torstai huomeniaMARRAMURUT..
Kommentit (47)
Heips vaan!
En ole jaksanut aiemmin kirjoittaa, tosin olin aamulla kaupoillakin, kun tytöt vein hoitoon. Tuo painon tunteen lisääntyminen alkaa viemään voimat, kun kävely vain vaikeutuu... Olis ollu mahdollisuus lähteä kattomaan illalla lätkämatsia, mut en taida uskaltaa, kun ei tuo seisominen niin herkkua ole (saisin kyl istumapaikkalipun, mut sit muu perhe olis toisella puolen hallia)..
Joku kyseli eilen tuosta häkistä (kissat); Se on sellainen teeitse-malli, eli alunperin rakennettu rivitalon pihalle, muoto on siis epäsäännöllinen. Arvioitiin et siin on neliöitä sellainen 15 (arvaus), rakennettu kakkosnelosesta ja kanaverkosta (meillä sitten paikkailtu, kun joutu repimään osittain palasiksi). Katto samasta verkosta ja osittain pleksiä sateen suojaksi. Sisällä koivuja, paksuja ja vähän ohuempia, yksi roikkumassa jne. Isäntä rakenti vielä kopinkin, jossa voivat talvella kölliä, tosin narttu on jo nyt tykästynyt siihen, taitaa olla kuumilla ilmoilla taas vastavuoroisesti viileä :)
Jos haluaa kuvia siitä, niin toki voin lähettää, kun laittaa sähkäriosoitetta...
Masu: kova melskaus, eipä juuri muuta. Tuntuu vain et tuo painaminen tekee ahdistuneeksi, joutuu olemaan liikaa paikallaan ;) Eilen laitoin vauvan vaatteita jo järjestykseen - pari koneellista pesin ja osa odottaa viel pesua (vaipat esim.).
Vitamiineista; en syö muuta kuin rautaa, enkä sitäkään joka päivä, kalkkia kera magnesiumin. Muutoin kyllä ruokavalio riittää - meillä syödään niin monipuolisesti, ettei normaali oloissa noitakaan juurikaan tarvitse.
Nyt tyttöjen hakuun....
--Mirpa ja masuliinos--
Täällä kotosalla pyörin ja suunnittelen tulevaa remonttia ja muuttoa (jotka siis on pari viikkoa ennen laskettua aikaa, huh...). Ollaan kyllä järjestetty asiat niin että homma etenee vaikka lähdettäis synnyttämään kesken kaiken. Oma äiti on taas korvaamaton apu!
Mies jää kotiin heti synnytyksen jälkeen, ja pitää kaikki isyyslomat. Lisäksi on kerännyt vapaita ylitöillä pari viikkoa. Suunnitelmissa on, että jää kokonaan kotiin ensi syksynä ja minä palaisin töihin - mutta eipä tuota tietenkään vielä osaa varmaksi sanoa. Onneksi on suht joustava työtilanne molemmilla!
Kävin ostamassa muuten imetystyynyn (iso malli, hinta 43,60 ¿) - oli hyvä ostos jo nyt, sillä toimii erinomaisena nukkuma- ja lepoapuna, auttaa hyvän asennon löytämisessä. Vinkkinä vaan:-)
Mukavaa päivää.
Anyara75 rv 33+5
Mulla varmaan näyttää siltä, että napa törröttäisi, näkyy vaatteidenkin läpi. Mutta oikeastaan siinä vain tuo navan yläpoimu törröttää " nokkana" , koko napa ei taida kääntyä, tuntuu olevan kiinni jossain kudoksissa pohjastaan. Yhdestä vauvasta ei törröttänyt kyllä tämänkään vertaa.
Ekan raskauden la:n loppumahamitta on nyt ylitetty sentillä. 115cm näytti mittanauha eilen. Jos tässä nyt on jotain 3-4 viikkoa vielä jäljellä, niin ei tästä niin hirmuinen varmaan tule kuin pelkäsin. Raskausarpia ei ole tullut ainakaan vielä. Muuten tämä maha on kyllä ihan eri maata ekaan verrattuna. Tää on tosiaan niin mielettömän kova, ettei supistuskaan tätä paljon enempää koveta. Painoa on tullut yht. 16kg, ja nousu on tasaantunut. Ilmeisesti vauvat on sen verran isoja, että kuluttavat multa energiaa enemmän, vaikka samalla tavoin syön kuin ennenkin (ja karkkia joka päivä :/).
Alia ja pikkuoravat rv34+3
Se siitä puutarhan laitosta talvikuntoon, kun vettä tulee välillä taivaan täydeltä. Täytyy sit siivota sisällä vähän.
Täällä napa on pysynyt samanlaisena. Eli kuoppa on edelleen, ei ole pullahtanut ulos.
Mun mies tuskin pitää isyyslomaa. Heillä kun on perheyritys, josta ei noin vain olla pois, niin tuskin edes harkitsee isyyslomaa. Jonku yksittäisen vapaapäivän pitää varmaan muttei isyyslomaa.
Kanelisokeri ja muut BB:tä seuraavat; olen ihan samaa mieltä teidän kans. Mika & Sorella yhtä syyllisiä tapahtuneeseen ja molempien pitäis selvittää asia yhtäaikaa. Eli Sorellan olis pitäny lähteä samalla. Mutta nyt minäkin haluan että Jenni äänestettäis pois. Jotenki vaan alkanu ärsyttään viime aikoina. Samaten Kaarlo. Mitä mieltä te muut ootte Kaarlosta. Hiplailee vaan jalkoväliään, kiroilee ja käyttäytyy välillä kuin uhmaikäinen kakara. Tämä mun mielipide. =)
Oma (.) voi hyvin. Eilen nukkumaanmennessä oli vaan raskas hengittää kun masukki makoili niin ylhällä ja paino keuhkoja oikein kunnolla. Bläh! Toiv. tänään on hieman matalammalla.
Nyt imurin kimppuun... =(
rusina rv 32 tasan =)
6viikkoa ja masukki sais tehdä tuloaan... Näin minä toivon! =)
Tosi hauskasti kirjoitettu BB:N kaarlosta. Pakko iln nauraa,hiplailee haaraväliään. Se on kyllä ihan totta. Mulla samat Jenni ja Kaarlo ärsyttää eniten, ovat ilkeitä ja itsekeskeisiä tyyppejä.
Välillä Kaarlolla hyviä mieleipiteitä, muta aika lapsellista puhetta useuin on. Onhan nuo kovin nuoria, mut kuiteskin on nuorissakin fikusja ja päinvastoin. Mirasta oon alkanu tykkään, sehän voi olla vaikka voittaja-ainesta kohta. Samoin Sari on tullu inhimillisemmäks.
Tulis nyt sinne joku hyvä ja komea uros, jolla olis hyvät mielipiteet!
Napa galluppi: On pullahtanut oikein kunnolla. L
apset tykkää painella sitä sisään. Joskus jopa kivulias.
Kiva kun ootte antanu hyviä reseptejä. Lisää vaan jotakin helppotekoisia jos jollain on!
Toivoovauvaalle terkkuja, kaikki varmaan miettii sua jotka ovat sun juttuja lukeneet!
Tulee niin ihana tuoksu tuolta köökistä,onnex kohta valmista...nam...=)!
Navasta: Mulla napa vielä ihan normaali,tosin ei niin kuopalla kun ennen. Mies naureskelee,että mulla on joku napa-syndrooma,kun sanon sille joka viikko että kauhistuttaa ajatuskin sellasesta törö-navasta. Ei muuten mutta kun ei oo ikinä sellasta ollu=)!!!
Jotenkin ihana ajatus,että kokee kaiken näköstä uutta ja ihmeellistä lähes joka päivä. Saati sitten kun tää esikoinen saadaan maailmaan=)! Toisaalta jotenkin vaikee ajatella, että kohta puoliin mekin Murut aletaan saamaan niitä pikkusia nyyttejä...onhan niitä jo kauan odotettukkin=)!
Nyt syömään omppuja=)!
tiitiäinen78
Napa on puoliksi pullahtanut...ei kiva, aristaakin. Yllätyksekseni olen tässä raskaudessa välttynyt arvilta...ihme ja kumma, vaikka painan nyt jo enemmän kuin odottaessani kuopusta viimeisellä viikolla :-( Suklaa ja uuniomenat menevät liiankin hyvin kaupaksi tähän kuontaloon...
Kaarlo=luolamies. Voisin hyvin kuvitella hänet raapottamassa naistaan tukasta luolaan. Ruokailutavat ovat myös poikaparalla ihan hukassa, imee veitsen ja nuolee lautasen ihan poikkeuksetta joka kerta ja ruoka uppoaa suuhun kuin koiralla, pureskelematta niin, että leuoista roiskuu. Menisin varmaan syömään jonnekin muualle jos joutuisin hänen kanssaan saman pöydän ääreen. Nyt kun olen katsellut täällä hänen ruoan laittamistaan (samoin Jennin kokkailua), en voi käsittää sitä hygienian puutetta, mikä heistä huokuu. Jenni nuolee sormiaan ja Kale hiplaa pebaansa ja nenäänsä ihan avoimesti...Yöks!
Kaarlon ilmeet (erityisesti silmien liikkeet), eleet ja puheet ovat myös pelottavia, samoin tuo ihmeellinen angsti ja aggressiivisuus, mikä hänestä kumpuaa ympyröivää maailmaa kohtaan. HUH! Toivottavasti hän on pian äänestyksessä, mutta näin ei käy, jos Hanne ja Jenni ovat talossa...mitäs muuten pidätte Hannesta :-/ ? Ihme tyyppi minusta...ja analyysia taas pukkaisi, mutta taidan jättää tällä kertaa kirjoittamatta :-)
Kanelisokeri
Pakko oli ahtaa niitä omppuja...
Siitä isyyslomasta mun piti vielä kirjottaa...sama pää kesät talvet=)! Meillä mies jää luultavasti kahen viikon pitämättömälle kesälomalle sillon kun mulla on la ja sitten kun tää vaavi syntyy niin alottaa isyysloman. Ja mitä todennäkösemmin pitää koko loman heti,näin mua on ainakin informoitu asiasta=)!
BB:sta sen verran että se Kaarlo on kamala! Kauheen agressiivinen mun mielestä ja suuttuu heti ihan täysillä! Ihan hullu...
Mutta nyt poistun taas...ainakin hetkex=)!
tiitiäinen78
Palstaa olen jo piiiitkän aikaa seurannut, mutta kirjoittamaan en ole ryhtynyt. Nyt sellainen asia vaivaa niin paljon että ihan pakko oli teiltä kysyä eli:
MITÄ TARKOITTAA RT1 ? viimeksi äippäpolilla lääkäri niin merkitsi. Sanoi vaan että vauva on nätisti täällä ihan alhaalla. mutta eikös siihen olisi riittänyt rt.... Jollain toisella oli ollut merkintä RT2 ja ainakaan minä en bongannut siihen vastausta
T: tre ja rv32+6
Ei oo ite ehtinyt rustaamaan, ku menee aika viestien lukemiseen ;)
No mullakin on kyllä monista keskustelluista asioista hyvin saman kaltaisia mielipiteitä, ku on jo tullut ilmi.
Eli kunhan monipuolisesti syö ihan tavallista ruokaa, ei vitskuja tarvi varmuuden vuoksi popsia. Näin raskauden aikana oon kuitenkin ottanut sen multitabs special 2+ ja hetken nyt viime viikkoina rautaa, joka toinen päivä, etää maha kestää.
Joku oli synnyttänyt iiison vauvan. Kuulin kans viikolla 37 syntyneestä 4900g painoisesta vauvelista. Ajatelkaas, jos olis kasvanut vielä sen 3-5 vkoa!
Isyyslomaa meillä mies pitää sen, olikos se nyt kolmisen viikkoa. Varmaan sitten piankin ainakin sen pari viikkoa, kun kotiudutaan sairaalasta.
Napajuttuja: Mulla ei oo koskaan ihan pullahtanut ulos, melko tasan kuitenkin mahanahkan kanssa ihan viimeisillä viikoilla, mutta nytkin on vielä ihan kolo tallella ;)
SItten BB: Samoilla linjoilla muitten kanssa tässäkin. Ihan ihme porukkaa siellä verrattuna viime vuotisiin. Kaarlo on ihan pihalla välillä ja pelottava tosiaan. Jenni ärsyttää, Hannesta en oo saanu ihan selkoa. Kaki on persoona, aika paljon äänessä, mutta tosi tasapuolinen ja rehti kaikkia kohtaan. Samoin Sari on ihan inhimillinen, vaikka alus tuli leimattua vähän ulkonäön perusteella. Miran osakkeet nousi, kun vähän piritsyi, ei silti sekään mikään suosikki. Ja Sorella... VOi voi! Ja siitä Tapauksesta, hassua, et ku sopivat keskenään, niin sit nostetaan poliisijuttu ja viedään vaan toinen osapuoli pihalle! Samoilla linjoilla muitten kanssa tässäkin tapauksessa. Menihän siinä silmän ruoka!
Mulla alkaa kans huomenna _virallinen_ äitiysloma!! Parturiin sen kunniaksi.
Bubbles 34+5 Olin välillä puhelimessa, sori jos tuli sekava teksti...
Mulle lääkäri selitti että vauva on pää alaspäin, eli RT. Tuo numero tulee siitä että mihin suuntaan vauvan nassu osoittaa, eli onko sen peppu sun vasempaa vai oikeaa kylkeä kohti. Kumpikaan asennoista ei ole toistaan huonompi tai merkityksellinen synnytyksen kannalta. Näin käsitin asian, korjatkaa jos olen väärässä!
Gallut: Mies pitää isyyslomat, etukäteen vain raivostuttaa ajatuskin jos se ramppaa tontilla joka päivä, murr... Aika paljon olen nyt kestänyt sen poissaoloja, mut sit saa hormoonihuudot niskaansa! Vitamiineista syön sitä 2+ (terkka suositteli), D-vitskua (terkka suositteli), kalkkia ja rautaa (terkka määräs), lähiviikkoina olen myös syönyt jonkin verran omega3 (aivoille kun en syö paljoa kalaa), magnesiumia (suonenvetoihin/kramppeihin) ja sitten maitohappobakteereja (tutkittu et niitä syömällä välttyis 30% vauvan allergioista). Mua hirvittää toi suuri pillerimäärä, mut yritän kovasti kuunnella mitä oma kroppa sanoo ja aina sen mukaan oon ottanu tai jättäny... Kaikille valmisteille mulla kuitenkin on perustelut, etten napsi niitä muuten vaan ja tosiaan yksi aine tarvii aina sen toisen imeytyäkseen... Noh, eiköhän näistä lähes kaikki jää raskauden/imetyksen jälkeen pois.
Tänään oli ultra ja tyttö painaa 2700g, eli ei siis mikään jättiläinen niin kuin pelkäsimme.
the-masu ja pikkuakka 35
Napa on puoliksi pullahtanut, ihan samanlainen kuin esikoista odottaessa. Luulenpa, että tuohon tilaan se jääkin.
Isyyslomasta, meillä mies pitää kyllä kaikki isyyslomat, muttei yhteen pötköön. Ekan viikon pitää kun kotiudutaan sairaalasta, toisen viikon joulun aikaan ja kolmannen hiihtoloman aikaan. On siis siinä tilanteessa, että kesälomaa hänellä oli viime kesänä huikeat 8 päivää kertyneenä ja vasta ensi kesänä siis täydet lomat. Siksi ajateltiin, että on kivempi jaksottaa noita isyyslomia, joulun aikaan ehditään sitten vaikka kiertää sukulaisilla vauvaa näyttämässä... Ja kiva saada pitkään kevääseen poikkaus hiihtoloman aikaan :) Silloin vauvakin on jo jonkun ikäinen, ei enää ihan tissiriippuvainen, joten saavat miehet (hah, miksi luulen että tämä tuleva vauvakin on poika...?) viettää laatuaikaa kolmistaan ja äiti vaikka tehdä jotain kivaa itsekseen...
BB: täysin samaa mieltä muiden kanssa Kaarlosta, Jennistä ja Sorellasta. Tuotantoyhtiö varmaan kiroaa sitä, että miksi menivät laittamaan Sorellan sinne ollenkaan... Oikeasti aika hulvatonta nuoleskelua se oli koko ilta, vaati lisää suudelmia Mikalta ja kyhnyytti ja hinkkasi. Ja tosiaan muut oleet jo viikkoja siellä neljän seinän sisällä... Senhän nyt voi arvata, että mitä Mikan mielessä on liikkunut kun nainen aivan tarjoaa itseään. Toki Mika meni liian pitkälle, mutta silti Sorella ihan oikeasti kyllä itsekin saisi miettiä, että miksi helkkarissa alkaa HETI taloon tultuaan vikitellä puutteessa olevaa miestä.
Leivontaohjeita... Jos joku kaipaa suolaista, niin tein just alkuviikosta juustosarvia seuraavalla reseptillä:
5dl vettä
1 pss kuivahiivaa
2tl suolaa
1/2dl öljyä
13-14dl hiivaleipäjauhoja
Täyte:
150g kinkkua
1 punainen paprika
2dl juustoraastetta
Jauhot ja kuivahiiva sekaisin, 42 asteiseen veteen sekoitetaan suola, osa jauhoista ja öljy. Loput jauhot alustetaan joukkoon. Annetaan kohota puoli tuntia. Taikina jaetaan kolmeen osaan, taikinapalat kaulitaan halkaisijaltaan n. 30 senttisiksi ympyröiksi, jotka jaetaan taikinapyörällä 12 osaan. Täytettä laitetaan noin rkl verran jokaiselle kolmiolle ja kääritään sarven muotoon. Annetaan kohota ja paistetaan 225 asteessa n. 12 minuuttia.
Tuossa ohjeessa on tosiaan kinkut ja paprikat myös, mutta itse tein nyt vaan pelkällä juustolla (ja hah, kaupan valmiista juustoraasteesta, laiskuuden huippu ;)). Taikina oli nopea tehdä, vähän kuin olis pizzapohjan tehnyt, eikä noin pienen taikina kaulitsemisessakaan kauaa mennyt. Mutta ei nyt toki ihan vartissa valmistu... Mutta maukkaita sarvia tuli!
mulle kätilö kirjotti rt2 ja ennen ollut vaan rt. meijän vauva on tääl masus peppu tässä mun oikeen rinnan alla ja kasvot vasemmalle. näin on ollut ihan kokoajan, tai siis niin pitkään kun olen vauvan tuonne mahaan jotenkin päin tunnistanut. kyseessä oli nyt kätilö joka kirjotti rt2 ja ennen ollut terkkari joka kirjottanut vaan rt. lokakuun 10 lääkäri, voin sit siltä kysyä, jos se nyt jotain sit tietää. kätilö sanoi että _yleensä_ usein vauvat on just toisin päin, eli peppu vasemman rinnan alla ja kasvot oikealle.
mä en kuitenkaan allekirjota tota rt1 ja rt2 mutta ihmettelen miksi nyt tuli numero perään vaikka vauva on kokoajan siellä samassa suunnassa. voin olla väärässä, ehkä terkkarit on vaan laiskoja :D
ei pitäis päivisin nukahtaa tohon sohvalle, nyt on taas ihan töttöröö ja illalla nukkumaan meno venyy ja yöllä nukahtaminen on sit kahen kolmen pintaan =/
mitäs tässä sit muuta.. everwood alkaa taas tänään, jeee! :))
noh, ootellaan.
huomenna _suuri_ päivä äitiysloma ja 35 viikkoa :)
Kylläpäs me murut ollaan samaa mieltä tän vuoden BB:stä.
Samoilla linjoilla täälläkin. Nyt Jenni ulos ja sit mielellään Kaarlo. Sorella Mikan tavoin ulos ja uusia mielenkiintoisia sinkkuja taloon.
Miran pisteet on täälläkin noussut piristyksen myötä.
Radiossa tuli tänään, että Sorellan kolleegat ovat seurailleet talon tapahtumia ja Sorella " joutuu rehtorin puhutteluun, kun talosta pääsee ulos" . Aikasta mielenkiintoista! =)
Kylläkai munki pitää käydä kaupassa ja tehdä vielä sitä omppupiirakkaa... Rupes tekeen mieli!!! =)
Illanjatkoja!!
no nyt toi mun teksti on ihan ristiriidassa the masun kaa. joku jolla on lääkäri pian ni kysäskää. toi vois käydä järkeen mut miksi terkkarit sit ei kirjota asioita niinkun ne on?!
mua jäi nyt vaivaa toi mun eka kirjotus! anteeksi. ei ollut tarkotus jyrätä sitä mitä sanoit. toi otsake meni pieleen.
Mulla on kans rt2, eli vauva on pää alaspäin ja peppu on oikella puolella mahaa. Sillä tarkalla tarjonnalla ei alussa ole niin väliä kun se voi vielä muuttua matkalla monta kertaa. Vauvahan syntyy aina niin että nenu osoittaa ulostullessa vasemmalle tai oikealle, näin sen pää mahtuu synnytyskanavasta ulos. Kun pää on syntynyt vauva kääntyy naama alas, siis näin ns. normaalissa synnytyksessä... Se numero siis kertoo et miten päin se vauva on, mut sillä ei varsinaisesti ole merkitystä :) Näin ainakin kerrottiin sairaalassa.
Vielä tarkennus että en tarkoittanut tekstissäni et se numero kertois onko vauva pää alaspäin, vaan sen et mitenpäin se on oman akselinsa ympäri. Eli rt on aina raivotarjonta.
joo niin mä oon kans ymmärtänyt. oon ilmeisesti saanut väärää tietoa sit siitä missä asennossa se vauvan pää tulee sieltä sit. siis joskus sanottiin että naama alaspäin ja siitä kääntyy sit kasvot toiselle sivulle ja sit tulee loput. mut emt.. uskon että sä tiedät mua paremmin. pitää vähän tiukempaan sävyyn kysästä ens kerralla. kiukuttaa ku on näin eri tietoa.
mulla kuulemma napa on täysin samassa tasossa kuin muukin maha silloin kun en katso alaspäin. sitten kun käännyn itse katsomaan niin yläosa vetäytyy sisään. näin selittää ja naureskelee mies ja pojat. aikaisemmissa ei ole napa pullahtanut oikeasti ulos ja en usko että tässäkään.
isyyslomista: meillä mies pitää kyllä. ainut kysymys on että kuinka kauan. esikoisen kanssa vuoroteltiin vanhempainvapaalla ja edellisen lapsen kanssa mies oli vanhempainvapaalla puoli vuotta. aika upea homma. itselle oli itkua välillä, mutta seurauksena miehen ja lasten todella läheiset välit. onneksi opiskelin tuolloin joten hirmu pitkää päivää ei tullut tehtyä. nyt sitten mietitään että jääkö mies tälläkin kertaa kotiin puoleksi vuodeksi. itselle on alkanut tulla sellanen olo että tämä on viimenen mahdollisuus olla kotona vauvan kanssa mulle ja haluaisin olla pitkään, mutta toisaalta miehellä on ihan yhtä suuri oikeus olla lasten kanssa kotona. kaipa me sitten taas vuorotellaan.
tuntuu että monilla on se ongelmana kun mies käyttää isyyslomansa harrastuksiin ja remontteihin. meillä ei kyllä sitä ongelmaa ole. mies saa kaihoisia katseita neuvolan tädeiltä ja vierailta äideiltä lähinnä...
;-)
täällä tulee muuten lisääntyvässä määrin hieman veristä tuhrua. pitänee katsoa että rauhoittuuko. voisi hyvinkin olla vielä tiistaisen äitipolin peruja kyllä, mutta toisaalta niitä puukoniskutuntemuksia on ollut paljon nyt pystyssä. pitänee ottaa rauhallisesti loppuilta.