Palstaviljely - maailman tylsin harrastus
Vaan kovasti suosittu, harraastatko sinäkin?
Kommentit (15)
Harrastaisin, jos vaan olis se palsta. Jonossa on 50 ennen meitä.
Pitäisin kasvimaata kotonakin jos olis piha. Koska ei ole niin on parvekepuutarha.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan. Olen maalta lähtöisin, ja lapsena kesät kolunnut kasvimaalla - ei koskaan enää. Sen lisäksi juurekset ja muut ovat niin edullisia kaupassa, että vuokran ja muun jälkeen tuolla touhulla vetää persnettoa, puhumattakaan selkävaivoista.
Sama 😅 Taloyhtiössä naapuri yritti houkutella mukaan, olin kauhusta pöyristynyt! Kun vihdoin olen päässyt eroon äidin loputtomista kasvimaista, herne- ja perunapelloista ja muusta scheissesta, on aivan varma etten vapaaehtoisesti sellaiseen hankkiudu!
Minusta myös se on tylsää, joten en sitä harrasta. Mummo ja äiti hurahti siihen joskus 70-luvun lopulla niin sitä kautta tuli ihan omakohtaista kokemusta aiheesta sen verran, että nyt aikuisena ei enää tarvii edes kokeilla.
Minulla on kyllä kasvimaa ja tykkään siitä hommasta. Mutta on ihan puppupuhetta, että sillä kovasti säästäisi, harrastus se on. Moni katsoo talvella kaupassa salaatin ja tomaatin hintaa ja ajattelee, että säästän kun kasvatan itse. Kannattaa katsoa mitä ne hinnat kesällä ovat. Ne tuotteet, mitkä saa itse säilymään talveksikin (juureksia) ovat talvella kaupassakin edullisia.
Miten niin tylsä harrastus? Minusta olisi kiva kasvattaa omia vihanneksia, mutta palstaa ei valitettavasti ole.
On Palsta. Kaikkea muuta kuin tylsää, kamalat rajakähinät tiettyjen viljelijöiden välillä. Enkä mä kyllä itsekään tykännyt kun eräs viljelijäperhe rakensi hyyskän tontin nurkalle...
Vierailija kirjoitti:
On Palsta. Kaikkea muuta kuin tylsää, kamalat rajakähinät tiettyjen viljelijöiden välillä. Enkä mä kyllä itsekään tykännyt kun eräs viljelijäperhe rakensi hyyskän tontin nurkalle...
Saako omia jätöksiään käyttää lannoitteena - siis tietysti vain sillä omalla palstallaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako omia jätöksiään käyttää lannoitteena - siis tietysti vain sillä omalla palstallaan?
No niin! Tässäpä malliesimerkki miksi _en_ harrasta palstaviljelyä. Minun tuurillani naapuripalstailija olisi juuri tällainen kokovartalokierrättäjä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla viljelen provoja aamusta iltaan.
Samoin. Omanlaistaan palstaviljelyä tämäkin 🤷🏻♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Syötävää ruokaa ei saa ihmisen jätöksillä kasvattaa. Poliisiasiahan tuosta tuli, kyseessä on ympäristörikos. Tosin poliisi sai rakennelma katoamaan ihan puhumalla.
Eivät muuten olleet ihan järvisuomalaisessa mökkikulttuurissa kasvaneita... kaikkea kun ei erikseen tajuttu ohjeistaa.
Kyllä sitä hengen ravintoa ja älyä pitää vähän joka palstalle käydä heittämässä kasvamaan palautetta.
ÄO:takin kun on vaikka muille jakaa, ei oo Mensan taulukot ikinä riittäneet :D
Palstaviljely on erittäin mielekäs, mukava ja tuottoisa harrastus.
Tai sanoisin pikemminkin: se on suorastaan elämäntapa.
En todellakaan. Olen maalta lähtöisin, ja lapsena kesät kolunnut kasvimaalla - ei koskaan enää. Sen lisäksi juurekset ja muut ovat niin edullisia kaupassa, että vuokran ja muun jälkeen tuolla touhulla vetää persnettoa, puhumattakaan selkävaivoista.