Lääkärin työ ja työaika (myös lääkisläiset)
Mua kiinnostais lääkärin työstä kiinnostuneena kuulla omakohtaisia/lähipiirin kokemuksia lääkärin työstä. Minkälainen on perustyöpäivä ja minkälaiset ovat työajat. Itseä eniten hirvittää päivystykset, etenkin jos niitä on joka viikko useita. Onko päivystyksiä mahdollista tehdä vaikka vaan kerran kahesti kuussa? Kertokaa kaikki mitä tiedätte
Kuulisin myös ilomielin lääkisläisten arkipäivästä. Onko päivät esim tällasia: 8-16 koulu, vapaa-aikaa ja 18-21 pänttäämistä?
Kommentit (54)
Lukujärjestyksessä on kyllä pääosin myös lukuaikaa 'virka-aikaan', ennen tenttejä päntättiin yötä myöten.
Päivystysvelvollisuus riippuu ihan siitä mitä työtä haluat tehdä. Sairaalassa kirurgia, sisätaudit, lastentaudit, gynekologia on toki sellaisia aloja joissa päivystys kuuluu olennaisena osana työntekoon, tyypillisesti päivystyksiä on varmaan 3-4 kertaa kuussa mutta vaihtelee sairaalan koosta ja henkilökuntatilanteesta riippuen.
Sitten on monia aloja joissa päivystys on harvinaisempaa esim ihotaudit, fysiatria jne. Sitten tietysti silmätaudit ja korvataudit joissa erikoistumisaikana joutuu kyllä päivystämään mutta valmistumisen jälkeen voi mennä yksityiselle jollloin voi tehdä sen verran töitä kuin haluaa(sama pätee toki moneen muuhunkin alaan)
Terveyskeskuksissa nykyisin useimmiten ei ole päivystysvelvollisuutta vaan voi päivystää sen verran kuin haluaa ja loput ostetaan sitten vuokrafirmoilta.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:34"]Oon lääkiksessä, ja koulupäivät usein 8-12, josta lounaan jälkeen kotiin/kirjastoon pänttään. Joskus seiskan kasin aikaan lopettelen sitte. Viikonloppusin en opiskele. Arvosanat 4-5 ollu yleensä.
[/quote]
Eli vähempikin opiskelu riittää jos tyytyy huonompiin arvosanoihin 2-4? Lääkis siis kiinnostaa mua tosi kovaa, muttta pelkään, ettei aikaa jää muuhun elämiseen. Haluaako lääkärit tulla kertomaan perus työpäivästään ja työpäivän pituudestaan? Lisäks haluan toki vielä kuulla lääkisläisten päivistä :D
Täällä tulee ainakin vasta kahden vuoden jälkeen arvosana, ja se on keskiarvo, muuten vain hyväksytty / hylätty. Preklinikka tosi tylsää, klinikkavaiheessa vasta jotain mielenkiintoista.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:34"]Oon lääkiksessä, ja koulupäivät usein 8-12, josta lounaan jälkeen kotiin/kirjastoon pänttään. Joskus seiskan kasin aikaan lopettelen sitte. Viikonloppusin en opiskele. Arvosanat 4-5 ollu yleensä. [/quote] Eli vähempikin opiskelu riittää jos tyytyy huonompiin arvosanoihin 2-4? Lääkis siis kiinnostaa mua tosi kovaa, muttta pelkään, ettei aikaa jää muuhun elämiseen. Haluaako lääkärit tulla kertomaan perus työpäivästään ja työpäivän pituudestaan? Lisäks haluan toki vielä kuulla lääkisläisten päivistä :D
[/quote] kannattaa panostaa ellei jää terveyskeskuslääkäriksi, se on yliopisto ei koulu.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:34"]Oon lääkiksessä, ja koulupäivät usein 8-12, josta lounaan jälkeen kotiin/kirjastoon pänttään. Joskus seiskan kasin aikaan lopettelen sitte. Viikonloppusin en opiskele. Arvosanat 4-5 ollu yleensä. [/quote] Eli vähempikin opiskelu riittää jos tyytyy huonompiin arvosanoihin 2-4? Lääkis siis kiinnostaa mua tosi kovaa, muttta pelkään, ettei aikaa jää muuhun elämiseen. Haluaako lääkärit tulla kertomaan perus työpäivästään ja työpäivän pituudestaan? Lisäks haluan toki vielä kuulla lääkisläisten päivistä :D
[/quote] sinähän oot sitten hyvä fysiikassa, kemiassa, biologiassa ja pitkä matematiikka tukee taas fykeä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 10:07"]Täällä tulee ainakin vasta kahden vuoden jälkeen arvosana, ja se on keskiarvo, muuten vain hyväksytty / hylätty. Preklinikka tosi tylsää, klinikkavaiheessa vasta jotain mielenkiintoista.
[/quote]
Tämäkä vaihtelee yliopistojen välillä, että saako hylätty/hyväksytty merkinnän vai arvosanan?
Henkilö joka kysy et onko mulle fykebi helppoa, niin ihan, mutta tää ei liity millään tavalla mun alkuperäseen kysymykseen xd
Yksityisellä lääkäriasemalla töissä. Työaika klo 9-15 ma-pe.
Joten vapaa-aikaa kyllä jää yllin kyllin :)
Terveisin yleislääketieteen erikoislääkäri
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:34"]Oon lääkiksessä, ja koulupäivät usein 8-12, josta lounaan jälkeen kotiin/kirjastoon pänttään. Joskus seiskan kasin aikaan lopettelen sitte. Viikonloppusin en opiskele. Arvosanat 4-5 ollu yleensä.
[/quote]
Eli vähempikin opiskelu riittää jos tyytyy huonompiin arvosanoihin 2-4? Lääkis siis kiinnostaa mua tosi kovaa, muttta pelkään, ettei aikaa jää muuhun elämiseen. Haluaako lääkärit tulla kertomaan perus työpäivästään ja työpäivän pituudestaan? Lisäks haluan toki vielä kuulla lääkisläisten päivistä :D
[/quote]
Huh, kuulostaa pelottavalta että huonommatkin arvosanat kelpaa. Mitä vähemmän opit niin sitä enemmän olet vaaraksi potilaille...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:17"]Yksityisellä lääkäriasemalla töissä. Työaika klo 9-15 ma-pe.
Joten vapaa-aikaa kyllä jää yllin kyllin :)
Terveisin yleislääketieteen erikoislääkäri
[/quote]
Vaikea uskoa... Yksityisellä on töitä tasan silloin kun on potilaita. Ei voi olla mitenkään varma että joka päivä on tasaisesti yhdeksästä kolmeen ajanvarauksia.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:17"]Yksityisellä lääkäriasemalla töissä. Työaika klo 9-15 ma-pe. Joten vapaa-aikaa kyllä jää yllin kyllin :) Terveisin yleislääketieteen erikoislääkäri [/quote] Vaikea uskoa... Yksityisellä on töitä tasan silloin kun on potilaita. Ei voi olla mitenkään varma että joka päivä on tasaisesti yhdeksästä kolmeen ajanvarauksia.
[/quote]
Työaika on 9-15, oli asiakkaita tai ei.
Joku tekee ma-ke töitä yksityisellä ja to-pe vaikka yrityksen työntekijänä, eli ns työterveyslääkärinä. Vaihtoehtoja on useita. Moni tekee sekä julkisella että yksityisellä puolella.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:17"]Yksityisellä lääkäriasemalla töissä. Työaika klo 9-15 ma-pe. Joten vapaa-aikaa kyllä jää yllin kyllin :) Terveisin yleislääketieteen erikoislääkäri [/quote] Vaikea uskoa... Yksityisellä on töitä tasan silloin kun on potilaita. Ei voi olla mitenkään varma että joka päivä on tasaisesti yhdeksästä kolmeen ajanvarauksia.
[/quote]
Työaika on 9-15, oli asiakkaita tai ei.
Joku tekee ma-ke töitä yksityisellä ja to-pe vaikka yrityksen työntekijänä, eli ns työterveyslääkärinä. Vaihtoehtoja on useita. Moni tekee sekä julkisella että yksityisellä puolella.
[/quote]
No jos on tosiaan työterveyslääkäri niin tuollainen työaika on mahdollinen. Yleensä yksityiset lääkäriasemat eivät kuitenkaan maksa senttiäkään lääkäreille muuten kuin ajasta jolloin on potilaita. Lääkäri on lääkäriasemalla vähän kuin tuolivuokralainen kampaamossa.
Olen töissä terveyskeskuksessa ja teen 30 tunnin viikkoa. Moni kollega tekee osa-aikaista viikkoa. Päivystyksiä ei meillä enää ole, ne muuttuivat iltavastaanotto-nimisiksi ja niitä on 1-3 / kk klo 16-20.
[/quote]Jos haluat tulla hyväksi lääkäriksi, et tyydy huonoihin arvosanoihin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:34"]Oon lääkiksessä, ja koulupäivät usein 8-12, josta lounaan jälkeen kotiin/kirjastoon pänttään. Joskus seiskan kasin aikaan lopettelen sitte. Viikonloppusin en opiskele. Arvosanat 4-5 ollu yleensä.
[/quote]
Älä käytä yliopistosta sanaa koulu. Se on noloa.
Sinänsä kunnioitettavan tehokkaalta vaikutat.
[/quote]
Öhöm, mitäs sillä on väliä mitä termiä käytetään? Ja sori, mulle lääkis on KOULU, koska opiskellaan hirveesti pakollisia ja kaikilla sama lukkari. Meno on kuin yläasteella konsanaan, lukkarin annettaan valmiiksi käteen. Mut joo, joltain humanistilta ymmärtäisin kun kuitenkin siellä opiskellaan monesti yli tiedekuntien rajojen, mutta kyllä lääkis on monelle ihan KOULU.
T. Lääkisopiskelija