Kuinka vaikeaa voi olla neuvotun puskurirahan kasaan säästäminen?!
Talouasiantuntijat neuvovat, että tilillä olisi hyvä aina pitää kolmen kuukausipalkan verran rahaa. Yllättäviä menoja varten. Minusta se on helppoa kun siihen suhtautuu vain uutena nollana. Jos ei ole kolmen palkan verran rahaa, ei voi esimerkiksi mennä matkalle jne.. Nyt kun tulee suhdannenotkahdus, osa on kusessa jo kuukaudessa. Se tarvittava liike on vain psykologinen, pitää siirtää nolla mielessään: kolme kuukausipalkkaa tilillä on sama kuin ei mitään.
Kommentit (141)
Mulla hieman vajaa 2000e netto, menot noin tonnin, melkein joka kk saan edes hiukan (20e-huippukuukausina 200e) säästöön, mutta ei niillä puskuria kovin vauhdilla kerry. Oman puskurini oon kerryttänyt lomarahoista ja veronpalautuksista, eipä sinne muuten oikein isompia summia saa. Eikä vieläkään ole 3kk bruttoa tai edes nettoa, mutta useampi tonni kutenkin yllättävien isojen menojen varalle.
Ei ole omistuksia tms. muita säästöjä. Arjen puskuria vähän on, otan aina pullonpalautuskuitit rahana, säästän plussarahat ja bonukset pahan päivän varalle. Harvoin tosin käteistä kotoa otan, jos tili nollilla ennen palkkapäivää niin ostan korottomalla luotolla jonka lyhennän aina tilipäivänä.
Mulla on kulunut puskuri nollille kahdesti aiemmin, ekan kerran kun olin ulkomailla vaihdossa ja maksoin siis kahta vuokraa, toisen kerran kun erosin ja piti ostaa kaikki huonekalut ja kodinkoneet. Ilman puskuria olisin ollut aivan kusessa tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, että kolmen lapsen yh opiskelija säästäisi 4500€ tuosta noin vaan... Mulla on tili tasan tyhjänä ennen seuraavan tuloa, joka kk. Pakkohan meidän on asua ja syödäkin. Eikä alasti viitsi kulkea. Rikkaiden huveja.
Kolmen lapsen yh-opiskelija voi tarkoittaa vaikka mitä.
Hän voi olla 20-vuotias, joka sai kolmoset teiniäitinä ja isä kuoli auto-onnettomuudessa jo vuosia sitten.
Tai hän voi olla 50-vuotias hyväpalkkainen asiantuntija.
Ja mitä tahansa siltä väliltä. Se, ettet kerro mitään muuta kuin nykyisen tilanteesi, ei saa minua välittömästi ajattelemaan, etteikö sinulla olisi ollut mahdollisuus säästää jossain vaiheessa elämääsi. Sinusta tuskin tuli kolmen lapsen yh aivan yllättäen.
Yh voi myös sanoa olevansa yh, vaikka toinen vanhempi olisi lapsille olemassa ja auttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä toimeentulotuesta säästellä! Koittakaapa ite elää sellasella rahamäärällä ja vieläpä säästää!!! Voisin luulla että vituttaa siinä kohtaa ja mieli muuttuu!
olen elänyt toimeentulotuella ja siitäkin säästänyt!!!
Tämä on niin kiinni siitä miten kukakin elää. Se joka saa säästöön, tietää tulonsa ja suhteuttaa menonsa siihen. Hän ehkä hyödyntää ilta-alet, miettii tarkkaan hyvät ja edulliset ruoat ja valmistaa itse, ei tupakoi, käyttää alkoholia kohtuudella. Toinen vaihtoehto on sitten se, että tupakkaan ja kurkusta alas menee huomattava summa. Ruoka on kenties terveellisyydestä tingitty einestä, jolloin yleinen jaksaminen, viitsiminen ja terveenä pysyminen on vähän ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onnistui helposti kun käteen jäi noin 2500e/kk. Sittemmin pitkään kestänyt työttömyys söi kaikki säästöt jnejnejne. Löytyi lopulta määräaikainen työpaikka, palkka komiat 1650e/kk netto. Siitä kun maksaa pk-seudun asumiset, ruoat, vakuutukset ja lemmikkien kulut saa olla tyytyväinen jos tilillä on loppukuusta pari kymppiä bensarahaa. Mistäs tässä säästäisi? Ei mulla ole enää harrastuksiakaan kun kaikki jäi rahan puutteessa työttömyyden aikana. Eikä näillä tuloilla mitään voi harrastaa. Lemmikit on ainoa harrastukseksi laskettava, niistä en luovu. Auto oltava koska työ on vuorotyötä eikä julkiset ole vaihtoehto. Näin pk-seudulla. Asuntoakaan on vaikea halvemmaksi vaihtaa. Asunotlaina ja vastike yhdessä on suunnilleen sama kuin yksiön vuokra tällä alueella. Toki vois muuttaa jonnekin 50km päähän halvemman vuokran perässä. Toisaalta sehän nostaisi muita kuluja mikä vähentäisi saatua hyötyä (mm. työssäkäynnin kulut), pidentäisi työmatkoja sekä veisi pois omien tukiverkkojen lähettyviltä. Ikääntyvä sinkku ei ole tervetullut uudelle paikkakunnalle koska nähdään vain tulevana menoeränä.
Kyllä kaikki puskurirahastot ja useamman kuukauden nettopalkat sukanvarressa on hyvätuloisten juttu. Tai pienituloisella on paremmin tienaava puoliso joka maksaa kaikki kulut tai asuminen on ilmaista tms. Pienituloiselle sinkulle pelkästään pesukoneen hajoaminen tekee puolen vuoden notkahduksen talouteen.
Olet oikeassa. Pariskunnat jakavat asumismenot, ruokamenot jne,jne ja yksinäinen joutuu kaikki pulittamaan omasta pussista! Oikeasti siis hyvä elintaso on monella toisen ihmisen ansiota.
Siis pariskunta säästää ruokamenoissa, kun voi puolittaa aamulla banaanin ja yksin asuva joutuu maksamaan yksin sen banaanin?
Asunnon jakamalla (keittiö ja kylpyhuone) voi toki säästää kuluissa, mutta kyllä kaksi ihmistä yleensä samaan asumismukavuuteen tarvitsevat isomman asunnon kuin yksi. Eikä mikään estä yksin asuvaa hakeutumasta kimppakämppään.
Ja toisekseen, itselläni oli aivan valtavasti rahaa käytössä itseeni, kun asuin yksin ja kävin opiskelujen ohessa töissä. Nyt tulot ovat moninkertaiset, mutta aika tarkkaan saa laskea, mihin rahat lapsiperheessä riittävät.
Joku kysyy, että tarviiko niitä lapsia hankkia... Voin kysyä tarviiko päättää asua yksin?
Vierailija kirjoitti:
... ja kuinka erilaisissa arjen todellisuuksissa elämmekään. Heitä ennakkoluulot menemään, ja tutustu ihmisiin, joilla ei ole mitään mahdollisuutta säästää, vaikka kaikkensa yrittäisivät. Tutustumalla toisten elämäntarinoihin voit törmätä kohtaloihin, joiden et tiennyt olevan mahdollisia.
terv. wannabe-uraihminen, jonka sairaus kamppasi eläkkeelle alta neljänkympin.
Eikö tuollaisessa tilanteessa tuleva kertymä lasketa eläketapahtumaa edeltävän viiden vuoden ansioista? Ei sinulle kovin huonosti tainnut käydä, vaikka toki tuossa kohtaa palkka ei vielä ole ehtinyt lakipistettä saavuttaa.
Lähipiirin nuorimies sai fyysisen sairauden vuoksi 21-vuotiaana määräaikaisen työkyvyttömyyseläkepäätöksen, joka lasketaan samalla tavalla kuin työkyvyttömyyseläke. Vaikka hän ehti olla työelämässä vain alle kolme vuotta, niin kuntoutustuen määrä on hänellä 2300€/kk. Toki se on vähemmän kuin hänen ennen sairastumistaan saama palkka (3500€), mutta ei tuo eläkkeen määrä kuitenkaan mikään katastrofi ole. Surkein tilanne on niillä, jotka joutuvat eläkkeelle ilman työhistoriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... ja kuinka erilaisissa arjen todellisuuksissa elämmekään. Heitä ennakkoluulot menemään, ja tutustu ihmisiin, joilla ei ole mitään mahdollisuutta säästää, vaikka kaikkensa yrittäisivät. Tutustumalla toisten elämäntarinoihin voit törmätä kohtaloihin, joiden et tiennyt olevan mahdollisia.
Eikö tuollaisessa tilanteessa tuleva kertymä lasketa eläketapahtumaa edeltävän viiden vuoden ansioista? Ei sinulle kovin huonosti tainnut käydä, vaikka toki tuossa kohtaa palkka ei vielä ole ehtinyt lakipistettä saavuttaa.
Lähipiirin nuorimies sai fyysisen sairauden vuoksi 21-vuotiaana määräaikaisen työkyvyttömyyseläkepäätöksen, joka lasketaan samalla tavalla kuin työkyvyttömyyseläke. Vaikka hän ehti olla työelämässä vain alle kolme vuotta, niin kuntoutustuen määrä on hänellä 2300€/kk. Toki se on vähemmän kuin hänen ennen sairastumistaan saama palkka (3500€), mutta ei tuo eläkkeen määrä kuitenkaan mikään katastrofi ole. Surkein tilanne on niillä, jotka joutuvat eläkkeelle ilman työhistoriaa.
Minulle kävi juuri niin huonosti, kuin viimeisessä lauseessa esitit. Kiitos ymmärryksestä! Sairastuin kesken opintojeni, hoitoja ja kuntoutusta oli monenlaista, myös hoitovirheitä, mutta palkkatyöhön en päässyt ikinä. Siinä ei auta mitkään päätökset ja tahdonvoima, jos terveys on mennyttä. Siinä sinnitellään loppuelämä ja toivotaan, ettei tilanne entisestään pahene. Oman sairauden hoito on uuvuttavaa, ja siihen päälle on uuvuttavaa laskea rahojaan ja pelätä olevansa taakka läheisilleen, koska ei selviä ilman heidän tukeaan.
"Jokainen voi säästää... jokaisella on rajoituksensa... jokainen voi parantaa elinolosuhteitaan..." Nuo puheet sivuutan automaatiolla omalta kohdaltani. Ne paljastavat puhujastaan vain sen, ettei hänellä ole käsitystä ihan kaikkien realiteeteista. Silloin, kun jaksan, väännän mielelläni rautalankaa heille, tosin usein ei ratakiskokaan riittäisi.
Kannattaa aloittaa pienestä ettei tavoite tunnu liian haastavalta. Ensin vaikka se satanen ja sitten tonni ja lopulta sitten useamman kuukauden palkka kun säästämisestä on tullut tapa.
Mutta itseasiassa tarpeen on säästää vain kolmen kuukauden pakollisia menoja vastaava summa, ei palkka. Mulla tuo summa on melkein viisi tonnia vähemmän.
Ja ennen kuin tekee yhtään mitään pitää laatia budjetti ja seurata kulujaan jonkin aikaa että näkee mihin ne rahat menee ja mistä voi nipistää. Jos ei voi nipistää mistään kannattaa miettiä miten voisi tienata lisäansioita. Itse olen ollut blokkaamassa ravintolassa, hoitanut lapsia, tehnyt sisällöntuottoa ja ollut vaatekaupassa töissä yms vuosien varrella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä onnistui helposti kun käteen jäi noin 2500e/kk. Sittemmin pitkään kestänyt työttömyys söi kaikki säästöt jnejnejne. Löytyi lopulta määräaikainen työpaikka, palkka komiat 1650e/kk netto. Siitä kun maksaa pk-seudun asumiset, ruoat, vakuutukset ja lemmikkien kulut saa olla tyytyväinen jos tilillä on loppukuusta pari kymppiä bensarahaa. Mistäs tässä säästäisi? Ei mulla ole enää harrastuksiakaan kun kaikki jäi rahan puutteessa työttömyyden aikana. Eikä näillä tuloilla mitään voi harrastaa. Lemmikit on ainoa harrastukseksi laskettava, niistä en luovu. Auto oltava koska työ on vuorotyötä eikä julkiset ole vaihtoehto. Näin pk-seudulla. Asuntoakaan on vaikea halvemmaksi vaihtaa. Asunotlaina ja vastike yhdessä on suunnilleen sama kuin yksiön vuokra tällä alueella. Toki vois muuttaa jonnekin 50km päähän halvemman vuokran perässä. Toisaalta sehän nostaisi muita kuluja mikä vähentäisi saatua hyötyä (mm. työssäkäynnin kulut), pidentäisi työmatkoja sekä veisi pois omien tukiverkkojen lähettyviltä. Ikääntyvä sinkku ei ole tervetullut uudelle paikkakunnalle koska nähdään vain tulevana menoeränä.
Kyllä kaikki puskurirahastot ja useamman kuukauden nettopalkat sukanvarressa on hyvätuloisten juttu. Tai pienituloisella on paremmin tienaava puoliso joka maksaa kaikki kulut tai asuminen on ilmaista tms. Pienituloiselle sinkulle pelkästään pesukoneen hajoaminen tekee puolen vuoden notkahduksen talouteen.
Olet oikeassa. Pariskunnat jakavat asumismenot, ruokamenot jne,jne ja yksinäinen joutuu kaikki pulittamaan omasta pussista! Oikeasti siis hyvä elintaso on monella toisen ihmisen ansiota.
Siis pariskunta säästää ruokamenoissa, kun voi puolittaa aamulla banaanin ja yksin asuva joutuu maksamaan yksin sen banaanin?
Asunnon jakamalla (keittiö ja kylpyhuone) voi toki säästää kuluissa, mutta kyllä kaksi ihmistä yleensä samaan asumismukavuuteen tarvitsevat isomman asunnon kuin yksi. Eikä mikään estä yksin asuvaa hakeutumasta kimppakämppään.
Ja toisekseen, itselläni oli aivan valtavasti rahaa käytössä itseeni, kun asuin yksin ja kävin opiskelujen ohessa töissä. Nyt tulot ovat moninkertaiset, mutta aika tarkkaan saa laskea, mihin rahat lapsiperheessä riittävät.
Joku kysyy, että tarviiko niitä lapsia hankkia... Voin kysyä tarviiko päättää asua yksin?
Parisuhteen toinen osapuoli päättää asua yksin tai jonkun muun kuin sinun kanssasi, lähtee, jättää ja vie vielä suuren osan yhteisen kodin tavaroista lähtiessään, niin minkä tekisit? Kun joku tulisi sinulta siinä tilanteessa kysymään, tarviko päättää asua yksin puolityhjässä kämpässä, niin mitä vastaisit?
Esimerkiksi television tai pesukoneen käyttö maksaa jokseenkin saman verran, olipa niillä yksi tai kaksi samassa taloudessa asuvaa käyttäjää, eli yksin asuvalle maksaa paljon enemmän kuin puolet kahden asukkaan kuluista.
Minä olen ollut nuuka lapsuudesta. Taloushuolia ei ole, tienaaminen on vaikeaa, Ainakaan aikuisikäisenä en ole saanut/nostanut tukia. Vanhempien, varsin köyhien, tuista ei ole tietoa. Minä olen ollut. n. 13 v. työttä, minä voisin tehdä töitä, mutta en suostu hakemaan. Pitää siis voida mennä astumalta sisään.eikä vakituiseen työhön., vain keikkaan ja varsin muodollinen palkka kävisi. Minä haluaisin työskennellä ulkona. Minä olen vahvasti epäsosiaalinen. -Minä asun velattomassa omistusasunnossa ja minulla on myös sioituksia.
Vähintään 5000 euroa saisi olla. Meneehän tuossa aikaa.
Aluksi oli hankalaa, nykyään paremmin. Kun katsoo tarjouksia nytkin ostin t-paitoja alennuksella.
Säästäminen pitäisi olla velvoite, niin keneltäkään ei menisi luottotiedot.
Brutto 2300, netto 1100, siitä kun maksan vuokran ja polttoaineen, että pääsen käymään arkisin töissä, ei jää säästöön juuri mitään, eli tulee kestämään kauan.
Edelliset puskurit on jo käyetty, kun sairastuin muutama vuosi sitten.
Vuokralla asuvan takuuueläkeläisen ei ole kovin helppoa laittaa sivuun kolmen takuueläkkeen verran rahaa, vaikka olisi käytettävissä eläkkeensaajan asumistuki ja eläkkeensaajan hoitotuki. Elämiseenkin menee rahaa, kuten myös vuokraan ja sähkö- ja vesilaskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä toimeentulotuesta säästellä! Koittakaapa ite elää sellasella rahamäärällä ja vieläpä säästää!!! Voisin luulla että vituttaa siinä kohtaa ja mieli muuttuu!
Saako muka toimeentulotukea jos on säästöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jokaisella on mahdollisuus säästää. Kyse on vain siitä jaksaako nähdä vaivaa omien elintottumusten uudelleenjärjestelyn suhteen. Säästämisen voi aloittaa pienillä teoilla. Se vaatii vain 100% rehellisyyttä oman rahankäytön suhteen.
Esimerkiksi minä löysin tänään maasta 2 euron kolikon, jos olisin köyhä, olisin laittanut sen visusti säästöön, vaikka oli "vain" kaksi euroa, mutta todellisuudessa sillä voi ostaa jo 2 kiloa perunaa kaupasta. Laitoin sen sitten ukrainakeräykseen, kun ei ollut tuolle pikkuhilulle käyttöä.
Jos se on niin helppoa, näytäthän meille esim 5 vuoden jakson, jonka elät minimituloilla, alle köyhyysrajan. Sinä aikana voit pistää rahaa vaikka hyväntekeväisyyteen sen verran, kuin sairaalla menee hoitoihin ja lääkkeisiin, jos et itse satu sairastumaan. Jos auto, kodinkoneet ja vaatteet eivät hajoa, voit laittaa niiden korjaukseen muuten menevät rahat hyväntekeväisyyteen. Lähtötilanteeksi suosittelen esim 10 vuotta sairaseläkkeellä sinnitelleen varallisuutta ja sitä, mitä hänenkaltaisensa kotoa löytyy. Kerro sitten, miten helppoa on säästää, kun vain vaihtaa elintottumuksiaan - ai mutta, niissä kun ei ole mitään, mitä voisi enää korjata. Silloin tällöin voit myös kokeilla painia Kelan kanssa, ja hakea toimeentulotukea. Se on kivaa paperisotaa se, kun lasket esim maasta löytämiäsi kolikoita miettien, ostaako niillä perunoita vai lääkkeitä siihen asti, kun Kelasta ehkä tulee päätös - vai onko Kelan lääkäri kulissien takana ihmeparantanut sinut, vaikka pino lääkärinlausuntoja oikeilta vastaanotoilta kertoo muuta.
opiskelin 7 vuotta yliopistossa ja elin sen ajan alle köyhyysrajan. Kesällä en saanut edes asumislisää, koska ajat olivat silloin sellaiset, että kela katsoi ettei kukaan opiskele kesällä, siksi kukaan ei taarvitse myöskään asumislisää kotiinsa (koska kelan näkökulmasta tietenkin kaikki olivat töissä tai muuttivat aina keväällä lukuvuoden jälkeen takaisin äitin ja isin helmoihin ja elätiksi). Että tidän mitä on elää köyhyysrajan alapuolella, että sinun on aivan turha nyt heitellä marttyyrinviittaa harteillesi ja leikkiä että vain sinä tiedät. Tosiasia on että iopa iellä köyhyysrajan alapuolella voi elää menettämättä luottotietojaan. Se vaatii tarkkaa suunnittelua. PArina kesänä kävin sitten töissäkin, olin mm. siivoamassa suomijunttien jälkiä biletysreissujensa hotellihuoneissa heidän lähdettyä koteihinsa, olen ollut siivoamassa kadulla suomijunttien oksennuksia ja ripuleita, joten voin sanoa myös tehneeni ihan rehellistä paskaduuniakin maksaakseni ylimääräiset kuluni. Olen tehnyt osa-aikatöitä jne, koska siitä sai edes sen muutaman ylimääräisen pikkusetelin. Älä siis vingu ettei voi, vaan opettele voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanitulo vissiin 2020 oli 3217e. Tästä 3 kk olisi 9651e. Jos ajatellaan pienituloista, joka saa 10e/kk säästöön, aikaa menee 965 kuukautta, olettaen, että säästöstä ei tarvitse koskaan ottaa. Jos pystyy säästämään 20e/kk, menee 486 kuukautta. Että kun ap kysyit, että kuinka vaikeaa, niin näin vaikeaa. Eipä muuta kuin säästämään!
Pienituloisen 3 kk tulot tai menotkaan ei ole kymppitonnia. 3200 tuloista sen jo saakin säästöön parissa vuodessa.
Siis miten niin pienituloisen välttämättömyysmenot olisivat vähemmän, kuin isotuloisen? Ruoka, asuminen, vaatteet, liikkuminen, vakuutukset yms eivät pienituloiselle ainakaan sen halvempia ole.
Pienituloinen tuskin asuu yhtä kalliisti kuin isompituloinen. Auto ja vakuutukset on taatusti halvempia (vähemmän vakuutettavaa). Toki kriisin iskiessä se alunperin hyvätuloinen pystyy downsiftaamaan elintasoaan ja karsimaan kulutustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako muka toimeentulotukea jos on säästöjä?
viranomaistaholta on kehotettu ihmisiä säästämään itselleen puskurirahaa, joten kyllä: toimeentulotuesta saa säästää, tästä on eräs juridiikan professorikin joskus antanut oman näkemyksensä, että kyllä vähäisiä summia saa pitää säästössä toimeentulotuen asiakaskin, koska kaikki tietävät, että hätätilanteita sattuu ja silloin ei auta ajatus siitä, että voi saada rahat sen hoitoon sossusta 2-4 viikon kuluttua. Sinä tietenkin toimit rehellisesti etkä pimitä tarpeettomasti rahaa, olet valmis esittämään todisteet siitä ettet toiminut tahallisesti väärinkäyttäen toimeentulotukea, vaan tarkoituksesi oli estää se, ettet joudu vieläkin syvemmälle suohon ja loppuelämän pituiseen toimeentulotukikierteeseen. SInun siis oikeasti on oltava kyvykäs todistamaan asiasi. Säästämäsi summa on vähäinen, sanoisinko n. 70-100 euron välillä. Tämä on minun mileipiteeni, joskin hieman valistuneempi kuin ns. tavan tallaajan ja jos joku tätä noudattaa, hän itse pitäkööt huolen siitä, että tekee mitä tekee ja että osaa tehdä ja perustella mitä tekee. Jos ei osaa, älä missään nimessä tee tätä, joudut vain ongelmiin. Juridisesti ei ole oikein, että köyhä ei saisi pitää itsellään hätävaraa, mutta löyhän hätävara ei saa olla monia satoja euroja, silloin voidaan hyvinkin perustellusti mennä jo petoksen puolelle.
Pitää aina kyetä tuollaisessa tilanteessa todistamaan ettei tarkoitus ollut erehdyttää tietoisesti, vaan tarkoitus oli päästä mahdollisimman nopeasti ylös toimeentulotukikierteestä. '
Myös sillä lailla voit säästää, että kun jossain kuussa sinulle jääkin toimeentulotuesta ylimääräistä rahaa, niin menet kauppaan ja ostat sieltä pitkän päväyksen elintarvikkeita - sitä päivää varten, kun sinulla taas ei ole rahaa, siis säilykeruokaa, kuivaruokaa, pussiruokaa, pastaa, jauhoja. Sossut eivät kysy mitä purkkeja tai mitä elintarvikkeita sinulla on kaapissasi, kun toimeentulotukea heiltä haet. Sitten se kotivara alkaa kertyä pikkuhiljaa purkki kerrallaan ja jonkun kuukauden kohdalla sinä huomaat, ettei oikeastaan tarvitssii käydä kaupassa tällä viikolla, lasket kuinka paljon rahaa sillä sääsätyisi ja ne rahat laitat sitten vaikka uuden takin tai uusien housujen ostoon.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuvan takuuueläkeläisen ei ole kovin helppoa laittaa sivuun kolmen takuueläkkeen verran rahaa, vaikka olisi käytettävissä eläkkeensaajan asumistuki ja eläkkeensaajan hoitotuki. Elämiseenkin menee rahaa, kuten myös vuokraan ja sähkö- ja vesilaskuihin.
Silloin pitää muuttaa asuntoon, jossa on pienempi vuokra. Kun on eläkkeellä, voi ihan hyvin muuttaa vaikka halvempaan naapurikuntaan vuokralle. Silloin on aikaa käyttää vaikka 10 minuuttia enemmän julkisilla kulkemiseen.
3 kk puskuri olisi kammottavan pieni. Mulla on nykymenoilla laskettuna ainakin 4 vuoden edestä. Ja niistäkin voisi hätätilassa leikata ison osan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hieman vajaa 2000e netto, menot noin tonnin, melkein joka kk saan edes hiukan (20e-huippukuukausina 200e) säästöön, mutta ei niillä puskuria kovin vauhdilla kerry. Oman puskurini oon kerryttänyt lomarahoista ja veronpalautuksista, eipä sinne muuten oikein isompia summia saa. Eikä vieläkään ole 3kk bruttoa tai edes nettoa, mutta useampi tonni kutenkin yllättävien isojen menojen varalle.
Ei ole omistuksia tms. muita säästöjä. Arjen puskuria vähän on, otan aina pullonpalautuskuitit rahana, säästän plussarahat ja bonukset pahan päivän varalle. Harvoin tosin käteistä kotoa otan, jos tili nollilla ennen palkkapäivää niin ostan korottomalla luotolla jonka lyhennän aina tilipäivänä.
Mulla on kulunut puskuri nollille kahdesti aiemmin, ekan kerran kun olin ulkomailla vaihdossa ja maksoin siis kahta vuokraa, toisen kerran kun erosin ja piti ostaa kaikki huonekalut ja kodinkoneet. Ilman puskuria olisin ollut aivan kusessa tuolloin.
Siis millä matikalla saat säästöön korkeintaan 200 euroa kuussa, jos tulosi ovat 2000e ja menosi 1000e?!
Mulla on hyvät tulot, mutta olen todella impulsiivinen ihminen ja en saa rahaa säästöön. En yhtään. Nyt koitan saada (taas) ja kerätä puskirirahaa plus omaan asuntoon. Kerrankin tuntuu olevan motivaatiota oikeasti säästää omaan asuntoon.