onks ampiaisia näkyny missään?
Mä en oo tänä kesänä nähny ampiaisen ampiaista? Enkä myöskään mehiläistä. Oletteko nähneet näitä jossain?
Kommentit (18)
Mehiläisiä ja kimalaisia näen joka päivä uimarannan nurmikolla. Ampiaisia on tunkenut keväämmällä parvekkeen ovesta nuuskimaan paikkoja. Etsivät varmaan pesimispaikkaa täältä. Ajoin penteleet pois.
joo. kadonneet on. en oo mäkään nähnyt en ampiaisia, kimalaisia enkä mehiläisiä. kuka ois viime kesänä uskonut, että niitäkin pörisijöitä tulis ikävä :(
Mökillä Kymenlaaksossa muutaman pienen, mutta nekin oli ihan "sekaisin". Samalla tavalla kuin silloin kun ilmat kylmenee syksyllä.
Kimalaiset kuolee useammin kuumuuteen kuin kylmään siksi niitä nyt onkin ja kylmyyden takia ei ole ampiaisia, mehiläisiä on näkynyt paljonkin
Eipä ole. Joku kuitenkin on pölyttänyt omppupuun.
Hyttysiä olen mökillä nähnyt yhden. Kärpäsetkin ovat jossain piilossa. Niitä tosin ei ole ikäväkään.
Meillä noita perkeleitä pörrää kokoajan ulko-oven liepeillä. Ja minä myrkytän niitä sen minkä kerkeän!
Mun kesäkukissa pörrää niitä kjarvaisia pyöreitä palleroita, mehiläisiä?
Ei muuten oo näkynyt...ihan alkukesästä taisinnähdä yhden, sitten ei enää.... voi sääli. Niitä tarvitaan.
En ole nähnyt mutta hiljattain oli Metrossa uutinen siitä kuinka jonkun auton pinnalla oli pörrännyt satoja ampiaisia. Että kaipa niitä jossain on.
Ei niitä mihinkään tarvita. Pölytyksen hoitavat muut lajit, samoin tuhohyönteisten syönnin. Eiköhän se näin mene, ei luonnossa yleensä jätetä resursseja käyttämättä. Eikä ne ampiaisetkaan kokonaan mihinkään katoa, pelkästään hyvä jos nämä asutuksiin pesimään tottuneet lajit vähenisi reippaamminkin.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:28"]
Kimalaiset kuolee useammin kuumuuteen kuin kylmään siksi niitä nyt onkin ja kylmyyden takia ei ole ampiaisia, mehiläisiä on näkynyt paljonkin
[/quote]
Luontoillasta kopioitua.
Tänä kesänä sallittiin poikkeuksellisesti ampiaisille vaarallisten neokotinodipitoisten torjunta-aineiden käyttö viljapelloilla, ettei kylmä kesä aiheuta kirvatuhoja. Tämä vaikuttanee asiaan...
Enpä muuten ole nähnyt kuin ehkä yhden. Hienoa! Ampiaiset ovatkin saatanan kätyreitä, niitä ei tarvia mihinkään. Mehiläiset on sitten ihan eri homma, niillä on tarkoitus.
Apua en muuten oo tainnut nähdä. Niitä pörrösiä kimalaisia(?) oon kyllä nähnyt useemman. Tosin sunnuntainakin yks kimalainen oli kuollut kuistille varmaan kylmästä. Mutta ainuttakaan ampiaista tai mehiläistä en ja viime kesänähän niitä oli riesaksi asti!