Miten saisin itseni innostumaan lukemisesta?
Olen parikymppinen nainen ja luen todella vähän minkäänlaisia kirjoja, vaikka tiedän että pitäisi totutella siihen jo paitsi yleissivistyksen, myös opiskelujenkin takia. Lukeminen tuntuu vain yksinkertaisesti niin tylsältä, että keskittyminen herpaantuu vähän väliä ja joudun koko ajan lukemaan saman kappaleen tai sivun uudelleen, kun tajuan etten yhtään sisäistänyt "lukemaani". Tämä tekee etenkin koulukirjojen lukemisesta täyttä tuskaa, kun yhteen lukuun menee niin kauan aikaa. Oudointa on, että olen kuitenkin kielellisesti hyvin lahjakas ja ihmiset kehuvat usein tekstejäni, ystävät pyytävät kirjoittamaan työhakemuksensa jne. Monet luulevat, että luen/olen lukenut paljon kun osaan tuottaa värikästä tekstiä, mutta todellisuudessa nautin vain kirjoittamisesta. Mitään lukihäiriötä tms. minulla ei siis voi olla, mutta luonteessani on perfektionistin vikaa. Kiinnitän ehkä liikaa huomiota yksityiskohtiin, mahdollisiin kirjoitusvirheisiin ja muotoiluun kuin itse sisältöön tai kokonaisuuteen. Teenkö siis lukemisesta itse itselleni vaikeampaa kuin se onkaan, vai miksi en osaa keskittyä? Vai olenko valinnut yksinkertaisesti vääränlaisia ja tylsiä kirjoja, vai mistä tällainen keskittymisvaikeus voi johtua? Oppiiko lukemisesta pitämään, jos siihen vain sinnikkäästi opettelee vai onko kaikkien edes tarkoitus siitä pitää? En ole koskaan oppinut lukemaan edes sanomalehteä, mutta kynä pysyy silti paremmin kädessä kuin lukemista koko ikänsä harrastaneilla vanhemmillani ja koen olevani heitä (tällä osa-alueella) älykkäämpi.
Nytkin tuossa yöpöydällä on kirja, jonka olen aloittanut alusta jo kolme kertaa enkä vain saa sitä luetuksi vaikka on ihan helppolukuista ja vielä suomeksi. Mun pitäisi aloittaa itsenäinen opiskelu syksyllä ja pelottaa jo nyt, mitä teen niiden paksujen opuksien kanssa. En voi käyttää jokaisen aineen läksyihin montaa tuntia, mutta toisaalta hutaisten lukemisessakaan ei ole mitään järkeä, jos ei keskity täysillä ja sisäistä oppimaansa. Sain peruskoulussa aina hyviä arvosanoja ja rakastin kirjoittaa esseitä, mutta muistan että lukemiseen keskittyminen oli jo silloin vaikeaa. Voiko minulla olla jotenkin erilainen oppimistyyli, vai onko tämä tekniikan ja jatkuvien häiriötekijöiden aika jotenkin pilannut minut? Te jotka luette paljon, oletteko myös internetissä paljon? Olen itse ihan riippuvainen älypuhelimestani, eli en varmaan tarpeeksi oikeassa elämässä läsnä. En haluaisi olla tällainen keskittymiskyvytön, sivistymätön nykyajan viihteen turmelema moukka.
Kommentit (13)
aloita etsimällä kirja aiheesta joka todella kiinnostaa sinua. lukeminen helpottuu kun tekstiin pystyy uppoutumaan.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:23"]
aloita etsimällä kirja aiheesta joka todella kiinnostaa sinua. lukeminen helpottuu kun tekstiin pystyy uppoutumaan.
[/quote]
Olen ostanut monta tällaista kirjaa (kirjastosta lainatessa en kuitenkaan saa määräajassa luettua kokonaan) mutta koen silti ongelmani olevan nimenomaan tuossa uppoutumisessa. Sairastin pitkään masennusta enkä vaikeimpina aikoina pystynyt keskittymään yhtäjaksoisesti edes 20 minuutin telkkarisarjaan, voiko tämä vaikuttaa myös lukemiseen? En ihan oikeasti suostu myöntämään itselleni olevani tyhmä, en vain osaa keskittyä mihinkään. :(
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:20"]
Aivot muokkaantuvat kokemusten myötä, ja tosiaan netin käyttö vaikuttaa aivojen synapseihin ja siten keskittymiskykyyn ja toimintataitoihin. Jos sinulla on aiemminkin jo ollut vaikeuksia keskittyä tiettyihin toimiin, niin netinkäytön myötä ongelmat vahvistuvat. Aivot kuormittuvat ja nopeatempoisuus tietysti vaikuttaa niihin.
[/quote]
Laskin juuri, että aloin käyttämään somea 11-vuotiaana. Olen roikkunut netissä siis PUOLET koko elämästäni. Miten tällaisen yhtäkkiä vain lopettaa, täytyykö tässä vaihtaa vanhanaikaiseen puhelimeen ja läppäri kaappiin? :(
Lue parempia kirjoja. Jos ei ensimmäisen sadan sivun jälkeen tunnu omalta, niin jätä kirja suosiolla kesken. Älä pakota itseäsi lukemaan. Kun löydät itsellesi sopivan kirjan sen kyllä huomaa, eikä lukemista malta lähes millään lopettaa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:23"]
[/quote]
Olen ostanut monta tällaista kirjaa (kirjastosta lainatessa en kuitenkaan saa määräajassa luettua kokonaan) mutta koen silti ongelmani olevan nimenomaan tuossa uppoutumisessa. Sairastin pitkään masennusta enkä vaikeimpina aikoina pystynyt keskittymään yhtäjaksoisesti edes 20 minuutin telkkarisarjaan, voiko tämä vaikuttaa myös lukemiseen? En ihan oikeasti suostu myöntämään itselleni olevani tyhmä, en vain osaa keskittyä mihinkään. :(
[/quote]
keskittymishäiriö ei ole tyhmyyttä.
en ole asiantuntija joten en uskalla antaa neuvoja, niistä voisi olla vain haittaa... olisikohan aiheesta jonkinlaista nettisivustoa, netistä löytyy nykyään kaikkea. jostain sellaisesta voisi löytyä vaikka harjoituksia jotka auttavat ongelmassasi?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:34"]
Lue parempia kirjoja. Jos ei ensimmäisen sadan sivun jälkeen tunnu omalta, niin jätä kirja suosiolla kesken. Älä pakota itseäsi lukemaan. Kun löydät itsellesi sopivan kirjan sen kyllä huomaa, eikä lukemista malta lähes millään lopettaa.
[/quote]
Mutta mitä teen koulukirjojen ja yo-kirjoitusten kanssa? Tähän asti en ole pakottanut, ja siksi mulla ei myöskään ole sitä pirun lakkia vieläkään päässä. Mutta mikä on liikaa, mikä sopiva aloitus? Onko yksi kirja viikossa hyvä määrä aloittelijalle?
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:47"]
[/quote]
Mutta mitä teen koulukirjojen ja yo-kirjoitusten kanssa? Tähän asti en ole pakottanut, ja siksi mulla ei myöskään ole sitä pirun lakkia vieläkään päässä. Mutta mikä on liikaa, mikä sopiva aloitus? Onko yksi kirja viikossa hyvä määrä aloittelijalle?
[/quote]
Ei koulukirjoja tarvitse lukea läpi. Itse en lukenut sivuakaan ylioppilaskirjoituksiin ja kyllä niistä läpi päästiin.
Muutenkin ei kannata tehdä lukemisesta suorittamista. Laitat vaikka kirjan yöpöydälle ja luet esimerkiksi 50 sivua illassa - täysin hyväksyttävä tahti.
[/quote]
Näinhän se on. Eikä sitä kirjaa kannata aina valita pelkän takakansiteksin avulla vaan kyllä kirja-arvosteluja/keskustelujakin kannattaa lukea ja yrittää asitia niistä mikä voisi olla itselle mukava. Tai bongailla itselleen sopivaa kirjaa vaikka Booker tms. palkituista kirjoista.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:55"]
[/quote]
Näinhän se on. Eikä sitä kirjaa kannata aina valita pelkän takakansiteksin avulla vaan kyllä kirja-arvosteluja/keskustelujakin kannattaa lukea ja yrittää asitia niistä mikä voisi olla itselle mukava. Tai bongailla itselleen sopivaa kirjaa vaikka Booker tms. palkituista kirjoista.
[/quote]
Jes. Itselläkin on noin parin sadan kirjan ostolista. Nämä kaikki on löytynyt suositusten ja arvostelujen perusteella. Jos löydät jonkun itsellesi täydellisesti sopivan kirjan, niin siitä on helppo lähteä etsimään uusia kirjallisuustuttavuuksia samankaltaisten joukosta.
Jos et pysty katsomaan telkkariakaan niin kyseessä on jokin keskittymishäiriö mistä sinun pitäisi olla yhteydessä lääkäriin ennemmin kuin keskustelupalstaan. Ja miksei voisi olla lukihäiriö.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:16"]
Lukeminen tuntuu vain yksinkertaisesti niin tylsältä, että keskittyminen herpaantuu vähän väliä ja joudun koko ajan lukemaan saman kappaleen tai sivun uudelleen, kun tajuan etten yhtään sisäistänyt "lukemaani".
[/quote]
Tuohan on hyvä asia, että haluat kaikesta huolimatta lukea ajatuksella. Todella moni lukee tylsistyksissään koulukirjoja "pakolla" x kertaa sisäistämättä yhtään mitään.
Kun lukee ajatuksella niin helpommin myös osaa poimia tekstistä sen olennaisen ja keskittyä siihen. Samalla ymmärtää myös paremmin asiakokonaisuuksia ja osaa yhdistellä asioita eikä kaikki ole vain sekavaa informaatiotulvaa.
Aivot muokkaantuvat kokemusten myötä, ja tosiaan netin käyttö vaikuttaa aivojen synapseihin ja siten keskittymiskykyyn ja toimintataitoihin. Jos sinulla on aiemminkin jo ollut vaikeuksia keskittyä tiettyihin toimiin, niin netinkäytön myötä ongelmat vahvistuvat. Aivot kuormittuvat ja nopeatempoisuus tietysti vaikuttaa niihin.