Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vaikeaa voi olla neuvotun puskurirahan kasaan säästäminen?!

Tarkkamarkka
03.03.2022 |

Talouasiantuntijat neuvovat, että tilillä olisi hyvä aina pitää kolmen kuukausipalkan verran rahaa. Yllättäviä menoja varten. Minusta se on helppoa kun siihen suhtautuu vain uutena nollana. Jos ei ole kolmen palkan verran rahaa, ei voi esimerkiksi mennä matkalle jne.. Nyt kun tulee suhdannenotkahdus, osa on kusessa jo kuukaudessa. Se tarvittava liike on vain psykologinen, pitää siirtää nolla mielessään: kolme kuukausipalkkaa tilillä on sama kuin ei mitään.

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä onnistui helposti kun käteen jäi noin 2500e/kk. Sittemmin pitkään kestänyt työttömyys  söi kaikki säästöt jnejnejne. Löytyi lopulta määräaikainen työpaikka, palkka komiat 1650e/kk netto. Siitä kun maksaa pk-seudun asumiset, ruoat, vakuutukset ja lemmikkien kulut saa olla tyytyväinen jos tilillä on loppukuusta pari kymppiä bensarahaa. Mistäs tässä säästäisi? Ei mulla ole enää harrastuksiakaan kun kaikki jäi rahan puutteessa työttömyyden aikana. Eikä näillä tuloilla mitään voi harrastaa. Lemmikit on ainoa harrastukseksi laskettava, niistä en luovu. Auto oltava koska työ on vuorotyötä eikä julkiset ole vaihtoehto. Näin pk-seudulla. Asuntoakaan on vaikea halvemmaksi vaihtaa. Asunotlaina ja vastike yhdessä on suunnilleen sama kuin yksiön vuokra tällä alueella. Toki vois muuttaa jonnekin 50km päähän halvemman vuokran perässä. Toisaalta sehän nostaisi  muita kuluja mikä vähentäisi saatua hyötyä (mm. työssäkäynnin kulut), pidentäisi   työmatkoja sekä veisi pois omien tukiverkkojen lähettyviltä. Ikääntyvä sinkku ei ole tervetullut uudelle paikkakunnalle koska nähdään vain tulevana menoeränä.

Kyllä kaikki puskurirahastot ja useamman kuukauden nettopalkat sukanvarressa on hyvätuloisten juttu. Tai pienituloisella on paremmin tienaava puoliso joka maksaa kaikki kulut tai asuminen on ilmaista tms. Pienituloiselle sinkulle pelkästään pesukoneen hajoaminen tekee puolen vuoden notkahduksen talouteen.

Vierailija
22/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puskurirahasto on ylellisyyttä joihin kaikilla ei ole varaa.

Olen opiskelija, opintotuki on 250€/kk ja asumistuki 320€/kk. Siitä ei paljon säästellä.

Minä säästin puskurirahaston nuorena kesätöistä. Eihän noilla tuloilla se puskurirahasto ole, kuin 1710€. Kesätöistä on ihan realistista odottaa vähintään 1200€ käteen. Kolme kuukautta kesätöissä tekee 3600€. Jos kesälläkin elelee tuolla 570€ kuukausi budjetilla jää puskurahaston keräämisen jälkeen vielä 180€ jäljelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija, opintotuki on 250€/kk ja asumistuki 320€/kk. Siitä ei paljon säästellä.

Minä säästin puskurirahaston nuorena kesätöistä. Eihän noilla tuloilla se puskurirahasto ole, kuin 1710€. Kesätöistä on ihan realistista odottaa vähintään 1200€ käteen. Kolme kuukautta kesätöissä tekee 3600€. Jos kesälläkin elelee tuolla 570€ kuukausi budjetilla jää puskurahaston keräämisen jälkeen vielä 180€ jäljelle.

Unohdit sanoa, että vanhempasi kustansivat asuntosi ja ruokasi?

Vierailija
24/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta saada säästöön yhtään mitään kun nettotulot on 860e.

Vierailija
25/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On selvää, että sekä pieni- että suurituloisissa on porukkaa, jotka eivät omasta mielestään pysty säästämään mitään. Kyse on silloin liian suuresta kulutuksesta tuloihin nähden. Suurimmalla osalla suomalaisista on mahdollisuus säästää, edes vähän. Säästämättömyyttä perustellaan sillä, kun se puskuri kuitenkin menee johonkin. Mutta eikö se sitä varten olemassa? Sitten vaan jatketaan säästämistä ja puskurin täydentämistä seuraavaan yllätykseen asti.

Vierailija
26/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla noin 7000 e säästössä siis ja mulla on noin 1800 e. Mutta pikkuhiljaa kuukausi kerrallaan säästöön menee lisää, kun olen jo saanut vanhoja lainoja maksettua pois.

Vierailija
27/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkinlaista puskuria kannattaa jokaisen tavoitella, mutta järkeäkin saa käyttää. Lapsiperheessä päivät on pitkiä, mutta vuodet lyhyitä. Kannattaako koko aikaa käyttää pihistelyyn?

Omaa kuluttamista kannattaa silti miettiä kriittisesti. Mikä on välttämätöntä, käytänkö rahaa johonkin vain laiskuuttani tai koska ajattelen, että niin kuuluu tehdä? Mikä oikeasti tuo iloa minulle ja perheelleni? Mikä tuo turvaa ja vakavaraisuutta pitkällä aikavälillä? 

Vierailija
28/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä onnistui helposti kun käteen jäi noin 2500e/kk. Sittemmin pitkään kestänyt työttömyys  söi kaikki säästöt jnejnejne. Löytyi lopulta määräaikainen työpaikka, palkka komiat 1650e/kk netto. Siitä kun maksaa pk-seudun asumiset, ruoat, vakuutukset ja lemmikkien kulut saa olla tyytyväinen jos tilillä on loppukuusta pari kymppiä bensarahaa. Mistäs tässä säästäisi? Ei mulla ole enää harrastuksiakaan kun kaikki jäi rahan puutteessa työttömyyden aikana. Eikä näillä tuloilla mitään voi harrastaa. Lemmikit on ainoa harrastukseksi laskettava, niistä en luovu. Auto oltava koska työ on vuorotyötä eikä julkiset ole vaihtoehto. Näin pk-seudulla. Asuntoakaan on vaikea halvemmaksi vaihtaa. Asunotlaina ja vastike yhdessä on suunnilleen sama kuin yksiön vuokra tällä alueella. Toki vois muuttaa jonnekin 50km päähän halvemman vuokran perässä. Toisaalta sehän nostaisi  muita kuluja mikä vähentäisi saatua hyötyä (mm. työssäkäynnin kulut), pidentäisi   työmatkoja sekä veisi pois omien tukiverkkojen lähettyviltä. Ikääntyvä sinkku ei ole tervetullut uudelle paikkakunnalle koska nähdään vain tulevana menoeränä.

Kyllä kaikki puskurirahastot ja useamman kuukauden nettopalkat sukanvarressa on hyvätuloisten juttu. Tai pienituloisella on paremmin tienaava puoliso joka maksaa kaikki kulut tai asuminen on ilmaista tms. Pienituloiselle sinkulle pelkästään pesukoneen hajoaminen tekee puolen vuoden notkahduksen talouteen.

Olet oikeassa. Pariskunnat jakavat asumismenot, ruokamenot jne,jne ja yksinäinen joutuu kaikki pulittamaan omasta pussista! Oikeasti siis hyvä elintaso on monella toisen ihmisen ansiota.

Vierailija
29/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi hyvätuloista työssäkäyvää voivat säästää helpommin kuin yksinhuoltaja, jolla monta lasta. Nämä talousneuvot ovat perseestä, joissa kaikki ihmiset ovat muka samassa elämäntilanteessa ja kaikilla hyvä palkka! Tulee myös monia elämänmuutoksia: ero, sairautta, työttömyys jne.jolloin suunnitelmat heittävät häränpyllyä. Suomen kustannustaso on sellainen, ettei tavallinen työssäkäyvä helposti ja vaivatta saa kerättyä isoja puskureita. Kultalusikka suussa syntyneet on asia erikseen.

Vierailija
30/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pärjää kohtuullisesti, jos 1. On vakituinen työpaikka, josta kohtuullinen palkka. 2. Pysyy aina terveenä.

Vierailija
31/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kaikilla mahdollista säästää se että ei ole osannut tai edelleenkään osaa käyttää rahaa on asia erikseen. Itse säästän täysin persaukisena joka kuukausi rahaa lisäksi lääke ja sairaalakulut päälle. Sit on näitä joilla pitään olla mukavauuksia ja elukoita jne että voi vinkua ettei ole rahaa säästää.

Persaukinen ei säästä. Jos säästät, et ole persaukinen. 

Vierailija
32/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se säästäminen onnistuu pienilläkin tuloilla.

Itse aloitin 3 lapsen kotiäitinä, kotihoidontuki oli 290€ miinus verot. Oli asuntolainaa ja mies normi duunari.

Tein säästöpossusopimuksen, aina kun maksoin kortilla pyöristyi maksu ylempään tasarahaan ja erotus meni säästötilille. Pullojen palautusrahat laitoin säästöön. Äkkiä niistä alkoi kertymään.

Kun oli vähän puskuria, pystyi hyödyntämään tarjouksia paremmin ja taas kertyi säästöjä.

Nyt 15v. myöhemmin tilillä on rahaa 22.000€, sijoituksissa 35.000€ vapaaehtoisessa eläkkeessä reilu 20.000€ ja käteisenäkin 1600€. Asuntolaina kohta maksettu. Ihan kaupan kassalla teen.

Ei kannata tehdä laskelmia, ei ne ole realistisia, kannattaa vain aloittaa vaikka vain senteillä se säästäminen

Olen samaa mieltä siitä, että pienistäkin tuloista pystyy säästämään, MUTTA on se aika hassua, että ihminen, joka elää miehensä rahoilla tulee kertomaan, että on se säästäminen helppoa. Jos nimittäin tuosta 290 euron tuesta olisit maksanut puolet taloutesi menoista niin aika hiljaista olisi sen säästämisen kanssa. 

Vierailija
33/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediaanitulo vissiin 2020 oli 3217e. Tästä 3 kk olisi 9651e. Jos ajatellaan pienituloista, joka saa 10e/kk säästöön, aikaa menee 965 kuukautta, olettaen, että säästöstä ei tarvitse koskaan ottaa. Jos pystyy säästämään 20e/kk, menee 486 kuukautta. Että kun ap kysyit, että kuinka vaikeaa, niin näin vaikeaa. Eipä muuta kuin säästämään!

Vierailija
34/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi syy, miksi olen säästänyt lapselle jo nyt. Hänellä on opiskelemaan lähtiessä puskuri valmiina.

3kk tulot on mielestäni vähän tyhmä ajatus, itse lasken puskurini pakollisten menojen mukaan ja vähän extraa yllätyksille. Riittää 1,5-2kk tulot jemmassa.

Vierailija
35/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan just aamulla neuvottiin, että se pitää olla käteisenä, ei tilillä.

Kuka neuvoi? Eli meidän perheellä pitäisi olla käteisenä noin 35 000 euroa? Mihin tarvitsemme sellaista rahasummaa, eihän esim. asuntolainaa käteisellä lyhennetä?

Puskurirahastoksi. Niiden yllättävien menojen varalta.

Vierailija
36/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan just aamulla neuvottiin, että se pitää olla käteisenä, ei tilillä.

Kuka neuvoi? Eli meidän perheellä pitäisi olla käteisenä noin 35 000 euroa? Mihin tarvitsemme sellaista rahasummaa, eihän esim. asuntolainaa käteisellä lyhennetä?

Puskurirahastoksi. Niiden yllättävien menojen varalta.

Kyllä löytyy tuo ja enemmänkin tililtä ja sijoituksista mutta tässähän väitettiin että tuo pitäisi löytyä käteisenä. 

Vierailija
37/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut neuvovat säästämään puskuriksi 3-6 kk elämiseen tarvittavat kulut, mikä voi olla huomattavasti helpompaa säästää kuin 3-6 kk nettotulot.

Omat nettotuloni ovat keskimäärin vajaat 2400e/kk ja menoni kuukausitasolla 1300-1400e. Yritän pitää puskuritililläni 5000-6000 euroa. Viime vuonna siihen piti turvautua pari kertaa, kun kuukausituloni jäivät alle 1400e. Lisäksi tein isomman noston säästötililtä muuttaessani asoasuntoon, kun muut säästöni eivät riittäneet kattamaan asomaksua.

Vierailija
38/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se säästäminen onnistuu pienilläkin tuloilla.

Itse aloitin 3 lapsen kotiäitinä, kotihoidontuki oli 290€ miinus verot. Oli asuntolainaa ja mies normi duunari.

Tein säästöpossusopimuksen, aina kun maksoin kortilla pyöristyi maksu ylempään tasarahaan ja erotus meni säästötilille. Pullojen palautusrahat laitoin säästöön. Äkkiä niistä alkoi kertymään.

Kun oli vähän puskuria, pystyi hyödyntämään tarjouksia paremmin ja taas kertyi säästöjä.

Nyt 15v. myöhemmin tilillä on rahaa 22.000€, sijoituksissa 35.000€ vapaaehtoisessa eläkkeessä reilu 20.000€ ja käteisenäkin 1600€. Asuntolaina kohta maksettu. Ihan kaupan kassalla teen töitä.

Ei kannata tehdä laskelmia, ei ne ole realistisia, kannattaa vain aloittaa vaikka vain senteillä se säästäminen

Olet sinä aika seppä kun 290€/kk bruttotuloista makselet asuntolainan, ostelet pullojuotavia ja pyöristelet tasarahaan.

Hattu päästä pelkästä kunnioituksesta.

Vierailija
39/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kyllä pitäisi onnistua jokaiselta sillä kuka muka tienaa alle 2600e kuukaudessa ..eiku..

Mulla jää tällä hetkellä 200e kuukaudessa vuokran jälkeen että enpä säästä.

Vierailija
40/141 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmillään olen laittanut 20 e kk, joskus jopa 50 e.

Itse maksan aina heti kaikki laskut, kun ne tulee. Joita ei juurikaan tule.

Joka vuosi tulee jotain yllätysmenoja, joihin ei laskettu raha riitä. Esim nyt on mennyt hammaslääkäriin yli 500 e puolessa vuodessa, enemmän, kuin lääkekuluihin on varattu vuodessa.

Puskurissa oli vuoden alussa yli tonni. Ei ole enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi