Syö vain kun on nälkä
Ihan paras vinkki: syö vain kun olet kunnolla nälkäinen, ja vain niin paljon että tulet kylläiseksi, et ähkyyn.
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:49"] Huono neuvo. Joillain ihmisillä on kokoajan nälkä, koska aivojen kylläisyyskeskus antaa virheellistä signaalia. Itselläni taas ei ole nälkä juuri koskaan. Jos söisin nälkäni mukaan, niin saisin ravintoa max kerran päivässä. Ei kovin terveellistä. Säännölliset ruokailuvälit ovat terveellisemmät. [/quote] Miksi kerran päivässä syöminen olisi epäterveellistä? [/quote] Verensokeri nousee ja laskee liikaa.
[/quote]
Höpö höpö mitään laske. Keho jaksaa säädellä muutaman tunnin ilman sokereita. Totuttelukysymys.
[/quote]
Kyllä todellakin laskee. Terveydenhoitajakin on tämän minulle kertonut. Itse huomaan olostani sen helposti eli tulee huono olo. Siksi syön säännöllisesti.
[/quote]
Me ollaan kaikki erilaisia. Minä jaksan vesilasilla iltapäivään asti, vaikka kävelen koko päivän työpaikallani. Totuttelukysymys.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:59"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:49"] Huono neuvo. Joillain ihmisillä on kokoajan nälkä, koska aivojen kylläisyyskeskus antaa virheellistä signaalia. Itselläni taas ei ole nälkä juuri koskaan. Jos söisin nälkäni mukaan, niin saisin ravintoa max kerran päivässä. Ei kovin terveellistä. Säännölliset ruokailuvälit ovat terveellisemmät. [/quote] Miksi kerran päivässä syöminen olisi epäterveellistä? [/quote] Verensokeri nousee ja laskee liikaa.
[/quote]
Höpö höpö mitään laske. Keho jaksaa säädellä muutaman tunnin ilman sokereita. Totuttelukysymys.
[/quote]
Kyllä todellakin laskee. Terveydenhoitajakin on tämän minulle kertonut. Itse huomaan olostani sen helposti eli tulee huono olo. Siksi syön säännöllisesti.
[/quote]
Ai, että ihan th sulle kertonut.
Aivan älytöntä syödä vain kerran päivässä. Vatsalaukku venyy kun sitä ruokaa hotkitaan sitten 2000 kilokalorin edestä kerralla. Pizzassa on reilut 1000 kaloria, mitenhän järkevää on juu vetää kerralla vielä lähes tuplasti enemmän ruokaa?
Miksi tällaiset ketjut menee aina turhan asian jahkaamiseksi?
AP esittää että paras vinkki on hänen mielestään ollut syödä vain kun on nälkä eikä silloinkaan liikaa.
--> Tämän jatkoksi olisi voinut esittää miten se on hänellä toiminut konkreettisesti, onko laihtunut? mitat ennen ja jälkeen yms.
Sitten muut saisi kertoa omia ruokarytmejään, sillä KAIKKI ei sovi kaikille. Helvetti tätä verensokerijahkailuakin.
Minä syön sillon kun alan huomata verensokerin laskun merkkejä.Nälkää en tunne usseesti.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:20"]
Kuitu ediatää sydänterveyttä. Alentaa kolesterolia. Ehkäisee paksusuolen syöpää jne.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Kuitu lisää paskan määrää, muuta virkaa sillä ei ole.
[/quote
Pitää paikkansa. Kuidulla on paljon muitakin terveyshyötyjä noiden lisäksi. Työskenteletkö terveydenhuollossa, kun valehtelet tuollaista? Eli pelkäät töiden eli rahan vähenevän sinulta, kun ihmiset tervehtyvät.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:17"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ai, että ihan th sulle kertonut.
[/quote]
Niin on. Ja se on ihan perustietoa, monet sen tietää, että kyllä se jo peruskoulussa moneen kertaan on kerrottu.
Se on tutkittua tietoa ja kyllähän sen omasta kokemuksesta jo huomaa. On sen lääkärikin minulle kertonut. Fakta on.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:21"]
Aivan älytöntä syödä vain kerran päivässä. Vatsalaukku venyy kun sitä ruokaa hotkitaan sitten 2000 kilokalorin edestä kerralla. Pizzassa on reilut 1000 kaloria, mitenhän järkevää on juu vetää kerralla vielä lähes tuplasti enemmän ruokaa?
[/quote]
Jos syö harvoin, se ei tarkoita, että annos on suuri. Kaloreita saa muutenkin kuin ruuan tilavuutta lisäämällä.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 09:53"]
Jos syö harvoin niin alkaa väsyttää ja ei ole energiaa ja voimia tehdä mitään. Syön säännöllisesti normaalikokoisia annoksia niin jaksan. Minua alkaa jopa huimaamaan ja pyörryttämään jos aterioita jää väliin.
Ja tulee todella huono ja väsynyt olo. Ajattelukaan ei onnistu kun pää ei toimi. Ja sitten nukahdan.
Siksi syön terveellisesti ja säännöllisesti.
[/quote]
Minäkin syön terveellisesti ja säännöllisesti enkä jätä aterioita väliin. Mulle riittää ruokailu kolme kertaa päivässä.
[/quote]
Itse syön aamiaisen, välipalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Hyvä olo on. Huomattava ero aiempaan, jolloin söin epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti. Olin todella huonovointinen ja nyt voin hyvin.
[/quote]
Verensokeri ei nouse eikä romahtele, jos ei syö liikaa hiilihydraatteja. Jos ottaa tarvitsemansa kalorit pääasiassa rasvasta (joka ei nosta verensokeria yhtään), verensokeri pysyy koko ajan tasaisena. Voit ihan itse kokeilla lainaamalla verensokerimittarin ja testailemalla eri ruokia.
Oma mies eli monta vuotta tankkaamalla kerran päivässä töitten jälkeen, ei syönyt mitään muuta koko päivänä. Kun alettiin seurustelemaan, aloin tehdä hänelle eväitä töihin ja pikkuhiljaa 1*/pvä muuttui.
Tottumuskysymys siis. Ja terve mies on, urheilijamitoissa ja harvoin sairastaa. Verensokeria olen välillä mitannut häneltä, paasto 4,6 ja muutama tunti ruoan jälkeen sama, mikä oli jo todella hämmästyttävää.
MInä taas olen kuullut, että pitäisi aina jättää pieni näläntunne. Silloin ei syö liikaa. Ja muutenkin aivot älyävät yli 15min. viiveellä ovatko kylläisiä. Kannattaa lopettaa siis ajoissa.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:49"]
Huono neuvo. Joillain ihmisillä on kokoajan nälkä, koska aivojen kylläisyyskeskus antaa virheellistä signaalia. Itselläni taas ei ole nälkä juuri koskaan. Jos söisin nälkäni mukaan, niin saisin ravintoa max kerran päivässä. Ei kovin terveellistä. Säännölliset ruokailuvälit ovat terveellisemmät.
[/quote]
http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/syo_vain_nalkaisena_niin_laihdut
Nälän tunteen tunnistaminen on monelta nykyajan ihmiseltä hävinnyt. Ja kyse on siis nälästä, moni sekoittaa mieliteot nälkään. Mutta nälän voi oppia taas tunnistamaan.
ap
[/quote]
Ihan totta! Joskus havahdun huomaamaan, etten ole tuntenut nälkää päiväkausiin. Ja samalla huomaan syöneeni "koko ajan", jolloin nälkää ei ole ehtinyt tulla. Meillä mies syö napansa täyteen 1-2 kertaa päivässä ja on ylipainoinen. Minä syön samaan tahtiin lasten kanssa pieniä annoksia 4-5 kertaa päivässä ja normaalipainossa olen.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:49"]
Huono neuvo. Joillain ihmisillä on kokoajan nälkä, koska aivojen kylläisyyskeskus antaa virheellistä signaalia. Itselläni taas ei ole nälkä juuri koskaan. Jos söisin nälkäni mukaan, niin saisin ravintoa max kerran päivässä. Ei kovin terveellistä. Säännölliset ruokailuvälit ovat terveellisemmät.
[/quote]
Säännöllisesti voi syödä, myös harvemmin syömällä.
En mä ainakaan voi? Parempi syödä tasaisesti vain 4 tunnin välein, niin nälkä ei yllätä. Koska jos ehtii tulla nälkä, on jo myöhäistä ja syön sitten kaksin käsin.
Ihmiset on pakkosyötetty sillä tiedolla ettäkahden tunnein välein pitäisi syödä. Ei taatusti. Kerta tai kaksikin riittää vallan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 08:15"]
Mitä jos on koko ajan nälkä?
[/quote]
Syöt vääränlaista ruokaa.
Huono vinkki. Itselläni kävisi niin, että usein huomaisin kiljuvan nälän vasta kello 16-17 iltapäivällä. Kiljuvaan nälkään tulee mätettyä aina liikaa eikä liian pitkät ruokailuvälit ovat hyväksi muutenkaan.
Nälkään syöminen aiheuttaisi minulla epäsäännöllistä ruokailua, liian pitkiä taukoja ja todennäköisesti lihoamista.
[/quote]
[/quote]