Se mustikka EI vahingoitu mitenkään
biologiasta ette tiedä yhtään mitään, jos mielestänne voimakas marjastus jotenkin "tuhoaa" mustikan. Naurettavaa. Mustikka tiputtaa lehtensä talvella!!! Ja tuollainen käsittely vain vahvistaa kasvustoa.
kaikki kunnia köyhille thaimaalaisille, jotka uskaltavat lähteä synkkään ja kylmään Suomeen tekemään noin jelvetillisen yksitoikkoista työtä!
Kommentit (25)
Kaikki kunnia thaimaalaisille, olen samaa mieltä. Mutta ei heinäkuinen Suomi kyllä mikään synkkä ja kylmä ole (no ehkä viileä), ja palkka joka poimijoille maksetaan, on heidän kotimaassaan todella ruhtinaallinen (vastaa jopa kahden vuoden tuloja), vaikka täällä se onkin täysin naurettava summa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 19:39"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:51"]
Uudistuvien luonnonvarojen rohmukäyttö ei ole ikinä johtanut mihinkään hyvään. Joku raja pitäisi tuossakin hommassa olla. Ei luonto ihan kaikkea kestä.
[/quote]
No koko metsän voi kyllä vaikka polttaa ja silti se tulee takaisin entistä ehompana.
[/quote]
Metsän uudistuminen kulotuksen jälkeen mustikkaa tuottavaksi kestä kyllä melko kauan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 12:06"]
Voi jeesus. Lukisitte joskus jostakin asiallisesta lähteestä niin tietäisitte enemmän. Suomen metsiin mätänee vuosittain n 90% kaikista marjoista. Se on ihan järkyttävä määrä. Lisää vaan poimijoita tänne!
[/quote]
Ongelma onkin siinä, että ne marjat mätänevät paikkoihin, joista niiden kerääminen on hankalaa. Eikä thaikkukerääjiä suinkaan viedä keräämään sinne, mistä marjojen poimiminen on hankalinta ja heitä joutuu kuljettamaan pitkän matkan.
"Voi jeesus. Lukisitte joskus jostakin asiallisesta lähteestä niin tietäisitte enemmän. Suomen metsiin mätänee vuosittain n 90% kaikista marjoista. Se on ihan järkyttävä määrä. Lisää vaan poimijoita tänne!
[/quote]
Miksi monet ulkomaalaiset sitten poimivat juuri sitä samaa 10% osaa, jonka suomalaisetkin poimisivat eivätkä jäljellä olevia 90 prosenttia?
Osa kyllä poimii niitäkin. Aamuvarhaisella ajavat tästä ohi marjamaille, satoi tai paisto. Iltahämärissä samat autot palaavat takaisin, ja se hämärä tulee näillä seuduilla aika myöhään.
[/quote]Minä en ymmärtänyt tätä viestiä? Onko ne marjat jotenkin korvamerkitty, että nämä mustikat tässä on suomalaisten 10 % ja tuolla on ulkomaalaisten 90 %?"
Kyllä ne marjat tuntuu olevan korvamerkityt, ainakin täällä, missä minulla on mökki ja metsää. Ja ihan samoista marjamättäistä thaimaapoimijat ja paikalliset kilpailevat, kuka ensin ehtii, esim. nyt kun mustikat ovat vielä osittain raakileena (10 mustikasta 6:si), mutta thaimaapoimijat ovat täydessä vauhdissa, tosin kuin paikalliset ja keräävät marjamäättäät sieltä mihin autolla pääsee, ihan samalla tekisivät myös paikalliset. Jos haluan itselleni mustikkasankon, niin minun on käveltävä kilometri tolkulla, toisin kuin thaimaalaiset tehomarjastajat.
Oman ongelmansa aiheuttaa kielitaito tai heille ei ole kerrottu sääntöjä. Tulevat lähelle asutuksia, jopa mansikkamailla vierailevat. Eikä leiriintyminen ihmisten mökeille ole lainkaan harvinaista, oma mökkinaapuri viime kesänä asensi riistakameran ja niin vaan käyttivät grilliä, huussia ja mökin pihaa ruokailutauoilla ja jälki oli sen näköistä. Tosin, tänä kesä taas firma vaihtui.
Ei marjat ja sienet Suomen metsistä keräämällä lopu. Ja itsekin on tullut aiheutettua suurempia vahinkoja marja- ja sienimaille metsänhakkuilla kuin poimijat pystyvät koskaan aiheuttamaan. Nyttemmin olen tosin oppinut miten metsää kannattaa hakata niin, ettei mustikka tuhoudu. Metsänomistaja.