19-vuotias uhosi muuttavansa pois kotoa.
Purskahdin nauruun. Millähän se kuvittelee itsensä elättävänsä? En tunne ketään 19-20-vuotiasta, joka asuisi yksin tai kumppanin kanssa. Ei sen ikäisellä ole varaa siihen.
Kommentit (22)
Mä muutin 19v opiskelujen perässä. Säästöt, opintotukea ja opintolainaa ja hyvin olen pärjännyt :)
Ai jaa! Oma 19-vuotiaani asuu opiskelija-asunnossa.
Jaa. Aloitin työt 18-vuotiaana ja 19-vuotiaana muutin kotoa. Tilille oli kertynyt tuossa vaiheessa palkkatuloja noin 15 000 € :---)
Joo, mäkin muutin 19-vuotiaana. Mutta tosiasiahan on, että tarvitsin kyllä paljon senkin jälkeen vanhempieni rahallista tukea ja onneksi sitä sain.
Täällä 20v täysin itsenäisesti toimeen tuleva. Ohjelmistosuunnittelija, brutto 3300€/kk.
Eipä mulla ole ollut tässä sen kummempia ongelmia. Jos ei ole ihan rotta niin pärjää ihan hyvin.
Halaa sitä ja sano että muistaa että kotiin voi silti aina tulla. :)
No huhuh olin ite 15 kun muutin omille, nyt oon 21 :D Hyvin täsä on pysyny hengissä :)
Olen 19 ja olen asunut jo 2 vuotta yksin.
Itse muutin 16-vuotiaana omilleni ja hyvin olen aina pärjännyt.
Suomessa tytöt muuttavat pois kotoa 23-vuotiaana ja pojat 25-vuotiaana. Näin on suurimman osan kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:46"]Suomessa tytöt muuttavat pois kotoa 23-vuotiaana ja pojat 25-vuotiaana. Näin on suurimman osan kohdalla.
[/quote]
Höpöhöpö. Kuka 25v asuu vielä porukoillaan ellei oo peräkammarin poika.
Olin 17v kun kotoa läksin. Tasan 1x sen jälk pyysin pientä rahallista tukea äidiltäni, sain 200mk lainan velkakirjaa vastaan. Että joo. Niin, maksoin myös 15v iässä kesätyörahoistani äidille vuokraa.
Mun 19-v poika asuu omillaan. Lopetti just lukion, tekee vuoden töitä ja jatkaa opiskelua sitten.
Riippuu vähän siitä, missäpäin asuu ja mitä tekee. Pienemmältä paikkakunnalta lähtee varmasti aikaisemmin opiskelemaan, isommalla opiskelupaikkan voi löytää lähempää kotia ja asunnot voivat olla sen verran kalliita, et kovin aikaisin ei tuu lähdettyä.
Muutin omilleni kun olin 15, joten en ymmärrä miks toi ois nii kamalaa. Nyt itse olen kohta 20v ja hyvin oin pärjänny ku joskus koulun jälkee tehny duunia ja sit ku alkoi saamaan vielä tukia nii ei oo kyllä mitää ongelmaa.
Itke norsun kyyneleitä hänen nähtensä ja iloitse salaa miten helpolla pääsit erauspennun karkottamisessa ;)
Minäkin muutin juuri tuonikäisenä, silloin totisesti oli hyvin töitä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:46"]
Suomessa tytöt muuttavat pois kotoa 23-vuotiaana ja pojat 25-vuotiaana. Näin on suurimman osan kohdalla.
[/quote]
19- ja 21-vuotiaina, sanoo Nuorisotutkimuskeskus. http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/suomalaisnuoret-muuttavat-omilleen-nuorimpina-euroopassa/1806729
Itse tuntemistani 19-20-vuotiaista vain ani harva on asunut kotona. Opiskelijat ovat elättäneet itsensä opintotuella ja osa-aikatyöllä, muut ihan normaalilla kokopäivätyöllä.
Kyllä 19-vuotias tukia saa töitäkin voi tehdä. Sano sille että kannattaakin muuttaa ja alkaa maksa omat laskunsa ja kulunsa nyt kun vielä tietään kaikesta kaiken.