Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpaa syytät tämmöisessä tilanteessa?

Vierailija
01.03.2022 |

Tapaturma: Lapsen on vaikea osallistua mihinkään aktiveettiin, harrastukseen tai osallistua elämään yleisesti. Syrjäytymisriski on korkea.

Vanhemmat eivät osaa mitään taitoja ja ei harrasta mitään - heillä ei ole haluja tai tavoitteita elämässä. Asuu kerrostalossa vuokralla, töiden jälkeen istuu vaan kotona ja menee alimman riman alta. Jokainen tietokone on kirpparilta, jokainen televisio on kirpparilta. Eivät tiedä tuotteista mitään, kysyvät myyjältä ja menevät sen perusteella. Vanhemmat ei osaa esim edes perustaitoja kuten luisteleminen ja hiihto. Jopa kenkien sitominen piti lapsen opetella itse.

Lapsikin kyllä aikamoinen välttelijä. Ei esim suostu menemään kirppareille katsomaan pyöriä kun isä käy katsomassa onko siellä uutta pyörää lapselle. Tai jos pyörästä on kumi puhjennut niin hän ei korjaa sitä itse tai suostu edes tulemaan katsomaan korjausta vaan isä nuo pakolliset aina hoitaa.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wtf? Miten nuo kirppistavarat liittyy?? Tai pyöränkumin paikkaaminen???

Vierailija
2/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei ole mitään pahaa jos tietokoneet ja televisiot on ostettu käytettynä. Jos konetta käytetään vaan netissä surffailuun niin ei sen kummoinen tarvitse olla. Mulla on elämässäni ollut tasan kaksi uutena ostettua pyörää, kaikki muut olivat käytettyjä ja olen siitä huolimatta ihan pärjännyt elämässä.

Ilmeisesti kyseessä on pienituloinen perhe joiden tulot menevät päivittäisjuttuihin. Toki ymmärrän että lasta hävettää.

Pitkäaikainen pienituloisuus aiheuttaa näköalattomuutta, toivottomuutta ja häpeää ja periksi antamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä osaa paikata pyörän kumin mutta ei osaa neuvoa kengännauhojen sitomista? En ymmärrä.

Vierailija
4/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wtf? Miten nuo kirppistavarat liittyy?? Tai pyöränkumin paikkaaminen???

Se että vanhemmat menevät todella juuri alimman riman alta. Eivät suostu ajattelemaan tuotteita tai esim harrastusvälineitä yhtään... hoitavat vaan pakolliset ja nekin mahdollismman halvalla.

Pyörän kumi on myös pakollinen. Sen kyllä hoitaa mutta jos lapsi haluaisi esim alkaa harrastamaan pyöräilyä kunnolla niin keep dreaming buddy... isä sanoo että töiden jälkeen on niin väsy ja lapsi ei ymmärrä sitä.

Vierailija
5/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyttely ei auta tässä mitään eikä ratkaise mitään ongelmaa. Jos sinä ap olet noista jompikumpi niin ryhdistäydy. Jos olet sukulainen tai kaveri niin ole tukena.

Vierailija
6/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ymmärsitte nyt väärin. Ei ole kyse pienituloisuudesta vaan todella siitä että vanhemmat eivät tee yhtään mitään. Pienituloisuus on aika pieni osa tämän perheen arkea, kyllä siitä varmaan vähän häpeää tulee mutta lapsi on kyllä sosiaalisesti itsevarma ja pärjää ihan hyvin sosiaalisesti. Mutta mitä hän voi tehdä jos mitään ei voinut oppia lapsena kun vanhemmat ei osallistu harrastuksiin? Onko se vanhempien vastuu vai lapsen oma vastuu opetella kaikki itse alusta alkaen, juuri esim luistimien teroitukset, suksien voitelut ja päättäminen mitä harrastuksia tai mihin osallistuu?

Vierailija
7/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tässä nyt pitää jotain syyttää? En ymmärrä mitään.

Vierailija
8/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ymmärsitte nyt väärin. Ei ole kyse pienituloisuudesta vaan todella siitä että vanhemmat eivät tee yhtään mitään. Pienituloisuus on aika pieni osa tämän perheen arkea, kyllä siitä varmaan vähän häpeää tulee mutta lapsi on kyllä sosiaalisesti itsevarma ja pärjää ihan hyvin sosiaalisesti. Mutta mitä hän voi tehdä jos mitään ei voinut oppia lapsena kun vanhemmat ei osallistu harrastuksiin? Onko se vanhempien vastuu vai lapsen oma vastuu opetella kaikki itse alusta alkaen, juuri esim luistimien teroitukset, suksien voitelut ja päättäminen mitä harrastuksia tai mihin osallistuu?

Eli siis pienituloinen perhe.

Koita nyt tajuta että se vaikuttaa aika moneen asiaan. Esimerkiksi vanhempien mielialaan ja siihen miten he yrittävät pärjätä elämässä.

Ja mun luistimet terotti kyllä suutari. Lapseni on ihan itse valinnut harrastuksensa ja jatkanut sitä ammatiksi asti.

Jos ei mitään jaksa töiden jälkeen voi vaikka olla masentunut ja energia menee kokonaan työntekoon. Rahaa ei välttis riitä niihin harrastuksiin.

Sä haluat nyt syyllistää ja tuomita ulkoa päin sen sijaan että oikeasti tietäisit ton perheen arjesta.

Onneksi mulla ei ole sun kaltaisia kavereita.

Vierailija
9/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä mihin pitäisi ottaa kantaa.

Lapsen tapaturmaan? Kirppis ostoksiin? Isän saamattomuuteen? Lapsen saamattomuuteen? Vuokralla asumiseen? Harrastamiseen?

Vierailija
10/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita nyt tajuta että se vaikuttaa aika moneen asiaan. Esimerkiksi vanhempien mielialaan ja siihen miten he yrittävät pärjätä elämässä.

Ja mun luistimet terotti kyllä suutari. Lapseni on ihan itse valinnut harrastuksensa ja jatkanut sitä ammatiksi asti.

Jos ei mitään jaksa töiden jälkeen voi vaikka olla masentunut ja energia menee kokonaan työntekoon. Rahaa ei välttis riitä niihin harrastuksiin.

Sä haluat nyt syyllistää ja tuomita ulkoa päin sen sijaan että oikeasti tietäisit ton perheen arjesta.

Tuntuu että syytät lasta ainoastaan. 

Eikö se ole yhtään sinun mielestä väärin että lapsi joutuu noin itsenäiseen elämään? Minun mielestä vanhempien pitäisi aina kantaa vastuu ja jos ei pysty vähän parempaan heidän pitää jättää lapsien teko pois kokonaan. Mielummin sitten oikeasti jopa tuille kuin se että lapsi jätetään ns heitteille. Lapsi oli kyllä siis todennäköisesti vahinko.

Vierailija
11/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syytä ketään, mutta lasta käy kovasti sääliksi. 

Monet taidot, jotka voivat taata lapselle valtavan menestyksen aikuisena opitaan yleisemmin siellä taapero-alkukoulu ikäisenä. Jos niihin alkuvuosiin ei kunnolla panosteta, niin lapsi voi jäädä todella pahasti jälkeen omassa kehittymisessä ja olla kehittymättä kunnolla kokonaan.

En ymmärrä miksi kukaan tekee lapsia, jos ei ole motivaatiota tai jaksamista siihen. 

Vierailija
12/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tapaturma? Miksi pitää syyttää jompaa kumpaa, isää tai lasta? Oletko itse äiti vai ulkopuolinen?

Vierailija
13/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tapaturma? Kenelle on käynyt tapaturma ja kuinka se liittyy yhtään mihinkään??? 

Vierailija
14/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilta pöyrän metsästäminen on aika turhaa, ne myydään nykyään netissä, sieltä niitä kannattaa etsiä.

Vierailija
15/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko sekavaa settiä. Siis jollekin on käynyt tapaturma, vähävarainen perhe ostaa kirpputorilta käytettynä asioita. Lapsi ei osaa korjata pyörän kumia ja isä korjaa, tätä tapahtumaa lapsi ei tule katsomaan..

Eli ketä pitää syyttää ja mistä?

Vierailija
16/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että syytät lasta ainoastaan. 

Eikö se ole yhtään sinun mielestä väärin että lapsi joutuu noin itsenäiseen elämään? Minun mielestä vanhempien pitäisi aina kantaa vastuu ja jos ei pysty vähän parempaan heidän pitää jättää lapsien teko pois kokonaan. Mielummin sitten oikeasti jopa tuille kuin se että lapsi jätetään ns heitteille. Lapsi oli kyllä siis todennäköisesti vahinko.

Aika kamalaa tekstiä lapsesta. Kyllä se lapsi on ihan yhtä arvokas vaikka vanhemmat eivät sinun normejasi täyttäisikään. Edelleen en kyllä ymmärrä, kun kuitenkin sanot, että isä esim paikkaa pyörän kumit.

Vierailija
17/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen, kunnollinen perhe, työssäkäyvät vanhemmat ja lapsi. Viettävät mukavan rentoa ja stressitöntä elämää, ei erityisiä harrastuksia (kuten suurella osalla ihmisistä ei ole) eikä typerää kulutusjuhlaa vaan suosivat järkevästi kierrätettyä tavaraa. 

Jos tässä nyt pitää jotain syyttää, niin syytän sitten ap:tä tyhmästä aloituksesta ja siitä, että työntää nokkansa muiden asioihin.

Vierailija
18/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen elänyt tuollaisessa perheessä. Vanhempien tarpeet edellä mentiin. Lasten kanssa ei harrastettu tai leikitty. Kotona vanhemmat makoili päivät pitkät, oli työttömyyttä ja masennusta. Kotona ei ollut rutiineja, yhteisiä päivällisiä, iltatoimia tai kotiintuloaikoja. Jokainen huolehti aikalailla itsestään jo pienestä pitäen. Mutta, mitä meistä sisaruksista on tullut? Meillä on vakituiset työt, omistusasunnot, perheet ja ystäviä. Ei se lapsuus määritä koko loppuelämää ja mitä voi saavuttaa. Onnellisuus on hyvä tavoite elämässä.

Vierailija
19/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tapaturma? Miksi pitää syyttää jompaa kumpaa, isää tai lasta? Oletko itse äiti vai ulkopuolinen?

Sain oikeastaan jo tarvittavat vastaukset tästä ketjusta mutta tässä on nyt vähän lisää jos haluat jatkaa keskustelua:

Tapaturma: Lapsi ei osaa opetella asioita, ei osaa harrastaa, ei pärjää liikunnassa koulussa, ei kässässä, ei kuviksessa. Vaikea aloittaa mitään, tehdä mitään ja hän on todella vaarassa syrjäytyä. Hänen ainoa ns elämäntaito on että hän on todella hyvännäköinen joten aina ns pärjännyt sosiaalisesti.

Itse syytän hänen epäonnistumista tehdä asioita siitä että hänen vanhemmat eivät tee itse yhtään mitään. Tekee vaan absoluuttisesti pakolliset. Isä hoitaa pihapuolen pakolliset kuten hoitaa pyörän kumin jos menee rikki, äiti kotipuolen pakolliset eli arkisin yleensä ei tee ruokaa koska lapsi syö koulussa mutta viikonloppuisin yleensä laittaa jotain nopeeta jauhelihaa tai tilaa pizzan. Vanhemmilla on itsellä siis vaikeuksia osata perusasioita elämässä kun he eivät ole kiinnostuneita niistä. Eivät ole kiinnostuneista tuotteista, harrastuksista, objekteista, ruuasta tai mistään. Katsovat vain televisiota ja kuluttavat aikaa.

Kaikkia asioita mitä lapsi elämässä kokeilee hän joutuu kokeilemaan itse ilman aikuisen neuvontaa

Lapsi myös on itse semmoinen että ne pakolliset mitä vanhemmat tekee ei kiinnosta. Ei auta isää korjaamaan pyörän rengasta, ei pyydä äidiltä tiettyjä täytteitä kun hän tilaa pizzan. 

Vierailija
20/57 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämärä aloitus. Mikä ihmeen tapaturma? Ja mistä syytetään ja ketä? Mihin tässä nyt pitää ottaa kantaa? Entä mikä on sinun suhteesi noihin ihmisiin ja millä tavoin liityt tähän mystilliseen tarinaan?