Mitä kirjoja luette noin 4kk ikäiselle?
Ja paljonko?
Luen yleensä kerran päivässä kirjan jossa 2-4 rivin runo ja kuvia per sivu. Tämän päälle olen osoitellut ja nimennyt esineitä kuvista. Varsinaisia esineiden nimeämiskirjoja ei ole vielä luettu, nuo lorukirjat ovat olleet itselle mukavampia luettavia kun lapsi ei vielä vaadi niitä "puuduttavia" yhden sanan kirjoja.
Luenko liian vähän liian vaativia kirjoja, pitäisikö lukea enemmän tai jotain muuta? Kertokaa te lapsille paljon lukevat? Milloin aloititte lukemisen, mitä kirjoja ja kuinka usein?
Kommentit (28)
Loruja taisin rallatella ja jotain kankaista ensikirjaa ehkä luettiin, ei muuta. Paitsi että joskus kyllä luin ääneen just jotain Dostojevskiä ja Linnaa, kun olen itse kova lukemaan, ja huomasin että ääneen lukemalla sai viihdytettyä vauvaa sen verran että pääsi jännän kohdan yli.
Loruja ja runoja, ne tutustuttavat lapsen oman äidinkielensä rytmiin ja vivahteisiin. Ehdottomasti parhaita.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:54"]
Ylivirikkeellistää. Kirjoilla. Pelätä. Voi apua. Toivottavasti et oo oikeasti äiti
[/quote]
No et säkään tuon yhden viestin perusteella maailman kypsimmältä kasvattajalta kuulosta. On nimittäin ihan fakta, että lapsilla on liikaa ja vääränlaisia virikkeitä pienestä pitäen, enkä nyt viittaa kirjoihin. Aina parempi tiedostaa kuin olla tiedostamatta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:56"]Loruja taisin rallatella ja jotain kankaista ensikirjaa ehkä luettiin, ei muuta. Paitsi että joskus kyllä luin ääneen just jotain Dostojevskiä ja Linnaa, kun olen itse kova lukemaan, ja huomasin että ääneen lukemalla sai viihdytettyä vauvaa sen verran että pääsi jännän kohdan yli.
[/quote]
Kiitos sinulle ja muutamille aiemmille asiallisista vastauksista.
Tämä on minusta mielenkiintoista, en ymmärrä miksi jotkut niin kiehahtivat kysymyksestäni.
Olisi kiva jos minun lapseni viihtyisi noin kun luen omia kirjojani, ehkä täytyy lukea niitä erilaisin äänenpainoin. Nyt en ole pitkään aikaan itse varsinaisesti voinut lukea mitään.
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:54"]
Ylivirikkeellistää. Kirjoilla. Pelätä. Voi apua. Toivottavasti et oo oikeasti äiti
[/quote]
No et säkään tuon yhden viestin perusteella maailman kypsimmältä kasvattajalta kuulosta. On nimittäin ihan fakta, että lapsilla on liikaa ja vääränlaisia virikkeitä pienestä pitäen, enkä nyt viittaa kirjoihin. Aina parempi tiedostaa kuin olla tiedostamatta.
[/quote]
Näin. Pelkäämisellä tarkoitin esimerkiksi sellaista, jos kirjassa olisi vaikkapa kuva möröstä tai peikosta. Voisihan pieni vauva pelästyä sellaista kirjastakin.
Yritän ainakin pitää liiat virikkeet pois vauvan edestä. Telkkari on nykyisin kiinni (ja sekös on tälle mammalle ollut vaikeaa!) ja kännykän pidän poissa vauvan kasvoilta. Aina voi yrittää parhaansa!
Ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:54"]
[/quote]
[/quote] Kirja ei voi IKINÄ olla liian virikkeellinen. Pelottava kylläkin. TV on täysin turha virike alle 2 vuotiaalle lapselle.
Minunkin mielestäni nyt parhaita ovat lorut ja riimilliset runot, sellaiset, joissa on rytmi. Myös jos niihin liittyy jokin kosketus tai sormileikki mukaan tyyliin "Harakka huttua keittää." Kannattaa antaa omatoimi "lukemiseen" myös niitä rapisevia ja pehmeitä kirjoja, joita voi myös maistaa. Sillä tavalla lapsi oppii kirjoihin pienestä pitäen. Isommatkin lapset, jotka eivät osaa vielä lukea hluvat usein leikkiä kirjoilla esim. kirjastoa, tai he tekevät niistä autoteitä tai jotain muuta leikin osaa. Niin kannataa antaa tehdä. Mutta samalla myös muistaa neuvoa, miten kirjoja kuuluu käsitellä. Raketteja niistä ei voi tehdä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 22:51"]Varmaan luit sitä raamattua sille raskaana ollessas. Ja kun aloit suunnittelemaan lasta, sen ollessa vielä siittiönä ukkos kasseissa niin taisi mennä Valittuja Paloja.
[/quote]
Olen polttanut raamattuni 15 vuotta sitten teiniangstissa, tosin ostan sitten uuden kun lasta kiinnostaa eri uskonnot jos hän haluaa tutustua.
Valittuja paloja luin itse 5-vuotiaana. Sain monet traumat syöpäsairaiden ym. traagisista kohtaloista. En suosittele antamaan pikkulasten käsiin.
Raskaana laulelin vauvalle vain tuutulauluja.
Ap