Hei! Mustikkaämpärin hintaa..
Tarkoitus olisi ahkeroitua ja lähteä metsään mustikkaan. Kysyisinkin paljonko voisi pyytää ämpärillisestä (10L) puhdistettua mustikkaa, jos ne myy vaikkapa ovelta ovelle, eikä esim torikauppiaalle?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 08:32"]"Sankollinen" opetelkaa kirjoittamaan..
[/quote] Mietin aivan samaa!
Torin litrahinta 6- 7,50 €. Et ole yrittäjä, et maksa veroja, joten 10 litrasta voi ottaa korkeintaan 40 €. Kun sinulla on vain 8 litraa, niin ehkä 32 € on sopiva. Mikset googleta ja lue ed. keskustelua tältä palstalta?
Meidän fb-kirpparilla yksi ilmoitti poimivansa mustikkaa ja pyysi 40€/10L puhdistettuna. Aika hyvin tekee kaupan, kun tilauksessa oli jo melkein 400L yhteensä, kun viimeksi katsoin. Ja ihan maalaiskunta kyseessä eli mustikkametsät muutaman kilometrin säteellä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 08:40"]
Torin litrahinta 6- 7,50 €. Et ole yrittäjä, et maksa veroja, joten 10 litrasta voi ottaa korkeintaan 40 €. Kun sinulla on vain 8 litraa, niin ehkä 32 € on sopiva. Mikset googleta ja lue ed. keskustelua tältä palstalta?
[/quote]
Eihän se ap:n tai muiden myyjien ongelma jos torimyyjä joutuu verot maksamaan. Tottakai voit pyytää enemmän kun tämän yhden jatkuvasti hokema 4 euroa litra jos löytyy ostajia jotka valmiita enemmän maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 08:32"]"Sankollinen" opetelkaa kirjoittamaan..
[/quote]
Se on murreilmaus. Minulle tuo sankollinen tai jopa sankkollinen on tuttu.
Tyhmä kysymys: Siirretäänkö mustikat pusseihin, kun ne myydään? :D Siis, että tullaan sangollisen kanssa ja kipataan kassiin?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 08:32"]"Sankollinen" opetelkaa kirjoittamaan..
[/quote]
Se on murreilmaus. Minulle tuo sankollinen tai jopa sankkollinen on tuttu.
[/quote] Ai jotain elämänkoulumurretta? Kielivirheet aina selitetään muka murreilmaisuina.
Älkää ihmeessä myykö liian halvalla. 50 euroa/ämpäri = 8 l, kannattaa vähintään pyytää siivotuista mustikoista. Kyllä laiskat kaupunkilaiset maksaa, eivät jaksa itse lähteä poimimaan.
Mä maksaisin 50€ ämpäri mustikasta. Mistä sais ostettua? t. helsinkiläinen
Itse olen taivuttanut aina sankon k:lla, vaikka kirjoitankin sen perusmuodossa yhdellä k-kirjaimella. Itäsuomalaisessa kotimurteessani kun se lausutaankin kahdella k-kirjaimella. Enpä ole tuota murrepiirrettä omassa tekstissäni huomannutkaan.
Nyt sitten voin jatkaa itselleni tutun muodon käyttämistä ihan tietoisesti.
Ostin joltain mummolta 2kpl 3l astiaa 20€.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 10:14"]
Ostin joltain mummolta 2kpl 3l astiaa 20€.
[/quote]
Mistä näitä mummoja löytää?
Ymmärrän helkutin hyvin tuon että ämpärillinen maksaa 40-50 e. Eilen kyykin mustikkametsässä ja keräsin kaksi tuntia ihan käsin. Tuloksena n. 3 litraa mustikoita. Vielä pitää mennä pari kertaa niin on talven mustikat koossa. Otan kyllä poimurin mukaan.
6 euroa litra pyydän, koska olen ne puhdistanutkin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 09:47"]
Tyhmä kysymys: Siirretäänkö mustikat pusseihin, kun ne myydään? :D Siis, että tullaan sangollisen kanssa ja kipataan kassiin?
[/quote]
Ei tietenkään! Ostajalla pitää olla oma sankko mukana, mihin marjat kipataan.
Sankoa kun kannetaan sangasta, on vähän hassua kun molemmat taipuvat monikossa samoin, jos kieliopillisesti oikein kirjoitetaan, sangojen sangoissa. Siksi näyttää ihan luontevalta puhua ja kirjoittaa sankojen sangoista.
sanka, sankaa, sangan, sankaan, sangalla; sangat, sankoja, sankoihin, sangoille: sangallinen
sanko, sankoa, sangon, sankoon, sangolla; sangot, sankoja, sankoihin, sangoille : sangollinen
Vastaavasti esim. henki : hengellinen, kanki : kangellinen, honka : hongallinen
Ihan sama minkä nimiseen ämpäriin niitä marjoja kerätään.
Alkoi tuntua olkapäissä kun kannoin muutaman kilometrin paria täyttä kymmenlitraista sankoa. Mutta aika voittajafiilis kyllä, muutaman tunnin poiminnasta.
"Sankollinen" opetelkaa kirjoittamaan..