HS: "Venäläiset näkevät Ukrainan tilanteen ja oman valtionsa hyökkäyksen täysin toisin kuin lännessä"
Journalisti-lehden päätoimittaja Maria Pettersson seurasi Venäjän suosituimman televisiokanavan uutisia maaliskuun 2. päivän iltana. Venäläiset näkevät Ukrainan tilanteen ja oman valtionsa hyökkäyksen täysin toisin kuin lännessä.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vittupäät
Meinaatko kaikki, suurinta osaa vai mitä?
En ole koskaan kuvitellutkaan, että sodassa olevat osapuolet näkisivät asiat samalla tavalla. Siksi onkin mielenkiintoista ja tärkeääkin kuulla kaikkien näkemykset.
On niillä ainakin mielikuvitusta.
Saavat länsimaiden ihmiset kuulostamaan anarkisteilta (tai paholaisilta), jotka huvikseen ammuskelemassa toisiaan pitkin poikin katuja.
Vierailija kirjoitti:
On niillä ainakin mielikuvitusta.
Saavat länsimaiden ihmiset kuulostamaan anarkisteilta (tai paholaisilta), jotka huvikseen ammuskelemassa toisiaan pitkin poikin katuja.
Jännänä yhteensattumana meillä lännessä nyt moni näkee tavallisen venäläisen paholaisena...
Mutta uskomatonta, että ajattelevat että sadat miljoonat demokratioissa asuvat ihmiset, joilla on sananvapaus ja vapaa lehdistö valehtelevat, toisin kun heidän johtajansa ja hänen propagandakoneistonsa, eihän siinä ole mitään logiikkaa. Mikä motiivi amerikkalaisilla olisi valehdella, kun eivät ole minnekään hyökkäämässä?
Minä taas olen vasta nyt herännyt siihen, ettei Suomi ole koskaan ollutkaan mikään puolueeton diplomatia-maa, vaan venäjän panttivanki.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse paljon Venäjällä asuvia venäläisiä, ja otanta on vielä aika satunnainen. Paitsi että enimmäkseen nuorehkoa porukkaa.
Näistä kukaan ei ainakaan somessa näyttäisi asettuneen Putinin puolelle, itse asiassa suurin osa on viestittänyt vastustavansa sotaa, silläkin uhalla että heille koituu ongelmia. Eli jostain syystä minun ja Maria Pettersonin kokemus on aivan erilainen, mutta toki on mahdollista että minulle on jonkun sattuman kautta päätynyt tällaiset tutut.
Sitten on myös niitä jotka eivät uskalla sano olevansa oikeasti Putinin puolella. Moni venäläinen sanoo myös periaatteellisesti vastustavansa sotaa, mutta ei silti usko että Venäjä on siihen syyllinen vaan ajattelee pikemminkin että Ukrainan täytyisi antautua.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä on Ukrainan maaperällä. Esimerkkinä: Tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos minä menen venäläisen henkilön kotiin. Pistän sen matalaksi ja tapan puolet perheestä niin he on hyökänneet minun kimppuuni? Tämähän se venäläisten ajatuskuvio nyt on. Voisiko joku venäläinen tulla selventämään tätä heidän kulttuurinsa moraalin toimintaa?
Niillä on kaikilla kollektiivisesti aivot paskana ja paskat housussa.
Yli 130 YK:n jäsenvaltiota tuomitsee sodan mutta parempaa tietoa on ilmeisesti ainoastaan viidellä diktatuurilla. Mukaan lukien pohjois-korea. Ja Venäjän kanssa täytyy tietenkin suojella ja tarpeen tullen rankaista, jos he etsivät tietoa myös rajojen ulkopuolelta. Jep jep
Vierailija kirjoitti:
Missä on nyt ne huutelijat, jotka sanoivat vähän aikaa sitten, että Suomen media valehtelee kaikesta?
Totuus on varmasti jossain Suomen, Ukrainan ja Venäjän käsitysten välimaastossa.
Putin meni trolleineen ansaan, kun kuvitteli pystyvänsä vaikuttamaan trollaamalla mielipiteisiin. Jos pieni prosentti tai promille menikin halpaan, suurin osa edelleen erottaa trollauksen ja todellisuuden välillä eroja, jolloin trollaukselle vain nauretaan tai pahimmassa tapauksessa, sitä ruokitaan, jotta sen naurettavuus tulee paremmin esiin.
Putin ei taida ymmärtää, että foliohattuilu on joillekin taitolaji, jossa pyritään harhauttamaan ja vetämään nenästä, nenästä vedätettäviä. On eräänlaista sarkasmia, jota kaikki eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen itse paljon Venäjällä asuvia venäläisiä, ja otanta on vielä aika satunnainen. Paitsi että enimmäkseen nuorehkoa porukkaa.
Näistä kukaan ei ainakaan somessa näyttäisi asettuneen Putinin puolelle, itse asiassa suurin osa on viestittänyt vastustavansa sotaa, silläkin uhalla että heille koituu ongelmia. Eli jostain syystä minun ja Maria Pettersonin kokemus on aivan erilainen, mutta toki on mahdollista että minulle on jonkun sattuman kautta päätynyt tällaiset tutut.
Sitten on myös niitä jotka eivät uskalla sano olevansa oikeasti Putinin puolella. Moni venäläinen sanoo myös periaatteellisesti vastustavansa sotaa, mutta ei silti usko että Venäjä on siihen syyllinen vaan ajattelee pikemminkin että Ukrainan täytyisi antautua.
Varmasti on niitä, jotka eivät sosiaalisista syistä kehtaa tunnustaa kannattavansa sotaa, mutta eiköhän kuitenkin enemmän ole niitä, jotka eivät uskalla sanoa vastustavansa sotaa ja Putinia, kun pelkäävät potkuja, sukulaisiaan, merkintää FSB:n kirjoihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjä on Ukrainan maaperällä. Esimerkkinä: Tarkoittaako tämä nyt sitä, että jos minä menen venäläisen henkilön kotiin. Pistän sen matalaksi ja tapan puolet perheestä niin he on hyökänneet minun kimppuuni? Tämähän se venäläisten ajatuskuvio nyt on. Voisiko joku venäläinen tulla selventämään tätä heidän kulttuurinsa moraalin toimintaa?
Niillä on kaikilla kollektiivisesti aivot paskana ja paskat housussa.
Jos voisit leirittää kaikki venäläiset ilman että sinulle tulee seurauksia niin tekisitkö sen?
Vierailija kirjoitti:
Missä on nyt ne huutelijat, jotka sanoivat vähän aikaa sitten, että Suomen media valehtelee kaikesta?
Totuus on varmasti jossain Suomen, Ukrainan ja Venäjän käsitysten välimaastossa.
Venäjän käsitys on vaan niin kaukana totuudesta, että sillä ei ole merkitystä. Asiat vain vääristellään ja valehdellaan, joten ei tuossa ole mitään mistä lähteä keskustelemaan.
Ja sehän on yksi heikäläisten tarkoituskin. Suuret massat näkevät sen niin, että länsi ei suostu tulemaan yhtään vastaan missään. Mutta eivät tajua, että koko heille kerrottu tarina on vinossa ja väärässä, joten sitä ei oikein voi ottaa osaksi neuvotteluja mitenkään.
Maitokannuesimerkki. Jos kannussa on kaksi desiä maitoa, ja joku väittää että siellä on litra, niin ei se kaksi desiä litraksi muutu suuremmaksi määräksi vaikka mikä Putin sellaista väittäisi. Mieletöntä edes yrittää tehdä kompromissia kun toinen väittää ihan käsittämätöntä soopaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008655000.html
Tuo on yhden toimittajan kahden tutun otos eli ei tietty koko venäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämähän se venäläisten ajatuskuvio nyt on."
Mikä sinulla on lähteenä, että venäläiset ajattelevat nyt noin? Toivon että saat aikaiseksi jonkin muunkin vastauksen kuin tiuskaisun. Parantaa varmaan myös mahdollisuuksia saada joku venäläinen kommentoimaan.
Tämähän se ajatus on mitä he on jankanneet. Sanovat että Ukraina on hyökännyt venäjää vastaan. Ja tämä hyökkäys on sitten sitä kun Ukraina käyttää jokaisen valtion oikeutta päättää omista asioistaan. Ja venäjä päätti sen takia tunkeutua heidän kotimaahansa ja nyt tekee itsestään uhrin. Ja jos joku venäläinen ei puutu tähän sanomaan mitä heidän julkinen mediansa suoltaa niin hiljaa olemalla hyväksyy kyseisen narratiivin omakseen.
Tuo on ihan käsittämätön artikkeli. Ihan kuin pohjois-.korea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kollektiivinen itsepetos, johon kaikki osallistuvat, vaikka tietävät totuuden. Voivat sitten vapautua syyllisyydentunteista, koska eivät tee mitään asioiden muuttamiseksi vaan alistuvat vuodesta toiseen hullun sekopään komentoon. On helpompaa yhtyä viralliseen ruikutukseen pahasta lännestä.
Luitko ollenkaan tuota juttua? Luepa uudestaan. Ja kuinka "tietävät totuuden" kun muuta ei tuutista tule kuin erittäin taitavasti tehtyä propagandaa. Eikä kaikilla ole edes kielitaitoa venäjää enempää. Helppo se on täällä demokraattisessa valtiossa huudella.
Luin jutun, mutta venäläiset ovat itse alistuneet siihen, että heiltä on Putlerin komennossa viety pala palalta mahdollisuuksia seurata kotimaansa ja maailman tapahtumia riippumattomia kanavia pitkin. Sitä paitsi monet käyvät lomamatkoilla ja töissä ja opiskelemassa lännessä ja pääsevät viimeistään silloin muunkinlaisen uutistarjonnan äärelle. Ukrainalaisetkin tekivät vallankumouksen ja heivasivat diktaattorinsa, mutta useimmat venäläiset ovat saamattomia orjamentaliteetilla varustettuja nahjuksia, vaikka jotkut esiintyvätkin ulkomaanmatkoillaan kuin Euroopan omistajat.
"venäläiset ovat saamattomia orjamentaliteetilla varustettuja nahjuksia"
Miten kuvailisit suomalaisia heihin verrattuna?
Hassua että niin moni näyttää suuttuneen neutraalista kysymyksestä
Tämän takia on aivan oikein että pakotteet puree myös tavallisiin venäläisiin. Ei ne muuten tajua koskaan.
Novaja Gazeta toimii aivan normaalisti ja ilmestyy kolme kertaa viikossa. Suomen Monde Diplomatique julkaisee valikoituja ajankohtaisia juttuja Novaja Gazetasta suomeksi käännettynä.