Minimittuloilla pärjää ihan mukavasti!
Eli lapseni kanssa käteen jää 850 euroa. Saamme siis toimeentulotukea, joten kaikki asumiskulut ja vakuutukset, sähköt on tästä jo maksettu.
Eli laajakaistaan ja puhelimiiin menee siinä 50 euroa kuussa. 800 sataa vapaavalintaista eli 200 viikossa. Ihan hyvin pärjätään.
Hoidetaan naapuruston koiria ja lapsia vieläpä pimeenä, niin tosiasiallinen summa on siinä 1200 yleensä. Ollaan hoikkia ja suht pieniruokaisia, niin ruokakulut ei kolmeasataa enempää ole, vaikka syödään terveellisesti. Kumpikaan niin ei ihmeesti nauti shoppailusta. Kummitäti maksaa lapsen harrastukset ja jotain matkojakin. Ravintolassa teini käy n. kerran viikossa ja minä omissa porukoissani myös.
Säästöön jää suunnilleen parisataa kuussa itse asiassa.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:06"]
Jaa, että oikein säästetään. Ei teidän mitään tukia kuuluisi saadakaan.
[/quote]
Tavallaan tietysti ei, olet oikeassa.
Mutta pointtini on, että oikealla tavalla verkostoituneet ihmiset voivat olla aivan hyvinvoivia yhteiskunnan takaamalla perustoimeentulolla. Emme tosiaan erotu tällä massasta. Ihan samanlaiset vaatteet, harrastukset, elektroniikka on kuin suurimmalla osalla.
Tietysti on ihan sitten rikkaat ja heihin ei voi verrata. Vertaan nyt sellaiseen alempaan keskiluokkaan. Näistä perheistä kummatkin vanhemmat saattavat raataa niska limassa saadakseen saman elintason kuin me.
Eli teen joskus vähän keikkaa, jos sattuu huvittamaan. Muuten aloituksessa mainittu määrä käytettävissä.
Yleensä huvittaa, ei siinä mitään. Olen periaattessa hyvinkin toimelias ihminen. Ja käytännössä myös.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:11"]
OLiko ap sun vanhemmat myös pummeja? Ja sun teinistä tulossa samanlainen? Mutta totta, pärjäähän noinkin, ja näemmä paremmin kuin työssä käyvä, mutta ainakin minä osoitan esimerkikiä, jota arvostetaan. Pimeä duuni on ... no, tiedäthän. Sä opetat nyt teinilles montaa negaa, mutta sun valinta.
[/quote]
Vanhempani ovat akateemisia, joskin äiti "kotirouva" eli ei työssäkäyvä ihminen. Itsellänikin on ylelmpi korkeakoulututkinto.
Toinen lapsista opiskelee yliopistossa ja tämä teini on lukoissa. Eli ei kyse ole sukupolvien yli jatkuvasta pummiudesta.
Katson, että tässä vaiheessa hyvä näin. Jäin vuosi sitten työttömäksi ja maksimoin hyvinvointini näin ihan lapsenikin takia. Todella vaikeata saada näin neljävitosena työtä, ainakaan koulutusta vastaavaa minulla.
Miksi heti, kun joku osaa elää säästeliäästi eikä valita toimeentulonsa vähyyttä, hänet heti lytätään? Mielestäni hieno aloitus ap:lta. Onnea ja menestystä toivotan edelleen! Hienoa, että olet löytänyt mielekkään tavan elää, vaikkei juuri nyt olekaan säännöllisiä palkkatöitä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:21"]
Miksi heti, kun joku osaa elää säästeliäästi eikä valita toimeentulonsa vähyyttä, hänet heti lytätään? Mielestäni hieno aloitus ap:lta. Onnea ja menestystä toivotan edelleen! Hienoa, että olet löytänyt mielekkään tavan elää, vaikkei juuri nyt olekaan säännöllisiä palkkatöitä.
[/quote]
Mikä tuossa nyt on erityisen säästeliästä? Käydään ravintolassakin viikottain. Hyvä jos jossain mäkkärissä käyn kerran kuussa.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:21"]
[/quote]
Miten niin säästeliäästi? Enemmän kuluttavat kuin meidän perhe :) Ja saavat pimeänä tuloa...
Ei toi ole mikään minimitulo. Mulla jää tosi paljon vähemmin noiden menojen jälkeen vaikka käyn töissä ja tienaan ihan kivasti. Asuminen ja lämmitys vie niin paljon.
Oletko koskaan ajatellut mikä on sinun todellinen tulosi. Eli jos joudut hankkimaan kaiken tuon tarvittavan rahan itse ja maksamaan asumisen yms kulut. Veikkaisin että päälle 3000 eur kuukaudessa tienaat.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:30"]
Ei toi ole mikään minimitulo. Mulla jää tosi paljon vähemmin noiden menojen jälkeen vaikka käyn töissä ja tienaan ihan kivasti. Asuminen ja lämmitys vie niin paljon.
Oletko koskaan ajatellut mikä on sinun todellinen tulosi. Eli jos joudut hankkimaan kaiken tuon tarvittavan rahan itse ja maksamaan asumisen yms kulut. Veikkaisin että päälle 3000 eur kuukaudessa tienaat.
[/quote]
Ei... asutaan vuokralla, mikä on tietysti perusedellytys tähän. Omistusasunto pitäisi realisoida toimeentulotukisäännösten mukaan. Toki poikkeuksia voidaan tehdä.
Eli voit tarkistaa asian ihan virallisilta sivuilta. Kaikki asumiskulut, joihin luetaan vuokra, sähkö, sauna ja laaja kotivakuutus poistetaan minimin päältä.
Sitten pitää kahdelle henkilölle jäädä tämä mainitsemani 850 euroa muuhun elämiseen.
Ja niukkaahan se silloin on! Mutta meillä on apuja muualta ja kuten sanottu teemme todella paljon naapuriapua itse tässä. Ihan ilmaiseksikin teemme tai palkka voi olla pizzat lähiravintolassa, mutta ihan rahaakin tulee pyytämättä.
Moni tarvitsee erilaisia apuja. Olen ajatellut jopa yritystoimintaa tämän ympärille, koska kysyntä vaikuttaa kattavalta. Mutta ihan juuri nyt en uskalla. Byrokratia yrityksen perustamisen suhteen Suomessa on tosi ongelmallista. Olen jonkin verran perehtynyt tässä vuoden aikana jäätyäni työttömäksi.
-ap
No hyvä jos saat ton verran,pärjäähän tolla.Itsellä jää huomattavasti vähemmän noiden menojen jälkedn,käteen jää n.200e kk.Enkä saa tt-tukea.
Ap on provo. Oikeasti toimeentulotuen piiriin joutuneilla ihmisillä on ollut aiemmin korkeampi elintaso, minkä seurauksena on jäljellä luottokorttivelkaa tai muita lainoja. Velkoja ei sossu huomioi, eli ne pitää maksaa perusosasta. Itselleni kävi nyt toimeentulotuella eläessä niin, että tuli mätkyjä. Mielestäni olin seurannut tulojani, mutta kun etuuksista ei saa tehdä ansiotulovähennystä, niin veroprosentin olisi pitänyt olla hieman korkeampi kuin vastaavien ansiotulojen kanssa. Oli tiukka paikka saada mätkyt maksettua ja silti yrittää saada ruokaa pöytään. Puuroa syötiin yksi kuukausi.
Myös jos on tilanne, että lapsen tilille on säästetty rahaa eikä siihen haluta koskea vaikka sossu laskee sen perheen käytettävissä olevaksi tuloksi, joudutaan elämään todella, todella tiukilla. En ole itse vielä ratkaissut, kumpi on parempi menettelytapa: nostaa lapsen tulevaisuutta varten säästetyt muutamat sataset ja käyttää laskujen maksuun, vai olla koskematta säästöihin. Koska pienikin summa, kun se on lapsen tulevaisuutta varten, tuntuu toivolta. Ilman toivoa ei köyhäkään jaksa. Sanokaa mielipiteenne, nostaisitteko itse lapsen säästöt vai jättäisittekö koskematta?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:35"]
Eli lapseni kanssa käteen jää 850 euroa. Saamme siis toimeentulotukea, joten kaikki asumiskulut ja vakuutukset, sähköt on tästä jo maksettu.
Eli laajakaistaan ja puhelimiiin menee siinä 50 euroa kuussa. 800 sataa vapaavalintaista eli 200 viikossa. Ihan hyvin pärjätään.
Hoidetaan naapuruston koiria ja lapsia vieläpä pimeenä, niin tosiasiallinen summa on siinä 1200 yleensä. Ollaan hoikkia ja suht pieniruokaisia, niin ruokakulut ei kolmeasataa enempää ole, vaikka syödään terveellisesti. Kumpikaan niin ei ihmeesti nauti shoppailusta. Kummitäti maksaa lapsen harrastukset ja jotain matkojakin. Ravintolassa teini käy n. kerran viikossa ja minä omissa porukoissani myös.
Säästöön jää suunnilleen parisataa kuussa itse asiassa.
[/quote]
Sossun asiakkuus selittää paljon. Et ole pienituloinen. Pienituloinen elää n. 1000e/kk, mutta maksaa siitä itse asumiset, sähköt ym. mitä sinä kuittaa yhteiskunnan loisena. Ja kun kaikki pitää maksaa itse, ei se 1000e/kk ole paljon.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:52"]
Ap on provo. Oikeasti toimeentulotuen piiriin joutuneilla ihmisillä on ollut aiemmin korkeampi elintaso, minkä seurauksena on jäljellä luottokorttivelkaa tai muita lainoja. Velkoja ei sossu huomioi, eli ne pitää maksaa perusosasta. Itselleni kävi nyt toimeentulotuella eläessä niin, että tuli mätkyjä. Mielestäni olin seurannut tulojani, mutta kun etuuksista ei saa tehdä ansiotulovähennystä, niin veroprosentin olisi pitänyt olla hieman korkeampi kuin vastaavien ansiotulojen kanssa. Oli tiukka paikka saada mätkyt maksettua ja silti yrittää saada ruokaa pöytään. Puuroa syötiin yksi kuukausi.
Myös jos on tilanne, että lapsen tilille on säästetty rahaa eikä siihen haluta koskea vaikka sossu laskee sen perheen käytettävissä olevaksi tuloksi, joudutaan elämään todella, todella tiukilla. En ole itse vielä ratkaissut, kumpi on parempi menettelytapa: nostaa lapsen tulevaisuutta varten säästetyt muutamat sataset ja käyttää laskujen maksuun, vai olla koskematta säästöihin. Koska pienikin summa, kun se on lapsen tulevaisuutta varten, tuntuu toivolta. Ilman toivoa ei köyhäkään jaksa. Sanokaa mielipiteenne, nostaisitteko itse lapsen säästöt vai jättäisittekö koskematta?
[/quote]
Nosta säästöt käteisenä, jemmaa ne jonnekin, ja joskus kun tilanne paranee talleta ne uudestaan säästötilille. Problem solved.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:52"]
[/quote]
No ei läheskään kaikilla! On paljon ihmisiä, joilla EI ole luottokorttivelkoja. Ja on ihmisiä, joilla ei ole edes luottokorttia. Ap:n kohdalla on tilanne voinut hyvinkin olla se, että avioeron myötä omistusasunto on laitettu myyntiin, siitä saadut rahat kattaneet jäljellä olevan velan ja ap asuu nyt vuokralla. Tai perhe on alunperinkin asunut vuokralla jollain hyvällä asuinalueella, joten lainaa ei ole. Tuossa iässä, jos nuorin lapsistakin on lukiossa, on vanhemman omat opintolainat jo aikoja sitten maksettu.
Mulla on luottokortti, mutta käytän sitä vain ostaessani netistä lentolippuja ja ulkomaanmatkoilla käyttörahana. On turvallisempi kuin käteinen. Kun olen Visani vinguttanut lentoihin ja hotelleihin, maksan samantien Visa-laskuni säästötililtä. Ja reissun jälkeen maksan heti reissussa käyttämäni summan. Mulla on siis luottokorttivelkaa max 2-3 viikkoa.
Mihin patjan alle tt-tuen saaja rahoja laittaa säästöön? Kunhan mietin, kun tukea saadakseen pitää tiliotteet toimittaa... Vai onko sekin käytäntö jo menty poistamaan?
Niin, meillä ei jää noin paljoa käteen asumisen yms pakollisten jälkeen, eikä tosiaan käydä ulkona syömässä, kerran kuussa haetaan parit euron juustot... t. kahden teinin yh, ei muuten enää harrastetakaan mitään mikä vaatii rahaa
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:39"]
Mihin patjan alle tt-tuen saaja rahoja laittaa säästöön? Kunhan mietin, kun tukea saadakseen pitää tiliotteet toimittaa... Vai onko sekin käytäntö jo menty poistamaan?
[/quote]
Siis pimeitä tuloja on jonkin verran tästä koirien- ja lastenhoidosta. Ei mitään ihmeitä mutta muutama satku ihan käteen.
Pärjättäisiin ilman muuta ilmankin, mutta antaa väljyyttä elämään ja koen, että autamme muita. Työttömänäkin olen ihan tärkeä ihminen nyt monille.
-ap
Jaa, että oikein säästetään. Ei teidän mitään tukia kuuluisi saadakaan.
Miksi kummi maksaa harrastukset? Ihme lokkeilua.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:08"]
Miksi kummi maksaa harrastukset? Ihme lokkeilua.
[/quote]
Jos nyt ihan itse haluaa maksaa? Ja ehdotti jopa itse tätä järjestelyä.
Ei lokkeilua!
OLiko ap sun vanhemmat myös pummeja? Ja sun teinistä tulossa samanlainen? Mutta totta, pärjäähän noinkin, ja näemmä paremmin kuin työssä käyvä, mutta ainakin minä osoitan esimerkikiä, jota arvostetaan. Pimeä duuni on ... no, tiedäthän. Sä opetat nyt teinilles montaa negaa, mutta sun valinta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 17:11"]
[/quote]
Vanhempani ovat akateemisia, joskin äiti "kotirouva" eli ei työssäkäyvä ihminen. Itsellänikin on ylelmpi korkeakoulututkinto.
Toinen lapsista opiskelee yliopistossa ja tämä teini on lukoissa. Eli ei kyse ole sukupolvien yli jatkuvasta pummiudesta.
Katson, että tässä vaiheessa hyvä näin. Jäin vuosi sitten työttömäksi ja maksimoin hyvinvointini näin ihan lapsenikin takia. Todella vaikeata saada näin neljävitosena työtä, ainakaan koulutusta vastaavaa minulla.
[/quote]
Jäit vuosi sitten työttömäksi. Mikset saa ansiosidonnaista