Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus ennen menkkoja

Vierailija
27.07.2015 |

Onko muilla tätä? 1-4päivää ennen menkkoja iskee se kun metallipora päähän, hirveä masennus. Päivänä ennen menkkoja saan lähes kellon tarkasti 12h ennen vuodon alkua hirveän itkukohtauksen. Nyt vasta osaan sen yhdistää kuukautisiin, kun ennen luulin että olen vaan ihan sekopää. Muita? Olisko syytä käydä lääkärissä?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:27"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:20"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 21:20"]Hei naureskelin juuri että tuollekin on mielenterveysdiagnostiikassa oma diagnoosinsa. Kai se sitten jonkin verran yleistäkin täytyy siis olla. Jos itseä häiritsee niin kannattaa mennä lääkäriin.
[/quote]

No mikä diagnoosi? Pms? Kiitos kun vastasit!
[/quote] ei pms vaan ihan masennus, tai siis masennuksen eräs muoto. DSM 5 muistaakseni oli se diagnostinen järjestelmä, eli uusin mielisairauksien tautiluokitus. Googlella voit etsiä, löytyy muistaakseni .eu-loppuisesta linkistä kokonaan ja sit etit sieltä vaikka sanalla kuukautiset (siis enkuks)
[/quote]

No onpas hölmöä. En todellakan sitten mene lääkäriin, saadakseni vaan jonkun mielenterveyspotilas merkinnän sinne papereihin!
[/quote] no oho, en nyt ihan tollasta ajatellut. Ymmärräthän että masennus on mielialan muutos joka yksilöä häiritessään määritellään patologuseksi jotta sitä voidaan hoitaa? En mä sua pikku-ukkoja näkeväksi psykoosipotilaaksi ehdottanut. Kunhan kerroin että kokemaasi on kokenut moni muukin ja siihen on siksi mietitty hoitoja. Ja ajattelin että sinua voisi kiinnostaa lukea tuosta asiasta enemmän. Mutta jos kerta asiaan tutustuminen antaa sinulle jonkin hirveän leiman niin...
[/quote]

Ei anna, anteeksi jyrkkä vastaus, mulla on vaan tietty suhtautuminen näihin juttuihin ja tuon tyyppinen merkintä saattaisi pahimmassa tapauksessa estää kouluun pääsyni kokonaan. Tiedoistasi oli paljon apua, enkun kieliseltä sivulta luin tosta ja mulla oli 7/10 sopivat oireet kun 5 vaaditaan diagnoosiin. Kiitos sulle paljon, mulla on menkat alkamassa TAAS ja on aika "tylsä" olo joten olin vähän karkea!
[/quote] joo toivottavasti löydät jotain apua. Mietin noita mielialalääkkeitä ettei niistä taida tuollaiseen olla apua kun niitä pitäisi syödä jatkuvasti (kai), vaikka ongelma vain pari päivää viikossa. Mietin myöskin tota diagnoosijuttua ja lääkärillä käyntiä. Käsittääkseni voit sille lääkärille selittää tilanteesi ja ettet halua mitään mt-diagnoosia papereihin. Kun eihän sillä diagnoosilla kohdallasi sinänsä tee mitään kun et oo hakemas mitään kelakorvauksia mihinkään tms. Mut siis eihän tuo ongelmasi edes välttämättä ole se masennusjuttu.

Vierailija
22/29 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalotoveri. Mulla oireilu sen sijaan kestää useamman päivän. Koen myös itsetuhoisia ajatuksia. Tämä on pahimmillaan kaamosaikana ja keväällä, eli mulla on muutakin kausittain pahenevaa mielialaoireilua. Käytössä yhdistelmäehkäisypillerit ja Aurorix. Mua ei haittaa mikään leima, teen itse asiantuntijatyötä psyykkisellä alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:00"]Täällä kohtalotoveri. Mulla oireilu sen sijaan kestää useamman päivän. Koen myös itsetuhoisia ajatuksia. Tämä on pahimmillaan kaamosaikana ja keväällä, eli mulla on muutakin kausittain pahenevaa mielialaoireilua. Käytössä yhdistelmäehkäisypillerit ja Aurorix. Mua ei haittaa mikään leima, teen itse asiantuntijatyötä psyykkisellä alalla.
[/quote] hei onko olemassa tuollaista täsmä-mielialalääkettä? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun eikö noita mielialajuttuja hoideta yleensä ssri:llä tai vastaavalla joka ei ala tehota kuin vasta parin viikon käytön jälkeen? Tai mitä noradrenaliinijuttuja niitä oli... T. DSM-jankkaaja

Vierailija
24/29 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaistuotekaupasta Agnus Castusta, en tieda suomenk. nimea. Auttaa pms-oireisiin jos syo saannollisesti eli paivittain. Kokeile tota ja liikuntaa, sokeri pois noina paivina! Terkuin kohtalotoveri

Vierailija
25/29 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:00"]Täällä kohtalotoveri. Mulla oireilu sen sijaan kestää useamman päivän. Koen myös itsetuhoisia ajatuksia. Tämä on pahimmillaan kaamosaikana ja keväällä, eli mulla on muutakin kausittain pahenevaa mielialaoireilua. Käytössä yhdistelmäehkäisypillerit ja Aurorix. Mua ei haittaa mikään leima, teen itse asiantuntijatyötä psyykkisellä alalla.
[/quote] hei onko olemassa tuollaista täsmä-mielialalääkettä? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun eikö noita mielialajuttuja hoideta yleensä ssri:llä tai vastaavalla joka ei ala tehota kuin vasta parin viikon käytön jälkeen? Tai mitä noradrenaliinijuttuja niitä oli... T. DSM-jankkaaja
[/quote]

Mä veikkaan että jonkin sortin rauhoittavat voisivat mulle tepsiä. -ap

Vierailija
26/29 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös samoja oireita. Ei onneksi ihan joka kerta, mutta varsin usein. Olo on todella alakuloinen ja synkkä. Toisinaan voi olla hellyydenkipeäkin fiilis. Kestää sen 1-2 päivää ja jos silloin sattuu olemaan krapula niin olo on jotain aivan käsittämätöntä. Tuntuu että pää leviää ja pitää hokea itselle että kohta helpottaa ja että tunne ei ole todellinen. Sitten yllättäen tuntuu että sade ja synkkyys väistyy ja auronko alkaa paistamaan. En ole keksinyt siitä miksi ei tule joka kerta.

Vierailija
27/29 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastan oikeasti masennusta (mm. tämä diagnoosi ja lääkkeet on), ja minullakin tulee kuvattu syvä depressiopiikki juuri ennen kuukautisia, edellisenä päivänä. Kallon poraaminen on aika hyvä kielikuva tähän. Tuntuu kuin masennus porautuisi kalloon.

Vierailija
28/29 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulöa on keskivaikean masennuksen takia ssri-lääkkeet käytössä, ja silti pms-oireisiini kuuluu masennus ja ärtyneisyys. olen löytänyt avun liikunnasta ja B- vitamiinista. alan napsia B- vitamiinia heti kun vähänkään alkaa kierron loppupuolella tuntumaan pms-oireiselta olo. syön vitamiinia vuodon alkamiseen saakka. Kannattaa todellakin kokeilla, tehoaa mulla tosi hyvin.

Vierailija
29/29 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:59"]

mulöa on keskivaikean masennuksen takia ssri-lääkkeet käytössä, ja silti pms-oireisiini kuuluu masennus ja ärtyneisyys. olen löytänyt avun liikunnasta ja B- vitamiinista. alan napsia B- vitamiinia heti kun vähänkään alkaa kierron loppupuolella tuntumaan pms-oireiselta olo. syön vitamiinia vuodon alkamiseen saakka. Kannattaa todellakin kokeilla, tehoaa mulla tosi hyvin.

[/quote]

No tuo ei sitten kyllä käy yksiin sen kanssa, että pitäisi jättää kaikki viljat pois, kuten joku aiemmin ehdotti. Viljoissahan nimenomaan on B-vitamiineja.