LS ilmoitus? Miten itse toimisit?
Sukulaiseni erosi muutama kuukausi sitten, hänellä on 3.5v lapsi. Väittää pärjäävänsä hyvin, mutta lapsen sulkeutunut ja pelokas käytös vähän herätti ihmetystä. Ennen iloinen ja pirteä, on nykyään pelokas ja allapäin sekä puheen kehitys tyssäsi kokonaan. Asuu pääosin äidillään, isällään on uusi suhde naisen kanssa, joka kohtelee lasta kuin olisi oma. Puetaan kauniita vaatteita, käydään puistossa, lakkaillaan kynsiä ja tehdään ponnareita. Lapsi on niin onnellinen kun on tuolla ollut ja tulee esim.kylään. Äidillään ollessaan apaattinen ja itkuinen,ei puistoilua/ ulkoilua (ei virikkeitä) ,pakko päikkärit ja illalla aikaisin nukkumaan- huutaa edelleen yöt.
Halusin tietää tuon yöitkun, joten kerroin tuttavapariskunnalle tilanteen ja sain olla heillä yötä (asuvat viereisessä rapussa) ja huutoa tosiaan oli ja paljon. Kaikui alaovelle.. myös äiti korotti ääntään ja naapurit ovat jo asiasta huomauttaneet.
Olen yrittänyt puhua, tarjota meiltä hoitoapua eli leikkimään meidän lasten kanssa jne.. ei kuuluma tarvitse apua keneltäkään, kun ei ole hätää. Ja kaikki voivat pitää huolen omista asioistaan!! Olen silti huolissani lapsesta. . Äiti lykkää mielellään lasta hoitoon isovanvemmille, hänellä on uusi mies joka ei juurikaan välitä lapsista.. ihan sama minulle kenen kanssa seurustelee, mutta voisinko saada hänelle jotain kautta apua kun ei meiltä tutuilta sitä ota vastaan?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:00"]Jos tämä ei ole provo, niinkuin kaikki täällä, niin olisin huolissaan..
[/quote]
Ei ole valitettavasti provo. Lähinnä mietin onko muuta keinoa saada äidille apua kuin LS-Ilmo?
Pahaa tekee sivusta seurata.
Ap
[/quote]
Ilmoitus
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:16"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:00"]Jos tämä ei ole provo, niinkuin kaikki täällä, niin olisin huolissaan..
[/quote]
Ei ole valitettavasti provo. Lähinnä mietin onko muuta keinoa saada äidille apua kuin LS-Ilmo?
Pahaa tekee sivusta seurata.
Ap
[/quote]
Sitä myös mietin. Ennenaikainen apu ilman LS-ilmoa..? Toisaalta kurjaa, ettei ole provo vaikkakin hyvä ettet provoile. En ole vielä kovin hyvä provopoliisi
[/quote]
Ilmoitusta
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:20"]Sano suoraan että olet huolissasi. Ehkä hän avautuu. Jos ei suostu puhumaan niin tekisin ls-ilmon. Mutta tarjoa ensin tukeasi.
[/quote]
Ilmoituksen
Onko ilmoitus siis jo tehty, jos oikein olen ymmärtänyt?
Ite tekisin vastaavassa tilanteessa aika matalalla kynnyksellä. Ensinnäkin se saa vanhemmat kummasti skarppaamaan, toisaalta lastensuojelun puolelta vois löytyä erilaisia tukitoimia perheelle. Mielummin vähän turha ilmoitus kuin lapsen vahingoittuminen henkisesti tai fyysisesti.
Ja meidän perheestä on tehty ilmoitus, josta ei seurannu jatkotoimenpiteitä..
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:00"]Jahas, taas lapsi, jota kukaan ei halua :(
[/quote]
Valitettavasti näyttää siltä että molemmat haluavat sitä vapaa- aikaa lisää ja lisää, mutta äidin käytös ei tosiaan ole normaalia joten uskon ja toivon että saisin hänelle ja lapselle apua. Kun on oma itsensä niin on aivan erilainen.
Ap
Ilmoituksen voit tehdä, sitä on paha sanoa onko siitä mitään seurauksia kun kuitenkin on ainakin yksi toimiva vanhempi. Just oli juttua että niitä tukiperheitäkään ei saa kun pitkän jonotuksen jälkeen. Etkö millään tekosyyllä saa lasta luokse tai voisi mennä sinne käymään useammin?
27: käymään siellä ei pääse juuri koskaan ja nyt olen yrittänyt saada lasta meille leikkimään ja äidin mukaan kahville, mutta ei.. ei halua niin ei halua. Aina löytyy hyvä syy kieltäytyä ja on muuta tekemistä.kuitenkin märehtii vain kotona..
Ap
Tee ilmoitus. Kuten jo itse asian kerroitkin, niin suhtautuminen avuntarjoamiseen oli suorastaan vihamielistä. Voi vain pelätä millainen kasvuympäristö tuo koti pienelle lapselle on varsinkin jatkossa kun kasvaa ja omaa tahtoakin alkaa tulla enemmän, ja esim. unentarve koko ajan vähenee, kun taas virikkeiden tarve kasvaa.
Tässä muuten oivallinen tosielämän esimerkki suomalaisten suhtautumisesta asioihin, jotka voi jotenkin tulkita yksityisasioihin sekaantumisena. Tälläkin palstalla lähes viikottain joku kysyy että pitäisikö tehdä lastensuojeluilmoitus, niin aina joku älypää muistaa moittia aloittajaa ja sen sijaan käskee tarjoamaan apua. No kuka viitsii edes kysyä avuntarvetta kun suhtautuminen on tuollainen?