eikö vanhaa taloa enää voi sisustaa kuin noilla samoilla kliseillä?
selannu koko alkuillasta noita blogeja, joissa vanhoja taloja sisutetaan ja laitetaan ja tuunataan. Niin eikö todellkaan löydy mitään semmoista laittajaa, jossa olisi jotain muuta kuin valkoiset lattiat, sohva ja siihen se sohvapöytä, neutraali joku kaislamatto lattialla. ja valkoista valkosta vaan. ja nykyään jotain harmaita lattioita ja ovia tullunna.
ja ne pari koria, ei aitoa vanhaa vaan jostain pentikistä. kaikki näyttää ihan samoilta. olen ihan uuvuksissa nyt.
Me perittiin juurikin tämmöinen toistasataa vuotta vanha 300 neliöö plus korkea vintti vielä sama koko siihen päälle.
Haluan tietysti hävittää täältä kaikki 50-60 senkit ja lasipäälysteiset sohvapöydät, samoin retrovillamatot ja karmean peilin ja sohvaryhmän.
Mutta mitä tilalle? En halua tätä riipiä valkoiseksi ja alkaa niitä lattioita sitten kuullottamaan.
Mistä löytyis, vai löytyykö mistään värikästä ja kerroksellisuutta vanhojen talojen näissä sisustusblogeissa, vähän aitoja mattoja ja kristalllampetteja joita meillä on. Jotain vähän räväkämpää joliain tavalla.
Ettei kaikki on tuota samaa, mä olen niitä tässä selannut. Mistä sais uutta ideaa.
Kommentit (9)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:51"]
Älä hävitä 50-60 luvun senkkejä!
pistä vaikka sivummalle syrjään muutamaksi vuodeksi, mutta älä hävitä!
[/quote]
Näin. 10 vuoden kuluttua ne revitään käsistä, ovat nyt jo suosittuja.
Kai sinulla on jonkinlainen oma maku, jonka mukaan voit sisustaa? Mistä itse tykkäät? Ja joskus on parempi asua rauhassa vähän aikaa, alkaa hahmottua talo ja sen mahdollisuudet ja millaisen siitä haluaa oikeasti tehdä. Eikä kukaan edes pakota erityisesti sisustamaan, tuhannet ihmiset asuu ihan tyytyväisinä kodeissaan jotka ovat vaan sattuman summia. Osa tavaroista ostettu, osa saatu, osa löydetty. Iloinen sekamelska.
Hassu olet, jos alat hävittää 50- ja 60-luvun huonekaluja. Älä ainakaan pois anna, ne menevät nimittäin erittäin hyvin kaupaksi, koska ne edustavat sisustamisen uusinta trendiä. Ne valkoiset sisustukset ovat auttamattomasti jo out.
Varsinkin 60-luvun huonekalut edustavat aitoa modernismia.
Vähän harmittaa, kun siitä on tullut trendi, vaihdoimme nimittäin oman sisustuksemme nelisen vuotta sitten 60-luvun tanskalaistyyppiseksi, ihan ilman sisustusblogeja. Olin miettinyt asiaa jo vuosia.
Minusta ei kannata kahlata noita blogeja. Se vähä, mitä niitä olen lukenut, on pelkkää sisustuslehtien toistoa, vailla omaa näkemystä.
Mieti, millaisessa kodissa itse haluat asua. Mikäli haluat värejä, käytä niitä. Mieti, millaista elämää elätte ja sisusta sen mukaan. Jos olet hullutteluun taipuvainen ihminen, anna mennä. Se on sinun ja perheesi koti ja se saa näkyä.
Jos minulla olisi tuollainen vanha talo, antaisin historian näkyä, eli sekottaisin eri vuosikymmeniä yhtenäiseksi, ei liian vakavaksi kokonaisuudeksi. Jonkinlainen yhtenäinen linja tulisi toki olla, mutta se voi koostua vaikkapa väreistä.
Älä lue blogeja vaan käy katsomassa vaikka Suomen kartanoita inspiraatioksi. Esim. Pyhäniemi Hollolassa. Ei puutu kristallia, värejä ja hienoja vanhoja mattoja. Tummaa puuta, hopeaa, tuoreita ruusuja, varmaan tusinan verran toinen toistaan upeampia keramiikkauuneja. Ihastuin siellä yhden huoneen värimaailmaan niin, että yritän vielä joskus toistaa sen omassa olohuoneessani.
Tässäkin asiassa naapurimaamme Ruotsi on aikaamme edellä! Aivan mielettömiä vanhoja kartanoita, kunnostettuja projekteja ja vanhoja taloja tyylikkäästi tuunattuna Gotlannissa! Katse sinne ja sitten katse pois täysin noista suomalaisten valkoista-valkoisella ja ne tekstityynyt ja hiekanvärit...
Älä hävitä 50-60 luvun senkkejä!
pistä vaikka sivummalle syrjään muutamaksi vuodeksi, mutta älä hävitä!