Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisten lukujärjestykset, meillä ihan katastrofi!

Vierailija
16.08.2008 |

Minkälaisia lukujärjestyksiä teidän ekaluokkalaiset on saaneet?

Meidän ekaluokkalainen sai ihan käsittämättömän lukujärjestyksen. Kahtena aamuna kymmeneen (tosi hankalaa, joudumme viemään lapsen joka tapauksessa koululle yhdeksäksi), kahtena aamuna kahdeksaan (hankalaa) ja vain yhtenä aamuna yhdeksään. Ja kahtena päivänä koulu kestää kahteen mikä on meille ihan mahdotonta kun lapsen pitäisi kahdelta olla jo ihan muualla harrastusten takia. Ja tietysti maanantai-aamu on nimenomaan kahdeksan aamu ja sitten taas tiistaina kymmeneen... siis ei mitään rytmiä!

Lisäksi ihmettelen sitä, että jo ekaluokkalaisella on neljä (!) eri opettajaa. Eikös ennenvanhaan oma luokanopettaja opettanut kaikkia aineita tai korkeintaan oli joku yksi muu opettaja?

On meillä kolmasluokkalainenkin, mutta sillä on paljon inhimillisempi lukujärjestys eikä ole koskaan ollut tällaista. Onkohan syynä se, että ekaluokkalaisen koulussa on uusi reksi joka ilmeisesti on päässyt rustaamaan elämänsä ensimmäiset lukujärjestykset? Voiko näistä valittaa jonnekin?

Kommentit (263)

Vierailija
1/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulu suostui

koulu teki kyselyn toukokuussa 2008

Vierailija
2/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä iltapäivistä kun haen lapsen. Minä haen lapsen yhtenä päivänä viikossa ja satunnaisesti joskus muulloin. Ja tätä tahtia on siis menty koko viime vuosi eli eskarivuosi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun laitoin ekaluokkalaiseni kouluun, katsoin miten lukujärjestys menee ja muun hoidin sen mukaisesti.

Nyt kun tämä lapsi on viidesluokkalainen ja meillä on toinen ekaluokkalainen, mietin voivatko he kulkea joka päivä yhtä matkaa kouluun. Meillä on koulu 10 km:n päässä, eikä koulukyytiä järjestetä, koska koulumatka on pitkä kielen takia. He siis kulkevat busseilla kouluun.

Pari aamua tuli sellaisia, että niissä menee koulun alkaminen täysin ristiin. Ei viitsisi laittaa ekaluokkalaista yksin koulun pihalle, kun viidesluokkalaisella alkaa koulu aikaisemmin ja kerran on päinvastoin eli viidesluokkalaisen pitäisi olla liian aikaisin koulussa ekaluokkalaisen takia.

Ei kyllä tullut pieneen mieleen valittaa asiasta, vaan se, että minun vanhempana on järjestettävä asia jotenkin. Toisen luokalla on kuitenkin 29 oppilasta ja toisen luokalla 25 oppilasta, joten ei voi odottaa, että minun mukaani lasten lukujärjestykset tehtäisiin.

Harrastuksetkin järjestän vasta nyt, kun tiedän heidän lukujärjestyksensä ja katson, mikä ajankohta sopii lapsille.

Vierailija
4/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain näistä se on.

Taitoluistelu on karseeta rääkkiä. Jääharjoitusten lisäksi käydään myös voimistelemassa.

Vierailija
5/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne siis se, että meille on palkattu mulle osa-aikainen "assari". Kaverin pitäisi tulla töihin, kun mä pyydän (eli soittelen etukäteen), kun on kiirettä ja tarvetta...

Noh, mä soittelin ko. henkilölle (jonka valinnan teki joku ihan muu kuin minä) toukokuussa ja kesäkuussa... Varmaan joku 30 kertaa pyysin tulemaan töihin.

KERTAAKAAN EI SOPINUT. Syy: Kaveri pelaa divaritason jalkapalloa ja harkat oli aina silloin, kun mä pyysin häntä töihin...

Samainen henkilö sitten purnaa tuolla kylillä, kun ei ole töitä, vaikka hänet on meille palkattu,,,

Lähtisin väittämään, että ap:n pienelle nuppulaiselle käy vielä juuri näin.

Vierailija
6/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka lapsesi ei edes ole ip-kerhossa, eikä tässä ole mielestäsi mitään outoa?

Vierailija
7/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan odotan käytävässä josta on lasiovi ja ikkuna sinne iltapäiväkerhon tiloihin. Käytävään olen mennyt siksi että muutkin lapsia hakevat vanhemmat menevät sinne ja usein opettaja tulee juttelemaan jotain käytävään meidän vanhempien kanssa.

Miksi pitää puuttua pikkuasioihin?

ap

Vierailija
8/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onkohan syynä se, että ekaluokkalaisen koulussa on uusi reksi joka ilmeisesti on päässyt rustaamaan elämänsä ensimmäiset lukujärjestykset? Voiko näistä valittaa jonnekin?"

Voiko valittaa ja minne, sinun pitäisi kysyä pikemminkin itseltäsi miten elämämme sopeutetaan muuttuneisiin olosuhteisiin.

Ihmettelet ekaluokkalaisesi opettajien määrää - se on nykyaikaa. Omillakin on ollut oman luokanopettajan lisäksi musiikin ja liikunnan ope erikseen ja vielä käsitöissäkin oli eri opettaja. Ilman kielivalintaa ykkösellä oli jo neljä eri opettajaa.

Vierailija
9/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluaisin kysyä sinulta, ap, että mikä on ehdotuksesi/toiveesi koulun suhteen?

Vierailija
10/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin vain, että meillä taas toivotaan, että ekaluokkalaisen koulu alkaisi joka päivä vasta klo 10 ja loppuisi klo 14. Se olisi meille helpointa järjestää.

Tai toiseksi paras vaihtoehto olisi, että koulu alkaisi klo 8, mutta sittenkin saisi päättyä mieluiten vasta klo 14 (no tämä ei taitaisi lapsille olla hyvä).

Jos lapsesi luokalla on 25 oppilasta, sopii varmasti jokaisen perheen tilanteeseen hieman erilaiset järjestelyt. Valittaahan aina voi, mutta miksi ihmeessä luulet, että koulun pitäisi järjestää lukkari teidän perheenne mukaan?

Vierailija
11/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka opettaa teidänkin kullannuppujanne. Kuten joku noin 8. sivulla mainitsi, opettajat pitävät jakotunteja (= paikalla on puolet opetusryhmästä) sekä myös kunkin vahvuuksien mukaan toisinaan vaihdetaan tunteja muiden opettajien kanssa (esim. kaikki luokanopettajat eivät hallitse musiikin opetusta tms.) ja tämä on minusta mielekästä ja takaa lapsille tasokkaampaa opetustakin.

Opetin viime vuonna isossa koulussa ekaluokkaa. Luokalle piti kaksi muutakin opettajaa tunteja ja minä pidin kolmen muun ryhmän liikuntatunnit. Joten kyllä se aika tavallista on, että muutkin opettajat pitävät koulua ekaluokkalaisille. Tarkistin huvikseni, millaisia päiviä minun kullannuppusillani oli: kolmena päivänä viikossa 8-12 ja kahtena 10-14.

Nyt olen kyläkoululla ja opetan 0-2 luokkaa. Koulukyytien vuoksi päivät alkavat joka päivä aikaisintaan klo 9 (kyytien pitää aamuisin viedä lapsia monille kouluille) joten päivät ovat ekaluokalla 9-13 tai 9-14 ja yhtenä päivänä 9-12 ja kyytejä pitää odottaa kahtena päivänä tunti koulun jälkeen, koska taksi on muualla menossa. Myös koulumme 2 muuta opettajaa pitävät kumpikin tunnin viikossa luokalleni koska pidän heidän luokilleen musiikin tunnit. Myös kymmenen aamuja on sekä eskarilla että 2.luokalla.

Lähikouluperiaatteen mukaan lapsi menee koulupiirinsä mukaiseen kouluun ja hänellä on silloin oikeus kyyditykseen. Muussa tapauksessa se on vanhempien vastuulla. Ehkä teidän olisi kannattanut miettiä käytännön järjestelyjä jo aikaisemmin? Ekaluokkalainen on toisaalta aika pieni "ainevalintojen" mukaiseen opetukseen, eipä se tuntimäärä mikä tähän erityisaineeseen, mikä sitten lieneekin, voi kovin iso olla. Toisaalta ainakin meidän kaupungissa vanhemmat ovat voineet omakustanteisesti saada taksikyydin, minusta siinä on joku pieni omavastuu/päivä, ainakin meidän kaupungissa, ja koulutaksi hakee silloin ovelta asti. Jos nykyinen järjestely tuntuu liian raskaalta, minä ainakin harkitsisin uudelleen, voisiko lapsi siirtyä vielä lähikouluunsa, esim. tokaluokalle, koska ehtii varmasti vielä myöhemminkin erikoistua ihan mihin haluaa. Jos lapsi on kovin perfektionisti, voi olla hyvä opettaa suorittamisen sijaan rauhoittumista ja rentoutumista kotioloissa tai yhdessä vanhempien kanssa.

Kuulen koulussa valitettavan usein, kuinka pienikin lapsi selittää läksyjen tekemättömyyttä sillä, että piti ehtiä harkkoihin ja sen jälkeen katsoa tv:stä salatut elämät ja sitten oli niin myöhä että vaan itketti ja aamullakaan ei ehtinyt ja toisinaan jopa senkin kuulee, että äiti tai isä sanoi ettei tarvitse kun opekin on ollut niin ilkeä että on antanut aivan liikaa läksyä... Toivottavasti tähän ei mennä teidän tai muidenkaan perheissä. Ihan jaksamisen näkökulmasta, yksi tai korkeintaan kaksi harrastuspäivää viikossa on 7-vuotiaalle tarpeeksi. Itse luovuin seurakunnan päiväkerhosta 4-vuotiaani kohdalla koska kuljetusjärjestelyjen vuoksi en mitenkään pääse 26km päästä viemään lasta kesken päivän kerhoon eivätkä muutkaan kuljetukset onnistu. Joten aloittakoon vasta ensi vuonna jos sitten onnistuisi, tuskin siinä kärsii suurempaa vahinkoa. Eikä sekään ole niin vaarallista jos harrastuksesta myöhästyy, kun kertoo ohjaajalle syyn - koulu loppuu vasta kahdelta - ellei siitä voi niinä päivinä kokonaan luopua. Tiedän kyllä itsekin että sitä haluaisi aina antaa lapselle tilaisuuden osallistua, kun on kerran harrastuksen aloittanut, mutta joistakin asioista on vain opittava toisinaan luopumaan.

Voimia alkaneeseen kouluvuoteen ja rakentavia yhteistyökeskusteluja opettajan kanssa!

t. ope ja kahden lapsen äiti

Vierailija
12/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jämäkkä asenne tähän epäkohtaan. Heti maanantaina soitat rehtorille ja vaadit, että lukkari rukataan teille sopivaksi. Jos ei sovi, niin lapsellasi täytyy olla oikeus saada opettaja käyttöönsä siihen kellonaikaan, kun teille sopii. Jos ei rehtori ole yhteistyöhaluinen, niin uhkaa juristilla. Joku roti sentään pitää näinä huonoina säästöaikoinakin olla.

Vierailija
13/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä reksi on homo ja opettajat huorii. Vink vink. Kirjallisuustietämystä av-mammoille. Suosittelen.

Vierailija
14/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset lähikouluun!

Vierailija
15/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä se sun ekaluokkalaises viettää sen väliajan ennen tuon jokapäiväisen harrastuksen alkua?

Mä en ihan oikeesti voi tajuta että joku on noin ONNERON järjestämään omaa/lastensa elämää!! Ei kait se ole meidän muiden ihmisten tehtävä saada teidän perheen valintoja toimimaan, vai onko?

t. suurperheen äiti, joka huolehtii 7 lasta viiteen eri kouluun ja 9 lasta harrastuksiin...enkä ole vielä koskaan vaatinut että esim. lukujärjestys tai harrastusaikataulu tulisi sovittaa meidän perheen mukaan!:D

Eiköhän me sovitella oma elämämme sen mukaan minkälaiset lukkarit lapset saavat ja harrastusryhmät valitaan niin että niihin myökin ehditään! Ja usko tai älä niin meidän elämämme on varmasti jopa PALJON helpompaa kuin teidän...te kun teette itse elämästänne maanpäälisen "helvetin", mutta älkää nyt hyvät ihmiset syyllistäkö siitä muita!

Ei se sinunkaan ekaluokkalainen ole maailmannapa, vaikka osaisi puhua kymmentä eri kieltä ja kirjoittaa 15...tai vaikka laskisi jo tilastomatematiikkaa tms...Ihan hän on samalla viivalla muiden koululaisten kanssa ja se tulisi sinunkin tajuta!!

Vierailija
16/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä suurimpaan osaan opetuksesta on integroitu tämä vieras kieli. Eli suuri osa opetuksesta on samalla erityisaineen opetusta.

Ekaluokkalainen on toisaalta aika pieni "ainevalintojen" mukaiseen opetukseen, eipä se tuntimäärä mikä tähän erityisaineeseen, mikä sitten lieneekin, voi kovin iso olla.

Vierailija
17/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kyseessä ollut kielikylpy

Vierailija
18/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama asia särähti korvaan vähän asian vierestä. Tämä esikoinen erityislapsi tulee äidin mukaan todennäköisesti opiskelemaan yliopistossa...voi helvata, mitä paineita lapselle luodaan. Mieti asioita joskus myös lastesi näkökulmasta. Ja sitten nämä toisten kullannuput=ipanat (sinun ilmaisusi).. Oletko jotenkin olevinasi parempi kuin muut?

Vierailija
19/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten aiemmatkin opettajat, myös minä opettajana voin kertoa ap:lle, että usein kouluissa joudutaan lukujärjestysten kanssa tekemään hurjasti töitä. Itsekin olen muutamana kesänä ne useamman sadan oppilaan koululle väsännyt. Varsinkin alkuopetuksessa luokkien tunteja on vähän, ja opettajilla on kuitenkin opetusvelvollisuus 24 tuntia viikossa. Jos opettaja ei kuitenkaan itse opeta vaikkapa musiikkia tai uskontoa, ei velvollisuus täyty oman luokan tunneista. Silloin (ja muutoinkin) opettajat opettajat opettavat jotain muuta ainetta jollekin muulle luokalle. Nämä toisten luokkien tunnit on käytännössä pakko sijoittaa aamuun tai iltapäivään. Ja silloin opettajan omalle luokalle saattaa tulla näitä kymmenen aamuja.

Ja noihin lukujärjestyksiin vaikuttavat lisäksi mm. eri kotikielet, eri uskonnot jne. joista on viime aikoina kirjoitettu mm. Helsingin sanomissa ja Opettaja -lehdessä. Joku opettaja voi myös tehdä lyhennettyä työviikkoa tai olla osittaisella hoitovapaalla jne. Rehtorin pätevyys ja kokeneisuus toki voi vaikuttaa, mutta voipa se olla vaikuttamattakin.

Eikä oikeasti ole olemassa mitään sääntöä, ettei ekaluokkalaisilla saisi olla kympin aamuja - käytäntöjä toki voi olla koulukohtaisesti.

-ope myös-

Vierailija
20/263 |
16.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasta neljä- ja kaksivuotiaat eikä ole tarvinnut miettiä. Täällä maalaiskoulussa vanha meininki, koulu alkaa aina samaan aikaan ja hyvä niin.

Minustakin ap:ta turhaan mollataan, hänhän vain kysyi, onko muillakin näin vaihtelevaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme