Millä tavalla kiusaaminen on kiusatun syy?
Jos työpaikalla joku on törppö, huonokäytöksinen ilkeilijä, niin miten se on sen toisen syy? Entäpä kun lapsi kiusaa, niin miten se on sen kiusatun syy? Työkaveri kiusaa hiljaisempaa, pelikaveri kiusaa hitaampaa, koulukaveri kiusaa rumempaa, missä menee raja? Voiko ohikulkija esim. räkästä maassa kerjäävän päälle, mitäs siinä polvistuu? Miten se liittyy siihen toiseen, että kiusaaja on kiusaaja? Kiusaaja on se poikkeava, joka tarvitsee apua. Kiusaaja on se joka on uppoutumassa juoksi hiekkaan ja kiusaamalla yrittää herättää huomion: minä uppoan. Avun huuto pois jostain, omasta kodistaan.
Kommentit (69)
Kaikilta pitää vaatia kykyä kasvaa kiusaamistarpeen yli. Kiusaaja on henkisesti vajaa. Kiusaaminen on ongelma joka pitää ratkaista eikä kenellekään ole lupaa tehdä sitä.
Kiusaaja ei kestä toisesta kumpuavaa luonteenlaatua joka itsestään puuttuu ja haluaisi pohjimmiltaan olla. Eli kateus ja ahneus ovat kiusaamisen ydin motivaattorit.
Vierailija kirjoitti:
Vakivaltainen laji homo sapiens kyykyttää mielellään heikompaa lajitoveria, kun löytää tavan päästä ihon alle
Juuri näin, jos tunneäly ja vastuuntuntoisuus on jäänyt lapsen tasolle.
Kyllähän noita kiusaamiseen oikeuttavia asioita riittää:
Pukeutuminen, nimi, ulkonäkö, huonot sosiaaliset taidot, varallisuus, virheiden tekeminen, yksinäisyys, herkkyys, tietyt luonteenpiirteet yms.
Jos jossakin näissä on normista poikkeavuutta, niin olet kiusaamisesi itse aiheuttanut. Tai niin ihmiset ajattelevat. Eihän se niin oikeasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vakivaltainen laji homo sapiens kyykyttää mielellään heikompaa lajitoveria, kun löytää tavan päästä ihon alle
Mikä erottaa ihmisen eläimistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatia tarkoittaa kykyä ymmärtää mitä toinen ihminen kokee tämän näkökulmasta, eli itsensä asettamista toisen henkilön asemaan. Empaattisessa vuorovaikutuksessa henkilö ymmärtää toisen henkilön tunteet.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Empatia
Kiusaajat ovat sairaita ja Empatia kyky on jäänyt kehittymättä jostain syystä. Empatiakyvytön saa jotain sairasta nautintoa aiheuttaen tuskaa niin paljon kuin mahdollista. Pahinta ettei muut pysty tämmöiselle tyypille mitään ja menee vielä mukaan siihen katuen jälkeenpäin kun se tyhmyys tiivistyy porukassa. Sen kiusaamisen sijaan pitäisi kerätä porukka nujertamaan se kiusaaja.
Toisaalta usein juuri kiusatuksi joutuvat ovat niitä, joilla ei ole kykyä asettua muiden asemaan. Heiltä puuttuu sosiaalista silmää ja he käyttäytyvät toisin kuin muut. Tämä sitten ärsyttää muita, ja ne, joilla on heikko impulssikontrolli ja ongelmia itsetunnon kanssa, saattavat sortua kiusaamaan.
Kiusaajan nujertaminen ei useinkaan tuo pysyvää muutosta tilanteeseen, vaan kiusaaja etsii uuden kiusattavan toisesta porukasta.
Eli kiusatuksi joutuvat he joilta puuttuu halu miellyttää jokaista vastaantulijaa ja mukautua huonolla itsetunnolla varustettujen päällepäsmäreiden vekoiluihin. Jokaisen tulisi soluttautua massaan ettei ketään harmita kun maailma ei pyörikkään heidän ympärillä, että maailma ja ihmiskunta on paljon monipuolisempia kuin heidän kuplansa ja sitä pitäis vielä sietääkki ilman impulssikontrollin vajaatoimintaa.
Kuulostat juuri sellaiselta, joka todennäköisesti joutuu kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä erottaa ihmisen eläimistä?
Eipä juuri mikään.
Minulla on todella rasistinen, sekstistinen ja juntti työkaveri. Hän nyt huutaa, että häntä kiusataan, koska ei oteta häntä mukaan mihinkään, mihin ei ole pakko. Monissa yhteisissä projekteissa melkein kaikki kieltäytyvät tekemästä hänen kanssa töitä.
On ihan pätevä työntekijä, eikä koskaan ole ketään töissä varsinaisesti haukkunut tai ahdistellut, mutta jatkuvasti haukkuu kaikki vähänkään erilaisia ihmisiä julkisuudessa. Eilen esimerkiksi lounaalla työmaaruokalassa ei ollut omaa pöytää, niin mentiin sinne missä oli vapaata, niin tämä sanoi "en istu kyllä mustalaisen kanssa samaan pöytään." tietäen hyvin, että yhdellä meidän töissäkin on romanisukujuuria. Jatkuvasti tuommoisia kommentteja saa kuulla, naisia yrittää käskyttää hakemaan kahvia ja sanoo sihteeriksi, vaikka olisi samoissa hommissa hänen kanssa jne.
On jo pidempään peräänkuuluttanut valkoisten keski-ikäisten heteromiesten oikeuksia ja nyt viimeiset pari viikkoa on häiriköinyt HRää noilla kiusaamispuheilla. Ja tottahan ne ovat, kukaan ei halua hänen kanssa olla samassa tilassa, ellei pomo pakota.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta pitää vaatia kykyä kasvaa kiusaamistarpeen yli. Kiusaaja on henkisesti vajaa. Kiusaaminen on ongelma joka pitää ratkaista eikä kenellekään ole lupaa tehdä sitä.
Näin se on! En itse kiusaa ketään, mutta olen kyllä huomannut, että usein kiusaamisen kohteeksi joutuvat juuri ne omastakin mielestäni ärsyttävimmät tyypit. Väitän, että jonkinlaista kiusaamistarvetta on useimmilla ihmisillä. Pointti on juuri siinä, että siitä pitää päästä yli.
En kyllä allekirjoita tuota tutkimusta, että herkästi suuttuva lapsi olisi se ensimmäinen kiusattu, vaan ne on juuri niitä kiusaajia.
Kiusatuksi joutuu hiljaiset, ne jotka on hyviä koulussa, ne joilla on vääränlaiset vanhemmat, ihonvärin vuoksi, jonkin perheessä olevan seikan vuoksi, ylipainoiset, ne joilla on jotain muuta fyysistä vammaa - ei tartte kuin vahvat rillit olla joskus niin se riittää, ne jotka on koulussa huonoja tietyissä aineissa, erityisesti taito- ja taideaineissa.
Minä olin huono laulaja, oli yksi kiusaamisen syy ja toinen syy oli vanhempieni auto, joka oli vanha ja venäläinen. Eri syitä eri kiusaajilla ja siksi kiusaaminen oli laajaa. Olin myös kiltti ja arka. Olin myös hyvä koulussa ja vasta aikuisena tajusin, että olihan jotkut siitäkin kateellisia, varsinkin kun matikassa olin suorastaan loistava ja koko ajan muita edellä. En sillä ylpeillyt, mutta tein vain tehtävät nopeasti ja sain kymppejä, niin ope kehui.
Naapurin poika koki tulleensa kiusatuksi alakoulussa. Vaihtoi koulua ja sama jatkui uudessakin koulussa hänen perheensä mielestä.
Kun poikaa vähän jututtaa asiasta ja kokemastaan selviää kuitenkin, että oikeasti kysymys on siitä, että muut oppilaat eivät tanssi tämän hemmotellun pojan pillin mukaan ja tee juuri niin kuin hän haluaa. Tuossa tilanteessa "kiusaaminen" on mielestäni "kiusatun" itsensä vika.
Kenties tuokin poika löytää kuitenkin samanhenkistä seuraa eli lakeijoita itselleen palvelemaan ja ihailemaan. Surullista.
Kiusaaminen on aina kiusattujen vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se on! En itse kiusaa ketään, mutta olen kyllä huomannut, että usein kiusaamisen kohteeksi joutuvat juuri ne omastakin mielestäni ärsyttävimmät tyypit. Väitän, että jonkinlaista kiusaamistarvetta on useimmilla ihmisillä. Pointti on juuri siinä, että siitä pitää päästä yli.
Todella usein kun joku sanoo toista ärsyttäväksi, se ärsyttävä aiheuttaa muissa kateutta. Ärsyttää, kun joku on parempi.
Kiinnostaisi tietää. Itse kun aikoinaan kerroin kouluni terveydenhoitajalle joutuneeni kiusatuksi, tämä vastasi "sinussa on varmasti jotakin vikaa. Sinun täytyy muuttua, niin muut lopettavat kiusaamisesi" ja tuijotti syvälle silmiin kuin etsien minusta jotakin vikaa. Ymmärsin kyllä heti hoitsun paljastuneen häiriintyneeksi sadistiksi, mutta kyllähän se hämmensi ja masensi entisestään.
Moona15 kirjoitti:
Kiusaajat on kivoja tyyppejä.[/quote
Ainakin omasta mielestään. Ja tietysti kiusaajan "hovin" mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää. Itse kun aikoinaan kerroin kouluni terveydenhoitajalle joutuneeni kiusatuksi, tämä vastasi "sinussa on varmasti jotakin vikaa. Sinun täytyy muuttua, niin muut lopettavat kiusaamisesi" ja tuijotti syvälle silmiin kuin etsien minusta jotakin vikaa. Ymmärsin kyllä heti hoitsun paljastuneen häiriintyneeksi sadistiksi, mutta kyllähän se hämmensi ja masensi entisestään.
Nyt kyllä satuilet?!
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tyypillistä terveydenhuolto-henkilökunnalta ja erittäin väärin sanottu. Koulun kuraattori laittoi kiusatun lapseni kasvatus ja perheneuvolaan, että saisi keinoja kestää kiusaamista. Eli kiusatussa on se vika että kiusataan. Kiusaajan ei kohdistettu mitään toimia ja sai rauhassa jatkaa kiusaamista( väkivaltaista). Lopulta sain tarpeekseni ja tein rikosilmoituksen poliisille lapsen puolesta. Kiusaaminen loppui siihen kun poliisi puuttui. Koulujen toiminnassa ja ajatusmalleissa on paljon parannettavaa.
Meillä oli aikanaan raksalla yksi kiusaaja töissä mutta tajusi itse lähteä kun koitti kiusata erästä väärää miestä. Se oli aika huvittavaa katsella miten kypärä lensi kaaressa kun tämä väärä kohde täräyttikin oikean suoran suoraan keskelle taulua. Toki siitä lyönnistä käytiin jotain keskusteluja mutta pomokin vain totesi lyöjälle että "ei kannata kaikkien kahjojen takia suuttua". Meni pari viikkoa kun tämä kiusaaja katosi lopullisesti työmaalta.
Kiusaajat tarvitsevat aina näitä palvelijoita ympärilleen, sillä heidän kaikkien ego on yhteensä heikompi kuin kiusatun. Kiusattu ei yleensä tarvitse kiusaajiltaan mitään tai hänen olisi hyvä huomata ettei tarvitse mitään, kiusaajat puolestaan ovat aina riippuvaisia uhristaan. Ilman uhriaan ryhmädynamiikan sisäiset liitot natisevat ja joku porukasta joutuu uudeksi uhriksi kovin helposti. Valtaosa ihmisistä on tämän takia täysin pellejä. Jos ihmiset osaisivat peilata omaa käyttäytymistä, ei kiusaamista olisi. Pellehermanneja valtaosa on. Se on tullut todistettua koulun käytävillä ja siellä missä ihmiset muutenkin ryhmääntyvät. Mieluummin yksin oikeassa kuin ryhmässä väärässä. 🤡