Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa sota-logiikkaa ymmärtävät

Vierailija
03.03.2022 |

Viime aikojen tapahtumista järkyttyneenä kysyn nyt jotain viisaampaa selittämään, että mitä varten Suomi ei voisi olla Itävallan tavoin puolueeton maa ja keskittyä tasan ja vain hoitamaan omat asiansa ja olla ottamatta mitään kantaa mihinkään muualle?
Eikö tämä toimisi kaikkein parhaiten Venäjän naapurina? Voisimme olla ja elää rauhassa, kellään ei olisi mitään oikeutta (eikä myöskään tarvetta) tunkeutua tänne ja voisimme vain olla ottamatta osaa maailman konflikteihin? Emmekä esim tässäkään tilanteessa olisi lähetelleet aseita yhtään mihinkään tai uhoaisi minnekään mitään.

Miksi tällaista ei ole toteutettu?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Itävallalla 1300 km rajaa ydinaseellisen mielipuolen kanssa?

Vierailija
2/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukraina ei ollut EU:n ja Naton jäsen ja oli perin rauhallinen maa kaikinpuolin ja katso mitä sille ilman ennakkovaroitusta Venäjän rajanaapurina tapahtui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska putleri luulee, että kaikki valehtelee samoin kuin se itse eikä usko vaikka sille rautatiekiskosta vääntäisi, että meiltä päin uhkaa ei tule.

Vierailija
4/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tätähän juuri nimenomaan on toteutettu viime vuosikymmenet. Suomi on ollut vuosikymmeniä puolueeton maa. Nykyinen tilanne on muuttanut suomalaisten suhtautumisen Venäjään. Sekä puolueettomuuteen että Natoon liittymiseen molempiin liittyy riskejä. Vaikea ennustaa tulevaisuuteen, että kumpi on suurempi riski.

Vierailija
5/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukraina ei ollut EU:n ja Naton jäsen ja oli perin rauhallinen maa kaikinpuolin ja katso mitä sille ilman ennakkovaroitusta Venäjän rajanaapurina tapahtui.

Mutta eikö tämä johtunut juuri siitä että havitteli Natoon ja juuri puolueettomuuden Venäjä halusi sillä pysyvän?

Ja EI se EI TODELLAKAAN OIKEUTA HYÖKKÄYSTÄ sinne, mutta me emme sijaitse Euroopan keskiössä ja en tiedä miksi me tarvitsisimme veljeilyä kenenkään kanssa jos vain hoidamme omamme emmekä sotkeennu mihinkään?

Vierailija
6/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinnakkaiselo sujui vuosikymmeniä hyvin, kunnes Venäjä hyökkäsi kansaivälisten lakien vastaisesti naapurimaahansa Ukrainaan. Suomi on myös Venäjän naapurimaa ja naapuruussuhteet pitää nyt miettiä täysin uusiksi.

Vierailija
7/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomi aikaisemminkaan tilannut hyökkäystä vuonna 1939. Kutsumatta tuli. Ja oli tullut sitä aiemminkin.

Nyt ollaan opittu menneestä. Hullu pitää pysäyttää voimalla. Muuta ei usko kuin voimaa.

Sitä samaahan se on poliisipartion työkin kadulla. Jos asiakas on riittävän hullu niin joudutaan käyttämään voimaa.

Puolustusvoimat on nyt tässä uudessa tilanteessa saamassa asiakkaan. Asiakas tulee saamaan erittäin hyvää palvelua.

Vierailija
8/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, mutta juuri siksi, miksi me otamme kantaa yhtään mihinkään kun voisimme vain elellä hissukseen eikä Venäjä koskaan välittäisi meistä tuon taivaallista? Ei täällä ole mitään rikkauksia niille ryövättäväksi

Ap (myös edellinen lainauksen sisältävä kommentti minun)

Vierailija
9/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itävalta on turvassa kokonaan NATO-maiden ympäröimä. Siitä ei Putinin konvoi tule läpi ilman että NATO puuttuu peliin.

Vierailija
10/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä kaikki ahdistaa minua niin hirveästi koska olen kahden pienen pojan äiti enkä ole synnyttänyt heitä tykin ruoaksi😭

En ymmärrä miksi niitä aseita piti lähetellä ja olla nyt kokoajan vähän tulisilla hiilillä eikä vaan vetäytyä kaikesta. Jos sen tekisi kuin Itävallat on tehnyt, ei kukaan enää edes kyselisi meiltä kantaa mihinkään vaan peli olisi kaikille ihan selvä.

Ap

Vierailija
11/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, mutta juuri siksi, miksi me otamme kantaa yhtään mihinkään kun voisimme vain elellä hissukseen eikä Venäjä koskaan välittäisi meistä tuon taivaallista? Ei täällä ole mitään rikkauksia niille ryövättäväksi

Ap (myös edellinen lainauksen sisältävä kommentti minun)

Ruotsin alue on Venäjän strateginen kohde. Suomi on kattakulkualue.

Työnnä vaan pääsi pensaaseen, niin Venäläiset hipsivät hissukseen ohitsesi.

Vierailija
12/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei Venäjä voi elää hissukseen?

Vierailija
13/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itävalta on turvassa kokonaan NATO-maiden ympäröimä. Siitä ei Putinin konvoi tule läpi ilman että NATO puuttuu peliin.

No mutta ihan yhtä laillahan sieltä voisi joku NATO maa keksiä jotain typerää jolla lähteä hyökkäämään, mikäli Itävallat ei olisi tehnyt selväksi että meitä ei mitkään ideologiat tai tappelut kiinnosta?

Vierailija
14/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Ukraina on hoidettu seuraavaksi nousee Venäjällä otsikoihin Venäläisten vainoaminen Suomessa. Tätä propagandaahan on pohjustettu jo vuosia lapsikaappaustarinoilla ja muulla sellaisella. Luonnollisesti Venäjä aikoo hyökätä Suomeen heti kun voi. Se on 99% varmaa.

Vierailija
15/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on siinä että Venäjä ei ole kiinnostunut hoitamaan vaan omia asioitaan.

Sillä on intressit asettaa hallitsemansa nukkehallitukset johtamaan maita.

Otetaan nyt esimerkkinä Ukraina ennen vuotta 2014 kun silloinen presidentti laitettiin maanpakoon (arvaas mihkä pakeni? Venäjälle), Tsetsenia ja Valkovenäjä.

Venäjän vaikuttaminen maiden sisäpolitiikassa on ollut havaittavassa pitkin eurooppaa ja Yhdysvalloissa.

Vierailija
16/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei Venäjä voi elää hissukseen?

No niinpä! Tukehtuisi leipäänsä se pääpiru sieltä niin ehkä voisikin.

Ap

Vierailija
17/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi oli osa Venäjää 1917 ja Putin haluaa nää rajat. Joten eipä onnistu.

Vierailija
18/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä kaikki ahdistaa minua niin hirveästi koska olen kahden pienen pojan äiti enkä ole synnyttänyt heitä tykin ruoaksi😭

En ymmärrä miksi niitä aseita piti lähetellä ja olla nyt kokoajan vähän tulisilla hiilillä eikä vaan vetäytyä kaikesta. Jos sen tekisi kuin Itävallat on tehnyt, ei kukaan enää edes kyselisi meiltä kantaa mihinkään vaan peli olisi kaikille ihan selvä.

Ap

Hei, älä ole huolissasi. Eletään tässä hetkessä. Tulevaisuudesta ei tiedä kukaan, sitä on turha miettiä etukäteen. Minua rauhoittaa rukoilu. Kaikki on Jumalan käsissä.

Vierailija
19/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hei, älä ole huolissasi. Eletään tässä hetkessä. Tulevaisuudesta ei tiedä kukaan, sitä on turha miettiä etukäteen. Minua rauhoittaa rukoilu. Kaikki on Jumalan käsissä.

Mä taas ajattelen, että Jumala ei kyllä sotia aloita, vaan tässä on kyse juuri siitä ihmisen pahuudelle annetusta vapaasta tahdosta ja se voi viedä katastrofiin.

Ja hyvän ihmisessä tulisi sitä vastustaa.

Vierailija
20/57 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nyt 8 vuotta edeltävää sotimista itäosassa ja Krimin menetys?