Ekaluokkalaisten lukujärjestykset, meillä ihan katastrofi!
Minkälaisia lukujärjestyksiä teidän ekaluokkalaiset on saaneet?
Meidän ekaluokkalainen sai ihan käsittämättömän lukujärjestyksen. Kahtena aamuna kymmeneen (tosi hankalaa, joudumme viemään lapsen joka tapauksessa koululle yhdeksäksi), kahtena aamuna kahdeksaan (hankalaa) ja vain yhtenä aamuna yhdeksään. Ja kahtena päivänä koulu kestää kahteen mikä on meille ihan mahdotonta kun lapsen pitäisi kahdelta olla jo ihan muualla harrastusten takia. Ja tietysti maanantai-aamu on nimenomaan kahdeksan aamu ja sitten taas tiistaina kymmeneen... siis ei mitään rytmiä!
Lisäksi ihmettelen sitä, että jo ekaluokkalaisella on neljä (!) eri opettajaa. Eikös ennenvanhaan oma luokanopettaja opettanut kaikkia aineita tai korkeintaan oli joku yksi muu opettaja?
On meillä kolmasluokkalainenkin, mutta sillä on paljon inhimillisempi lukujärjestys eikä ole koskaan ollut tällaista. Onkohan syynä se, että ekaluokkalaisen koulussa on uusi reksi joka ilmeisesti on päässyt rustaamaan elämänsä ensimmäiset lukujärjestykset? Voiko näistä valittaa jonnekin?
Kommentit (263)
Minä haluaisin että joka päivä alkaisi koulu vasta 10, jotta iltapäivistä ei tulisi niin pitkiä. Kympin aamuina lapsi nukkuu pidempään ja leikkii eikä mitään ongelmaa ole..
Mutta lukkarista tuli sellainen että yhtenä aamuna kasiin, kolmena ysiin ja yhtenä kymppiin. Ihan kiva lukkari tuokin;)
että koulu pyörii heidän Nico-Petterin ympärillä!
Usko tai älä ap, mutta toi lukkari on sopiva osalle teidän luokan oppilaista, osalle taas ei.
Minkäs teet! Koulussa käydään silloin kun lukkari sanoo ja piste.
kuukauden opettelun jälkeen lapsi oppii itse huolehtimaan itsensä kouluun. Jos taas harrastus alkaa ennen koulun loppumista niin se on voi voi, koulu tulee ennen harrastuksia.
Ei yksikään järkevä vanhempi ala poraamaan siitä et KOULU (joka on tärkeä tulevaisuuden kannalta) häiritsee harraastusta! Asiat nyt tärkeysjärjestykseen, jos oot ihan tosissas!!! Mulle ei ois tullu mieleenikään järjestää harrastusta tuohon aikaan kun se on itsestään selvää et ala-asteella koulu kestää jopa kolmeen. Ja onko tullu mieleesi et koululaisia on aika paljon? Kaikille ei ehkä riitä tietyn aineen opea just sun toiveiden mukaisen lukujärjestyksen järjestämiseksi.
Valittaa voit toki, saapa muut nauraa kahvitunnilla sulle...
Meidänkin koulussa on 4 + erityisluokka, joten lukujärjestyksiä joutuu väkisinkin rukkaamaan.
Asuuko lähellänne toista ekaluokkalaista, voisiko ajatella kimppakyytiä.
BTW kuin teillä ei ole koulukyytiä jos matka on 10km????
t. Kolmen koululaisen äiti
ei ole järjestettyä koulukuljetusta=) Yleensä 1-3lk raja on 3km ja lain mukaan raja on 5km. Vai onko niin iso pää ettei mahdu järjestetyn kuljetuksen piiriin????
Jos taas olette itse valinneet"eliittikoulun" johon kunnalla/kaupungilla ei ole velvollisuutta järj kuljetusta niin oma valinta, älä itke
Niin mun lasten koulu alkaa aina 9 ja loppuu 12,13,14 tai 15 riippuen lapsen iästä ja luokasta sekä päivästä
Tämän tyyppisiä vanhempia on valitettavasti paljon nykyään. Olin viime syksynä meidän ekaluokkalaisen vanhempainillassa ja siellä eräs vanhempi selitti, että heidän lapsensa ei voi tulla kahdeksaan kouluun, sillä muuten lapsi ei ehdi syömään aamupalaa eikä pesemään hampaita. Muutenhan raukka joutuisi heräämään aikaisin...
Ihan normaalilta tuo ekaluokkalaisen lukujärjestys kuulostaa ja koulu on ensin ja harrastukset sitten. Meillä oli kans erilaisia päiviä. Hankalin oli kuitenkin 5-tuntinen päivä, joka oli ekaluokkalaiselle aika raskas, mutta kyllä sekin ihan jees meni, vaikka koko päivä oli ns. akateemisia aineita.
Nyt on jatkossa meidän tokaluokkalaisella perjantai 5-tuntinen päivä, jossa tiedän, että päivän viimeinen tunti on todella tiukan musiikinopettajan pitämä. Kuulema jo viime vuonna kasin tunnilla oli huutanut koko tunnin "hiljaa", joten arvata saattaa mitä se on sitten perjantain viimeisellä tunnilla, kun edellinen tunti on ollut vielä liikuntaa... Ei varmaan kovin hyvät muistot koulun musiikista jää tälle luokalle, mut onneksi poikani harrastaa musiikkia, niin tulee niitä mukavia musiikkikokemuksia myös.
Itse muistan ainakin omasta ekaluokastani, että yhtenä päivänä mentiin 10, toisena 8 ja jonain päivänä oli koulua vaan 10-13. Kolmen tunnin päivä jäi mieleen :)
vaan ainevalintojen takia on laitettu lapsi toiseen kouluun. Muita saman luokan oppilaita ei asu lähellä. Koulumatka on 10 km eikä sinne kulje bussia suoraan, vaan pitäisi vaihtaa ja ylittää useampi vilkasliikenteinen risteys.
ap
Oma lapsi on vasta neljä, enkä juurikaan ole koulua vielä ajatellut. Itse kun olin ala-asteella, koulu alkoi aina, joka päivä, klo 8.35 ja loppu 11.30-14.30. Yläasteella koulu alkoi aina klo 9 ja loppui klo 15. Poikkeuksia ei ollut.
Aika paljon kyllä ekaluokkalaiselle, jos joka päivä harrastus. Siinä koulunkäynnissäkin on jo skarppaamista melkoisesti.
Joku aikaisemmin jo kirjoittikin, että jos 10 km koulumatka, niin silloin saa koulukyydityksen. Tuli ap:n tekstiä lukiessa tunne, että on itse tehnyt tilanteen aika hankalaksi.
Ei toi lukujärjestys kaikkein ihanteellisin ole, mutta täysin laillinen. Erityisoppilas taas saa koulukyydin myös alle 5km matkalle.
eikä toisinpäin. Koululaiselle koulu on ehdottomasti ensijainen juttu! Toki olis minustakin kiva jos joka päivä olis yheksästä yhteen mutta ymmärrän kyllä että opettajat tekevät lukujärjestykset niiden realiteettien puitteissa jotka heille annetaan. Ei ne ketään yritä kiusta ja tehdä koulunalkua mahdollisimman hankalaksi.
Mutta sitä kyllä ihmettelen, jos lapsella tosiaan on 4 eri opettajaa. Ei meidän tyttöä opeta muut kuin oma luokaopettaja.
ekaluokalla klo 10. Ja myös klo 8.
ja nyt, kun se pikkuinen isänmaan toivo on laitettu muuhun kouluun kuin lähikouluun, niin purnaus lukkarista / koulumatkoista on sitten aivan turha...
Itse olette näin valinneet... ja vaikka kyseessä olisikin ollut lapsukaisenne lähikoulu, niin minusta kyllä kuulosti kanssa siltä, että itse teet asiasta ongelman.
Erityislapsille järjestetään myös koulukyyti (jep, olen itse eritysilapsen isosisko).
Miten ihmeessä joku voi valittaa, kun KOULU menee HARRASTUSTEN päälle... Yleensä on päinvastoin ja palaute annetaan sinne harrastuksen järjestäjälle... Lienee sanomattakin selvää, kumpi on tärkeämpi, koulu vai harrastus.
siis kysymykseni oli että onko näin villejä lukujärjestyksiä muillakin? Esikoisellamme ei ole tällaista ollut ja myöskin muutama opettajaystävä on ollut tuosta ihmeissään. Kun kerroin lukujärjestyksestä ystävälleni, joka on itse ala-asteen rehtori niin hän totesi ettei heidän koulussaan koskaan laiteta kymmenen aamuja 1-3 luokille.
Aika erikoista minusta siis että AV-palstalla tämä onkin ihan normaalia ja minä vain hankala vanhempi. Miksi ihmeessä tässä kunnassa olisi järjestetty 1-2-luokkalaisten harrastukset alkamaan kello 14 jos olisi ihan "normaalia" että lapset eivät sinne tuohon aikaan ehdi?
ap
siis 3-luokkalaisemme on erityislapsi ja hänellä on järjestetty koulukyyti.
Tämä ekaluokkalainen ei ole erityislapsi, vaan hän on muussa kuin lähikoulussa ainevalintojen takia.
Mitä valintoja ekaluokalla tehdään? Ei meidän koululaisella ollut mitään ainevalintoja ekalle mennessä...
Mikä kunta kyseessä? Iso, pieni?
ma 9-13
ti 8-12
ke 10-14
to 9-13
pe 8-12
Pari vuotta sitten isosiskolla oli kaksi kymmenen aamua, kaksi kahdeksan aamua ja yksi yhdeksän aamu. En osannut pitää sitä kovin kummallisena silloin, enkä nyt. Mulle passais kyllä jos lukujärjestys suunniteltais meidän lapsen mukaan, mutta valitettavasti siellä on muutama sata muutakin oppilasta joiden koulunkäynti pitäisi mahdollistaa.
kun ne harrastukset on nimenomaan suunniteltu sellaisiksi kun eka- ja tokaluokkalaiset pääsevät (siis pitäisi päästä) aikaisemmin. Isompien ryhmällä alkaa sitten kolmelta ja vielä isompien (yläaste) ryhmällä neljältä.
Ei kellään muulla ekaluokkalaisella harrastusryhmässä kestä koulu koskaan kahteen.
Kahdeksan aamut on huonoja siksi että isoveljellä (erityislapsi) alkaa koulu yhdeksältä ja hän joutuu lähtemään yksin kouluun (ei oikeasti osaa) kun miehen pitää kuljettaa ekaluokkalainen jo kahdeksaksi. Minä lähden töihin jo seitsemältä ja ekaluokkalaisen koulumatka on 10 km.
ap