Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla autismia?

Vierailija
28.07.2015 |

Voiko viitata autismiin 1,5 -vuotiaalla lapsella alla olevat jutut. Te joilla on autistinen lapsi, niin tuntuuko tällainen tutulta silloin kun lapsenne oli taaperoiässä.

ei puhu...ehkä yksi sanan yritys on tullut nyt. Puheen ymmärryskin on ikäistään mahdollisesti hivenen heikompi. Ääntely ollut viiveistä aina.

ei viihdy sylissä vaan rimpuilee pois jos ollaan paikoillaan. Jos joutuu pitämään väkisin sylissä ja itse vaikka istuu, niin lapsi menee ihan paniikkiin  ja karjuu ja huutaa hulluna. Vain tosi väsyneenä saattaa olla sylissä vähän aikaa - ja vain joskus. Vain seistessä tai liikkeellä ollessa haluaa käydä muutaman sekunnin sylissä.

aistiyliherkkyyksiä ja syömien todella vaikeaa ollut aina- rakenteen osalta myös tosi tarkka

Ei ole ikinä varmaan saanut katsekontaktia sylissä tai syliin nostettaessa muuten kyllä katsoo silmiin - ei edes vauvana. Jos pyytää näyttämään lamppua, niin osoittaa lamppuun, mutta ei katso kysyjää silloinkaan. Jos itse näyttää, että katso kello tai muu vastaava niin usein jää tuijottamaan sormea eikä sitä minne osoitetaan - ei kuitenkaan aina.

Hakkaa päätä lattiaan muutaman kerran viikossa (näin ollut jo puoli vuotta)

Pyörii ympyrää lähes päivittäin (näin ollut jo puoli vuotta)

Repii hiuksista lapsia, vanhempia sisaruksia, raapii. Tunkee sormet aina syöttötilanteessa syöttäjän suuhun tai silmiin. Räplää myös nuken silmiä ja suuta (näin ollut reilu puoli vuotta)

Ei pysy paikoillaan vaan koko ajan vaeltelee ja siirtyy muuhun tekemiseen

Ei reagoi omaan nimeensä vaan jatkaa omia touhuja/kävelyä yms.

Mutta sisarusten kanssa leikkii esim. juoksee karkuun tai heittää palloa.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger on autismin lievä muoto. Kuten jo edellä on kerrottu, joissakin maissa aspergia ei enää ole erillisenä diagnoosina. Suomessakin osa aspergereista on saanut diagnoosin autismin kirjon häiriö. Autismi on ikäänkuin jana. Janan toisessa päässä on lievä autismi (asperger) ja janan toisessa päässä vaikea autismi.

Vierailija
62/68 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asperger luetaan nykyään autismiin. Toisin sanoen asperger diagnoosia ei enää ole. Se on täysi fakta. Netistä löydät tiedon."

Ei ole kuukauttakaan, kun keskustelin asiasta lastenneurologin kanssa. Asperger-diagnoosi on edelleen ja pysyy jatkossakin. Nyt puhutaan Suomesta, ei Amerikasta. Uudessakin tautiluokituksessa tulee olemaan asperger. Ota itse selvää ennen kuin tulet muuta tänne kertomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:27"]Mä voin kertoa että mun lapsi oli samanlainen tuossa iässä. Pahempi. Pyöritteli maanisesti renkaita, pyöri ympyrää ja räpytteli käsiä yms muita stimmejä. Kontaktin tosin sai -yleensä-. Puheen ymmärrys takkusi, hienomotoriikka jäljessä yms. Olin 100% varma että on autisti. Leikki on vasta nyt 3v ollut monipuolisempaa, vieläkin jäljessä. Mutta kaikki muut on jääneet pois. Käsien liikehdintää on mutta ei pahaa. Käytiin neurologian päivätutkimuksissa 3pvää, sanoivat että ei missään nimessä ole autistinen mutta seurataan. Nyt 3v;nä puhuu 5 sanan lauseita, leikkii SUHTEELLISEN normaalisti, on kontaktissa ja muutenkin aivan hurmaava lapsi. Ei tiedetä mikä oli, tai on, mutta uskomaton kehitys on tapahtunut. Tiedän tasan tarkkaan kuinka raskasta tuo vaihe on, itse masennuin täysin kun luulin ihan ymmärrettävästä syystä ettei lapsi ole normaali. Mutta älä lyö hanskoja tiskiin. Vaikka hälyyttäviä piirteitä on, se ei vielä tuossa iässä ole VARMASTI autismi. Itsekkkin vielä kirjoittelin tänne tasan tarkkaan samanlaisia aloituksia (joku varmaan muistaakin).
[/quote]
Ja minä kirjoitin MONTA samanlaista ketjua kun odotettiin tutkimuksia. Tyyliä "onko lapsi normaali", "onko taaperolla autismi" yms! Varmasti joku muistas

Vierailija
64/68 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vielä kysyä teiltä, millä perusteella tätä tietoa jaatte? Oletteko itse aspergereja? Vai heidän läheisiään? Vai autististen läheisiä? Tämä kiinnostaa, kun huomaa ettei osa tiedä mistä puhuu.

Vierailija
65/68 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:17"]

"Asperger luetaan nykyään autismiin. Toisin sanoen asperger diagnoosia ei enää ole. Se on täysi fakta. Netistä löydät tiedon."

Ei ole kuukauttakaan, kun keskustelin asiasta lastenneurologin kanssa. Asperger-diagnoosi on edelleen ja pysyy jatkossakin. Nyt puhutaan Suomesta, ei Amerikasta. Uudessakin tautiluokituksessa tulee olemaan asperger. Ota itse selvää ennen kuin tulet muuta tänne kertomaan.

[/quote]

Erään suomalaisen tutkimusta tehneen naisen ansiosta asperger meillä edelleen on diagnoosina. Mutta osa asseista on kuitenkin jo saanut diagnoosin autismin kirjon häiriö. Asperger on autismia ja aspergerit ovat autistisia. Tosin lievästi sellaisia.

Vierailija
66/68 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:19"]

Haluaisin vielä kysyä teiltä, millä perusteella tätä tietoa jaatte? Oletteko itse aspergereja? Vai heidän läheisiään? Vai autististen läheisiä? Tämä kiinnostaa, kun huomaa ettei osa tiedä mistä puhuu.

[/quote]

Olen asperger lapsen äiti ja tiedän, että asperger kuuluu autismiin.

Vierailija
67/68 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin oireyhtymällä (myös Aspergerin syndrooma, AS[1], alkuaan "autistinen psykopatia") tarkoitetaan jo sairausluokituksesta poistumassa olevaa lapsuudesta alkaen ilmenevää, yleensä läpi koko eliniän jatkuen esiintyvää ihmisyksilön käyttäytymispiirteistöä, jolle ovat ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet.

Vierailija
68/68 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole ennen nähnyt moisya väittelyä mihin joku asperger kuuluu! Mitä väliä! Aika vaarallista lähteä netistä lainailemaan pseudotietoa nythän täällä käytetään KUTEN HUOMATTAVISSA jo sanaa psykopaatti. Ei hyvän tähden. Kyse oli siitä että mille sektorille saatavat TUKIPALVELUT KUULUVAT ja on todella harmi ettei ilmaisia palveluita sit saa. Entä ADHD- saako ne ilmaisia palveluita. Eivät assit mitään vammaisia olekaan onhan heissä älykkäitäkin ihmisiä. Useinhan assit perehtyy johonkin kiinnostuksen kohteeseensa perinpohjin vaikka eivät sosiaalisia olekaan. Mutta sama kun jos on paha aasi, addi tai adhd onhan se raskasta sekin ja ilmaisia tukihenkilöitä varmasti pitäisi saada muualta kun lasten huostaanottoja mielellään juonivia sosiaaliviranomaosten palveluja.

Vierailija kirjoitti:

Aspergerin oireyhtymällä (myös Aspergerin syndrooma, AS[1], alkuaan "autistinen psykopatia") tarkoitetaan jo sairausluokituksesta poistumassa olevaa lapsuudesta alkaen ilmenevää, yleensä läpi koko eliniän jatkuen esiintyvää ihmisyksilön käyttäytymispiirteistöä, jolle ovat ominaisia tavallisesta poikkeava sosiaalisen vuorovaikutuksen tyyli sekä epätavallisen voimakkaat rajoittuneet mielenkiinnon kohteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi