Kertokaa sota-logiikkaa ymmärtävät
Viime aikojen tapahtumista järkyttyneenä kysyn nyt jotain viisaampaa selittämään, että mitä varten Suomi ei voisi olla Itävallan tavoin puolueeton maa ja keskittyä tasan ja vain hoitamaan omat asiansa ja olla ottamatta mitään kantaa mihinkään muualle?
Eikö tämä toimisi kaikkein parhaiten Venäjän naapurina? Voisimme olla ja elää rauhassa, kellään ei olisi mitään oikeutta (eikä myöskään tarvetta) tunkeutua tänne ja voisimme vain olla ottamatta osaa maailman konflikteihin? Emmekä esim tässäkään tilanteessa olisi lähetelleet aseita yhtään mihinkään tai uhoaisi minnekään mitään.
Miksi tällaista ei ole toteutettu?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun Nato lähtee sotaan niin tulee ww3 ja Suomi joutuu ihan ilman natoakin siihen sotaan koska se on sitten koko eu ja Nato vastaan venäjä. Meidän pitää liittyä Natoon ja äkkiä
Mutta miksi Nato lähtisi? Nytkin on pidättäytynyt ja tietää, että onkin pakko pidättäytyä suorasta sotimisesta. Ja jos sitten jokin kärjistäisi vielä lisää niin että Nato lähtisi liikkeelle, esim puolustamaan Puolaa tai Viroa, niin eihä siihenkään Suomen tarvitsi mennä millään lailla mukaan? (Muutoin kuin tietysti auttamalla humanitaarisesti kaikin mahdollisin tavoin). Mehän sijaitaan onneksi kaukana Keski-Euroopasta.
Eli AP:n mielestä oltaisiin niin kuin Ukraina. Miten kävi? Ei sinnekään ollut mitään oikeutta tai tarvetta tunkeutua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kaikki ahdistaa minua niin hirveästi koska olen kahden pienen pojan äiti enkä ole synnyttänyt heitä tykin ruoaksi😭
En ymmärrä miksi niitä aseita piti lähetellä ja olla nyt kokoajan vähän tulisilla hiilillä eikä vaan vetäytyä kaikesta. Jos sen tekisi kuin Itävallat on tehnyt, ei kukaan enää edes kyselisi meiltä kantaa mihinkään vaan peli olisi kaikille ihan selvä.
ApHei, älä ole huolissasi. Eletään tässä hetkessä. Tulevaisuudesta ei tiedä kukaan, sitä on turha miettiä etukäteen. Minua rauhoittaa rukoilu. Kaikki on Jumalan käsissä.
Mä taas ajattelen, että Jumala ei kyllä sotia aloita, vaan tässä on kyse juuri siitä ihmisen pahuudelle annetusta vapaasta tahdosta ja se voi viedä katastrofiin.
Ja hyvän ihmisessä tulisi sitä vastustaa.
Joo, juuri näin. Mutta asian voi ajatella niinkin päin, että Jumala on siunannut maailmaa niin, ettei vielä ole tullut 3. maailmansotaa tai ydinsotaa. On oikeastaan ihme, että ydinaseita ei ole käytetty v. 1945 jälkeen. Itse ainakin ajattelen, että se on ihme. Suuri siunaus.
Venäjälle sellainen tarkoittaa vapaata riistaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kaikki ahdistaa minua niin hirveästi koska olen kahden pienen pojan äiti enkä ole synnyttänyt heitä tykin ruoaksi😭
En ymmärrä miksi niitä aseita piti lähetellä ja olla nyt kokoajan vähän tulisilla hiilillä eikä vaan vetäytyä kaikesta. Jos sen tekisi kuin Itävallat on tehnyt, ei kukaan enää edes kyselisi meiltä kantaa mihinkään vaan peli olisi kaikille ihan selvä.
ApHei, älä ole huolissasi. Eletään tässä hetkessä. Tulevaisuudesta ei tiedä kukaan, sitä on turha miettiä etukäteen. Minua rauhoittaa rukoilu. Kaikki on Jumalan käsissä.
Mä taas ajattelen, että Jumala ei kyllä sotia aloita, vaan tässä on kyse juuri siitä ihmisen pahuudelle annetusta vapaasta tahdosta ja se voi viedä katastrofiin.
Ja hyvän ihmisessä tulisi sitä vastustaa.Joo, juuri näin. Mutta asian voi ajatella niinkin päin, että Jumala on siunannut maailmaa niin, ettei vielä ole tullut 3. maailmansotaa tai ydinsotaa. On oikeastaan ihme, että ydinaseita ei ole käytetty v. 1945 jälkeen. Itse ainakin ajattelen, että se on ihme. Suuri siunaus.
Tai sitten voi käyttää järkeään ja todeta että jumalat ovat satuolentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvän ihmisessä tulisi sitä vastustaa.Joo, juuri näin. Mutta asian voi ajatella niinkin päin, että Jumala on siunannut maailmaa niin, ettei vielä ole tullut 3. maailmansotaa tai ydinsotaa. On oikeastaan ihme, että ydinaseita ei ole käytetty v. 1945 jälkeen. Itse ainakin ajattelen, että se on ihme. Suuri siunaus.
Tai sitten voi käyttää järkeään ja todeta että jumalat ovat satuolentoja.
Okei, mietitään järjellä. Miten tyhjästä, ei mistään, voisi sattuman kautta syntyä maailmankaikkeus, aurinko, maapallo, eliöt, ihminen, DNA, ihmisen tietoisuus jne? Ihmisen tietoisuus on yksi tieteen suurimpia mysteerejä. Miten tyhjästä voisi syntyä tietoinen olento ja tietoisuus? Miten sattuman kautta voisi syntyä tämä kaikki? Sattuma synnyttää vain sattumaa ja sekasortoa, ei maailmankaikkeutta, puhumattakaan ihmisestä. Monet ihmiset ovat esim. sydämen pysähdyksen yhteydessä kokeneet kuolemanrajakokemuksia, joissa he irtautuvat ruumiista ja katsovat elvytystilannetta katon rajasta. Kuolemanrajakokemuksia ovat kokeneet myös sokeat, jotka eivät voi nähdä edes unia! Miten selität sen, että syntymä sokea irtautuu kuoleman hetkellä ruumiistaan ja näkee tilanteen itsensä ulkopuolelta? Kuolemassa ihmisen sielu irtautuu ruumiista. Jumala on olemassa. Kuoleman jälkeinen elämä on totta.
Siksi, ap, että muuten Venäjä vain kävelisi tänne.
Ajattele koulun pihaa. Venäjä on se iso koulukiusaaja, big bully, joka hakkaa pienempänsä, jos ne eivät suostu sen hoviin. Turha sun on siinä selittää, että olet puoleeton, kun joudut hakatuksi ja kuristusotteeseen, jos et alistu psykopaatin valtaan. Kukaan ei myöskään uskalla auttaa sua, eikä halua, kun et itsekään auta muita.
Raamatussa sanotaan: "Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän." Ota Jeesus vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana ja sinä pelastut. Rukoile, pyydä syntisi anteeksi ja kutsu Jeesus elämääsi, niin sinä pelastut.
Oletko ap niitä, jotka katselivat vain kengänkärkiään, kun koulutoveria kiusattiin? Tottakai autetaan Ukrainaa, minkä voidaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Itävallalla 1300 km rajaa ydinaseellisen mielipuolen kanssa?
No ei ole, mutta juuri siksi, miksi me otamme kantaa yhtään mihinkään kun voisimme vain elellä hissukseen eikä Venäjä koskaan välittäisi meistä tuon taivaallista? Ei täällä ole mitään rikkauksia niille ryövättäväksi
Ap (myös edellinen lainauksen sisältävä kommentti minun)
Se "hissuksiin oleminen" tarkoittaisi sitä, että Venäjän pelossa emme tee sitä, mitä haluamme. Etkö muka tajua, että se tarkoittaisi heidän valtansa alla elämistä? Miettisimme kokoajan, että voimmeko tehdä näin tai noin, jotta naapurin mielestä olemme tarpeeksi hiljaa.
Emme siis olisi hiljaa omasta halusta, vaan Venäjän halusta, ja sehän ei missään nimessä silloin tarkoita puolueettomuutta.
Mutta oikeasti sinä olet itänaapurin trolli, joka leikkii tyhmää, ja jolle ei pitäisi edes vastata.
ap paljonko saat palkkioita näistä trolleistasi. kukaan ei estä sinua muuttamasta rauhaa rakastavalle venäjälle
Tarkoitit varmaan Sveitsiä.
Puolueettomuus on ihan hyvä itseisarvo, eikä kukaan minua saa uskomaan toisin, vaikka nykyään kaikki wanhanaikaiseen puolueettomuuteen uskovat leimataankin automaattisesti venäjämielisiksi tai vähintäänkin nössöiksi. Sotilaallisen liittoutumisen ja kilpavarustelun välttämiseen pyrkiminen on se ainoa asia, joka saisi pysyvää rauhaa aikaan.
Mutta silloin kun on konkreettinen uhka päällä, puolueettomuudella on rajansa. Puolueettomuus toimii vain niin kauan kuin sitä kunnioitetaan.
En silti ole sitä mieltä, että kaikki olisi automaattisesti paremmin, jos Suomi, Ruotsi ja Ukrainakin olisivat liittyneet Natoon jo vuonna keppi ja kivi. Kukaan ei voi tietää, olisiko sellaisessa maailmassa konflikti Naton ja Venäjän välillä eskaloitunut jo aikaa sitten.
No eihän se nyt niin voi mennä, että antaa vaan TOISTEN maiden ihmisten kärsiä ja esim lasten joutua sotaan ja tungetaan oma pää pensaaseen, suljetaan silmät. Puolin ja toisin on autettava! Muuten ei ole inhimillisyydestä tietoakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukraina ei ollut EU:n ja Naton jäsen ja oli perin rauhallinen maa kaikinpuolin ja katso mitä sille ilman ennakkovaroitusta Venäjän rajanaapurina tapahtui.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Venäjä hyökkäsi, koska Ukraina halusi Nato-maaksi. Jos Ukraina olisi Suomen ja Itävallan tavoin pysytellyt puolueettomana, Venäjä olisi tyytynyt siihen.
AP, olet oikeassa. Itävalta on viisas halutessaan ylläpitää puolueettomuutta. Maailma tarvitsee neutraaleja valtioita samaan tapaan kuin se tarvitsee Punaista ristiä ja Lääkärit ilman rajoja -järjestöä. Puolueettomat instanssit ovat tasapapinottava tekijä maailmanpolitiikassa.
Hysteeriset hullut eivät tajua, että vain se rooli pelastaisi Suomen Ukrainan kohtalolta.
Ai Vähän niin kuin väkivaltainen mies ajattelee vaimostaan jota lyö että nainen itse aiheuttaa sen lyömisen koska ei ole kiltti ja aina rikkoo sääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukraina ei ollut EU:n ja Naton jäsen ja oli perin rauhallinen maa kaikinpuolin ja katso mitä sille ilman ennakkovaroitusta Venäjän rajanaapurina tapahtui.
Mutta eikö tämä johtunut juuri siitä että havitteli Natoon ja juuri puolueettomuuden Venäjä halusi sillä pysyvän?
Ja EI se EI TODELLAKAAN OIKEUTA HYÖKKÄYSTÄ sinne, mutta me emme sijaitse Euroopan keskiössä ja en tiedä miksi me tarvitsisimme veljeilyä kenenkään kanssa jos vain hoidamme omamme emmekä sotkeennu mihinkään?
Havitteli Natoon sen jälkeen, kun Putun ensin valtasi Krimin ja sitten Itä-Ukrainan. Ihan rauhanomaisesti ja ystävyydellä vain se Putin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen niin, että puolueettomuus on riski Suomelle ja Suomen itsenäisyydelle. Mutta Natoon liittyminen on riski koko maailmanrauhalle. Jos Suomi liittyy Natoon, niin siitä voi pahimmillaan tulla Venäjän ja Naton välinen sota. Mieluummin luovun Suomen itsenäisyydestä kuin koen 3. maailmansodan.
Jos siihen asti mennään että ne jyrää meitin, taitaa olla joka tapauksessa kolmonen kehissä jo. Koska paine kasvaa joka puolella sitten. En usko että onnistuvat napsimaan maan kerrallaan nätisti. Mutta koska haaveilivat siitä, saattavat yrittää vähemmän nätisti.
Vierailija kirjoitti:
Koska putleri luulee, että kaikki valehtelee samoin kuin se itse eikä usko vaikka sille rautatiekiskosta vääntäisi, että meiltä päin uhkaa ei tule.
Aloitukseen ei voi vastata. Putleri ei tosiaan käsitä sitä että mikään tai kukaan ei uhkaa venäjää. Minä olen viiskymppinen osin intin käynyt sivari. Osaan ampua ja kuntokin on tässä iässä jo kyseenalainen.
Natolle suomi on sori vaan riski. Meillä on suomessa enemmän rajaa venäjään kuin natolla nyt. Suomalaisia on vähän. Vähemmän kuin monessa suurkaupungissa. Shakkitermeillä me ollaan naton silmissä uhrattava moukka. Sanoin tämä jo mutta se sensuroitiin. Luoteja, ase kiikarit tykistöä varten niin olen ensimmäisenä ottamassa vastaan enkä kuvittele siitä selviytyväni.
Mä sanoin silloin aikanaan että rauhan aikana sivari. Mä en kestä pelleilyä enkä pahemmin muutenkaan auktoriteettejä jos eivät ansaitse sitä. Mulla on omat syyni miksi tapan jos suomea uhataan. Onneksi olen jo vanha ja itsaria miettivä niin jos oikeasti tarvii niin mielummin minut etulinjaan kuin nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä huoli, Natasha, sinun poikasi on turv… eikun hetkinen, se onkin juuri ihmiskilpenä Ukrainassa. Vai oliko se sittenkin harjoituksissa Krimillä??
Taidat kuitenkin olla Igor.
Suomalainen äiti voi itkeä ja pelätä, mutta pojan on tehtävä mitä pojan on tehtävä, että joskus tulevaisuudessakin on vielä suomalaisia poimia suomalaisessa Suomessa.
Siinä vaiheessa kun Nato lähtee sotaan niin tulee ww3 ja Suomi joutuu ihan ilman natoakin siihen sotaan koska se on sitten koko eu ja Nato vastaan venäjä. Meidän pitää liittyä Natoon ja äkkiä