Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyö+lapset, kokemuksia?

Vierailija
27.07.2015 |

Itselläni on syskystä alkaen tilanne, että voin tehdä osan töistäni etänä kotoa käsin. Tällaista tilannetta ei ole aiemmin ollut. Millaisia sääntöjä olette asettaneet lapsille (8-vuotta ja 10-vuotta) työhuoneeseen tulon osalta? Onko täysin kiellettyä aluetta vai saako siellä käydä? Entä, kun ette itse siellä olet? Pidättekö ovea lukossa vai onko huone silloin myös lasten käytössä?

Muutenkin kaikki kokemukset aiheesta ovat tervetulleita.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, onpas teillä tiukkaa. Itselläni alakoululaiset, 3. ja 4.-luokkalaiset, enkä ole mitään ehtoja ja sääntöjä asettanut. No tietty jos olen puhelinpalaverissa, niin sanon asiasta jos tulevat jotain kysymään tms. Yleensä, kun lapset tulevat koulusta, pidän kahvitauon muutenkin ja samalla lapset syövät välipalaa. Sitten tekevät läksyjä tai mitä milloinkin ja minä jatkan töitä, harvoin tulevat mitään viereen juttelemaan. En ole kokenut mitään tarvetta lukita työhuonetta, eivät koskisi papereihini muutenkaan ja tietokone tietysti on lukittuna tai sammutettuna työpäivän jälkeen. Kaksi vuotta olen tehnyt etätöitä.

Vierailija
2/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohos, mulla ei edes ole työhuonetta, eli sohvalla istun ja teen hommia, eikä mua häiritse, jos lapset siihen joskus tulevat kyselemään tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainoa ja tärkein säöntö on, että tietokoneeseeni ei saa koskea kukaan muu kuin minä. Printteriä ja muita läppäreitä ym. saa käyttää. Kaikki ovat omaa omaisuuttani.

Pidän tauon lasten tultua koulusta kotiin. Syön välipalaa heidän kanssaan, vaihdetaan kuulumiset jne. Etätyön paras ouoli on, että olen läsnä lapsilleni ja kotona, kun he saapuvat kotiin. Jatkan töitä tämän jälkeen, ja silloin pitää olla melua aiheuttamatta. Kavereita saa tiulla meille, mutta lupa pitää kysyä. Toisinaan kiellän, kun on töissä tärkeä vaihe ja tarvitsen keskittymisrauhaa normaalia enemmän.

Vierailija
4/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kukaan tee etätöitä?

Vierailija
5/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen etätyötä kotona, lapset koululaisia.

Mun työhuoneeseen saa tulla erityisestä syystä (pelottaa, on vähän kipeä tms), mutta siellä pitää olla aivan hiirenhiljaa ja puuhata omiaan, eikä saa tulla katsomaan mun työjuttuja. Puhua saa vain jos on oikeasti hätä. 99 % ajasta pysyvät pois työhuoneestani.

Vierailija
6/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi niin kauan kun lapset olivat päiväkodissa tai iltapäiväkerhossa. Sitten kun tulivat koulusta suoraan kotiin, keskittyminen kärsi siinä määrin, että teen nykyään etätöitä äärimmäisen harvoin.

Vierailija
7/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:40"]

Mun työhuoneeseen saa tulla erityisestä syystä (pelottaa, on vähän kipeä tms), mutta siellä pitää olla aivan hiirenhiljaa ja puuhata omiaan, eikä saa tulla katsomaan mun työjuttuja. Puhua saa vain jos on oikeasti hätä. 99 % ajasta pysyvät pois työhuoneestani.

[/quote]

Niin ja työhuoneen ovi on lukossa AINA. Tietysti silloin kun se on tyhjillään, mutta myös silloin kun olen sisällä siellä tekemässä töitä. Koputtamalla voi pyytää lupaa tulla sisään (siis erityisestä syystä).

Vierailija
8/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työhuoneen ovi on kiinni, sinne ei saa tulla, koska äiti tekee töitä. Jos on pakottava tarve tai tärkeää asiaa saa koputtaa. Jos on kriittinen vaihe töissä laitan stop-lapun oveen, niin minua ei häiritä. Muulloin lapset saavat huoneessa olla, koska siivoan työjutut aina pois pöydiltä työpäivän jälkeen. Lapset 4- ja 1-vuotiaat, isänsä hoidossa päivisin.

sun lapset on jo niin isoja, että ovat päivät koulussa. Enpä siis usko, että ihmeempiä ongelmia tulee jos teet suht normaaliin toimistoaikaan töitä (8-16). 

Vierailija
9/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jotain tämänsuuntaista mietin itsekin, että voisi olla hyvä käytäntö. Miten pidät lapset poissa työhuoneesta silloin, kun et ole siellä itse vai onko se silloin vapaasti käytössä?

Vierailija
10/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:43"]

Kun työhuoneen ovi on kiinni, sinne ei saa tulla, koska äiti tekee töitä. Jos on pakottava tarve tai tärkeää asiaa saa koputtaa. Jos on kriittinen vaihe töissä laitan stop-lapun oveen, niin minua ei häiritä. Muulloin lapset saavat huoneessa olla, koska siivoan työjutut aina pois pöydiltä työpäivän jälkeen. Lapset 4- ja 1-vuotiaat, isänsä hoidossa päivisin.

sun lapset on jo niin isoja, että ovat päivät koulussa. Enpä siis usko, että ihmeempiä ongelmia tulee jos teet suht normaaliin toimistoaikaan töitä (8-16). 

[/quote]

Joo, teen töitä suht normaaliin toimistoaikaan (9-17 yleensä). Lähinnä mietin sitä, että kun lapset tulevat koulusta kotiin, niin miten malttavat pysyä poissa/olla meluamatta, jotta voin keskittyä. Oliko teillä mulla tämän kanssa miten paljon ongelmia alussa?

Vierailija
11/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen jatkaa vielä, että vaikka lapset pääsääntöisesti pysyvät pois työhuoneesta, niin itse kuitenkin jotenkin alitajuisesti seuraa, mitä puuhaavat: milloin tulevat, onko kavereita mukana, ovatko syöneet välipalaa, tekevätkö läksyt, lähtevätkö ajoissa harrastuksiin. Jos en ole kotona, niin pystyn paremmin olemaan huolehtimatta näistä.

Vierailija
12/12 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:43"]

[/quote]

Jotain tämänsuuntaista mietin itsekin, että voisi olla hyvä käytäntö. Miten pidät lapset poissa työhuoneesta silloin, kun et ole siellä itse vai onko se silloin vapaasti käytössä?

[/quote]

Lapsilla ei todellakaan ole sinne mitään asiaa. Ei etenkään jos itse en ole siellä ja hyvin harvoin mun ollessa työhuoneessakaan. Tietävät tämän eivätkä yritäkään kuin ns. hätätilanteessa sinne luokseni tulla. Työhuoneessa on mun työpöytää vastapäätä sohva, jossa voivat makoilla siellä ollessaan ja pieni lelulaatikko. Itse käytän sohvaa joskus tauoilla (vaikka yleensä olen tauoilla pois työhuoneesta) ja joskus kun perehdyn joihinkin työhön liittyviin papereihin rennosti istuen/makoillen. Mutta tosiaan, eivät edes yritä työhuoneeseen kuin hätitilanteessa (sairastuneet ym), tämä ollut alusta asti linjana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme