Helsingin asuntojen pöyristyttävät hinnat!
Olen tietysti tiennyt , että paljon kalliimpaa kuin täällä Itä-Suomessa. Nyt kuitenkin havahduin vielä karumpaan todellisuuteen katsellessani ilmoituksia.
Saan suunnilleen kellarikomeron (jos sitäkään), kun myyn kaksioni täällä. Työt olisivat nimittäin nyt Helsingissä ja vuokralla asuminen se vasta kallista onkin.
Huoh...
Kommentit (51)
No onhan palkatkin Hgissä paljon korkeammat!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:27"]
Kaupungin vuokra-asunnot on ihan suht edullisia. Itse asun kaupungin vuokrakaksiossa kantakaupungissa ja vuokra reilu 600€. Varsinkin jos et ole aikeissa jäädä lopullisesti helsinkiin asumaan vuokralla asuminen on kelpo vaihtoehto. Etkö voi laittaa sitä omaa asuntoasi vuokralle?
[/quote]
Kaupungin vuokra-asuntoihin on 25 000 talouden hakemus, muutama sata saa vuodessa asunnon. Kantakaupungista kaupungin vuokra-asunnon saaminen on luultavasti lottovoittoa epätodennäköisempää.
Minulla on ollut vuosikausia hakemus kaupungin asuntoihin (kyllä olen uusinut hakemuksen säännöllisesti ettei taas joku ala väittämään, että hakemus olisi vanhentunut). Yhtään asuntotarjousta en ole saanut.
Ei ole vaatimuksia, kaikki alueet kävisivät ja haen yksiöitä ja kaksioita.
Yksinasuvana ja kohtuullisen pienituloisena (bruttopalkka 2500 euroa, nettotulot 1850 euroa/kk) omaan asuntoon säästäminen on hidasta, kun vuokra nielee jo 800 euroa + muut kulut.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:56"]
No onhan palkatkin Hgissä paljon korkeammat!
[/quote]
ei ainakaan minulla ole
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 19:55"]
http://www.hs.fi/m/kaupunki/a1305973268867?jako=9181c8135032920cd33287f8c0f23230&ref=fb-share Kontulasta löytyy tämmöistä taidetta, mitä munkinseudulta ei. Aivan erilainen paikka, ei noita voi mitenkään verrata keskenään ja mä maksan mielellään sen parisataa tonnia enemmän ettei Kontulassa tarvitse nistien keskellä asua. Toisaalta esim Vesala Kontulan vieressä on kuulemma melko rauhallinen omistusasuntolähiö.
[/quote]
Kontulassa asuu myös paljon tavallista väkeä. Itse ainakin viihdyn vaikka alue on huonomaineinen. Kontulassakin asunnot maksaa niin paljon, ettei kerta kaikkiaan ole varaa maksaa satoja tuhansia enemmän vain siitä, että saa paremman alueen. On Kontulassa myös palvelut lähellä, luontoa, ei ole niin huono paikka kuin aina sanotaan.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 07:40"]
Jotenkin kyrsii ihan kamalasti tää asenne palstalla. Helsingin asuntojen hinnat on ihan normaaleja muihin pääkaupunkeihin verrattuna, jopa reilusti halvempia kuin kaikkein suurimmat pääkaupungit. Muutama kaveri muutti Lontooseen, eikä ne olettanut että ne vois asua missään 'kävelymatkan päässä joka paikasta'. Toisella 15 neliön soluhuone esikaupugista n. 45 min-1h päässä keskustasta ja vuokra 900€ ja on tyytyväinen koska siihen rahat riittävät! Jos Helsingissä haluaa asua, hyväksy hintataso ja asu siellä ja sellaisessa kämpässä kuin varasi riittävät. Ei ole hallituksen ja suomen politiikan vika, että kaikille ei löydy halpoja kämppiä Kampista.
[/quote]
Helsinki ei edes ole mikään metropoli eikä asuntojen kalleus luonnonlaki. Saksassa asunnot ovat halpoja, eikö olisi parempi että jää enemmän rahaa muuhun? Miksi asunnon maksamisesta pitää tehdä joku elämäntehtävä?
Tiedättekö, että asuntojen hinnasta jo lähes puolet on veroja? Jos ostaa 300 000€ uuden asunnon, maksaa samalla lähes 150 000€ veroja.
Kontula on mainettaan parempi. Siellä on esimerkiksi kunnollinen ostari, jossa on monipuoliset palvelut. On kirjasto, uimahalli, ainakin 3 isoa ruokakauppaa ym Kaikki samalla alueella. Siellä on luontoa ja lenkkipolut ja metroasema. Onhan siellä juoppoja, nistejä ja muita vähempiosaisia mutta myös paljon keskiluokkaista, normaalia väkeä.
Pankkiin vaan hattu kourassa. Tai sitten jäät sinne Itä.Suomeen.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 10:03"]
Jos sinne Helsinkiin ei ole ihan pakko päästä niin onhan täällä Kirkkonummi, Klaukkala, Järvenpää ja Nurmijärvi. Reilu puolituntia Nummelastakin vielä. Itse asun Espoossa ja kävi hyvä tuuri kun ostettiin asunto, asunto oli yrityksen omistama ja hyväksyivät tarjouksemme heti, olivat aloittaneet jo teollisuushallin rakentamisen ja tarttivat rahaa. Meiltä menee 5min Leppävaaraan ja sieltä junalla Helsinkiin nopeasti.
[/quote]
Monta vaihtoa joka aamu, junat säännöllisesti myöhässä. Vaikka se junan matka Järvenpäästä Helsingin rajalle kestäisi 10 min, niin ensin pitää kävellä sinne asemalle, sitten odottaa junaa, sitten istua junassa, sen jälkeen jäädä johonkin kohtaa helsinkiä, josta sitten voi vaihtaa vaikkapa bussiin, jonka pysäkiltä sitten kävellä työpaikalle.
Tuo oli ääriesimerkki, mutta pitää kaiken kaikkiaan muistaa, että aseman vierestä järvenpäästä voi maksaa asunto saman verran kuin Helsingin huonommalla alueella. Ja se junamatka voi olla vain murto-osa jokapäiväisistä matkoista.
Ja ihan mielenkiinnosta, miten teillä järjestyy lasten päivähoito?
[/quote]
Lähinnä ajattelin , että kun asuu edullisemmin kehyskunnissa on varaa pitää omaa autoa :) Meidän päiväkoti on samalla alueella kuin missä asutaan. Lapsi menee aamulla päiväkotiin ja me lähdetään töihin. Ajan autoni junan parkkipaikalle ja olen 8 töissä Helsingissä. Mies kulkee aitolla töihin.
Onko ap:llä ajatuksena ettei ottaisi yhtään lainaa?
Et kai kuvittelekaan että saisit samalla rahalla samanlaisen asunnon Helsingistä kuin Lieksasta??
http://www.hs.fi/m/kaupunki/a1305973268867?jako=9181c8135032920cd33287f8c0f23230&ref=fb-share
Kontulasta löytyy tämmöistä taidetta, mitä munkinseudulta ei. Aivan erilainen paikka, ei noita voi mitenkään verrata keskenään ja mä maksan mielellään sen parisataa tonnia enemmän ettei Kontulassa tarvitse nistien keskellä asua. Toisaalta esim Vesala Kontulan vieressä on kuulemma melko rauhallinen omistusasuntolähiö.