Miksei sänky kirjoiteta sängky?
Huomasin juuri, että sänky lausutaan oikeasti sängky! Vertailkaapa itse:
Sänky = sän-ky vai säng-ky?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:24"]
Kotimaani oooommmmpi Suomi, Suomi armas synnyinmaa... *laulaa*
[/quote]
Siis Kovaa Koota. Tanko soikoon.
Ja minä sängkyssä komppaan... Ketun kesäflunssa.
Äikkäopet lomilla kommenteeremassa? Minä sanon sänKy, ilman äng-äännettä. Hih... Korostan ovaa kootta muuteskin:).
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:28"]
[/quote]
Äikkäopet lomilla kommenteeremassa? Minä sanon sänKy, ilman äng-äännettä. Hih... Korostan ovaa kootta muuteskin:).
[/quote]
Suomen kieltä voi opiskelemalla voi päätyä muihinkin ammatteihin kuin äikänopeksi! Ootko hämäläinen?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:41"]
Ja miksei kunpa kirjoiteta kumpa? Verratkaapa: kun-pa vai kum-pa? t. Toinen neropatti
[/quote]
Siksi, että kunpa muodostuu kahdesta osasta: kun ja -pa (liitepartikkeli). Suomen oikeinkirjoituksessa on haluttu säilyttää tämä läpinäkyvyys siitä, että liikepartikkelit ovat sanaan liitettäviä asioita, eikä niin, että sana + liitepartikkeli on oma kokonaisuutensa.
[/quote]
On yksi poikkeus: ompi. Onpa ja ompi, huomatkaa ero kirjoituksessa :D
[/quote]
Mutta -pi ei ole liitepartikkeli, vaan vaihtoehtoinen indikatiivin preesensin yksikön 3. persoonan päätteet! Päätteen ja tunnukset ovat asia erikseen, esim. komparatiivi on heikompi.
[/quote]
-pi ei ole enää käytössä preesensin päätteenä vaan kyseessä on kivettymä, joka lasketaan nykyisin virallisesti liitepartikkeliksi. Itämurteissa tietysti sitä yhä käytetään aktiivisesti 3. persoonassa. Komparatiivissa kyse on -mpi-tunnuksesta, ei -pi-liitteestä.
Eipä sitä juuri muualla enää näekään kuin tuossa laulussa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:21"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:41"]
Ja miksei kunpa kirjoiteta kumpa? Verratkaapa: kun-pa vai kum-pa? t. Toinen neropatti
[/quote]
Siksi, että kunpa muodostuu kahdesta osasta: kun ja -pa (liitepartikkeli). Suomen oikeinkirjoituksessa on haluttu säilyttää tämä läpinäkyvyys siitä, että liikepartikkelit ovat sanaan liitettäviä asioita, eikä niin, että sana + liitepartikkeli on oma kokonaisuutensa.
[/quote]
On yksi poikkeus: ompi. Onpa ja ompi, huomatkaa ero kirjoituksessa :D
[/quote]
Mutta -pi ei ole liitepartikkeli, vaan vaihtoehtoinen indikatiivin preesensin yksikön 3. persoonan päätteet! Päätteen ja tunnukset ovat asia erikseen, esim. komparatiivi on heikompi.
[/quote]
-pi ei ole enää käytössä preesensin päätteenä vaan kyseessä on kivettymä, joka lasketaan nykyisin virallisesti liitepartikkeliksi. Itämurteissa tietysti sitä yhä käytetään aktiivisesti 3. persoonassa. Komparatiivissa kyse on -mpi-tunnuksesta, ei -pi-liitteestä.
Eipä sitä juuri muualla enää näekään kuin tuossa laulussa.
[/quote]
Missä se lasketaan liitepartikkeliksi? Jos se lasketaan liitepartikkeliksi, miksei sitä lueta niiden joukkoon, tai miksi siihen eivät päde samat oikeinkirjoitussäännöt kuin liitepartikkeleihin?
Lausutaan sänky. . Miten oikeen joku siitä jotain muuta saa? :D
Siksi koska suomen kielessä on äng-äänne, jota ei kirjoiteta näkyviin.
Eipä tule mieleen muitakaan liitepartikkelin ominaisuuksia, joita -pi-tunnuksella olisi: http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=126
Miksei huora kirjoiteta ja sanota "hoora"?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:46"]
Miksei huora kirjoiteta ja sanota "hoora"?
[/quote]
Miksi ihmeessä pitäisi?
Ap:lla on pakko olla lukihäiriö :D
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 16:05"]
Ap:lla on pakko olla lukihäiriö :D
[/quote]
Tai vähän tarkemmat korvat kuin sinulla.
[/quote]