Lääkärin työ ja työaika (myös lääkisläiset)
Mua kiinnostais lääkärin työstä kiinnostuneena kuulla omakohtaisia/lähipiirin kokemuksia lääkärin työstä. Minkälainen on perustyöpäivä ja minkälaiset ovat työajat. Itseä eniten hirvittää päivystykset, etenkin jos niitä on joka viikko useita. Onko päivystyksiä mahdollista tehdä vaikka vaan kerran kahesti kuussa? Kertokaa kaikki mitä tiedätte
Kuulisin myös ilomielin lääkisläisten arkipäivästä. Onko päivät esim tällasia: 8-16 koulu, vapaa-aikaa ja 18-21 pänttäämistä?
Kommentit (54)
Olen erikoistuva lääkäri päivystävällä erikoisalalla. Päivystyksiä on kerta viikkoon, joista 2krt/kk viikonloppu. Työtunteja tulee kuukaudessa noin 220, joskus 240, joskus 200. Tienaan vuodessa 80 000e. Käteen jäävä tuntipalkkani eli nettopalkkani on 17,5e/h kun olen laskenut sen vuosiansiosta ja jakanut työtuntien määrällä.
Mieheni on terveyskeskuslääkäri ja hänen vuosiansiot ovat 100 000e. Hän päivystää 2-3 krt/ kk . Viikossa tunteja 40-50. Hänen nettotuntipalkka on vastaavasti laskettuna 27-29e/h. Lääkäri joutuu tekemään älyttömät määrät ylitöitä ja ylitöistä nousee myös normityön veroprosentti...
Eli veroja joutuu tässä maassa maksamaan niin paljon , että emme mekään ole rikkaita, vaikka oikein hyvin toimeen tulemmekin. Mutta vapaa- aikaa ei sitten olekaan juuri yhteistä. Elämä on valintoja. Me olemme valinneet työn.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 18:04"]
Näin tulevana hammaslääkärinä mainostan tottakai omaa alaani... ;) hammaslääkärin työpäivät ovat siististi virka-aikaan 8-16, palkka kilpailukykyisempi kuin yleispuolen kollegoilla. Ts. Saman palkan saa normityöviikolla kuin mitä yleislääkäri päivystyksen kanssa. Vastavalmistunut kaveri nyt kesäduunissa hammaslekurina ja vetää 7000e kuussa 37,5h työviikolla. Suurissa kaupungeissa tarjonta tietenkin suurempaa ja palkka alempi.
[/quote]
Mainostan myös hammaslääkärin uraa nyt kohta valmiina hammaslääkärinä. Opiskelu on rankkaa, mutta työelämä mukavaa ja paljon stressittömämpää kuin yleislääkärikollegoilla. Ei kuitenkaan ole samalla tavalla tekemisissä vakavien sairauksien kanssa, vaikka niitäkin toki eteen tulee. Toimenpiteitä luonnollisesti tehdään paljon, mutta minusta päivät menevät nopeasti hommia tehden. Minulla työpäivä on 7.30-15 ja perjantaisin klo 14.30 asti. Palkka on valmistuneilla 5-7 tonnia, riippuen paikkakunnasta ja siitä kuinka näppärä on. Suosittelen. Hammaslääkis tai yleislääkis, niin ei todellakaan kannata pyrkiä vain pääsemään tenteistä läpi rimaa hipoen. Tosielämässä ne asiat on sitten ihan oikeasti osattava! Akuuttitilanteessa ei oikein ole aikaa alkaa plärätä anatomian kirjaa, että missäs mikäkin hermo tai verisuonk sijaitsikaan...
[/quote]
Eikös nää suun alueen hermot ja verisuonet opi aika nopeesti...
Aloitan 6. vuoden nyt syksyllä. Tämä kesä oli ensimmäinen terkassa, viime joulun olin geriatrisella osastolla ja viime kesän psykiatrialla. Ylitöitä on kaikkialla joutunut tekeen ja ei niistä mitään makseta. Työaika on ollut paperilla 37,5h, oikeasti 40 - 50 h. Palkka 3000 - 4000e/kk. Välillä on järjetön kiire, potilaat ilkeitä ja miettii, olikohan viereisessä huoneessa joku töissä, jos seuraava potilas onkin huumepäissään ja vetää puukon esille.Niinä päivinä miettii, ettei palkka oo lainkaan liian iso! Työ on ollut kuitenkin mahtavaaja oikea valinta minulle! Jatkuvasti oppii uutta, onnistumisen kokemukset kantaa pitkälle ja työkaverit on tukena. Puhumattakaan, kun potilas saa avun tai kertoo, että on hienoa, kun välität.
Meillä on muuten kyllä pidemmät koulupäivät. Harvoin ennen kahta tai kolmea pääsee. Opiskellessa mulla on olkut viikkotuntiaika n. 40h/vko + tentreihin ekstraa. Elämällekin jää kyllä aikaa.
Erikoistuva sairaalalääkäri täällä.
Arkipäivät 7:30-15:15 ja tämä on siis työaika. Lisää siihen vaatteiden vaihtoon ja pukukaapille vaeltamiseen 15 min/suunta. Ruokatauko max 20 min, ei aina pääse.
Omalla alalla sairaalassa päivystämistä 2-5 kertaa kuussa, joista osa osuu viikonloppuun. Yleensä siis työaikaa 48-80 tuntia viikko.
Omalla ajalla suunnittelet tulevan päivän töitä, luet omaa alaasi, pohdiskelet mieltä painamaan jääneitä ihmiskohtaloita.
Tää ammatti ottaa ison osan ajasta ja identiteetistä. Ja jos haluaa tehdä väitöskirjan, se tehdään tuohon lisäksi työajan ulkopuolella minimipalkalla. Mut tohtorin tutkinto on taas jo ihan oma yliopistotutkintonsa eikä ihan pakollinen, toistaiseksi töitä on saanut ilmankin.
Mikä yhteiskunnan lypsäminen? Eivät lääkärit nykyään ole mitään yhteiskunnan tuloeliittiä, jos siis puhutaan ns tavallisista rivilääkäreistä. Itse tienaan 3500-3700 eur/kk. Lisää rahaa saan tekemällä lisää töitä, kuten saa millä tahansa alalla. Insinööri, joka tekee 80h/vko duunia tienaa myöskin oletettavasti enemmän kuin insinööri, joka tekee samaa duunia 40h/vko. Jos lääkärit alkaisivat todella nauttia valtaisista yli kolmen tonnin kuukausipalkoistaan eivätkä enää tekisi hurjia työtuntimääriä viikonloppuisin, lomillaan, silloin kun muut viettävät juhlapyhiä jne, syntyisi maahan todellinen lääkäripula.
Työajat ovat hyvin vaihtelevat. Tk- tai tth-toiminnassa yleensä ottaen ollaan töissä vaan virka-aikana ja monilla aloilla ei ole päivystysvelvolvollisuutta erikoistumisopintojen päätyttyä. Sitten taas esim. anestesiologit yleensä ottaen päivystävät ahkerasti koko työuransa.
Ja päivystäminen ei oikeasti sovi kaikille. Itse työskentelen operatiivisella päivystysalalla ja jo nyt vähän yli kolmekymppisenä on alkanut mietityttää jaksanko tätä hautaan saakka. Päivystyksiä on yleensä 4/kk ja yleensä meidän pienessä sairaalassa saa sen 24h vuoron aikana nukkua jonkun verran (3-5h ehkä yleisimmin, ja sekin tietty pätkissä), tosin töitä ollaan lisäämässä siirtämällä terkkaripotilaita päivystäjän katsottavaksi, joten jatkossa yöunet saattavat olla historiaa. Päivystyksen jälkeen pää on sumussa, oksettaa, kädet vapisevat ja ajatus ei kulje. Olen jokaisen vuoron jälkeen vähän sekaisin pari päivää, eli en esim. kotona saa mitään aikaiseksi, en jaksa urheilla, en kykene oikein muuhun kuin tv:n töllöttämiseen ja netin selaamiseen. Ehkä päivystys on parempi niille tyypeille, jotka nukahtavat nopeasti missä ja milloin vain ja myös heräävät aina unesta nopeasti ja virkeinä ja joita vuorokausirytmin suuret heilahtelut eivät rassaa. Itse taas olen tyyppiä, jolla nukahtaminen väsyneenäkin kestää helposti yli 30min, heräämisen jälkeen olen "aamuäreä" ja tokkurainen ja unirytmini kääntyy helposti päälaelleen, ts nuokun päivät (silloinkin pitäisi olla töissä..) ja yöllä olen virkeä. Ja kannattaa tosiaan miettiä haluaako joskus viettää joulua tai ottaa skumppaa uutena vuotena vai onko tyytyväinen tilanteeseen, jossa olet lähes jokaisen juhla-ajan (joko aatto tai se varsinainen juhlapäivä) töissä ja vapaita viikonloppuja on ehkä 1 kuukaudessa.
Kyllä tässä jotaki kutsumusta tarvitaan.
olen tehnyt töitä yli 10 vuotta, nyt 3 viikkoa kesälomalla jo ja edelleenkään en saa päästäni yhtä ihmiskohtaloa tältä kesältä, mietin häntä päivittäin monta kertaa. Tämä ei ole minulle tyypillistä, mutta joskus valitsemani ala on raskas.
Lääkärin hommia on hyvin erilaisia ja niin myös lääkäreitä, kuten jo edeltä huomaa. Osa erikoisaloista vaatii paljon omistautumista ja niille toki sitten hakeutuvatkin ne kunnianhimoisemmat/työkeskeisemmät kollegat. Kuitenkin löytyy paikkoja myös meille, joille työ on vähemmän pyhä asia. Hyvin palkattu ja arvostettu työ jossa monipuoliset valinnan mahdollisuudet. Suosittelen!
Miten täällä pyöriikin niin paljon lääkäreitä? Olette akateemisten alojen duunareita. Arvostus 0.
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 06:57"]Miten täällä pyöriikin niin paljon lääkäreitä? Olette akateemisten alojen duunareita. Arvostus 0.
[/quote]
Jep, jep. ....pieni kateuden häivähdys?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:34"]Oon lääkiksessä, ja koulupäivät usein 8-12, josta lounaan jälkeen kotiin/kirjastoon pänttään. Joskus seiskan kasin aikaan lopettelen sitte. Viikonloppusin en opiskele. Arvosanat 4-5 ollu yleensä.
[/quote]
Eli vähempikin opiskelu riittää jos tyytyy huonompiin arvosanoihin 2-4? Lääkis siis kiinnostaa mua tosi kovaa, muttta pelkään, ettei aikaa jää muuhun elämiseen. Haluaako lääkärit tulla kertomaan perus työpäivästään ja työpäivän pituudestaan? Lisäks haluan toki vielä kuulla lääkisläisten päivistä :D
[/quote]
Huh, kuulostaa pelottavalta että huonommatkin arvosanat kelpaa. Mitä vähemmän opit niin sitä enemmän olet vaaraksi potilaille...
[/quote]
Ei ne tenttien läpipääsyrajat ole huvikseen säädetty vaan tietty määrä pitää saada pisteitä jotta saa arvosanan 1 ja kurssin hyväksytysti läpi. Sen on katsottu riittävän, muu on plussaa. Sitten voi olla potilasturvallisuuden kannalta tärkeistä aiheista erityisiä tehtäviä tentin sisällä joista vaaditaan lähes täydet pisteet jotta tentin läpäisee.
Haluaisin vielä kuulla lisää juttuja :)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:34"]Oon lääkiksessä, ja koulupäivät usein 8-12, josta lounaan jälkeen kotiin/kirjastoon pänttään. Joskus seiskan kasin aikaan lopettelen sitte. Viikonloppusin en opiskele. Arvosanat 4-5 ollu yleensä. [/quote] Eli vähempikin opiskelu riittää jos tyytyy huonompiin arvosanoihin 2-4? Lääkis siis kiinnostaa mua tosi kovaa, muttta pelkään, ettei aikaa jää muuhun elämiseen. Haluaako lääkärit tulla kertomaan perus työpäivästään ja työpäivän pituudestaan? Lisäks haluan toki vielä kuulla lääkisläisten päivistä :D
[/quote] kannattaa panostaa ellei jää terveyskeskuslääkäriksi, se on yliopisto ei koulu.
[/quote]Terveyskeskuslääkärin vasta pitääkin panostaa, kun pitää hallita suurinpiirtein koko lääketiede. Erikoislääkärit eivät osaa kuin oman alansa.
Toinen lääkisläinen täällä:
Kyllä, kouluksi sitä kutsuu ainakin omasta lähipiiristäni kaikki.. Luentoja tosiaan n. 8-12 ja sen jälkeen jokainen opiskelee kun parhaaksi näkee. Jos lukeminen ei kiinnosta, lääkis on aika vaikea päästä läpi. Tosin sinne pääseminenkin voi olla hankalaa, jollei jaksa lukea. Mutta fakta on, että lukemista olisi aina, vaikka kuinka paljon siihen aikaa kuluttaisi. Tenteissä merkkaa myös kuinka hyvä tuuri käy, kun tenttialueet ovat aika laajoja. Pelkkiä arvosanoja on ihan turha ajatella, tottakai 5 saanut osaa asiat ja 1 saanut ehkä ei niinkään, mutta 3 arvosanalla voi oikeasti tietää ihan yhtä paljon kuin 5 arvosanalla, jopa tärkeämpiäkin asioita. Meillä ainakin tenteissä keskitytään silloin tällöin epäolelliseen nice-to-know knoppitietoon, joka ei varsinaisessa työelämässä sitten merkkaakkaan..
Meillä pääsi lukioaikana muutama työelämään tutustumiseen sairaalaan, kannattaa kysellä jos onnistaisi.
Ja vielä tuosta työajasta. Eri ihmisten työote on niin erilainen, että ei kukaan voi luvata kenellekään, että "sairaalassa tehdään 37,5h/vko" tai että tk:ssa menee aina myöhään. Mä olen esim. rutinoitunut ja hyvä paperihommissa, joten ne sujuu sujuvasti omalla painollaan, mutta tiedän kokeneitakin kollegoja, joille ihan simppeleiden lääkekorvattavuuslausuntojen tekeminen jostain kuntoutussuunnitelmista puhumattakaan on tosi hankalaa ja aikaa vievää.
t. 40
Mielenkiintoista, että viimeisen kymmenen vuoden aikana esimerkiksi kauppiksen hakijamäärä on pysynyt entisellään, mutta lääkiksen tuplaantunut. Oudosti Nokia-huuman päättyminen ja lääkärikunnan yhä vahvistunut asema ja sitä kautta tiukentunut yhteiskunnan lypsäminen on johtanut siihen, että yhä useamman kutsumus jo pikkupojasta/tytöstä asti on kuulemma ollut lääkärin duuni. ;)
Sen kun kiristätte ruuvia rauhassa ja hyväksikäytätte etuoikeutettua asemaanne, mutta lopettakaa nyt sentään se ylevä kutsumusjauhanta!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2015 klo 06:57"]
Miten täällä pyöriikin niin paljon lääkäreitä? Olette akateemisten alojen duunareita. Arvostus 0.
[/quote]Minä ainakin lääkärinä pidän itseäni juuri duunarina. Äänestänkin aina demareita.
Oon lääkiksessä, ja koulupäivät usein 8-12, josta lounaan jälkeen kotiin/kirjastoon pänttään. Joskus seiskan kasin aikaan lopettelen sitte. Viikonloppusin en opiskele. Arvosanat 4-5 ollu yleensä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:34"]Oon lääkiksessä, ja koulupäivät usein 8-12, josta lounaan jälkeen kotiin/kirjastoon pänttään. Joskus seiskan kasin aikaan lopettelen sitte. Viikonloppusin en opiskele. Arvosanat 4-5 ollu yleensä.
[/quote]
Älä käytä yliopistosta sanaa koulu. Se on noloa.
Sinänsä kunnioitettavan tehokkaalta vaikutat.
Mä olen yleislääkäri ja työaikani on n. 8-15.30 (vaihtelee päivittäin, rauhallisimpina päivinä lähden kolmelta, kiireisimpinä menee neljään, tosi harvoin yli). Tykkään työstäni terveyskeskuksessa, koska se on monipuolista ja mielenkiintoista. Mä olen se pitkäaikainen oma lääkäri jonka kanssa on pitkä hoitosuhde, opettelen tuntemaan potilaani ja he luottamaan minuun. Olen se, joka koordinoi erikoissairaanhoidon tutkimukset ja vastaa potilaan kokonaisuudesta. Koen, että mua arvostetaan, sekä potilaiden että toisaalta muiden kollegojen suunnalta.
Sairasvastaanoton lisäksi työhön kuuluu neuvoloita, kouluterveydenhuoltoa tms yksilöllisesti sopien ja paikallisen käytännön mukaan. Päivystysvelvollisuuskin vaihtelee paikallisen tilanteen mukaan.
Mun työpäivään kuuluu sekä kiireettömiä, ajanvarausvastaanottoa keskimäärin 30min ajoilla, sit päivystysaikoja 15 min ajoilla, näitä n. 50/50 suhteessa. Lisäksi puhelintunti ja toimistoaikaa lausuntojen, reseptien yms käytännön asioiden hoitamiseen. Meillä jokainen saa muokata ajanvarauskirjan mieleisekseen kunhan hommat tulee hoidettua.
Lääkis on kyllä koulu, ja koulutusvelvollisuus ei siihen lopu vaan vähintään eläkkeelle jääntiin asti pitää pysyä tilanteen tasalla. 5162