Miten isoa rahapuskuria pidätte?
Itse pidän 20t euron puskuria. Pidän sitä sen takia jos vaikkapa ei ole työtä, niin ei tarvitse tressata miten hoitaa juoksevat kulut. Säästän sitten erikseen matkoihon tai autoon.
Kommentit (17)
Säästössä on 35 000€. Vuoden vaihteeseen menessä siitä häviää varmaan kahdesta kolmeen tonniin koska olen hoitovapaalla ja kotihoidontuki on aika pieni määrä rahaa. Ajattelin, että annan itselleni luvan käyttää saman verran kuin mitä olen käyttänyt vanhempainvapaalla.
Mulla on 1, 4 miljoonaa. Tosin perintörahoja.
Mulla on satan aina taskussa ja uuden saan kun levitän jalkoja. T:yh äiti
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 17:40"]Mulla on satan aina taskussa ja uuden saan kun levitän jalkoja. T:yh äiti
[/quote]
Miehenä kun levitän jalkoja, niin tulee vain pieru ja joskus saatetaan kysyä "onko tuolla karvojen alla jorma"
Mulla ei ole rahapuskuria. Mutta silti puskurit on c kokoa. Niillä saa yleensä mitä vain haluaa.
Puolenvuoden nettotuloa vastaava summa pitää jokaiselta löytyä. Muuten on tällaisena aikana melko heiteltävissä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:08"]Puolenvuoden nettotuloa vastaava summa pitää jokaiselta löytyä. Muuten on tällaisena aikana melko heiteltävissä.
[/quote]
Työttömänä on vaikea säästää. Oli mullakin ennen 35 000€, mutta ei ole enää.
Nyt ollut monta viime vuotta puskuri maksimissaan tonnin verran. Kertyneitä säästöjä on käytetty remontteihin. Esim. vesivahinko, pesukoneen hajoaminen ja oma parin viikon sailaarareissu yms. on maksettu ihan normituloista ja haettu vakuutusyhtiöstä korvaukset.
10 vuotta sitten kesken puskurin keräämisen mies sanottiin irti laittomasti. irtisanomisen ja sitä seuranneen työttömyyden aikan meni siihen saakka kerätty puskuri nolliin (noin 10 000 euroa).
Miehen uusi työ oli plajon huonommalla palkalla ja samaan aikaan tuli ajankohtaisia remontteja taloon tehtäväksi. Päätettiin vielä sitten yrittää toista lastakin ja kuopus syntyi kolme vuotta sitten.
Hyvin olemme pärjänneet, minulla itselläni on hyvä palkka. Nyt taas puskurikeräys alkanyt. Tavoite on saada noin 30 000 euron puskuri kasaan. Tuolla pärjätään sitten taas se 5-6 kuukautta ilman että tarvitsee muuttaa muuten perheen kulutusta. Työttömyyden ja vanhempainvapaiden yhteydessä on kyllä aina sopeutettu taloutta tuloihin.
Vakuutukset kannattaa olla kunnossa. Ainakin itsellä laajin mahdollinen kotivakuutus ja aikuisten sairaskuluvakuutukset on korvanneet vahingot ja sairaskulut lähes kokonaan. Meille sattunut pari isompaa vahinkoa kotona (esim. tuo vesivahinko) ja sairaskulujakin on tullut ihan "kiitettävästi". Lapsillakin on vakuutukset, mutta toistaiseksi vielä ei ole tullut korvattavia kuluja niiden piikkiin.
Yhden kerran olisi tänä puskurittomana aikana ollut hyötyä vararahastosta. Ajoin automme lunastukseen ja puskurirahastosta olisi voinut ottaa rahat uuteen autoon (vakuutuskorvauksen lisäksi) sen sijaan että uusi auto ostettiin lainalla ja vakuutuskorvauksella.
Pidän käyttötilin saldon 5000€ - 10000€ välisellä alueella. Aina kun kymppitonni ylittyy tarpeeksi paljon, siirrän rahaa muihin kohteisiin. Tuo määrä on osoittautunut riittäväksi käyttöpuskuriksi vanhanpojan talouteen :))
m50
Onko täällä oikeasti näin porukka näin P-A vai provoatteko vain? Kai tavallisella suomalaisella on ainakin muutama kymmentä tuhatta tilillä huonon päivän varalle.
Minulla ja miehellä yhteensä 15 000 €, velaton asunto ja auto.
Kuulostaa järkevältä ja toimivalta. Itselläni on aina 6 kk rahat jemmessa.