Mitä oireita on jos on matala hb?
Kommentit (9)
Mulla on ajottain. Väsymys, saamattomuus, huonovointisuutta, saattaa pyörryttää. Hyvin usein anemia on jonkun vakavamman sairauden oire, joten ne kannattaa sulkea pois. Mulla syynä on ollut B12-vitamiinin puute, ja huom. en ole kasvissyöjä. Raudanpuutostilahan siitä tulee, mutta en tiedä tuleeko muuta. Mutta se, ettei perussairautta, joka siihen johtaa, hoideta, on jo vakavampi juttu. Harvoin se tyhjästä tulee. Todella matala Hb voi sitten kyllä jo olla tappava käsittääkseni.
Vakavan sairauden?? Voi johtuu ihan runsaist kuukautisist kuten mulla. Koitahan ottaa rautalääkettä ja jonkin ajan pääst hemoglobiini uudellee onko noussu? Mul on ollu pahimmillaa 66 sit sain verta
Silloin kun multa mitattiin hb 113, mulla ei ollut mitään oireita joten tulos tuli yllätyksenä. Mulla matala hb johtuu kuukautisista.
Raudanpuutteen tavallisimpia oireita ovat väsymys, heikotus, huimaus, kalpeus, ihon tai silmävalkuaisten keltaisuus, heikentynyt yleiskunto, hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute, päänsärky, hermostuneisuus, ruokahaluttomuus, hengästyminen ja hengenahdistus, sydänkipu, ihon ja huulten kuivuminen, kynsien halkeilu, hiusten haurastuminen ja hiustenlähtö, ienten vaaleneminen ja nopeutunut pulssi. Wikipedia
Ei välttämättä oireile, jos on pitkän ajan kuluessa laskenut. Tutulla oli Hb 40, huomattiin raskauden aikana neuvolakäynnillä.
Minulla oli heikko ja väsynyt olo. Hengästyin helposti pienistäkin kävelymatkoista. Hb oli 90 ja olin aivan alussa raskaana, joten olin ollut aneeminen jo ennen raskautta.
Ainut ohje oli että rautaa pitää syödä. Myöhemmin loppuraskaudessa kävin verikokeissa ja varastorauta oli 18. Kaikki hyvin kuulemma, kun oli viitealueen sisällä. Raja taisi olla jotain 13-150? Lopetin sitten raudan syömisen, kun arvot olivat viitealueella ja hb oli noussut yli sadan.
Varmaan on haitallista jos kovin alas laskee, mutta sadan kieppeillä olevaan hemoglobiiniin ei kokemukseni mukaan oteta kovin paljon kantaa.
Mulla oli ääretön väsymys 24/7, huimausta ja jonkinlainen herkkyys hajuille, em. lämpimän ruoan ja pyykinpesuaineen haju sai aikaan hirveän oksennusrefleksin.
Siinä vaiheessa kun hb on alhaalla alkaa elimistön varsinainen rautavaranto olla melkolailla loppu. Matalan hb syyt pitää aina tutkia; poissulkea keliakia, vatsahaava jne.
Kun hb on matala, väsyy ja hengästyy nopeammin, ei vaan yksinkertaisesti jaksa edes kävellä kaupassa. Mulle kävi kerran noin, onneksi olin miehen kanssa matkassa; nukahdin samantien kun pääsin autoon istumaan. Hikoilee enemmän ja yksinkertaisetkin asiat tuntuvat vuoriston korkuisilta saavuttamattomilta jutuilta koska ei vaan oikeasti jaksa. Ei jaksa lähteä lenkille, ei 2
punttisalilla nostamaan kevyintäkään painoa jne.
Väsyttää eikä jaksa mitään.