lainan lyhentäminen vanhemmille
Ajattelimme, että vanhempani ostaisivat talon käyttöömme ja lyhentäisimme lainaa heille... Voiko tällälailla tehdä, jos laaditaan paperit?...ettei katsota lahjaksi vai onko tälläinen ylipäänsä mahdollista...
Kommentit (5)
Voi tehdä, eikä katsota lahjaksi jos lainasta on kirjallinen maksusuunnitelma säännöllisillä lyhennyksillä ja (pankin) tilisiirtokuitteja todisteena siitä, että suunnitelmaa noudatetaan.
Voi tehdä, jos on mustaa valkoisella. Minun äitini lainasi minulle viisi tonnia auton ostamista varten ja maksoin hänelle takaisin 300 € kuussa, eikä kukaan kysellyt mitään. Tosin en saa mitään tukiakaan mistään, joten kukaan ulkopuolinen ei pahemmin tutki tilejäni.
Jos vanhemmillasi on rahaa ostaa talo ottamatta lainaa, kannattaa asia hoitaa niin, että otatte vanhemmiltanne lainan, teette velkakirjan jossa kirjattuna korko (voi olla nolla) ja takaisinmaksusuunnitelma. Tähän ei kellään ole valittamista. Jos vanhempasi taas joutuvat ottamaan lainaa taloa varten, ei homma välttämättä onnistu niin, että talo olisi teidän nimissänne. Toisaalta vanhempasi voivat ostaa talon, ja antaa teidän asua siinä vaikka ilmaiseksi (tätä ei lasketa lahjaksi, kun kyseessä on oma lapsi tai vanhempi).
Kiitos vastauksistanne, näin vähän ajattelinkin... :)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:55"]Jos vanhemmillasi on rahaa ostaa talo ottamatta lainaa, kannattaa asia hoitaa niin, että otatte vanhemmiltanne lainan, teette velkakirjan jossa kirjattuna korko (voi olla nolla) ja takaisinmaksusuunnitelma. Tähän ei kellään ole valittamista. Jos vanhempasi taas joutuvat ottamaan lainaa taloa varten, ei homma välttämättä onnistu niin, että talo olisi teidän nimissänne. Toisaalta vanhempasi voivat ostaa talon, ja antaa teidän asua siinä vaikka ilmaiseksi (tätä ei lasketa lahjaksi, kun kyseessä on oma lapsi tai vanhempi).
[/quote]
Minä omistan äitin kanssa meidän talon puoliksi ja meillä molemmilla on omat lainat ja lisäksi maksetaan äitille vuokraa.