäädä miettimään, että mikä se sana olikaan. Lukipulmiin tämä liittyy siten, että oppiakseen lukemaan, lapsen pitää pystyä lukemisprosessin aikana nopeasti palauttamaan mieleen että mikä tuon kirjaimen nimi olikaan. Jos tämä on hidasta, saattavat sanan alkupään kirjaimet jo unohtua, kun sanassa päästään loppuun jne.

t. puheterapeutti
[/quote]

Korjaan itseäni, tarkoitin Lukiva-testiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi