Tuleeko nyt karenssi???
Työkkäristä tuli työtarjous että hae 2kk määräaikaista toimistotyötä. No hain ja kirjoitin hakemukseen että haluan kokoaikaista ja vakituista työtä ym. Soittivat eilen ja sanoivat että heillä on vain se määräaikaisuus ja kerroin että hain työtä vain koska työkkäri käski. Sitten sieltä sanottiin että kiitos kun olit rehellinen ja heihei. Eli saako työkkäri tietää ton ja tuleeko karenssi?? Oon ekaa kertaa työttömänä. Ehtisin vielä soittaa perään ja perua sanani ja kysyä pääsenkö haastatteluun.
Kommentit (36)
Tarkenna sinne työkkärin arkistoihin omiin tietoihisi millaista työtä haet, niin he tarjoavat siltä pohjalta. Jos sulla lukee, että haet kaikenlaista työtä (kokoaikainen, määräaikainen jne...) niin he tarjoavat sitten kaikenlaista ja sun on sitä kaikenlaista haettava. Tosin saattavat sieltä soitella, että kai ymmärrät nykyisen työtilanteen ja pyytävät miettimään uudelleen.
Nyt kävi säkä, mutta ensi kerralla ei välttämättä käy.
Oon kuullu, et muutkin ovat suoraan sanoneet työnantajalle, ettei työ oikeesti kiinnosta, et ovat hakeneet paikkaa vaan työkkärin takia. Ei niillekään oo siitä mitään ongelmia tullu!! Joten, et oo ainut joka on sanonu suoraan. Mut samaa mieltä, ku joku edellinen, et lyhyet sijaisuudet, osa-aikatyöt voi aina poikia parempia työsuhteita, joten hölmöä kieltäytyä työstä vaan ton takia, jos ei kerran oo jalkaa missään oven välissä..
Työkkäri päättää lakien mukaan tuleeko karenssia vai ei.
Ap, lähetä se kukkapuska. Molemmille osapuolille tulee hyvä mieli ja työnantajaosapuoli jatkaa todennäköisesti jatkossa mukavaa toimintaansa varmemmin.
Parempi, että Ap ostaa kukkapuskan tuntemattomalle kanssasuomalaiselle kuin että ostaisi esim. masennuslääkkeitä.
Olen itsekin vienyt kukkapuskan Kelaan kiitoksena inhimillisestä kohtelusta. (Huom, en ole pummi enkä työtön.)
Työkkärillä ei ole minkäänlaisia resursseja tarkistella tai soitella oletko hakenut heidän lähettämään työtarjoukseen ja työnantaja ei näitä ilmoittele, ei niillä ole yhtään sen enempää aikaa eikä mielenkiintoa ilmoitella että kuka ja mitä teki noista tuhannesta joille tarjous on lähetetty.
Sinulle voi periaatteessa tulla karenssi, jos työkkäri saa jostain selville, että haet vain vakituista työtä. Työttömyysturvalain mukaan oikeus työttömyyskorvaukseen on sellaisella, joka hakeaa kokoaikatyötä, mutta vakituisuudesta tai työsuhteen pituudesta ei puhuta mitään. Kyllä määräaikainenkin voi olla kokoaikaista, mutta alle 15 päivän pätkää ei työttömyyskorvausta saavan kannata ottaa.
Kai sinä ymmärsit edes kysyä, olisiko toivoa saada jatkoa sille 2 kk:n jaksolle tai myöhemmin lisää työtä, jotta ei tullut vaikutelmaa että suoraan kieltäydyit? Ja toinen kysymys: tarjottiinko sinulle sitä paikkaa, vai oliko se ikään kuin työhaastattelu?
Vierailija kirjoitti:
Soitin sinne ja sanoin että olen miettinyt ja olisihan se lyhytkin työ parempi kuin olla vain kotona.. Nainen oli todella reilu ja mukava ja tahtoisin lähettää sille kukkia, koska hän luki mun ajatukset tai tajus miks soitin takaisin. Hän sanoi, että arvostaa edelleenkin mun rehellisyyttä ja ei aio ilmoittaa työkkärille mitä sanoin, vaan jos työkkäristä soitetaan niin sanoo ettei mua vaan valittu. Sanoi että älä huoli! :D aivan mahtava ja reilu nainen! Ei tosiaan halunnut mua sinne murjottamaan.
Ihailtavaa rehellisyyttä.
t. työkkärin täti
Vierailija kirjoitti:
Sinulle voi periaatteessa tulla karenssi, jos työkkäri saa jostain selville, että haet vain vakituista työtä. Työttömyysturvalain mukaan oikeus työttömyyskorvaukseen on sellaisella, joka hakeaa kokoaikatyötä, mutta vakituisuudesta tai työsuhteen pituudesta ei puhuta mitään. Kyllä määräaikainenkin voi olla kokoaikaista, mutta alle 15 päivän pätkää ei työttömyyskorvausta saavan kannata ottaa.
Kai sinä ymmärsit edes kysyä, olisiko toivoa saada jatkoa sille 2 kk:n jaksolle tai myöhemmin lisää työtä, jotta ei tullut vaikutelmaa että suoraan kieltäydyit? Ja toinen kysymys: tarjottiinko sinulle sitä paikkaa, vai oliko se ikään kuin työhaastattelu?
Hieman ohis mutta miten tällaisessa tilanteessa jos saakin sen 2kk työn ja ei ole ammattitutkintoa. Tippuuko sen jälkeen taas 5kk odotusajalle? Kyllä karenssin ottais mieluummin...
Ei tosta mitään karenssia olisi tullut, se, että imoittaa millaista työtä hakee ei ole krenssin peruste. Töihin ei ketään pakolla oteta, niin dorkaa työnantajaa ei ole olemassakaan.
Onko teistä ihan ok, että työtön alkaa sanelemaan millaista työtä ottaa vastaan? Eikö pelin henki ole se, että työtön on työmarkkinoiden käytettävissä oli työ mitä tahansa?
Se lyhytkin työ olisi näyttänyt paremmalta kun työttömyysjakso tulevaisuuden kannnalta. Ja edellinen työpaikka on hyvä käyntikortti seuraavaan työpaikkaan. Jos työ hoidetaan kunnolla työnantaja suosittelee, vinkkaa mihin kanttaa hakea ja jopa suosittelee jollekin toiselle työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko teistä ihan ok, että työtön alkaa sanelemaan millaista työtä ottaa vastaan? Eikö pelin henki ole se, että työtön on työmarkkinoiden käytettävissä oli työ mitä tahansa?
Tarvitaan stripparia ja hierojaa onnellisella lopulla. Milloin voit aloittaa?
Vierailija kirjoitti:
Kokevatko nämä mielipiteet vain muita ihmisiä, vai samalla tavalla sinua itseäsi myös?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 14:37"]
Asetuin myös työnantajan asemaan.
[/quote]Niinkö? Entä jos ap olisi ollut kaikkein sopivin koulutuksen ja kokemuksen perusteella?
Toivottavasti tuo työnantaja saa jonkun vähemmän pätevän, jolla on kuitenkin yhtä huono asenne kuin ap:lla.
[/quote]
Pakotettu työntekijä on kaikkein huonoin. Miksi toivot pahaa tuolle työnantajalle?
Solidaarinen suhtautuminen kanssaihmiseen saattaa jopa kannustaa heitä tuntemaan enemmän yhteisvastuuta. Kiristämis- ja kyykyttämislinja on jo nähty....