Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko olla jokin häiriö jos 13 v tyttö...

Vierailija
25.07.2015 |

Niin, voiko olla joku hormonihäiriö tai muuta vastaavaa jos 13 vuotias tyttö on 182 cm pitkä? Myös rinnat ovat kasvaneet luokattoman suuriksi. Lisäksi tytöllä tuntuu olevan jonkin sortin masennusta/ahdistusta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukkuja? Tämä EI ole mikään provo tai trolli.

Vierailija
2/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pitkät vanhemmat? Onko kuukautiset alkaneet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta toki riippuu vanhempien pituudesta ja mittasuhteista yleensäkin. Jos kuukautiset ovat alkaneet jo, niin tuskin enää kovasti kasvaa. Lääkäriltä sen perehtyneen mielipiteen saa kuitenkin varmemmin kuin täältä. Meillä esim. suvussa naiset kasvaneet tosi nopeasti tosi pitkiksi, mutta kasvu pysähtynyt tosiaan menkkojen alkamiseen, eikä mitään häiriötä ole. On vaan pitkät geenit.

Vierailija
4/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo voi olla joo häiriö mutta todennäköisemmin tuo on ihan normaalia. Siis ett hän nyt vain on pitkä ja naiselliseksi kehittynyt ikäisekseen, meitä on niin niin erilaisia ja eri-ikäisinä kehittyviä, miksi mietit?

Vierailija
5/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 10:02"]Kai tuo voi olla joo häiriö mutta todennäköisemmin tuo on ihan normaalia. Siis ett hän nyt vain on pitkä ja naiselliseksi kehittynyt ikäisekseen, meitä on niin niin erilaisia ja eri-ikäisinä kehittyviä, miksi mietit?
[/quote]no kun on sitä ns. henkistä ongelmaa, niin eikö hormonit voi aiheuttaa tuota masennusta ja ahdistusta.

Vierailija
6/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe tuossa mitään ongelmaa. Itse kasvoin 9-10-vuotiaana luokan pisimmäksi, olin ainut, jolla oli jo tarvetta rintaliiveille ja ainut, jolla oli menkat. Ja sitten hiljalleen muut tytöt alkoivatkin mennä pituuskasvussa ohitseni ja jäin uudelleen lyhyimmäksi. Itse sanoisin, ettei syytä huoleen. Toki kannattaa varmaan seurata sitä pituuskasvua, jos aina vaan kasvaa nopealla vauhdilla.

Vierailija
7/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus ja masennus voi johtua vaikka mistä. Kannattaa varmaan keskustella tyttäresi kanssa, että mitä hänelle kuuluu ja yrittää selvittää, että mistä alakuloisuus voi johtua. :)

Vierailija
8/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 10:02"]Kai tuo voi olla joo häiriö mutta todennäköisemmin tuo on ihan normaalia. Siis ett hän nyt vain on pitkä ja naiselliseksi kehittynyt ikäisekseen, meitä on niin niin erilaisia ja eri-ikäisinä kehittyviä, miksi mietit? [/quote]no kun on sitä ns. henkistä ongelmaa, niin eikö hormonit voi aiheuttaa tuota masennusta ja ahdistusta.

[/quote]

Ennemminkin itse ajattelisin, että masennus ja ahdistus on ehkä seurausta siitä, että on kehittynyt niin paljon ikätovereitaan nopeammin. Se on oikeasti rankka paikka nuorelle, kun itse on kropaltaan jo nainen, kaverit näyttää ihan lapsilta ja omakin mieli on jotain siltä väliltä.

-4

Vierailija
9/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaikki kasva samaan tahtiin. Itselläkin rinnat kasvoimelko aikaisin ja isot. Kuukautiset itellä Alko 11-vuotiaana.Vaihtelu on normaalia näissä asioissajanaapurin muksuun ei kannata verrata,koska jokainen kasvaa omaa käyräänsä pitkin.Teinit ja esiteinit on usein ahdistuneita, koska ajatusmaailmassa tapahtuupaljon muutoksia ja tuntuu ettei muut ymmärrä ja on yksin.Kroppa kkin voi tuntua vieraalta ja tubteet ja mielipiteetheittelee tunnista tuntiin. Nuori voimyös masentua vakavasti ja hänelle kannattaakin mainitaesim. koulun terveydenhoitajan kanssa juttelemnisesta jos siltä nuoresta tuntuu.Jo pelkkä juttelu voi auttaa.Nuoren voi olla helpompipurkaa tuntojaan ns vieraalle kuin vanhemmilleen.(sori näppäilyvirheet,tabletti ja nakkisormet,ei hyvä yhdistelmä!)

Vierailija
10/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 09:57"]Miksi alapeukkuja? Tämä EI ole mikään provo tai trolli.
[/quote]

Siksi kun olet niin hölmö.

Vierailija
11/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mäkin huolestuisin jos 13v olisi jo 182cm. Voitko ottaa puheeksi lääkärin kanssa?

Vierailija
12/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse en näe tuossa mitään ongelmaa. Itse kasvoin 9-10-vuotiaana luokan pisimmäksi, olin ainut, jolla oli jo tarvetta rintaliiveille ja ainut, jolla oli menkat. Ja sitten hiljalleen muut tytöt alkoivatkin mennä pituuskasvussa ohitseni ja jäin uudelleen lyhyimmäksi."

Ymmärrätkö eron, että sinä kasvoit pyrähdyksenomaisesti jonnekin 140-150 cm pitkäksi ja muut sitten myöhemmin ohi (160-170 cm)...

AP kertoo että tytär on kasvanut jo 182 cm pitkäksi, jos muut kasvavat tästä ohi, niin Suomen menestys naiskoripallossa on lupaava.

Menisin kyllä konsultoimaan AP:n tilanteessa yksityisiä lääkäreitä pitäisikö jotain tehdä.

Vierailija
13/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap omasta lapsestaan puhu. Kyseessä jonkun tutun lapsi. Ei omastaan sanoisi " luokattoman" isot. .

Vierailija
14/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni 12-v tyttö (joulukuussa 13) jolla pituutta 179cm, kasvaa vielä. En olisi huolissani, yleensä pituus johtuu vain pitkistä vanhemmista.

Vierailija
15/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma serkku, kyseessä on poika, oli 6. luokalla jo yli 180cm, ja ohut ku mikä....Tällä hetkellä 190 vähän yli pitkä, nopea kasvupyrähdys....Ei välttämättä mitään sen kummempaa tosiaan,ja ainahan voi käydä lääkärissä tutkimuksissa ja
sopeuttaa keskustelun avulla nuorta muutokseen.

Vierailija
16/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:24"]Kyllä mäkin huolestuisin jos 13v olisi jo 182cm. Voitko ottaa puheeksi lääkärin kanssa?
[/quote]
niijoo, jos lääkäri voi vaik kutistaa sen.

Vierailija
17/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita hormoninestolääkkeitä

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:24"]Kyllä mäkin huolestuisin jos 13v olisi jo 182cm. Voitko ottaa puheeksi lääkärin kanssa? [/quote] niijoo, jos lääkäri voi vaik kutistaa sen.

[/quote]

Vierailija
18/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäs kuvaa niin on helpompi sanoa onko terve tyttö.

M48

Vierailija
19/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisenä sitä sitten sopisi olla 182 cm? Kuukautiset alkaa nykyisin useimmilla viimeistään 12-vuotiaana, joten kyllä sitä aletaan olla aikuispituudessa siinä 13-14-vuotiaana, tytöistä jos siis puhutaan. Jos vanhemmat on 150- ja 160-senttiset niin ainoastaan silloin ihmettelisin pituutta.

Vierailija
20/20 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:19"]Pistäs kuvaa niin on helpompi sanoa onko terve tyttö.

M48
[/quote]heh heh, no enpä pistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi