Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys ehkäisykapselista yli 40-vuotiaille

Vierailija
03.03.2022 |

Tietääkö joku, voiko laittaa ehkäisykapselin jos on yli 40v eikä lääkäri enää suosittele yhdistelmäehkäisypillereitä kun limakalvot on niin huonossa kunnossa? Kapselissahan ei ole estrogeenia eli sen pitäisi olla sama kuin minipillerit, vai? Kierukka ei käy kun on niin paljon emätintulehduksia enkä muutenkaan uskaltaisi laittaa kun papakoekin sattuu niin helvetisti.
Oon jo 47v ja jos olisin saanut 30-vuotiaana pyytäessäni sterilisaation niin eipä olisi tätäkään ongelmaa nyt! Tuskin sitä enää kannattaa muutaman vuoden takia tehdä kun leikkaus on aina riski.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millaiset on menkat kapselin tai minipillerien kanssa? Paraneeko limakalvot?

Vierailija
2/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet 47v sinua voi panna jo ihan rauhassa ilman raskauden pelkoa.

Muista kuitenkin inhat sukupuolitaudit ja niiltä suojautuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne sanoi samaa, että hän lupaa tulla kummiksi jos raskaudun, mutta sen hoitaja oli kauhuissaan ja sanoi, että aina voi tulla raskaaksi. No tuskin, ainakaan meidän suvussa, jossa kaikki kärsii lapsettomuudesta. Sekä omalla äidillä että sisarellani ollut vaikeuksia raskautua 25v alkaen. Itse olen parhaani tehnyt vältelläkseni, mut ei voi tietää, olisko ollut mulle yhtä vaikeaa jos olisin koskaan halunnut yrittää raskautua.

Vierailija
4/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justhan se Malmivaara 48v sanoi raskautuneensa (luonnollisesti?).

Vierailija
5/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syfilis kirjoitti:

NIin kauan kuin naisella tulee kuukautiset, on munasarjoissa edes jonkin verran toimintaa.

Vierailija
6/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta kellään?

Vierailija
7/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syfilis kirjoitti:

Mä täytän 47v. nyt maaliskuun lopulla ja olen paraikaa raskaana. Laskettu aika on heinäkuun lopulla ja odotus mennyt tähän asti ihan hyvin. 

Luovun kierukasta neljävitosena kun olisi pitänyt vaihtaa ja ajattelin et kun meillä seksiä on keskimäärin vain viikonloppuisin jos aina silloinkaan, niin ehkäisynä tällä iällä riittäis pelkään se kun seuraa kiertoaan. No seurasin kyllä, mutta varmat päivät kuitenkin pikkuisen petti. Alkuun järkytys, mutta nyt kovasti odotettu vahinko. 

Vierailija
8/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kiinnostaa muakin. Tai ylipäänsä ehkäisyvaihtoehdot yli 45-vuotiaalla.

Ehkäisyrengasta en ota enää ikinä, mä sain siitä sellaisen hiivakierteen, että hienosti ehkäisi. Kun oli alapää niin "ruvella" ettei voinut seksiä ajatellakaan. Kierukkaa en halua (en kuparikierukkaa enkä hormonikierukkaa). En ole sitten n. 25 ikävuoden käyttänyt pillereitä, ja olen käsittänyt, ettei mielellään sitten minun ikäiselle aloiteta ehkäisypillereitä.

Vierailija
9/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko järkeä mennä steriin tällä iällä? T. pian 48v

Vierailija
10/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää kiinnostaa muakin. Tai ylipäänsä ehkäisyvaihtoehdot yli 45-vuotiaalla.

Ehkäisyrengasta en ota enää ikinä, mä sain siitä sellaisen hiivakierteen, että hienosti ehkäisi. Kun oli alapää niin "ruvella" ettei voinut seksiä ajatellakaan. Kierukkaa en halua (en kuparikierukkaa enkä hormonikierukkaa). En ole sitten n. 25 ikävuoden käyttänyt pillereitä, ja olen käsittänyt, ettei mielellään sitten minun ikäiselle aloiteta ehkäisypillereitä.

Ehkä minipillerit voi aloittaa, koska ne ei lisää veritulppariskiä.

Vierailija
11/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni perusteella voi sanoa, että jos on osaava gyne laittamassa, niin eihän se kierukan laito juurikaan satu ja sen jälkeen se on huoleton. Pillereissä on aina se muistaminen ja minipillereitten ottamisen kanssa jopa melkein minuutin tarkkuus. 

Vierailija
12/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on vela eli synnyttämätön ja jopa papa sattuu helvetisti, joten älä yleistä omia tuntemuksiasi koskemaan muita.

Vierailija
13/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys koski kapseleita ja aloituksessa tyrmättiin kierukka. Silti pitää tulla ehdottamaan kierukkaa.

Vierailija
14/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys koski kapseleita ja aloituksessa tyrmättiin kierukka. Silti pitää tulla ehdottamaan kierukkaa.

No hei! Sitä pruukataan kutsua keskusteluksi ja kokemuksien vaihdoksi;))

Vierailija
15/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syfilis kirjoitti:

Mä täytän 47v. nyt maaliskuun lopulla ja olen paraikaa raskaana. Laskettu aika on heinäkuun lopulla ja odotus mennyt tähän asti ihan hyvin. 

Luovun kierukasta neljävitosena kun olisi pitänyt vaihtaa ja ajattelin et kun meillä seksiä on keskimäärin vain viikonloppuisin jos aina silloinkaan, niin ehkäisynä tällä iällä riittäis pelkään se kun seuraa kiertoaan. No seurasin kyllä, mutta varmat päivät kuitenkin pikkuisen petti. Alkuun järkytys, mutta nyt kovasti odotettu vahinko. 

Aina niin mieltä ylentävää, kun haukutaan lapsia vahingoiksi. Toivottavasti lapsi saa tietää wt-äitin ajatukset!

Vierailija
16/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saanut kohdunpoistoa 45 vaikka olin vakavasti aneeminen valtavien vuotojen takia. Kun se kuulemma on niiiiiiin invasiivinen keino, joo. Testasin jotain (mini)pillereitä, jotka ei vaikuttaneet asiaan mitenkään. Laitettiin kapseli, joka onneksi lopetti ne jatkuvat ja runsaat vuodot. Limakalvot on kunnossa, tosin ne oli kunnossa ennen pillereitä ja kapseliakin.

Kierukkaa ei suositellut, koska takana 4 sektiota, muutama muu operaatio ja kaksosraskaus, eli kohtu oletettavasti niin huonossa kunnossa, ettei kannata ottaa mitään riskejä edes kierukan muodossa - mutta kohdunpoistoon ei kuitenkaan suostuta. Huoh.

Ehkäisyn takia ei tavallaan tarvitse, tulin kyllä raskaaksi, mutta raskaus ei edennyt rv6 pidemmälle, viimeinen onnistunut raskaus 35-vuotiaana.

Tavallaan harmi, ettei viimeisessä sektiossa tehty hysterektomiaa. Se olisi ollut ihan realistinen mahdollisuus, koska meinasin vuotaa kuoliaaksi siihen leikkauspöydälle. Olisin ollut sen kanssa ihan ok, mutta ei, ei sellaista voi tehdä... (vähän leikkaavasta lääkäristä riippuu, katsooko kriteerien täyttyneen)

Vierailija
17/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapseli on helppo, ei tarvitse muistaa ja asennus/vaihto on kivuton myös. Mulla oli niitä 5 ja yhden lapsen "hankin" toisen ja kolmannen välissä. Ei kuukautisia, eikä mielialan vaihteluita.

Vierailija
18/21 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain Helsingissä kapselin 42-vuotiaana. En tiedä vaikuttiko asiaan se, että tulin vahingossa raskaaksi (ja päädyin keskeytykseen). Yritin raskautta vuosia ilman tuloksia, joten seuraavan kumppanin kanssa käytimme vain keskeytettyä yhdyntää ja kierron seurantaa ehkäisykeinona. Kuvittelin että ei tasan varmasti tule mitään tapahtumaan, mutta niinpä vain sitten tapahtuikin.. :/

Kapseli ei valitettavasti sopinut minulle yhtään paremmin kuin muutkaan hormoniehkäisyt.

Vierailija
19/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kapselikommenteista, tulihan niitäkin. Miksi ei sopinut, nro 18? Mulla siis gynen mielestä aika luopua yhdistelmäehkäisypillereistä iän ja tulehdustaipumuksen takia (limakalvot huonossa kunnossa, ohuet). 

Vierailija
20/21 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kapseli on helppo, ei tarvitse muistaa ja asennus/vaihto on kivuton myös. Mulla oli niitä 5 ja yhden lapsen "hankin" toisen ja kolmannen välissä. Ei kuukautisia, eikä mielialan vaihteluita.

No ehkä sitä kannattaa kokeilla. Tosin joutunen ottamaan sen kesäkuussa, joten kesä menee sitten vähän jännityksessä, mutta tuskin eroaa luonnollisesta kierrosta se jännityksen lisääminen vrt. se, että olen vuosikaudet syönyt yhdistelmäehkäisypillereitä ja joutunut kärsimään vuodon vain 6-8 viikon välein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi