Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaikeaa voi olla neuvotun puskurirahan kasaan säästäminen?!

Tarkkamarkka
03.03.2022 |

Talouasiantuntijat neuvovat, että tilillä olisi hyvä aina pitää kolmen kuukausipalkan verran rahaa. Yllättäviä menoja varten. Minusta se on helppoa kun siihen suhtautuu vain uutena nollana. Jos ei ole kolmen palkan verran rahaa, ei voi esimerkiksi mennä matkalle jne.. Nyt kun tulee suhdannenotkahdus, osa on kusessa jo kuukaudessa. Se tarvittava liike on vain psykologinen, pitää siirtää nolla mielessään: kolme kuukausipalkkaa tilillä on sama kuin ei mitään.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kolmen kuukauden palkan verran olisi lapsiperheessä käytännössä mahdotonta säästää, ainakin meillä.
Kuitenkin tuo summa on puskurina, mutta siksi, kun viime vuonna tuli perintöä iäkkään lähiomaisen kuoltua.

Onnistuisi se jos pari vuotta kattelis tarkemmin mihin rahat menee ja säästäisi vähän sieltäsuntäältä. Ei ole tarkoituskaan säästää sitä kolmen kuukauden puskuria kolmessa kuukaudessa.
Eli: kolmen kuukauden MENOJA vastaava puskuri. Ei tarvitse siis olla kolmen kuukauden tuloja vastaava puskuri ellei kuulu niihin joilla kaikki mikä tulee myös menee.

Vierailija
122/141 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työttömänä 40.000e puskuri. Mielestäni todella vähän näin 39 vuotiaalle. :( Parempaan en vaan pysty työttömänä, silloin tälläin olen osa-aikatyössä. Perintöjä ei tulossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämistä on harjoiteltava.  Ehkä 4 vuodessa saisi tuon 3 kk elämisen.  Jos tosiaan aletaan kiristää, alan laihduttaa, ei pahaa tekisi.

Vierailija
124/141 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin tekisin? En minä ala kituuttamaan vuosikausia ja olemaan kuukausia lähes syömättä, jotta saisin jonkun puskurirahaston kasaan. Elämä on muutenkin paskaa pienillä tuloilla kitkutellessa ja en todellakaan ala vielä tästä vähästä yhtään säästämään. 

Nälkää ei kukaan näe, vaikka säästäisi pienen summan joka tilistä.

Vierailija
125/141 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti säästäminen on helppoa.

Säästämistä toki vaikeuttaa riistoverotus ja sosialistinen politiikka.

90 l olin intissä, tulot oli kai 300 mk kk.
Siitäkin säästin.

Hetken olin työtön, tulo 4000 mk kk ja sain isot säästöt.

Opiskelijana tuki 1500 mk kk ja sain säästöön.

Sitten amk tutkinto ja palkat 2000...5000 e kk.
Ja aina sain säästöön.
Kun palkka on yli 3000 e kk jää isot massit sijoituksiin.

Maksoin exän kaa espoon kaksion pois 4 v aikana, pelkillä palkkatuloilla 2000 luvul. Laina oli 20 v aikainen mutta haluttiin laina eli riski pois.

Eli fiksu pärjää aina, hölmö tuskin...

Nyt mulla talo, mökki ja sijoitus okt.
Kaikki nämä ETELÄ suomessa.

Eli totisesti säästäminen kannattaa, törsäily ei!

Vierailija
126/141 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä voi toki sattua ja tapahtua vaikka mitä (esim. vakava sairastuminen) jolle ei voi mitään, mutta suurimpaan osaa asioita voi varautua ennakoimalla (jopa avioeroon ymv.)

Moni vaan elää hetkessä, sen sijaan että käyttäisi aikaa myös tulevan miettimiseen. Jos "3 lapsen yh:na" alkaa säästää puskuria, se on varmasti vaikeampaa vs. olisi aloittanut jo lukioiässä sen puskurin säästämisen.

Toki ooiskelijoila on yleensä pienet tulot, mutta jos vaikka joka vuosi saa 500e (n. 42e/kk) puskuriin kesä-/osa-aikatöistä säästettyä, niin 5 vuodessa puskuria on jo 2500e.

Työelämässä voi sitten päättää, että elää pihisti tietyn aikaa, ja kerää esim. 6kk aikana tietyn summan säästöön.

Tai säästää voi vaikka niin, että säästää kaikesta palkkatulosta x prosenttia, esim. itse laitan nettipalkastani 10% toiselle tilille ja "unohdan" rahat.

Aiemmin kun säästäminen tuntui vaikealta, pidin isompaa veroprosenttia ja laitoin palautukset säästöön.

Vierailija
127/141 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta saada säästöön yhtään mitään kun nettotulot on 860e.

Jaa-a. Itse olen yksinhuoltajana saanut säästöön viimeisten 5 vuoden aikana noin 750euron kuukausittaisella laskujen jälkeen käteen jäävällä summalla lähes 28000 euroa eli noin 5500 e/vuosi-jos olisin kurinalaisempi ja suunnitelmallisempi jäisi enemmän. Mikäs siinä säästämisessä pienituloisilla työssäkäyvillä on se vaikein juttu? Jos tuosta 860 eurosta on vielä laskuja maksettavana, silloin kyllä ymmärrän, mutta jos tuo on vain löysää käteen jäävää rahaa pakollisten menojen jälkeen, silloin en käsitä?

Vierailija
128/141 |
03.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä toimeentulotuesta säästellä! Koittakaapa ite elää sellasella rahamäärällä ja vieläpä säästää!!! Voisin luulla että vituttaa siinä kohtaa ja mieli muuttuu!

Vaikka eläisin toimeentulotuella täysin(ja olen joskus elänytkin) saisin silti säästettyä siitä (pimeänä tietysti, työtön ei saa säästää tässä fasisti-kommarimaassa)jonkin osuuden. Se on pitkäkestoista, suunnitelmallista, työlästä, tiedonkeruuntäyteistä ja aikaa vievää puuhaa, mutta kun näet konkreettisesti kuinka sentit muuttuvat euroiksi, siitä kympeiksi, satasiksi ja lopulta tuhansiksi (jotka voi jo sijoittaa), en näe mitään estettä työttömän eloonjäämiselle. Tietysti jokainen ruokajakelu, ilmainen kahvittelu, seurakunnan ruokailu, metsät, järvet yms hyödynnetään silloin. Ei tässä "onnellisessa" pahoinvointivaltiossa voi työtön vain istua kotonaan ja odottaa josko mukava sossutäti tulisi ja jelppisi hiukan. Yksi ratkaisu on tietysti lähteä laittomuuksiin kuten hallituksemmekin, mutta ainakaan oma omatuntoni ei sellaista toistaiseksi ole sallinut :)

Vierailija
129/141 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin puskurirahaston säästämisen vuosia sitten tammikuussa. Tarkoitukseni oli säästää seuraavan vuoden joululahjat. Se tuntui kivalta, kun lahjarahat oli säästössä. En halunnut nostaa lahjoihin kuin 400, ja toinen 400 jäi tilille. Jatkoin säästämistä ja nostin vähän kuukausittaista summaa ja myin joitakin vanhoja tavaroita mm. Polkupyörän, vanhan astiaston, auton ym. Nyt on kulunut yli 10 vuotta ja puskuria hyvin. Nyt säästän 200 euroa kuukaudessa suurimpiin hankintoihin. Joskus tuntuu ettei noista pienistä jutuista kuten pullorahoista kerry paljon mitään, mutta kyllä niistä kertyy. Kun alkaa säästää, samalla voi tarkkailla omia ostoksiaan.

Vierailija
130/141 |
05.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Itse olen yksinhuoltajana saanut säästöön viimeisten 5 vuoden aikana noin 750euron kuukausittaisella laskujen jälkeen käteen jäävällä summalla lähes 28000 euroa eli noin 5500 e/vuosi-jos olisin kurinalaisempi ja suunnitelmallisempi jäisi enemmän. Mikäs siinä säästämisessä pienituloisilla työssäkäyvillä on se vaikein juttu? Jos tuosta 860 eurosta on vielä laskuja maksettavana, silloin kyllä ymmärrän, mutta jos tuo on vain löysää käteen jäävää rahaa pakollisten menojen jälkeen, silloin en käsitä?

Tätä piti alapeukuttaa syystä että..? Joku perustelu, kiitos ja vastaus asialliseen kysymykseen olisi kiva. Onko yhä niin että kateus vie kalatkin vedestä? Vai onko niin, että täälläkään ei uskota, kun kerron miten pienellä voi ihminen elää kun on pakko? Sama reaktio tuntuu tulevan kerta toisensa jälkeen nimittäin, eli jokin perustelu tuolle alapeukulle olisi siksi kiva. 

Vierailija
131/141 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloinen kirjoitti:

Riippuu tuloista ja muista menoista. Tällaiselle hyvätuloiselle ja lapsettomalle se onnistuisi puolessa vuodessa. Pienituloiselta yksinhuoltajalta siihen saattaisi mennä vuosikymmen.

Vaikuttaa, että täällä on edes joku, joka ymmärtää ja tajuaa, kuinka erilaisessa asemassa ihmiset ovat tässä väitetyssä hyvinvointivaltiossa.

Aivan liian vähän kiinnitetään huomiota siihen, että maassamme on todella merkittävä osa ihmisiä, joilla ongelmana ei ole miten p'äästää pahan päivän varalle, koska heille paha päivä on jatkuva, vallitseva olotila. On pienituloisia, on sairaita, on työttömiä, on pieneläkkeellä kituuttavia, joilla kaikilla on jokapäiväisestä arkielämästä selviämissä niin vaativa työ, ettei sitä toiselle kukaan täysijärkinen toivo.

Suomi on eriarvoisuuden maa. Täällä on suhteellisesti euroopan suurin määrä yksin asuvia ihmisiä, joilla ei ole ollenkaan vara ostaa autoa. Jos heidän tulonsa kuitenkin riittävät veronmaksuun, heidänkin veroillaan tuetaan varakkaiden sähköauto-ostoksia. Niin kuvottavaa, että se oksennuttaa! Lisäksi on niin, ettei sähköauton valmistus ole ympäristöystävällistä ihmisystävällisyydestä puhumattakaan. Sähköauton akut on valmistettu pienten, viisivuotiaiden kongolaislapsien selkänahasta. Sähköautoilijan sopisi kokeilla sanoa ääneen: ajan autolla, jonka veronmaksajat ovat ostabeet minulle ja joka on valmistettu pienten lasten selkänahasta. Mutta säästyyhän siinä patteriautoilijalle puskurirahaa!

Vierailija
132/141 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuo ap:n neuvo tarkoittaisi lähes 6000 e säästöjä. Eipä ole, kun palkkaa menee lapsiperhessä tehokkaasti ja bensa ja ruoka kallistuu silmissä!

Vierailija
133/141 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En säästä vaan käytän ja tuhlaan palkkani elämiseen. Voin kuolla vaikka huomenna nin miksi kituuttaa, kun palkka riittää juuri ja juuri elämiseen.

Vierailija
134/141 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitäisi saada säästettyä 1200 euroa.

Pidän aina varalla 1500€, ihan vaan varmuudeksi.

Säästötilillä muut säästöt.

Vierailija
135/141 |
10.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa, kaikilla on rahaa  ja säästöjä parin elämän verran. Mutta ketä ne pikavippityypit sitten oikein ovat? Entä asuntolaina, kulutusluotot ja kaikki luottokorteilla elelevät?

Vierailija
136/141 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli haluat säästää sinun tulee ensin tietää mitä tuloja sinulla, sitten sinun tulee listata kaikki pakolliset menosi joita ovat: Polttoaine työmatkoihin, asumisenkustannukset (vuokra/lainanlyhennys/sähkö/vesi/jäte ym maksut) pakollisiin menoihin ei koskaan laiteta yhtäkään osamaksua, kuukausimaksullista palvelua kuten netti/puhelin/netflix/spotify jonka jälkeen voit kokeilla tätä säästölaskuria: https://rahaa-nopeasti.fi/saastolaskuri/ tämän avulla saat nopeasti säästettävän summan laskettua sillä jokaisen tulisi säästää aina 1/3 osa pakollisten menojen jälkeen!

Vierailija
137/141 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö ymmärrä mikä tarkoittaa nettotulot?

Vierailija
138/141 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen sairastumista tuon verran tilillä mikä oli hyvä asia koska kelan rahoja piti odotella neljä kuukautta . Myös Visan jouduin käyttämään tappiin toimentulopäätöstä odotellessa .

Vierailija
139/141 |
22.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuo summa eri tilillä ja sinne tulee välillä laitettua lisääkin. Eihän se mitään tuota, mutta puhutaan kuitenkin vain kymppitonnista. Sillä saa kuitenkin hyvät unet ja levollisen olon, kun tietää ettei muutaman kuukauden täysi tulottomuus tuntuisi missään.

Pidemmässä tilanteessa pitäisi alkaa realisoimaan sijoituksia.

Vierailija
140/141 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sen puskurirahaston pakko olla rahana? Kulta on myös yksi hyvä tapa säästää tai no säästäminen on tässä kohtaa väärä sana kun ostat kultaa sijoitat siihen, kulta on erittäin helppo muuttaa käteiseksi esim. Panttilainana joka on edullisempi kuin yksikään pikavippi/luotto, lähde: https://rahan-saastaminen.fi/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi