Vituttaa syyllistäminen marjojenpoimimattomuudesta
Olen töissä kahdeksan tuntia päivässä ja mulla on kaksi alle kouluikäistä lasta. Arkipäivisin en ehdi ajaa ensin päiväkodin kautta kotiin lapsia ruokkimaan ja sitten kaupungin laidalle metsään kykkimään. Viikonloppuisin en tahdo, koska mulla on luoja paratkoon parempaakin tekemistä kuin jumittaa niskani ja hartiani ötököiden syötävänä ja sitten kotonakin tuntitolkulla ronkkia homeisia, raakoja ja lehtiä kelvollisten joukosta pois. Ostan marjani kaupan pakkasesta sitä mukaa kun niitä tarvitsen, ja samalla maksan niistä arvonlisäveron ja työllistän. Torilta haen lapsille muutaman rasian marjoja kesässä, niin saavat kaupunkilaisparatkin vähän tuoreiden marjojen makua.
Minua ette myöskään onnistu syyllistämään siitä, jos marjoja mätänee metsiin kilo tai kaksi. Minä en ole niitä tilannut, joten en ole niistä myöskään vastuussa. Oikeasti kivat teille, jotka tykkäätte poimimisesta ja saatte edullisesti terveellistä täytettä pakastimeen, mutta mikään ihmisyyden mitta se ei ole.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:02"]
Kuka sua syyllistää? Minäkin ostan marjat kaupasta, mutta ei ole kukaan tullut vielä syyllistämään.
[/quote]
Anoppi <3 Ehdotin että ottaisivat meidän muksut mukaansa marjoja poimimaan jos se on kerta niin elintärkeä lapsuuselämys, mutta ei kuulemma jaksa katsoa perään, ties vaikka eksyisivät metsään :D
Mä kävin vähän hakemassa. Mustikat on isoja, mutta vetisiä ja mauttomia. Lisäksi sataa liikaa, pirukaan rupea märkiä mustikoita siivoamaan. Joten syyllisyys pois!
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:06"]
Olisi eri asia jos olisit työtön.
[/quote]
Ei mulla olisi mitään marjankeräysvelvoitetta vaikka olisinkin työtön. Saamallani työttömyyskorvauksella voisin ostaa marjat kaupasta ja vaihtoehtoisesti säästää jostain muualta, tai olla kokonaan ilman marjoja ja käyttää toisenlaisia kasvikunnan tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:06"]Olisi eri asia jos olisit työtön.
[/quote]
Perustelut kiitos.
Höpö höpö pulinat pois ja metsään!
Mua taas keetuttaa, koska joku kiinalainen popsi oravien ja siilien mustikat, argh.
Lyttäsit juuri marjoja poimivat itsesi alapuolelle. Eli todellinen syy saattaa olla jokin toinen, minkä kerrot. Mitä teet työksesi? Ehkä kuitenkin lähtisit metsään keräämään tryffeleitä, jos tietäisit apajan.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:32"]
Lyttäsit juuri marjoja poimivat itsesi alapuolelle. Eli todellinen syy saattaa olla jokin toinen, minkä kerrot. Mitä teet työksesi? Ehkä kuitenkin lähtisit metsään keräämään tryffeleitä, jos tietäisit apajan.
[/quote]
En ymmärtänyt tästä hölkäsen pöläystä. Sanoin, että kiva niille jotka tykkäävät marjojenpoimimisesta, mutta itse en siihen ryhdy. Ammatillani tai työpaikallani ei ole asian suhteen mitään tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:57"]
ja sitten kotonakin tuntitolkulla ronkkia homeisia, raakoja ja lehtiä kelvollisten joukosta pois.
[/quote]
Minkä takia pitäisi poimia myös homeisia ja raakoja marjoja sekä lehtiä sinne marja-astiaan? Tätä en oo koskaan ymmärtänyt. Kerätään vaan niitä kypsiä marjoja, niin voi vaikka suoraan astiasta niitä syödäkin.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:36"]
[/quote]
En ymmärtänyt tästä hölkäsen pöläystä. Sanoin, että kiva niille jotka tykkäävät marjojenpoimimisesta, mutta itse en siihen ryhdy. Ammatillani tai työpaikallani ei ole asian suhteen mitään tekemistä.
[/quote]
No jos väität, että marjastus on liian rankkaa, ja itikat häiritsevät (mihin on muuten kelpo ratkaisuja), ilmeisesti pääset töissäsi vähällä. Monella todellinen syy on se, ettei marjanpoiminta enemmänkin Thaimaasta tuotujen "orjien" tehtävä tai niiden, jotka yrittävät säästää kuluissa. Väitän, että suurin osa esimerkiksi siivoustyötä tekevistä suhtautuu paremmin marjanpoimintaan kuin sinun sosiaaliluokkasi ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:10"]
[/quote]
Ei mulla olisi mitään marjankeräysvelvoitetta vaikka olisinkin työtön. Saamallani työttömyyskorvauksella voisin ostaa marjat kaupasta ja vaihtoehtoisesti säästää jostain muualta, tai olla kokonaan ilman marjoja ja käyttää toisenlaisia kasvikunnan tuotteita.
[/quote]
Osaatko kunnioittaa marjojenpoimintaa? Pikemminkin osoitat halveksuntaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:10"]
[/quote]
[/quote]
Osaatko kunnioittaa marjojenpoimintaa? Pikemminkin osoitat halveksuntaa.
Somalit pitäisi pakottaa poimimaan marjoja. Tekisivät jotain elantonsa eteen.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 18:36"]
[/quote]
[/quote]
No jos väität, että marjastus on liian rankkaa, ja itikat häiritsevät (mihin on muuten kelpo ratkaisuja), ilmeisesti pääset töissäsi vähällä. Monella todellinen syy on se, ettei marjanpoiminta enemmänkin Thaimaasta tuotujen "orjien" tehtävä tai niiden, jotka yrittävät säästää kuluissa. Väitän, että suurin osa esimerkiksi siivoustyötä tekevistä suhtautuu paremmin marjanpoimintaan kuin sinun sosiaaliluokkasi ihmiset.
[/quote]
Tai ehkä teen työkseni jotain niin fyysistä, ettei jaksa vielä vapaa-ajallakin kuormittaa vartaloa...?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 19:31"]
Mä en voi sietää mustikoita tai puolukoita, hyi hele mitä paskaa.. Puhumattakaan sienistä. Voi luoja mitä syyllistystä tuosta tullut, mutta tulkoot :D
[/quote]
Mustikkapiirakka kuitenkin sinulle maistuu, kunhan vaan joku toinen sitä sinulle tekee.
[/quote]
Sori, en syö kun en tykkää :) Turha yrittää syyllistää, olen innokas leivonnan ja ruuanlaiton harrastaja ja teen joka päivä uuden ruuan ja leivonkin ainakin kerran viikossa :)
[/quote]
Sinulla on sitten jokin erityinen syy, miksi et tykkää? Lähes kaikille maistuu, mutta poiminta ei maistu.
[/quote]
Miksi makuasiaan pitäisi olla jokin erityinen syy?
[/quote]
Ei se ainakaan makuaistista voi johtua. Mitä sitten maistat esim. mustikkaleivonnaisissa, mitä muut eivät maista?
[/quote]
Kun ei tykkää niin ei tykkää. Ei siihen mitään syytä tarvita. Tuskin sinäkään tykkäät kaikesta.
[/quote]
Koska se on vain ihan hirveän pahan makuista? Kuten sienetkin. Vadelmat on ihan ok ja kasvatan niitä itse puutarhassakin, kuten viinimarjoja joista teen mehua kun mies tykkää. Mansikoita söisin vaikka ämpäreittäin ja niitäkin tulee kasvateltua. Metsässä samoilen kyllä tosi paljon kun on noita koiriakin, että ei ole viitsimisestä kiinni ja alkukesästä kerään kuusenkerkkiä innolla. Valtaosa marjoista on vain pahoja mielestäni. Hyi.
Ehkä voisit lapset viedä edes joskus metsäretkelle keräämään mustikoita? Elämys sekin. Ei niitä urakalla tarvitsekaan kerätä. Ihan ymmärrettävää ettei aikasi riitä siihen. Mutta edes kerran veisit lapset tutustumaan suomalaiseen mustikkametsään?